موضوعات: "مذهب تشیع" یا "شیعه( امامیه)" یا "اسماعیلیه" یا "زیدیه" یا "کیسانیه"

شیعه واقعی از زبان حضرت فاطمه سلام الله علیها

نوشته شده توسطرحیمی 4ام بهمن, 1398

 

مردى به همسرش گفت:

به حضور حضرت زهرا (سلام الله عليها) برو و از قول من به آن حضرت بگو:

من از شيعيان شما هستم، آيا شما قبول داريد كه من از شيعيان شما هستم ؟!
همسر او به حضور فاطمه (سلام الله عليها) آمد و پيام شوهرش را ابلاغ كرد.

فاطمه زهرا (سلام الله عليها) به او فرمود:

به شوهرت بگو:

ان كنت تعمل بما امرناك و تنتهى عما زجرناك فانت من شيعتنا و الا فلا؛ اگر تو آنچه را كه ما كرده ايم انجام مى دهى و از آنچه نهى نموده ايم به جاى نمى آورى ، پس از شيعيان ما هستى ، و گرنه از شيعيان ما نيستى.

همسر نزد شوهر آمد و گفتار حضرت زهرا (سلام الله عليها) را به او ابلاغ كرد، شوهر او از اين پاسخ ، محزون گرديد و آه و ناله اش بلند شد و مى گفت :

واى بر من! كيست كه به گناه آلوده نباشد، بنابراين اگر من از گناه پاك نگردم ، شيعه نيستم و وقتى كه شيعه نبودم ، جاودانه در دوزخ خواهم بود، واى بر من چه خاكى بر سرم كنم ؟…

همسرش وقتى او را آن گونه آشفته و نگران ديد، به حضور حضرت زهرا (سلام الله عليها) آمده و جريان را به عرض او رسانيد.

حضرت زهرا (سلام الله عليها) به آن بانو فرمود:

به شوهرت بگو:

چنين نيست كه تو تصور مى كنى ، شيعيان ما از افراد نيك اهل بهشت هستند، ولى اگر گناهكار باشند، بر اثر بلاها و گرفتاريها كه به سوى آنها رو مى آورد، و صدماتى كه در صحراى محشر، در روز قيامت و يا در طبقه اعلاى دوزخ مى بينند، گناهانشان ريخته مى شود و آنها از گناهان پاك مى گردند، و سپس آنها را نجات مى دهيم و به سوى بهشت مى بريم(سفينة البحار، ج 1 ص 231.)


منبع:۳۶۰ داستان از فضايل مصائب و كرامات فاطمه زهرا سلام الله علیها ،عباس عزيزى



جوان مسیحی در شب کریسمس برای امام حسین علیه السلام عزاداری کرد

نوشته شده توسطرحیمی 6ام دی, 1398

 

سوژه این گزارش از بازنشر یک استوری توسط محمدحسین پویانفر مداح اهل بیت علیه السلام آغاز شد که در آن نشان می‌داد، یک جوان مسیحی دو سالی است، در ایام کریسمس به هیأت ریحانةالنبی سلام الله علیها می‌رود. این جوان شب میلاد حضرت عیسی علیه السلام به جای حضور در مراسم‌های ویژه این ایام یا عکس گرفتن با درخت کریسمس، به مراسم روضه سیدالشهدا علیه السلام رفته بود. او را پیدا کردم و جویای ماجرای این حضور شدم.

.

دنیل گیاروف جوان ۲۰ ساله‌ای است که پدرش اهل روسیه و خودش نیز سال‌ها خارج از ایران زندگی کرده است. او در دوران راهنمایی و دبیرستان به ایران می‌آید و در مدارس ایران تحصیل می‌کند، اما اوج آشنایی او با فرهنگ اهل بیت علیه السلام و شعائر اسلامی در دوران دبیرستان رقم می‌خورد که برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم نظر او را جلب می‌کند.

گیاروف در این باره می‌گوید:

«من در گذشته از محرم تنها خاطره‌ام، نذری‌های آن زمان بود،

اما زمانی‌که وارد دبیرستان شدم، دوستان مذهبی پیدا کردم

و به‌واسطه آن‌ها به هیأت رفتم و حدود سه‌سال پیش از طریق یکی از دوستان با محمدحسین پویانفر آشنا شدم و رابطه‌ای دوستانه و صمیمی میان ما شکل گرفت.»

.

 

ادامه »

حمایت مالی عربستان از مستشرقان شیعه شناسی

نوشته شده توسطرحیمی 3ام دی, 1398

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مداحی، استاد مؤسسه حکمت، شامگاه یکشنبه، اول دی ماه در دومین نشست «مستشرقان و حدیث شیعه» در مجمع‌الفکر الاسلامی قم گفت: در آلمان اسلام‌شناسی و شیعه‌شناسی عمدتاً براساس منابع مکتوب و مطالعه قرون اولیه اسلام است. برخلاف دانشگاه‌های آمریکای شمالی که اسلام سیاسی و معاصر را بررسی می‌کنند. البته به تدریج اسلام‌شناسان آلمانی هم به این سمت (بررسی اسلام سیاسی) رفتند.


 
قطب شیعه‌شناسی در اسرائیل

وی افزود: نسل اول اسلام‌شناسان دانشگاه‌های اسرائیل حت تعلیم مستشرقانی بودند که از آلمان دعوت شده بودند ولی نسل بعدی عمدتاً به اروپا اعزام شدند؛ این اعزام و دعوت بعد از ۵۰ سال نشان می‌دهد که یکی از قطب‌های شیعه‌شناسی در اسرائیل شکل گرفته است.

مداحی با اشاره به فعالیت جوزف الیاش به عنوان یکی از مستشرقان اظهار کرد: این شخص بعد از ماجرای گروگانگیری در ایران مورد توجه قرار گرفته زیرا وی به لحاظ فقهی و حدیثی با استناد به منابع شیعه تلاش کرده این کار را زیر سؤال برده و آن را برخلاف عقیده شیعه بداند؛ وی مقاله‌ای نوشت و نظریه  گلدزیهر را، که معتقد است قرآن شیعه با بقیه مسلمین تفاوت دارد، رد کرد. 

ادامه »

شکر خداوند نعمت ها را سرازیر کند.

نوشته شده توسطرحیمی 23ام آذر, 1398

 

خدایا سپاس که ما را شیعه و محب

 

رسول الله و  اهل بیتعلیهم السلام آفریدی.

 

إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ …

 

حسین جانم،

 

خدا رو شکر که به عشق شما مسلمانم…

 

شش ویژگی اصلی شیعیان از منظر امام حسن عسکری علیه السلام

نوشته شده توسطرحیمی 14ام آذر, 1398

 

 

برنامه «صبح و گفتگو» ویژه روز ولادت امام حسن عسکری علیه السلام در ارتباط تلفنی با حجت الاسلام عباس ابراهیمی مشاور فرهنگی مسجد مقدس جمکران و نماینده طلاب و فضلای استان بوشهر در مجمع نمایندگان طلاب و فضلای کشور از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

حجت الاسلام ابراهیمی دراین برنامه بیان کرد:

امام حسن عسکری علیه السلام در روز هشتم ماه ربیع الثانی سال ۲۳۵ هجری قمری در مدینه منوره متولد شدند، پدر ایشان امام هادی علیه السلام و مادر حضرت بانویی پارسا به نام حُدَیث بودند، حضرت شش سال امامت کردند و در ۲۸ سالگی هم به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به شدت گرفتن سخت گیری ها به ائمه اطهار علیه السلام و شیعیان از زمان امام جواد علیه السلام افزود: اوج این سخت گیری ها در زمان امام حسن عسکری علیه السلام بود اما با این وجود، امام دست از مبارزه نکشیدند و شاگردان زیادی تربیت کردند بطوریکه شیخ طوسی تعداد شاگردان حضرت را تا ۱۰۰ نفر ذکر کرده است.

ادامه »

قرائت آیت الکرسی و معوذتین جهت بازگشت امنیت به اهل عراق و علی الخصوص شیعیان نجف و کربلا و شیعیان تمام عالم

نوشته شده توسطرحیمی 8ام آذر, 1398

 

♦️با توجهی به ساحت مولی الموحدین علی علیه السلام

با شعر زیر و قرائت آیت الکرسی و معوذتین بازگشت امنیت به اهل عراق و علی الخصوص شیعیان نجف و کربلا و شیعیان تمام عالم را از ساحت ایشان تمنا کنیم که او روح قدسی قاهر قادر بر تغییر تقدیرات است.♦️

پر از سیاه و سپیدیم همچو عرصه شطرنج
پر از نشاط و امیدیم و پر ز غصه و از رنج
خرابه ایم و پر از مار و کژدم و اثر گنج
بیا که ساعد و بازو و روی و پنجه و آرنج
نهاده ایم چنان سگ سر مزار تو هر پنج

شکسته می دمد از من دلی که ناله ندارد
شکسته باد سری کز درت حواله ندارد
خراب باد دلی کز رخت پیاله ندارد
قلم، دوات و خط و کاتب و رساله ندارد
مگر به باد رود جمله بر نثار تو هر پنج

سکوت محض دویده است در خیال تبسم
تبسمی که رسد خنده بر کمال تبسم
نداد جاه تو بر عاشقان مجال تبسم
حواس جمع شد از لطف پایمال تبسم
حواس خمسه ما ذبح خنده دار تو هر پنج

بریز در قدحم باده ای حکومت کامل
بکش به صفحه من خطی از سلاسل باطل
مرا خلاص کن از این سلاسلم ز مراحل
وجود و نیستی و دوزخ و بهشت و منازل
اگر تو حکم کنی می شود غبار تو هر پنج

نبی نبی شده از تو ز توست مرسل مرسل
تویی مفصل خالص تویی خلاصه مفصل
چنین شده است مبرهن چنین شده است مسجل
تشیع و حنفی مالکی و شافع و حنبل
نهاده گردن خود زیر ذوالفقار تو هر پنج

نجف به رقص درآرد مرا به رغم کسالت
ز لطف کم نگذارد علی به رغم جلالت
به اختیار کشیدم ز جبر خویش خجالت
خلیل و موسی و عیسی و نوح و ختم رسالت
نشسته در علم جبر و اختیار تو هر پنج

برون علیست ز حرف و برون علیست ز اوصاف
برون ز ننگ محیط و برون ز حیطه اطراف
برون ز غیر به جز خود هم از خلائف و اسلاف
بهشت و دوزخ و دنیا و هم جهنم و اعراف
به هیچ نیز نیرزند بی کنار تو هر پنج

چو جبرئیل به شوقت شکفته آید و رقصد
چه جای عیب که چون من تو را ستاید و رقصد
فقط نه دوست به مردن غزل سراید و رقصد
به روز واقعه مرحب زره گشاید و رقصد
حواس خمسه عالم به چنگ تار تو هر پنج

درآ به مجلس ما بر خلاف رای ستیزان
نشسته اند غلامان ستاده اند کنیزان
به سلطه تا که نشستی نشست ناز عزیزان
صراط و نامه اعمال و قبر و محشر و میزان
قیام کرده تماما به افتخار تو هر پنج

به اعتبار تو منبر به اعتبار تو گنبد
به اعتبار تو آتش به اعتبار تو معبد
به اعتبار تو شد هر که شد رسول مؤید
خلیل و موسی و عیسی و نوح و حضرت احمد
گرفته اند نبوت به اعتبار تو هر پنج

اگر طهور شود منجسی به آب مضافی
رسد عدوی علی از کدورتش سوی صافی
ببند کام و مزن نزد شاه حرف اضافی
بحار و مختصر و عروه و مکاسب و کافی
عریضه ایست که افتاده در بحار تو هر پنج

بیا که خون دلم میچکد ز خنجر بالغ
به سلطه تو درآمد فلک بدون مبالغ
شدی بدون مبالغ ز دست مسئله فارغ
فقیه و صوفی و غداره بند و عام و نوابغ
بدون دام شده یک سره شکار تو هر پنج

چه لعبت است نمودی به دوستان نحیفت
چگونه بار کشم زیر عشوه های ظریفت
مرا به خواب نمیشد شوم به غصه حریفت
بیا که ابرو و خال و خط و دو چشم شریفت
هدر نموده مرا مثل خون به کار تو هر پنج

به جز تو کیست در این بزم قدس لایتغیر
به جز تو کیست به کیفیت اینقدر همه حیدر
به جز تو کیست همه فرع و اصل و جزء و کل آخر
حسین و زینب و عباس و اکبر و علی اصغر
نشسته اند همه داخل مزار تو هر پنج

 

المکتوبات فی النجف الاشرف
@sholeye_toor

...و مؤمنان، اعمال شما را می بینند.

نوشته شده توسطرحیمی 1ام آذر, 1398

 

وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُون

(توبه - 105)

بگو: عمل کنید! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را می بینند

 

منظور خداوند از واژه “المؤمنون” چه کسانی هستند؟

آیا اشاره پروردگار به آن دسته از افراد عادی است که بسیار عبادت خداوند را می کنند و نسبت به دیگر افراد جامعه کمتر گناه دارند؟

آیا افراد معمولی مثل ما نیز می توانند جزو آن دسته از مؤمنان باشند که بر اعمال دیگران شاهدند؟

امام باقر علیه السّلام در مورد این آیه فرمودند:

«هُوَ وَ اللَّهِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام‏»[1]

(آن مؤمنی که شاهد بر اعمال است؛) به خدا قسم، علی بن ابیطالب علیه السّلام می باشد.

امام صادق علیه السّلام در مورد آن مؤمنانی که طبق آیه شاهد بر اعمال هستند، فرمودند:

«هُمُ الْأَئِمَّة» [2] ؛

آنان ائمّه علیهم السّلام می باشند.

پی نوشت:

[1]. کافی ج1/230/ح5

[2]. کافی ج1/219/ح2

 
 شیعه نیوز
 

فوکویاما ادعای برخی شیعیان را تکذیب کرد!

نوشته شده توسطرحیمی 1ام آذر, 1398

 

به گزارش شیعه آنلاین، سیّد مرتضی میرسراجی، دانشجوی دکتری الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآن و حدیث با ارسال این مطلب برای پایگاه خبری شیعه آنلاین نوشت:

چند سال است که در مجامع مختلف در ایران برخی خطیبان دینی، سخن به ظاهر زیبایی را مطرح می کنند که که نشانگر قدرت شیعه از منظر یک نظریه پرداز غربی است. این گفتار در کتاب ها و مقالات مختلف نیز به دفعات نوشته و به آن دانشمند غربی منتسب می شود.

گوینده اصلی کلام «فرانسیس فوکویاما» از اساتید برجسته دانشگاه «استنفورد» در ایالات متّحده است.

لطفا به نامه بنده در مورد اظهار نظر منتسب به ایشان و پاسخی که داده اند در این فرصت توجّه نمایید:

پروفسور فوکویامای محترم

در مورد تایید سخنان شما در مورد قدرت شیعه در کنفرانسی در اورشلیم(بیت المقدس) در سال ۱۹۸۶ و یا هر جلسه علمی دیگر می خواهم اطلاعاتی را از جنابعالی کسب کنم.

به طور خلاصه، شما احتمالا اظهار داشته اید:

شیعه پرنده ای است که دارای دو بال سبز و قرمز است. بال سبز رنگ که به اعتقاد اساسی شیعه به ظهور امام مهدی (عج) به عنوان نجات دهنده ای مقدس مربوط می شود. بال قرمز، اعتقاد به مساله شهادت و به ویژه شهادت امام حسین علیه السلام در کربلا است. از سوی دیگر شیعه دارای سپری، به اسم ولایت فقیه (حکومت اسلامی در ایران) نیز است.”

آیا تا به حال شما در مورد این موضوع صحبتی کرده اید یا سخنرانی شبیه آن بیان نموده اید؟

شما این سوال را به روش های مختلفی پاسخ داده اید. خرسند می شوم که به من نیز فرصتی در این زمینه برای اطمینان بیشتر بدهید!
پیشاپیش از پاسخ شما سپاسگزارم.
با احترام
سیّد مرتضی میرسراجی
دانشجوی مقطع دکتری الهیات و معارف اسلامی –علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم

پاسخ پروفسور فوکویاما

این داستانی کاملا ساختگی است.

شیعه آنلاین

دفاع رئیس الازهر از شیعه

نوشته شده توسطرحیمی 25ام مرداد, 1398

 

 

دانشگاه الازهر مصر مهمترین مرکز صدور فتوا در میان اهل تسنن و از تاثیر گذار ترین مراکز علمی مذهبی است. «شیخ احمد الطیب» رئیس دانشگاه الأزهر مصر، در مصاحبه‌ای با شبکه “نیل” در مصر گفت مذهب شیعه یکی از مذاهب اسلام است و اشکالی ندارد پیروان مذاهب اهل سنت، شیعه شوند همانگونه که پیروان یکی از مذاهب چهارگانه اهل سنت به مذهب دیگری می‌روند.

رئیس الازهر در گفتگو با شبکه نیل مصر مطالبی درباره عقاید شیعه و سنی مطرح کرد که متن آن در ذیل از نظرتان می‌گذرد:
 
* خبرنگار سوال کرد آیا به نظر شما عقاید شیعه مشکل ندارد؟ 
 شیخ طیب جواب داد: نه چه مشکلی دارند، ۵۰ سال پیش شیخ شلتوت فتوا داده است که شیعه مذهب پنجم اسلام و مانند مذاهب دیگر است.
 
* خبرنگار گفت: فرزندان ما در حال شیعه شدن هستند چه باید بکنیم؟ 
 شیخ جواب داد: خوب بشوند مگر کسی از مذهب حنفی به مالکی برود ما اشکالی به او می‌گیریم؟ خوب این‌ها هم از مذهب چهارم به مذهب پنجم رفته‌اند.
 
* خبرنگار پرسید شیعیان با ما درحال قوم و خویشی هستند و با فرزندان ما ازدواج می‌کنند. 
 شیخ جواب داد: چه اشکالی دارد، بین مذاهب ازدواج آزاد است.
 
* خبرنگار گفت: می‌گویند شیعیان قرآنشان فرق می‌کند. 
 شیخ طیب پاسخ داد: این حرف‌ها خرافه پیرزن‌ها است. قرآن شیعیان با ما هیچ فرقی ندارد و حتی رسم الخطشان نیز مانند قرآن ما است.
 
* خبرنگار گفت: ۲۳ روحانی از یک کشور(عربستان) فتوا داده‌اند که شیعیان کافرند، رافضی هستند. 
 شیخ گفت: برای مسلمین جهان فقط الازهر می‌تواند فتوا دهد و فتوای آنها اعتباری ندارد.
 
* خبرنگار گفت: پس این اختلافاتی که بین شیعه و سنی مطرح می‌کنند، چیست؟ 
شیخ پاسخ داد: این اختلافات سیاست خارجی است و می‌خواهد بین شیعه و سنی اختلاف بیاندازد.
 
* خبرنگار گفت من یک سوال جدی دارم: شیعیان که ابوبکر و عمر را قبول ندارند، چگونه می‌گویید این‌ها مسلمان هستند؟ 
 شیخ طیب گفت: بله قبول ندارند، اما مگر اعتقاد به ابوبکر و عمر جزو اصول دین اسلام است؟
قصه ابوبکر و عمر یک قصه تاریخی است و تاریخ به اصول اعتقادات ربطی ندارد.
 
* خبرنگار که از این جواب جا خورده بود گفت: شیعیان یک ایراد دارند آن هم اینکه می‌گویند امام زمانشان از ۱۰۰۰ سال پیش هنوز زنده است. 
 شیخ پاسخ داد: خوب ممکن است، چرا ممکن نباشد، ولی دلیلی ندارد ما اعتقاد آنان را داشته باشیم.
 
* خبرنگار پرسید: آیا ممکن است کودک ۸ ساله امام باشد؟ شیعیان معتقدند کودک ۸ ساله امام شده است. 
شیخ گفت: وقتی یک طفل در گهواره پیغمبر بشود اینکه یک کودک ۸ ساله هم امام باشد عجیب نیست، هرچند ممکن است ما به عنوان اهل تسنن این اعتقاد را قبول نداشته باشیم؛ اما این موضوع به اسلام آنها صدمه‌ای نمی‌زند و آنها مسلمانند.
 

 

حدیث امام زمان(عج) درباره لغزشهای شیعیان

نوشته شده توسطرحیمی 28ام دی, 1397

 

وَ عَنْهُ علیه السلام:

فَإِنـّا یُحیطُ عِلمـُنا بِأنْبـائِکُمْ، وَلا یَعْزُبُ عَنّا شَى ءٍ مِنَ أخبارِکُمْ وَ مَعْرِفَتِـنا بَالِزَّلَلِ الَّذى أصابَکُمْ.

امام عصر علیه السلام فرمود: براستى که علم ما بر اوضاع شما احاطه دارد و هیچ چیز از احوال شما بر ما پوشیده نیست و نسبت به لغزشهایى که از شما سرمى زند شناخت داریم.

 

[بحارالانوار ۵۳: ۱۷۵.]