موضوع: "زیارت عاشورا"

چرا روزي چهار بار زیارت عاشورا نخواندم!

نوشته شده توسطرحیمی 9ام دی, 1398

 

 

باید در حقیقت امام حسین ذوب شد نه در جسم حسین.

 

باید در حقیقت اندیشه و مکتب امام حسین حضور داشت

                                     نه در زمان و مکان امام حسین.

حسین حقیقتی است فرا زمان و فرا مکان،

اصل این ماجرا جریانی است دائمی در هستی

که همنشینی در آخرت را فقط  ازین نقطه می توان رسید.

شرط همنشینی و شریک و همراه شدن با امام و کربلا استقامت است

که مارا از معیت وارد ثبات قدم می کند.

     خیلی ها به مقام ثبات قدم رسیدند

اما چون ثبات قدم نداشتند ازشان گرفته شد.

             مؤمنی که با عاشورا حرکت می کند

می فهمد حتی ممکن است معیت داشته باشد(منا) باشد و سقوط کند.

سخنرانی حجت الاسلام مهدوی ارفع در هیئت یا فاطمه الزهرا بابل /شهریور97

 

چرا روزي چهار بار زیارت عاشورا نخواندم!

نوشته شده توسطرحیمی 6ام آذر, 1398

 


حضرت سيدالشهدا مي تواند خسارت هاي عمر انسان را جبران کند.
 
امام علي “عليه السلام” مي فرمايند:

همانگونه که عمرتان طي مي شود از عمر اصلي شما کم مي شود و مرگ به شما نزديک مي شود و نيز مي فرمايند: انسان ديکته مي کند که بر او چه گذشت.

از يکي از بزرگان پرسيدند اگر برگرديد به دنيا چه مي کنيد؟

ايشان فرمودند:

من در اين عمري که از خدا گرفتم روزی دو بار زيارت عاشورا را با صد سلام وصد لعن خواندم …ولي پشيمانم که چرا روزي چهار بار نخواندم!

حضرت سيدالشهدا مي تواند خسارت هاي عمر انسان را جبران کند.

مثل رسول ترک که با امام حسين “عليه السلام” معامله کردند. ایشان مبدل السيئات بالحسنات است.

وارث:حجت الاسلام موسویان؛جلسه روضه ماهانه در بیت الحسین/بهمن95

انجام چه اعمالی در ده روز اول ماه محرم سفارش شده است؟

نوشته شده توسطرحیمی 8ام شهریور, 1398

محرم یا محرم‌الحرام نخستین ماه از ماه‌های دوازده گانه قمری و از ماه‌های حرام است. این ماه پس از اسلام به دلیل نخستین ماه حرام، محرم نامگذاری و جنگ در این ماه تحریم شده است.

 

اعمال روز و شب اول محرم

شب و روز اول ماه محرم دارای نماز و آداب خاصی است که در کتاب مفاتیح‌الجنان بیان شده است.

خواندن دعای اول ماه، خواندن نماز‌های مستحبی و روزه گرفتن از مهم‌ترین اعمال شب و روز اول ماه محرم است؛ از امام رضا (ع) منقول است.

رسول اکرم (ص) در اعمال دهه اول محرم در روز اول، دو رکعت نماز مى‌‏خواند و چون فارغ مى‌شد دست‌ها را بلند مى‌‏کرد و این دعا را سه دفعه مى‌خواند:

ادامه »

آثار و برکات خواندن زیارت عاشورا

نوشته شده توسطرحیمی 17ام شهریور, 1397

از آثار و برکات مهم زیارت عاشورا می توان موارد زیر را برشمرد ؛

۱-ایجاد پیوند معنوی با خاندان عصمت و تشدید علاقه و محبت به آنان، مانند فرازی از دعا که ” اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد ” به عنوان یک دعای قلبی بیان شده است.

 

۲- پیدایش روحیه ظلم ستیزی؛ یعنی تکرار لعن بر ستمگران و ظالمان در این زیارت موجب پیدایش روحیه ظلم ستیزی شده و با اعلام برائت و نفرت از ستمگران و ابراز محبت به پیروان حق پایه های ایمان قلبی را محکم می‌کند.

 

۳- دوری جستن از خطر انحراف در طول تاریخ و قرار گرفتن در معرض آموزه های اصیل دعایی از لسان معصومین (ص)

 

۴- ترویج روحیه شهادت طلبی و ایثار و فداکاری در راه خدا

 

۵- احیای مکتب در راه هدف خاندان عصمت و آمادگی برای سعادت در آخرالزمان

۶- درس آموختن و الگو گرفتن از شهدای کربلا که بهترین الگوی تاریخ دینی اسلام هستند.

ادامه »

چگونه چله زیارت عاشورا بگیریم؟

نوشته شده توسطرحیمی 15ام اردیبهشت, 1396

 

توصیه آیت الله حق شناس درباره چگونگی چله نشینی زیارت عاشورا را در این گزارش بخوانید.

همه انسان‌ها در زندگی به مشکلات و موانعی برخورد می‌کنند که برای توسل به به باری تعالی، از ائمه اطهار راه می‌جویند. یکی از مسیر هایی که بیش از هرچیزی بندگان به آن پناه می‌برند آیات الهی، مناجات و ادعیه هایی است که از جانب خداوند و امامان معصوم است.

همزمان با فرارسیدن اعیاد شعبانیه و خجسته میلاد سرداران کربلا، با توجه به روایت آیت الله عبدالکریم حق شناس در این گزارش به چگونگی چله نشینی زیارت عاشورا اشاره می‌کند.

 

 

آیت‌الله میرزا عبدالکریم حق‌شناس، یکی از سالکان و عارفان الهی است که توجه به توصیه‌های اخلاقی و عرفانی ایشان نیز می‌تواند در مقاطع مختلف زندگی برای ما راهگشا باشد یکی از این دستورالعمل‌ها در خصوص نحوه دعا کردن است که درباره قرائت زیارت عاشورا توصیه‌هایی ذکر شده است.

آنچه که در ادامه می‌آید چله زیارت عاشورا به شیوه آیت‌الله حق‌شناس است:

شاگردانش می‌گفتند: آیت‌الله حق‌شناس به طور معمول با سه عمل حاجت‌های مادی و معنوی خود و دوستانش را می‌گرفت:

اول: با چله زیارت عاشورای امام حسین علیه السلام

دوم: با روضه و اشک بر شیرخواره سیدالشهدا حضرت علی‌اصغر علیه السلام

سوم: با تمرکز و مراقبه بر حضور قلب در نمازهای واجب و دعای بعد از نماز:

"rtl" align="center"> 
چگونه چله زیارت عاشورا بگیریم؟ 
 


شاگردانش می‌گفتند: آیت‌الله حق‌شناس به این چله زیارت عاشورای امام حسین علیه السلام اعتقادی کامل داشت.

آیت‌الله حق‌شناس بر این باور بود که با این چله زیارت عاشورای امام حسین علیه السلام می‌توان به حاجت‌های بسیار بزرگ و نشدنی دست یافت.

شاگردانش می‌گفتند: آیت‌الله حق‌شناس معتقد بود برای رسیدن به حاجت و مقصودی خاص، اگر این چله درست و همراه با شرایطش به جای آورده شود رد شدنی نیست و اگر هم برای رسیدن به این حاجت به خیر و صلاحتان نباشد، آن را به شکلی به شما حالی خواهند کرد.

شاگردانش می‌گفتند: حاج آقا معتقد بود اگر به شما حالی کنند رسیدن به این خواسته و حاجت به خیر و صلاحتان نیست و با این حال، شما بر آن پافشاری کنید، از خاصیت‌ها و ویژگی‌های این چله شگفت و مجرب آن است که در بسیاری از موارد، باز هم خواسته و حاجتتان را به شما خواهند داد! فقط امکان دارد عوارضی ناخواسته را که به علل و معلول‌های ماورایی برمی‌گردد، برای شما به همراه داشته باشد.

ادامه »

زیارت اربعین، زیارت عاشورا و زیارت وارث را چه کسانی نقل کرده اند؟

نوشته شده توسطرحیمی 15ام آبان, 1395

 

سوالی که شاید در ذهن بسیاری از ما نقش بسته باشد این است که زیارت اربعین، زیارت عاشورا و زیارت وارث را چه کسانی نقل کرده اند؟

در این گزارش به این سوال پاسخ می دهیم.

 
زیارت عاشورا:
 
زيارت عاشورا از امام باقر علیه السلام نقل شده است. ايشان در ايام كودكي در واقعه كربلا حضور داشته‌اند. امام اين زيارت را به شخصي به نام «علقمة بن محمد حضرمي» آموخت و او نيز به «صالح بن عقبه» و «سيف بن عميره» این زیارت نورانی را آموزش داد. ابن قولويه قمي (پدر شيخ صدوق) نيز در كتاب «كامل الزيارات» مي‌نويسد «صالح بن عقبه» و «سيف بن عميره» نقل كرده‌اند كه «علقمة بن محمد حضرمي» خدمت امام باقر علیه السلام رسيد و از ايشان خواست به وي زيارتي بياموزد كه دو كار بُرد داشته باشد بدين معنا كه هم بتواند آن را در روز عاشورا هنگام تشرف به حرم امام حسين علیه السلام بخواند و هم اگر توفيق زيارت قبر امام را نداشت، بتواند بوسيله آن، امام را از راه دور و يا از خانه خود زيارت كرده باشد. آن گاه امام زيارت عاشورا را به وي آموخت.
 
در اواخر «مفاتيح الجنان» ذيل عنوان «حكايت سيد رشتي و تشرف او به خدمت امام زمان(عج)» سفارشات فراوان امام زمان (عج) نسبت به مداومت در خواندن اين زيارت نقل شده است. این موضوع اهميت و اعتبار  زيارت عاشورا را نزد حضرت حجت(عج) به ما نشان می دهد.
 
 
زیارت اربعین:
 
زيارت اربعین از امام صادق علیه السلام نقل شده است. امام جعفر صادق علیه السلام اين زيارت را به شخصي به نام «صفوان بن مهران» آموخته و مرحوم شيخ طوسي نيز با واسطه اين زيارت را در «تهذيب» و «مصباح المتهجد» آورده است. 
 
 
زيارت وارث:
 
سيد بن طاووس اين زيارت را با چند واسطه از جابر جعفي و او از امام صادق علیه السلام نقل كرده است.
 شيخ طوسي، مصباح المتهجد، بيروت، مؤسسة فقه الشيعة ، 1411ق،‌ چ1، ص773؛ حاج شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، ذيل زيارت عاشورا.
 
جعفر بن محمد بن قولويه قمي، كامل الزيارات، (تحقيق: جواد قيومي، قم، نشر الفقاهه، 1417ق)،ص327.
 
 شيخ طوسي، مصباح المتهجد، بيروت، مؤسسة فقه الشيعة ، 1411ق،‌ چ1، ص788.
 
 شيخ طوسي، مصباح المتهجد، بيروت، مؤسسة فقه الشيعة ، 1411ق،‌ چ1، ص788؛ حاج شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، ذيل زيارت اربعين.
 
جعفر بن محمد بن قولويه قمي، كامل الزيارات، (تحقيق: جواد قيومي، قم، نشر الفقاهه، 1417ق)،ص375؛ حاج شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، ذيل زيارت مطلقه امام حسين علیه السلام .

یکى از اهالى عراق در مدینه، به دیدار امام صادق علیه السلام آمد از او پرسید: در عراق که هستى، آیا به زیارت قبر امام حسین علیه السلام مى روى؟ مرد گفت: آرى مى روم.

امام علیه السلام فرمود: آیا مى خواهى ثواب زیارت امام حسین علیه السلام را برایت بگویم؟ مرد گفت: آرى، امام علیه السلام فرمود: وقتى کسى آماده مى شود که به زیارت امام حسین علیه السلام برود، فرشتگان آسمان با خوشحالى به یکدیگر خبر مى دهند؛ و آن گاه که به طرف کربلا حرکت مى کند، فرشتگان بر او درود مى فرستند تا به کربلا برسد.

سپس امام علیه السلام فرمود: وقتى که مى خواهى امام حسین علیه السلام را زیارت کنى، این زیارت را بخوان که به ازاى هر کلمه اش درى از رحمت الهى به رویت باز مى شود. آنگاه امام علیه السلام زیارتى را به او آموخت که به زیارت وارث معروف شد.

در بخش اول این زیارت آمده است: سلام بر تو اى وارث آدم ،برگزیده خدا! سلام بر تو اى وارث نوح ، پیامبر خدا! سلام بر تو اى وارث موسى، هم صحبت خدا! سلام بر تو اى وارث عیسى، روح خدا! حسین وارث علم همه پیامبران است؛ حسین وارث زهد همه پیامبران است؛ حسین وارث شجاعت همه پیامبران است؛ حسین وارث رنج ها و مشقت هاى همه پیامبران است؛ حسین وارث فضایل همه پیامبران است؛ خلاصه آنکه، حسین خلاصه خوبى هاى همه پیامبران است.

دانلود زیارت وارث با صدای مهدی سماواتی

 

زیارت امام حسین(علیه السلام) از راه دور

نوشته شده توسطرحیمی 19ام شهریور, 1395

زیارت امام حسین(علیه السلام) از راه دور نیز فضیلت بسیار دارد (چنان که زیارت هر معصوم دیگرى نیز این گونه است) و روایات بسیارى در این رابطه وارد شده که ما در این جا به ذکر چند روایت اکتفا مى کنیم:

1ـ آنچه به عنوان روایت علقمه نقل شده، شاهد خوبى است، زیرا در صدر این روایت وقتى امام باقر(علیه السلام)پاداش زیارت عاشورا در حرم آن حضرت را با آن عظمت بیان مى کند. علقمه مى پرسد:

فدایت شوم براى کسى که در شهرهاى دور از کربلا باشد و در چنین روزى (روز عاشورا) رفتن به سوى قبر آن حضرت برایش ممکن نباشد و بخواهد در این روز از دور زیارتش کند چه ثوابى دارد؟

حضرت در جواب، پس از بیان آدابى که خواهد آمد، فرمود:

من ضمانت الهى مى کنم کسى که امام حسین(علیه السلام) را در این روز (با رعایت آدابى که خواهد آمد) زیارت کند تمام آن ثواب ها برایش نوشته شود.(1)

ابن ابى عمیر از امام صادق(علیه السلام) نقل مى کند که:

«هرگاه، راه بعضى از شما دور و از خانه اش تا قبور ما مسافت بسیار باشد، در فضاى باز قرار گیرد و دو رکعت نماز بخواند و با اشاره به سوى قبور ما سلام کند که تحقیقاً به ما مى رسد».(2)

از روایت سُدیر (یکى از یاران امام صادق(علیه السلام)) به خوبى استفاده مى شود که زیارت آن حضرت از دور نیز فضیلت بسیار دارد، به این صورت که در فضاى باز قرار گیرد و به راست و چپ نظر بیفکند، سپس سر خود را به سوى آسمان بلند کند و به جانب قبر امام حسین(علیه السلام) توجّه نماید و بگوید:

«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ»

که در مقابل آن براى او ثواب بسیار نوشته مى شود».(3)

در مقدمه زیارت اوّل از زیارات مطلقه امام حسین(علیه السلام) گذشت که وقتى راوى از امام صادق(علیه السلام)مى پرسد:

فدایت شوم بسیار مى شود که یادى از امام حسین(علیه السلام) مى کنم در آن هنگام چه بگویم؟

فرمود: سه مرتبه بگو «صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ» که سلام به آن حضرت از دور و نزدیک به او مى رسد.(4)

ادامه »

چرا سفارش كرده ‏اند هر روز زيارت عاشورا بخوانيد؟

نوشته شده توسطرحیمی 3ام فروردین, 1395


سرّ اين كه سفارش كرده ‏اند هر روز زيارت عاشورا بخوانيد و نسبت به اهل‏ بيت(عليهم ‏السلام) تولّي داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستيد و از دشمنانشان تبرّي بجوييد، براي آن است که طرز فکر معاندان ايشان منفور شود وگرنه هم ‏اکنون سخن از معاويه و يزيد نيست تا آنها را لعنت کنيم. نام و ياد آنها رخت ‏بربسته و قبرشان نيز زباله ‏داني بيش نيست، الآن سخن از فکر و راه يزيد و يزيديان عصر است

حضرت آيت‌الله العظمي جوادي آملي در كتاب ارزشمند «حماسه و عرفان» درباره فلسفه زيارت و عزاداري وعلت سفارش به خواندن زيارت عاشورا در هرروز مطلبي را بيان کرده است.

متن ذکر شده اين مرجع تقليد شيعيان بدين شرح است:

فلسفه زيارت و عزاداري[1]
سرّ اين که سفارش کرده ‏اند هر روز زيارت عاشورا بخوانيد و نسبت به اهل‏ بيت(عليهم ‏السلام) تولّي داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستيد و از دشمنانشان تبرّي بجوييد، براي آن است که طرز فکر معاندان ايشان منفور شود وگرنه هم ‏اکنون سخن از معاويه و يزيد نيست تا آنها را لعنت کنيم. نام و ياد آنها رخت ‏بربسته و قبرشان نيز زباله ‏داني بيش نيست، الآن سخن از فکر و راه يزيد و يزيديان عصر است[2]. زن فرعون وقتي که به درگاه الهي دعا کرد، نگفت خدايا مرا فقط از فرعون نجات بده بلکه گفت: (ربّ ابْنِ لي عنْدک بيتاً في الجَنّه ونجّني من فرْعوْن وعمله ونجّني من القوْم الظالمين)[3] يعني مرا از فرعون و فرعونيان، که طرفداران سنّت سيّئه و رفتار ناپسند او هستند، نجات بده. تفکرّ براي هميشه باقي مي‏ ماند هر چند که اسم و عنوانش تغيير پيدا کند.

بعد از تار و مار شدن خوارج در نهروان و خارج شدنشان از صحنه حيات و زندگي، به علي‏ بن ابي‏طالب(عليهماالسلام) عرض شد: اين مقدس ‏هاي خشک از بين رفتند. فرمود: «کلاّ والله إنّهم نُطَف فى أصْلاب الرجال وقرارات النساء کلّما نَجَم منْهم قرنٌ قُطِع، حتّي يَکو   آخرهم لُصوصاً سَلاّبين»[4]؛ اينها نطفه ‏هايي هستند در پشت مردان و قرارگاه زنان. هرگاه مقداري از اينها از بين بروند، عده اي ديگر ظهورمي کنند تا اين که سرانجامِ کار، سارقانِ مسلّح و رهزنانِ غارتگر خواهند شد.

ادامه »

اهمیت زیارت عاشورا و فواید آن چیست؟

نوشته شده توسطرحیمی 26ام آبان, 1394

درباره زیارت حضرت سیدالشهدا روایات فراوانی وجود دارد1 و در خصوص زیارت عاشورای معروف، احادیث متعددی از امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام نقل شده است.2 امام باقر علیه السلام این زیارت را به یکی از اصحابش به نام «علقمة بن محمد حضری» آموزش داده است.

از آن جا که زیارت، نوعی اعلام موضع و مشخص کردن خط فکری است و آثار سازنده عجیبی دارد، آن چه به عنوان متن زیارتی خوانده می شود، از نظر محتوا و جهت دهی، از حساسیتی ویژه برخوردار است. به همین جهت، ائمه علیهم السلام با آموختن نحوه زیارت به یاران خود، به این عمل سازنده جهت و غنای بیشتری بخشیده اند؛ به گونه ای که زیارت نامه های رسیده از معصومان علیهم السلام - مانند زیارت جامعه کبیره، عاشورا، آل یاسین و ناحیه مقدسه - گنجینه ای از تعالیم و آموزش های عالی آنان است.

زیارت عاشورا - که از تعالیم امام باقر علیه السلام است - به سبب آثار سازنده فردی و اجتماعی و بیان مواضع فکری و عقیدتی شیعه و نشانه گرفتن خط انحراف، اهمیت ویژه ای دارد. شماری از دستاوردهای این زیارت عبارت است از:

1. ایجاد پیوند معنوی با خاندان عصمت و تشدید علاقه و محبت به آنان

این محبت موجب می شود که زائر، آن بزرگان را الگوی خویش سازد و در جهت همسویی فکری و عملی با آنان بکوشد؛ همچنان که در قسمتی از زیارت، از خدا می خواهد که زندگی و مرگش را یک سره همانند آنان قرار دهد؛ «اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد».

از آن جا که این محبت به خاطر خداوند است - و خاندان عصمت از آن جهت که الهی و منسوب به اویند، محبوب واقع شده اند - مایه تقّرب به خداوند است. در قسمتی از این زیارت چنین می خوانیم: «اللهم انی اتقرب الیک بالموالاة لنبیک و آل نبیک».

2. پیدایش روحیه ظلم ستیزی در زائر

تکرار لعن و نفرین بر ستم گران در این زیارت، موجب پیدایش روحیه ظلم ستیزی در زائر می شود. او با اعلام برائت و نفرت از ستم گران و ابراز محبت به پیروان حق و دوستان خاندان عصمت، پایه های ایمان دینی خود را مستحکم می کند. مگر ایمان چیزی جز حب و بغض در راه خداست؛ «هل الایمان الاّ الحب و البغض»؟ موءمن واقعی در برابر ستم، بی موضع نیست؛ از ستم گر نفرت و انزجار آشکاری دارد و با مظلوم و جبهه حق، اعلام همراهی می کند؛ «یا اباعبدالله! انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم».

3. دوری جستن از خط انحراف

در این زیارت، ریشه های ظلم هدف قرار می گیرد؛ «فلعن الله امةً اسّست اساس الظلم و الجور علیکم اهل البیت و لعن الله امة دفعتکم عن مقامکم و ازالتکم عن مراتبکم التی رتّبکم الله فیها». ستمی که در عاشورا تحقق یافت، در قلب تاریخ ستم ریشه دارد. این ظلم، یک حلقه از حلقه های ستمی است که با انحراف مسیر اصیل خلافت آغاز شد.

4. الهام گرفتن، درس آموختن و الگو قرار دادن اسوه های هدایت

در این زیارت آمده است: «فاسئل الله الذی اکرمنی بمعرفتکم و معرفة اولیائکم و رزقنی البرائة من اعدائکم، ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخرة و ان یثبّت لی عندکم قدم صدق فی الدنیا و الاخرة». زائر پس از آن که به حق معرفت پیدا کرد و ستم و ستم گر را شناخت و از آنان دوری جست، با ثبات قدم در مکتب خاندان عصمت و پیروی عملی از آنان، خود را در مسیر سعادت دنیا و آخرت قرار می دهد؛ یعنی، اسوه ها و الگوهای هدایت را - که از سوی خداوند منصوب شده اند - سرمشق خود قرار می دهد و همگامی با آنان را می طلبد.

5. ترویج روحیه شهادت طلبی و ایثار و فداکاری در راه خدا.

6. احیای مکتب و راه و هدف خاندان عصمت.

 

منبع: مجله پرسمان - فروردین 1384، شماره 31 

پی نوشت:

1. ابن قولویه، کامل الزیارات، ص180.

2. مجلسی، بحارالانوار، ج101، ص290؛ سید بن طاووس، اقبال الاعمال، ص38؛ شیخ طوسی، مصباح المتهجد، ص 538، 542 و 547 .

زیارت عاشورا نسخه ای برای تمام دردها

نوشته شده توسطرحیمی 26ام آبان, 1394

فضیلت زیارت عاشورا

از شیخ طوسی در کتاب مصباح نقل شده است: حضرت باقرعلیه السلام فرمود: «هر که زیارت کند حسین بن علی علیه السلام را در روز دهم محرم، تا آن که نزد قبر آن حضرت گریان شود، خدا را در روز قیامت با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد - که ثواب آن ها مثل ثواب کسی باشد که در خدمت رسول خدا صلی الله علیه وآله و ائمه طاهرین علیهم السلام حج و عمره و جهاد کند - ملاقات نماید».

راوی: فدایت شوم، برای کسی که در شهرهای دور از کربلا زندگی می کند و امکان حضور در نزد قبر آن حضرت را ندارد، چه ثوابی است؟

حضرت فرمود: «هر گاه چنین باشد، به صحرا یا بر بالای بامی رود و به سوی قبر آن حضرت اشاره نماید و سلام عرض کند و در نفرین کردن بر قاتلین آن حضرت کوشش نماید و بعد از آن، دو رکعت نماز کند (و این اعمال را در اوایل روز، پیش از زوال آفتاب انجام دهد) سپس گریه کند بر حسین علیه السلام و کسانی را که در خانه اش هستند به گریستن بر آن حضرت امر کند و در خانه ی خود، مجلس عزاداری و اظهار جزع بر مصیبات آن حضرت بر پا کند. و به یکدیگر در مصیبت حسین علیه السلام تعزیت گویند. من برای ایشان بر خدا ضامنم، هر گاه این عمل را انجام دهند، به همه ی آن ثواب ها برسند.»

ادامه »