موضوعات: "سیر و سلوک" یا "نکات اخلاقی"

عواقب آه و نفرین مادر!

نوشته شده توسطرحیمی 28ام دی, 1398

 

مادر در حالی که (دلش از او گرفته بود)

از آنجا برگشت و با خود چنین گفت:

اى معبود بنى اسرائیل! او را خوار و ذلیل کن.

از آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام برمی آید که مقام والدین خصوصا مادر در پیشگاه الهی آنچنان والا و پرارزش است که هیچ کس در هیچ جایگاه و مقامی نمی تواند در برابر آن بایستد و اندکی از ارزش آن بکاهد. گویا که خداوند در این مساله با هیچ کس تعارف ندارد و به هیچ وجه با خلافکاران این وادی کنار نمی آید.

این نکته را می توان با نیم نگاهی به زندگی بزرگانی که پله های کمالات را پیموده اند و در قله های پیشرفت، منزل گزیده اند مورد واکاوی قرار داد. روشن است که در زندگی هیچ بزرگی ذره ای بی احترامی به مقام والدین و به ویژه مادر دیده نمی شود که یقینا اگر چنین چیزی در زندگی آنها رخ می داد به آنچنان جایگاه رفیعی دست نمی یافتند.

ادامه »

از غافلین نباشید…

نوشته شده توسطرحیمی 9ام دی, 1398

 

و لاتکن من الغافلین

 

هرگز از غافلان و بی خبران از یاد خدا مباش.

 

سوره اعراف،ایه 205

 

 حدیث نگاری 

شب زنده داران در کلام حضرت عیسی علیه السلام

نوشته شده توسطرحیمی 9ام دی, 1398

 

 

حضرت عیسی علیه السلام:

 

طُوبی لِلَّذینَ یتهَجَّدونَ مِن اللَّیلِ، اُولئک الّذینَ یرِثونَ النُّورَ الدّائِمَ.

 

خوشا آنان که پاسی از شب را به عبادت می گذرانند؛

 

آنان کسانی اند که نوری ماندگار به ارث می برند.

 

منبع : تحف العقول، ص ۵۱۰

 

کدام زندگی خوش‌تر و دوامش بیشتر است؟

نوشته شده توسطرحیمی 8ام دی, 1398

 

کدام زندگی خوش‌تر و دوامش بیشتر است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان مترجم و مفسر قرآن کریم با حضور پرشور مردم  در حسینیه هدایت برگزار شد.

وی این در این برنامه طی سخنانی گفت:

خدای متعال در جریان معراج رسول الله صلی الله علیه و آله به حبیبش فرمود:

«هَلْ تَدْرِی‌ أیّ عَیْشٍ أَهْنَى وَ‌أیّ حَیَاةٍ أَبْقَى»

ای احمد، می‌دانی چه زندگی‌ای هم خوش‌تر و هم دوامش بیشتر است؟

روشن است که گفتن این مطلب خود انگیزه ایجاد می‌کند که انسان به دنبالش برود.

ادامه »

چرا اخلاص؟!

نوشته شده توسطرحیمی 7ام دی, 1398

 

درس اخلاقی از آیت الله العظمی مظاهری: چرا اخلاص؟!!!

حضرت آیت الله مظاهری، سلسله دروس اخلاقی با موضوع «شرح چهل حدیث اخلاقی» داشته اند که مطالب شنیدنی و خواندنی این استاد اخلاق حوزه در شماره های مختلف تقدیم نگاه شما خوبان خواهد شد.

 - حدیث سیزدهم؛ فوران چشمه‌های حکمت از قلب انسان، در پرتو رعایت اخلاص

 

بِسْمِ‏ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏

«رَبِّ اشْرَحْ لی صَدْری‏ وَ یَسِّرْ لی أَمْری وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانی یَفْقَهُوا قَوْلی‏»

 روایتی که امروز به شرح آن می‌پردازیم، مربوط به امر مهمّ «اخلاص» است که اگر باشد، افعال ما و کردار ما، فوق‌العاده مهم و ارزشمند می‌شود و اگر نباشد، اعمال و گفتار و کردار ما به پَر کاهی ارزش ندارد.

 پیامبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» می‌فرمایند:

«مَا أَخْلَصَ عَبْدٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً إِلَّا جَرَتْ یَنَابِیعُ الْحِکْمَةِ مِنْ‏ قَلْبِهِ‏ عَلَی‏ لِسَانِهِ‏»[۱]؛

هر کس چهل روز خود را برای خدا خالص کند، چشمه‌های حکمت، از قلب وی بر زبانش جاری می‌شود.

 کلمۀ خلوص، از آن کلماتی است که تصور آن هم نشاط‌ آور است، چه رسد اینکه وجود خارجی هم پیدا کند و انسان واقعاً خالص گردد. در مقابل، کلمۀ ریا، از آن کلماتی است که از تصوّرش نیز تاریکی خاصی ساطع می‌شود، چه رسد که جامۀ‌ عمل هم بپوشد.

ادامه »

ملائکه از جوانی که با هوا و هوس خود می‌جنگد، حیرت می‌کنند

نوشته شده توسطرحیمی 4ام دی, 1398

 

آیت‌الله «محمدعلی جاودان»:

برخی در دنیا هدایت را به ضلالت می‌فروشند

آنان دچار خسارت و ضرر بسیار می‌شوند.

روز قیامت انسان متوجه می‌شود که تجارت عمر او سود یا ضرر کرده است.

آیت‌الله «محمدعلی جاودان» در جلسه درس اخلاق که در حسینیه شیخ زاهد برگزار شد، گفت: زندگی شما تجارتی است که شاید سود و ضرر کم یا بسیار زیاد داشته باشد.

 این استاد حوزه علمیه افزود: برخی در دنیا هدایت را به ضلالت می‌فروشند آنان دچار خسارت و ضرر بسیار می‌شوند. روز قیامت انسان متوجه می‌شود که تجارت عمر او سود یا ضرر کرده است.

 آیت‌الله جاودان با بیان اینکه در تجارت و سود عمر مومنان به سه دسته تقسیم می‌شوند، تاکید کرد:

برخی همچون غلامان از ترس جهنم خدا را می‌پرستند و به سود می‌رسند اگرچه سطح آن پایین است اما همین هم ارزش دارد،

یک دسته دیگر همچون تاجران به امید ثواب اعمال نیک، پرستش خدا را انجام می‌دهند.

 این استاد اخلاق ادامه داد: گاهی افرادی نه به امید ثواب نه از ترس عذاب اعمال نیک انجام می‌دهند یا خدا را پرستش می‌کنند، آنها خدا را شایسته پرستش می‌بینند برای اعمال این افراد وزن وجود ندارد. آنها چون خدا را دوست دارند او را پرستش می‌کنند.

 وی افزود: جزای کسانی که خدا را برای عشق به او پرستش می‌کنند، بهشت است که عرض آن به اندازه آسمان‌ها و زمین است، در آسمان اول کهکشان و ستاره‌ها اندازه ندارند، در واقع طول و عرض جغرافیایی بهشت این افراد  اندازه ندارد.

 آیت‌الله جاودان بیان کرد: کسانی که بر اساس حب به خداوند او را می‌پرستند تجارت آنها با خداوند سود بی‌حساب دارد.

 این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن کسانی که صبر می‌کنند خداوند به آنان بدون حساب پاداش می‌دهد، ابراز کرد:‌ 

جوانی که با هوا و هوس خود می‌جنگد

و آن را کنترل می‌کند فرشتگان از او به حیرت می‌آیند

که تا این حد با نفس اماره مبارزه می‌کند.

 وی افزود: اگر گناه نکنید با این نیت که چون خدا راضی نیست این صبر ارزش دارد، وقتی انسان بر گناه نکردن صبر کند بار او بسیار سبک می‌شود وقتی سبک شود می‌تواند به میزان سبکی به ملکوت الهی نزدیک شود.

 آیت‌الله جاودان ادامه داد: انسانِ سبک از بار گناه، خود را از مردم طلبکار نمی‌بیند، وقتی عقل انسان کامل بشود خود را از همه عالم پست‌تر می‌بیند و این سبب برتری او می‌شود.

 این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: اجر و پاداش کسی که بر گناه نکردن صبر می‌کند و دهنه نفس اماره را محکم گرفته و کنترل می‌کند، بی حساب است.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: گاهیپ یش می‌آید که شیطان بسیار وسوسه می‌کند اگر زیاد فشار آورد بیشتر به خدا پناه ببرید در این صورت شیطان مغلوب می‌شود.

 شبستان 

لقمه حرامی که توفیق نمازشب را سلب کرد

نوشته شده توسطرحیمی 29ام آذر, 1398

 

یکی از اعمالی که سفارش بسیاری بر آن شده است، اقامه نمازشب می باشد که در این راستا داستان هایی از نمازشب ائمه علیهم السلام و بزرگان دین در شماره های مختلف تقدیم نگاه شما خوبان خواهد شد.

 

- لقمه حرام و سلب توفیق

از مرحوم محدّث قمی (رضی الله عنه) نقل شده که فرمود:

من سفری به همدان رفتم و بر شخص معتمدی وارد شدم. یک شب او به من گفت: فلان جا شام مهمانم، دلم می خواهد خدمت شما باشم. با هم آنجا برویم. من امتناع کردم. گفت: آقا اگر شما همراه من بیایید آبروی من بیشتر می شود، برای من خوب است.

با هم رفتیم. شام آوردند و خوردیم، بعد از شام به منزل برگشتیم. من صبح برخلاف هر شب که با کمال راحتی برای نماز شب بر می خاستم، زمانی از خواب بیدار شدم که نزدیک طلوع آفتاب بود و نزدیک بود، نماز صبحم قضا شود. خیلی ناراحت شدم.

عجب!

آدم یک عمر زحمت بکشد که نماز شبش ترک نشود،

ولی حالا چطور شده که نماز صبحم نزدیک است قضا شود؟

با عجله برخاستم، با ناراحتی وضو گرفتم و نماز صبح را خواندم تا قضا نشود بعد به فکر افتادم چرا این طور شد؟

یعنی چه؟ برای من مصیبتی شد … من فکر کردم چرا این طور شد؟

گفتم: شاید به خاطر شام دیشب بوده است. غیر از این دیگر توجیهی ندارم.

صاحبخانه آمد، به او گفتم: صاحب آن منزل که دیشب رفتیم چه کاره بود!؟

قدری تأمّل کرد و گفت: ایشان بانک بعدازظهر است.

من نفهمیدم یعنی چه؟

بعد ادامه داد: بانک ها قبل از ظهر، ربا می دهند، این آقا بعدازظهر ربا می دهد.

من خیلی ناراحت شدم،

گفتم: عجب! مرا به خانه یک رباخوار بردی و سر سفره او نشاندی.

چرا این کار را کردی؟

به من خدمت کردی!؟

این مهمان نوازی بود؟

ایشان فرمود: اثر این غذا این طور شد که تا چهل شب نمی توانستم خوب برای نماز شب برخیزم. تا چهل شب موفّق نشدم آن گونه که باید، نماز شب را انجام بدهم.

به ما می‌گویند، اگر می‌خواهید صالح‌العمل باشید،

غذایتان را پاک کنید؛

امّا ما دائم سعی در آلوده‌کردنش داریم. (صفیر هدایت، آیت الله ضیاءآبادی)

حوزه

عبرت از عملکرد دنیا

نوشته شده توسطرحیمی 25ام آذر, 1398

 

 

 

 

جاذبه های دنیا،

 

چرب و شیرینِ دنیا افرادی

را چنان گرفتار میکند

 

که سرنوشتشان سرنوشت آتش است.

 

دریافت فایل

مجموعه «عطر ماندگار» شامل قطعات کوتاهی از شرح احادیث اخلاقی با بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای درس خارج فقه است. احادیث گنجانده شده در این مجموعه با مضامین اخلاقی و اجتماعی و قابل استفاده برای عموم جامعه است. منبع احادیثی که در این مجموعه شرح داده می‌شوند کتاب «الشافی فی العقاید، الاخلاق و الاحکام و امالی» است.

 

در همه اوقات به یاد مرگ باش

نوشته شده توسطرحیمی 25ام آذر, 1398

 

شرح احادیث اخلاقی با بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای درس خارج فقه:

چه آنوقتی که شوق پیدا می‌کنی که دنبال این فرآوردۀ مادی و زندگی بروی،

و به آن می‌رسی و خوشحال می‌شوی؛

چه آنوقتی که نمی‌شود، محزون می‌شوی و درد می‌کشی،

 

در همۀ این اوقات به یاد مرگ باش!

 

 

دانلود

 

نشانه تسلط شیطان بر ما چیست؟

نوشته شده توسطرحیمی 23ام آذر, 1398

 

شکر واژه‌ای عربی است که در فارسی به سپاس ترجمه می‌ شود. لغت ‌شناسان عربی واژه شکر را به معنای شناخت احسان و نشر آن (لسان‌ العرب، ابن منظور، ج 7، ص 170، «شکر») و یا به تعبیر دیگر، تصور نعمت و اظهار آن معنا کرده‌اند. (مفردات الفاظ قرآن کریم، راغب اصفهانی، ص 461، «شکر»)

شکر خداوند به این معناست که بدانیم هر نعمتی که به ما می ‌رسد از سوی خداست و هر چیز دیگری که واسطه رسیدن نعمت‌ها به ماست نیز به اراده خداوند واسطه رسیدن نعمت شده است. حالت روحی خاصی که در اثر این معرفت حاصل می ‌شود شکر نامیده می ‌شود.

البته هر انسانی به سبب فطرت و عقل به طور طبیعی نسبت به کسی که احسانی می‌ کند حالت شکرگزاری را دارد و می‌کوشد تا به هر طریقی شده تشکر نماید.

هم عقل این مفهوم را درک می‌کند و هم فطرت آدمی این حالت را پذیراست و خود را به نوعی نسبت به احسان ‌کننده و نعمت دهنده، متواضع می ‌یابد و می ‌کوشد به هر شکلی شده تشکر کند.

ادامه »