موضوع: "معرفی کتاب"

تنها زیر باران

نوشته شده توسطرحیمی 23ام آذر, 1398

 

 

آرام توی تابوت خوابیده بود.

 

درست شبیه همان جوانی که قبل از خواستگاری در خواب دیده بودم.

قرآن را از کیفم درآوردم

و گذاشتم روی سینه‌اش.

 سرزده آمد.

صورتش از خستگی چروک افتاده بود.

چشم‌هایش گود رفته بود.

لابه‌لای موهای درهم ریخته‌اش و بادگیر نوک مدادی‌اش پر بود از شن.

می دانستم از راه دوری آمده و شام نخورده.

نشسته بود جلوی در و داشت بند پوتینش را باز می کردم.

رفتم آشپزخانه تا غذا گرم کنم.

وقتی برگشتم، دیدم همان طور نشسته، خوابش برده.

آرام دست بردم سمت پوتینش.

خواستم از پایش دربیاورم، از خواب پرید. پوتین‌هایش را درآورد، جوراب‌هایش را هم. رفت و آبی به دست و صورتش زد. سفره انداختم و غذا را کشیدم. هنوز قاشق اول را نخورده، صدای لیلا بلند شد. تا بروم برگردم طول کشید؛ لب به غذا نزده بود.

گفتم: «اِ… چرا غذات رو نخوردی؟»

لبخند ماتی روی لبش نشست و گفت:

«منتظر موندم برگردی باهم بخوریم.»

تنها زیر باران؛ روایت زندگی شهید مهدی زین الدین به قلم مهدی قربانی و در 311 صفحه، حاوی خاطرات خانواده، دوستان و همرزمان فرمانده لشکر 17 علی بن ابی طالب، شهید مهدی زین الدین است.

آرام توی تابوت خوابیده بود. درست شبیه همان جوانی که قبل از خواستگاری در خواب دیده بودم. قرآن را از کیفم درآوردم و گذاشتم روی سینه‌اش. نگاه به صورتش کردم؛ مثل ماه میدرخشید. وقتی از نقطه‌های کبود روی صورتش پرسیدم، گفتند:

«جای سنگ‌ریزه است، با صورت زمین افتاده.» مهدی، من و لیلا را با همه مهربانی‌ها، خنده‌ها، و دلتنگی‌هایش گذاشته بود و رفته بود؛ تنهای تنها، زیر باران.

 

شهید مهدی زین‌الدین

فرمانده لشکر 17 علی‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام

تولد: 18 مهر 1338، تهران

شهادت: جاده بانه-سردشت، 27 آبان 1363

مزار: گلزار شهدای علی‌بن‌جعفر

ایسنا

دانلود کتاب المراجعات

نوشته شده توسطرحیمی 25ام مرداد, 1396

 

المُراجعات کتابی درباره اثبات حقانیت شیعه و امامت امام علی علیه السلام بلافاصله پس از پیامبر است. این کتاب مجموعه نامه‌های مبادله شده میان سید عبدالحسین شرف الدین، در لبنان و شیخ سلیم البشری، عالم اهل سنت مصری است. در این کتاب دلایل متعدد امامت علی علیه السلام از قرآن و روایاتی که در منابع اهل سنت بوده و مورد قبول آنهاست بیان شده و ابهاماتی که برای اهل سنت در این زمینه وجود دارد به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفته است.

مطالعه آنلاین کتاب در سایت

فرمت apk برای موبایل و تبلت اندروید (جدید)دانلود کتاب به فرمت apk برای موبایل و تبلت اندروید نسخه 2 به بالا

فرمت pdf برای استفاده در سیستم های مختلف  با نمایش ساختار اصلی کتابدانلود کتاب به فرمت pdf برای استفاده در سیستم های مختلف با کیفیت بالا

فرمت ghm برای درج در بازار موبایل های اندروید، آی او اس و ویندوز فون دانلود کتاب به فرمت ghm برای درج در بازار موبایل های اندروید، آی او اس و ویندوز فون

فرمت html برای استفاده در سیستم های مختلفدانلود کتاب به فرمت html برای استفاده در سیستم های مختلف

فرمت jar برای موبایل های قدیمی مانند جاوا و سیمبین

دانلود کتاب به فرمت jar برای موبایل های قدیمی مانند جاوا و سیمبین

فرمت epub برای استفاده در سیستم های مختلف  با نمایش ساختار اصلی کتاب

 

مقدّمه آقاى سيد محمد تقى حكيم بر کتاب المراجعات

من هم اكنون در برابر كتابى پر ارزش ، اثر مؤ لفى بزرگوار قرار دارم كه در ميان اكثر محققان مباحث اعتقادى ، حق استادى و تقدم دارد.

مجمع علمى منتدى النشر از من خواسته است كه با نوشتن مقدمه اى ، برخى از مضامين كلمات علمى آن را روشن سازم . سپس پيرامون ارزش ‍ كتاب و امتيازات ويژه آن ، شرحى بنگارم . و از آن پس ، از شخصيت بزرگ مؤ لف كتاب ، سخن بگويم . با اينكه خود را شايسته اين كار پر ارج نمى دانم ، ولى نظر به تصويب مجمع علمى ، چاره اى جز اطاعت ندارم .
مقدمه اى كه بتواند مفاهيم پاره اى از اصطلاحات كتاب و اهميت مباحث آن را روشن سازد، به گروهى از اساتيد علم اصول فقه بازگشت مى كند، و ناگزيريم براى روشن ساختن قسمتى از مفاهيمى كه در كتاب آمده ، و مؤ لف كتاب را مطابق اصطلاحات آنان نگاشته است ، بياوريم .
نخستين چيزى كه با آن مواجه مى شويم ، اسم كتاب ((نص و اجتهاد)) است . بايد ديد منظور مؤ لف از ((نص )) چيست و از كلمه ((اجتهاد)) چه را اراده كرده است ؟ و تركيب آنها ((نص و اجتهاد)) چه چيزى را بازگو مى كند؟
استادان فن در پاسخ سؤ ال از ((نص )) مى گويند: ((نص )) دليل لفظى مبتنى بر حكم شرعى است كه از راه قطع ، صدور آن از شارع مقدس مسلم باشد يا اينكه ظنّ معتبر شرعى يا عقلى است ، خواه اين ظن از كتاب (قرآن ) يا سنّت (گفتار پيغمبر و ائمّه طاهرين - عليهم السّلام - ) سرچشمه گرفته باشد.
مسلم است كه مؤ لف ، از ((نص )) چيزى غير از مفاد اين تعريف را قصد نكرده است . چنانكه از خلال مباحث كتاب ، آشكار مى گردد.
اما ((اجتهاد)) چيست ؟ علماى اصول فقه ، پاسخهاى مختلفى داده اند كه مضمون غالب آنها يكى است . آنچه از كلمات آنها به نظر مى رسد اين است كه در اين خصوص ، دو اصطلاح دارند و يكى اخص از ديگرى است :
((اجتهاد)) به مفهوم عام خود، در نظر آمدى (24) به كار بردن تمام كوشش در جستجوى ظنّ به چيزى از احكام شرعى است ؛ به طورى كه جوينده احساس كند از نيل به زايد بر آن عاجز است ))(25) .

ادامه »

درباره فاطمه سلام الله علیها مي‌پرسند

نوشته شده توسطرحیمی 7ام اسفند, 1395
پاسخ به شبهه‌افکني وهابي‌ها درباره حضرت زهرا سلام الله علیها
 
کتاب «درباره فاطمه سلام الله علیها مي‌پرسند» مشتمل بر پاسخ به ۵۰ شبهه مطرح شده درباره حضرت زهرا سلام الله علیها به همراه پاسخ‌هاي مستدل و مستند به شبهات، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمين اسماعيل کاظمي‌زرومي، به چاپ دوم رسيد.
حجت‌الاسلام کاظمي در گفت‌و‌گو با «جوان» پیرامون کتاب «درباره فاطمه سلام الله علیها مي‌پرسند» که از سوي انتشارات مقاومت منتشرشده است، مي‌گويد: بخشي از جنگ نرم دشمن در فضاي مجازي، سايبري و ماهواره‌اي پيگيري مي‌شود و با ايجاد شبکه‌هاي مختلف اعتقادي و هجمه به باورهاي اعتقادي جامعه حجم عظيمي از اعتقادات نسل جوان را تحت تأثير قرار مي‌دهند. لزوم پاسخگويي به اين شبهات که بخشي از آن در شبکه‌هاي ماهواره‌اي و به خصوص شبکه وهابي «کلمه» منتشر مي‌شد، زمينه شکل‌گيري کتاب «درباره فاطمه سلام الله علیها مي‌پرسند» شد.


کتاب/پاسخ به شبهه‌افکني وهابي‌ها درباره حضرت زهرا(س)


وي افزود: البته شبهات مطرح شده از سوي وهابي‌ها در زمينه‌هاي مختلف سياسي و اعتقادي است و با اولويت‌بندي آنها و با استفاده از منابع عامه(منابع اهل تسنن و غيرشيعي) کتاب تدوين شد و براي کساني که فقط مطالعه و دسترسي به منابع دارند، کتاب مناسبي است. اين نويسنده با بيان اينکه چاپ اول کتاب سال گذشته منتشر شد و امسال به مدد حضرت زهرا سلام الله علیها چاپ دوم آن وارد بازار نشر شده، تصريح کرد: از آنجا که بنده تحصيلات آکادميک دارم و در حوزه و دانشگاه تدريس مي‌کنم، در نگارش کتاب «درباره فاطمه سلام الله علیها مي‌پرسند» رويکردم اين بود که قلم به‌روزي داشته باشم که جوانان به راحتي با آن ارتباط برقرار کنند و از آن مهم‌تر اين است که فرمايشات حضرت آقا را درباره لزوم وحدت اسلامي در اين کتاب رعايت کرده و روي آن تأکيد داشته‌ام.

حجت‌الاسلام کاظمي ضمن اشاره به لزوم تبليغ کتاب‌هاي معرفتي که در حوزه رفع شبهات اعتقادي منتشر شده‌اند، افزود:

s="body" style="text-align: justify; padding: 10px 17px;">خدا را شکر کتاب «درباره فاطمه سلام الله علیها مي‌پرسند» توانسته با جوانان ارتباط برقرار کند و خودم نيز در منابري که رفته‌ام، هرگاه شبهه‌اي را که وهابيت مطرح کرده، بيان کرده‌ام و به آن پاسخ داده‌ام با استقبال خوب جوانان مواجه شده‌ام. اين کتاب حتي در مناطقي که اهل تسنن سکونت دارند نيز فروش رفته و درخواست تهيه کتاب داشته‌اند. اين نويسنده و پژوهشگر در پاسخ به «جوان» درباره ادامه روند پاسخ به شبهات تأکيد کرد: شبهات مطرح شده را اولويت‌بندي کرده‌ام و ان‌شاءالله چند طرح کتاب در دست دارم که در آينده به آنها مي‌پردازم.
لازم به يادآوري است، کتاب «درباره فاطمه سلام الله علیها مي‌پرسند» از سوي انتشارات مقاومت به شماره تماس ۰۹۱۹۵۸۸۰۰۳۵وارد بازار نشر شده است.
بصیرت

الهیات جنسیتی، یک حوزه جدید دانشی است.

نوشته شده توسطرحیمی 29ام بهمن, 1395

نویسنده کتاب «الهیات جنسیتی» گفت:

این تهدید بالاخره وجود دارد که برخی عقاید انحرافی نظیر فمینیسم اسلامی مجال ابراز یابند که در برخی موارد هم دیده‌ایم تصمیماتی گرفته شده که در ظاهر چندان عریان فمینیستی نیستند بلکه از جنس اندیشه و..

کتاب «الهیات جنسیتی» نوشته زهرا امین‌مجد، جدیدترین کتابی است که از زاویه‌ای نو به مساله جنسیت و دین نگاه می‌کند و به تازگی روانه بازار شده است.

خبرگزاری فارس: خطر رسوخ «فمینیسم اسلامی» در نهادهای سیاستگذار محتمل است/ «الهیات جنیستی»، یک حوزه جدید دانشی استامین‌مجد، در گفتگو با خبرنگار فارس پیرامون این کتاب گفت: این اولین اثری است که در حوزه مطالعات جنسیت و خانواده از حلقه تخصصی زنان و خانواده پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر می‌شود؛ البته در مورد مسائل خانواده و زنان پژوهش های دیگری صورت گرفته و به چاپ هم رسیده است.

وی «الهیات جنسیتی» را عرصه‌ای جدید در دانش های مربوط به دین دانست و بیان کرد: این کتاب، پیشنهاد دهنده یک حوزه دانشی جدید است و علاوه بر این که پیشنهاد می‌دهد برای آن طرح مساله و سوال کرده و به نوعی صورت‌بندی هم می‌کند.

این پژوهشگر حوزه زنان و خانواده با بیان این که «الهیات جنسیتی»، در واقع دین را در حوزه‌های جنسیتی استنطاق می‌کند افزود: البته در این خصوص از دانش‌های دیگر نیز استفاده می‌کنیم ولی در پارادایم اسلام و بر اساس روش‌شناسی اجتهادی دینی. اگر استخدام و استفاده ای از علوم دیگر صورت می‌گیرد بر اساس همین پارادایم دینی است به بیان دیگر ما معتقدیم دارای پارادایمی درون دینی هستیم که می‌توان بر اساس آن، در حوزه مسائل جنسیتی مسائل و پاسخ ها را استخراج کرد و نظرگاه دین در این خصوص را مطرح کرد.

امین‌مجد بیان کرد: عرصه های جدیدی ذیل این دانش مانند الهیات اجتماعی و جنسیت، الهیات سیاسی و جنسیت، هرمنوتیک متون مقدس و جنسیت و مسائلی از این دست مطرح شده که در مجموع مفاد این دانش را معرفی و صورت‌بندی می‌کند.

ادامه »

الگوهایی برای نسل امروز

نوشته شده توسطرحیمی 24ام بهمن, 1395

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif خانم زهرا پناهی‌روا، همسر شهید علی چیت‌سازیان، به گفته‌ی خانم ضرابی‌زاده، نویسنده‌ی کتاب گلستان یازدهم، در ابتدا تمایلی به بیان خاطرات خود نداشت. شاید او تصور می‌کرد که زندگی یک سال‌ و اندی با شهید چیت‌سازیان، آن‌چنان‌که باید از جذابیت برخوردار نباشد. اما پس از شروع و ثبت خاطرات، و حالا که کتاب گلستان یازدهم منتشر شده و رهبر انقلاب نیز آن را خوانده و بر آن تقریظ نوشته‌اند، معلوم شد که همین زمان اندک نیز می‌تواند تا چه اندازه مهم، و حتی دارای عناصر جذابیت داستانی باشد. گفت‌وگویی کوتاهی با ایشان انجام داده‌ایم که بدین شرح است:
 
* سال‌ها از شهادت شهید علی چیت‌سازیان می‌گذرد، چه اتفاقی افتاد که پس از این زمان طولانی به انتشار کتاب روایت زندگی مشترک‌تان با شهید چیت‌سازیان راضی شدید؟
شاید بیست‌وپنج، شش سال از شهادت همسرم می­‌گذرد ولی در این سنوات افراد زیادی مراجعه کردند تا من خاطراتم را عنوان کنم و گوشه­‌ای از زندگی­‌ام را به تصویر بکشم. خیلی از نویسندگان مراجعه کردند، ولی من خودم خیلی راضی نبودم. شاید هم اینگونه احساس می­‌کردم که این زندگی مشترک یک سال‌وهشت ماهی که از ازدواج ما تا شهادت علی‌آقا به‌طول کشید به‌دلیل حساسیت من به تمام لحظاتش قابل درک و بیان نباشد، از سوی دیگر یادآوری خاطرات تکه‌تکه و جدا از هم بود و احساس می‌کردم شاید نتوانم آن‌ها را به‌عنوان یک مجموعه به رشته‌ی تحریر دربیاورم. به هر حال چند سال با همین موقعیت سپری شد تا اینکه حوزه‌ی هنری زمانی که من به تهران نقل مکان کرده بودم، جرقه‌ای را در ذهن من ایجاد کرد. حوزه‌ی هنری جلساتی داشت که در آن راویان دفاع مقدس، خاطرات و اتفاقات را روایت می‌کردند. در این جلسات من احساس کردم که بتوانم ورود پیدا کنم  و حتی این زندگی مختصر و خاطرات اندکی که داشتم را بیان کنم.

بچه­‌های ما، نسل جوان ما اگر بخواهند ماندگار باشند باید کاری برای جامعه و در اصل برای خودشان انجام دهند. در این راه می‌توانند از این الگوها استفاده کنند. برای انتخاب­‌های خوب، برای گرفتن تصمیم‌های درست در زندگی فردی و اجتماعی خود می‌توانند از این الگوهای واقعی کمک بگیرند.

ادامه »

یک عاشقانه‌ آسمانی

نوشته شده توسطرحیمی 22ام بهمن, 1395

معرفی کتاب گلستان یازدهم

یک عاشقانه‌ آسمانی

«یک لحظه چشمم افتاد توی آینه. علی آقا داشت نگاهم می‌کرد. خجالت کشیدم. زود نگاهم را دزدیدم و سرم را پایین انداختم. این اولین باری بود که علی آقا درست و حسابی مرا می‌دید». این جملات، روایت نخستین لحظه‌های زندگی مشترک زهرا پناهی‌روا و علی چیت‌سازیان است. دختر هفده ساله‌ای که در آغاز جوانی است و هیچ‌گاه تصور نمی‌کند که سال‌ها بعد روایت زندگی چند ماهه‌اش با فرمانده‌ی اطلاعات و عملیات لشگر انصارالحسین علیه‌السلام تبدیل به کتابی جذاب و خواندنی به نام «گلستان یازدهم» شود.

«یک لحظه چشمم افتاد توی آینه. علی آقا داشت نگاهم می‌کرد. خجالت کشیدم. زود نگاهم را دزدیدم و سرم را پایین انداختم. این اولین باری بود که علی آقا درست و حسابی مرا می‌دید».

* آغازی بر یک پایان
کتاب با مقدمه‌ی زیبایی از سوی نویسنده آغاز می‌شود، جایی که بهناز ضرابی‌زاده می‌فهمد، منزل خانواده‌ی چیت‌سازیان درست در مقابل خانه‌اش قرار داشته است و او سال‌ها از آن بی‌خبر بوده است. جایی که در‌ آن بسیاری از اتفاقات تلخ و شیرین داستان ثبت و ضبط شده است و نویسنده تا آن زمان از آن بی‌خبر بوده است. نکته‌ای که در ذهن مخاطب جرقه‌ای ایجاد می‌کند که شاید در کنار خانه‌ی ما نیز خانه‌ی شهیدی وجود داشته باشد و هر شهید، ماجرا و داستان منحصربه‌فرد خود را روایت کند.
 

پس از این مقدمه، فصل نخست کتاب با نام «خاطراتم فیلم می‌شود»، آغاز می‌شود. نویسنده با ابتکاری زیبا دست به خرق عادتی در عرصه‌ی روایت زده است و با ظرافتی هنرمندانه داستان زندگی مشترک زهرا پناهی‌روا و شهید علی چیت‌سازیان را از پایان مادی زندگی مشترک و شهادت شهید بزرگوار آغاز می‌کند. همین ابتکار نویسنده باعث جذابیت هرچه بیشتر کتاب شده است و خواننده را در آغازین فصل کتاب با هجومی از احساسات راوی مواجه می‌کند، در جایی که راوی فرزند خود را به دنیا آورده است و مانند هر زنی پس از زایمان بیشترین نیاز عاطفی و حمایتی را به همسرش دارد، اما ناگهان به یاد می‌آورد که شوهرش سی‌وهفت روز قبل در منطقه‌ی ماووت شهید شده است و باید بدون حضور فیزیکی او زندگی‌اش را با تنها یادگارش ادامه دهد.

ادامه »

موسیقی و غنا از دیدگاه اسلام

نوشته شده توسطرحیمی 3ام خرداد, 1395

موسیقی و غنا از دیدگاه اسلام

 

یکی از مهم ترین وسایل اشاعۀ فساد اخلاقی در جامعه و به گمراهی کشاندن جوانان و ضایع ساختن استعدادهای آنان، موسیقی و غناست؛ ولی متأسفانه برخی از مردم این دشمن خطرناک را در میان جامعۀ خود پرورش می دهند و..

کتاب «موسیقی و غنا از دیدگاه اسلام» در نُه فصل و با استفاده از منابع دینی و فتاوی فقها، موسیقی و غنا را مورد بحث قرار می‏ دهد. این كتاب با بیان ساده، آیات قرآن در این ‏باره را تفسیر و روایاتی از معصومین (علیهم السلام) را نقل می ‏كند.

مفهوم موسیقی و غنا، سیر تاریخی موسیقی و غنا، ادله اربعه در موسیقی و غنا، آیات و روایات درباره غنا و موسیقی و غنا و موسیقی از دیدگاه فقهای اسلام از جمله مباحثی است كه در این كتاب به آن پرداخته شده است.

از محرّمات اسلام، دو عمل شبیه به هم؛ یعنی موسیقی (نوازندگی) و غنا (خوانندگی) است؛ چه انسان خودش نوازندگی یا خوانندگی کند یا به آن ها گوش دهد.

ادامه »

معرفی کتاب انتظار + PDF فصل اول کتاب

نوشته شده توسطرحیمی 30ام اردیبهشت, 1395

معرفی کتاب انتظار (انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه) اثر استاد پناهیان + PDF فصل اول کتاب

 

مشخصات کتاب

نام: انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه

مولف: علیرضا پناهیان

ناشر: بیان معنوی

تعداد صفحات: 340

چاپ: یازدهم

تیراژ تاکنون: 34هزار

قیمت: 9800 تومان

خرید اینترنتی: اینجا

آدرس و تلفن مراکز فروش در سراسر کشور: اینجا

دنلود فهرست+فصل اول کتاب: اینجا

کتاب حاضر با بررسی مفهوم انتظار، سه رویکرد متفاوت به این مفهوم را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ نگاه عامیانه، نگاه عالمانه، نگاه عارفانه.

در بخش انتهایی کتاب نیز به تناسب مفهوم انتظار با جوان و ویژگی‌های جوانی پرداخته شده است.

 توضیحات پشت جلد کتاب

  •  اساساً تحقق کامل وضعیت مطلوب، که در سایه حکومت موعود محقق می‌شود، تنها در صورتی امکان دارد که تمام مردم با مرام الهی موعود همراهی کنند. اما تجربۀ تاریخی حیات بشر نشان داده است که اکثر انسان‌ها از پذیرش دستورات خدا سر باز می‌زنند. پس چگونه است که پس از ظهور حضرت، مردم به صورت فراگیر و پایدار از حق تبعیت می‌کنند و موجبات استقرار همیشگی حکومت موعود را فراهم می‌آورند؟ آیا در ذائقۀ انسان‌ها تغییر غریزی خاصی رخ می‌دهد، یا ترس از حاکمیت دینی جرأت معصیت را از آنها می‌گیرد؟ به عبارت دیگر، آیا توان اندیشیدن علیه حق از بین می‌رود یا اساساً امکان سخن گفتن از اندیشه‌های باطل نخواهد بود؟ …

     

  •  اگر آن جامعۀ موعود، تحقق پیدا کردنی است، آیا با پایبندی به تمام آن اصولی که رسول اکرم(ص) و جانشینان او(ع) به آنها مقید بودند تحقق پیدا خواهد کرد؟ اصولی که استفاده از زور را به حداقل می‌رساند و انعطاف‌پذیری را به حداکثر؛ اصولی که لازمۀ رعایت کرامت انسان محسوب می‌شود و در اثر رعایت همین اصول فرصت سوءاستفادۀ منافقان و مؤثر شدن عناد کفار فراهم می‌شود؟ پس اگر قرار است جامعۀ مهدوی با پایبندی به آن اصول تحقق یابد، آیا حق دوباره دچار مظلومیت نخواهد شد؟ و اگر می‌شنویم حضرت دست به شمشیر برده و مخالفان دین را قلع و قمع می‌کنند، آیا این بر خلاف آن اصول نخواهد بود؟ …

ادامه »

خیبر: شهری که فتح آن به دست علی (للیه السلام) پیامبر (صلی الله علیه و آله) را خرسند کرد.

نوشته شده توسطرحیمی 12ام اردیبهشت, 1395

خیبر، با پیشینه ای به قدمت تاریخ، جلگه ای وسیع و حاصلخیز، در ١٧١ کیلومتری شمال مدینه است که در زمان ظهور اسلام، از مراکز مهم تمدن در جزیرهالعرب و محل سکونت طایفه مهمی از یهودیان بود. پس از هجرت رسول خدا صلی الله علیه و آله به مدینه، به سبب پناه بردن یهودیانِ رانده شده از مدینه، آنجا به کانون خطری برای مسلمانان تبدیل شد.

هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه و آله در سال ششم هجری، از توطئه خیبریان آگاه شد، با نامه های پی درپی، پیام حیات بخش اسلام را به آنان ابلاغ کرد، همچنین آنچه در تورات، درباره رسالت آن حضرت آمده بود، به آنان گوشزد کرد. آن حضرت صلی الله علیه و آله ، مدّتی صبورانه در پی هدایت آنان بود، اما آنان بر گمراهی و دشمنی خود با اسلام پامی فشردند. به ناچار رسول خدا صلی الله علیه و آله ، قلعه های آنان را محاصره کرد، اما همچنان سعی می کرد آنان را هدایت کند. سرانجام رسول خدا صلی الله علیه و آله مردی از خویش را - که خدا و رسولش او را دوست داشتند- فراخواند، زره آهنین خود را به او پوشاند و پرچم اسلام را به دستش داد و این گونه خداوند بلندمرتبه، قلعه های محکم آنان را یکی پس از دیگری، به دست با کفایت او فتح کرد و به توطئه های خیانت بار آنان خاتمه داد. بزرگان آنان کشته شدند و خیبر با قلعه های آهنینش، به تصرف مسلمانان درآمد و رسول خدا صلی الله علیه و آله از این فتح مسرور گشت.

نوشته حاضر، ترجمه کتاب خیبر، الفتح الذی سرّ به النبی صلی الله علیه و آله ، نگارش عبدالرحمن الطیب الانصاری است که با ترجمه جناب آقای سیدمرتضی حسینی فاضل، به زیور طبع آراسته شده است. کتاب مزبور، با رعایت ترتیب زمانی و پیشینه تاریخی، خیبر را به سبک پژوهش تاریخی بررسی کرده است. همچنین با بررسی نقش خیبر در دوره های گوناگون، اهمیت آن را در دوره های اسلامی نیز بیان کرده است.

امیدواریم، متن موجود به خوبی، بخشی از تاریخ و سیره رسول خدا صلی الله علیه و آله ، همچنین اهمیت غزوات آن حضرت را بیان کند و برای علاقه مندان به تاریخ اسلام سودمند افتد. در پایان، پژوهشکده حج و زیارت لازم می داند، از زحمات بی شائبه مترجم محترم و تمام کسانی که در به ثمر رسیدن این اثر تلاش کردند، سپاسگزاری کند.

انّه ولی التوفیق

پژوهشکده حج و زیارت

عنوان و نام پدیدآور : خیبر: شهری که فتح آن به دست علی (علیه السلام) پیامبر (صلی الله علیه و آله) را خرسند کرد.

مولف عبدالرحمن الطیب الانصاری.

مطالعه آنلاین کتاب در سایت

ادامه »

زن يا نيمى از پيكر اجتماع

نوشته شده توسطرحیمی 11ام اردیبهشت, 1395

 

كتاب زن يا نيمى از پيكر اجتماع در واقع اولين مقاله حضرت استاد محمد تقی مصباح یزدی است كه برای نخستین‌بار در نشريه مكتب تشيع به چاپ رسيده و سپس به كوشش انتشارات آزادى قم با شمارگان 5000 نسخه چاپ و منتشر گرديده است.

در اين نوشتار حضرت استاد ابتدا به جايگاه و منزلت زن در اسلام پرداخته، و در ادامه آن، فهرست‌وار به برخى شبهات در باره حقوق زن در اسلام اشاره كرده و آنها را پاسخ داده است.در اين كتاب به منطق فطرت به منزلة راه حل اساسى براى مسائل اجتماعى اشاره مى‌‌شود و سپس تفاوت‌‌هاى سرشت زن با مرد و نيز امتيازات فطرى زن بر مرد بررسى شده است و در نهايت موقعيت زن از نظر اسلام تبيين مى‌‌گردد. در ضمن مباحث، همچنين مقايسه‌اي بين دو ديدگاه فرهنگ غربى و اسلامى در باره حقوق زن صورت مى‌‌گيرد و تفوق فوق‌‌العاده فرهنگ اسلامى در اين باب آشكار مى‌‌شود.
گفتنی است ترجمه اين نوشتار به زبان انگليسى همراه با دو مقاله ديگر از سوى سازمان تبليغات اسلامى در كتابى به نام Status of Women in Islam (سيماى زن در اسلام) منتشر شده شده است.

متن كتاب

منبع:مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)