موضوع: "نوروز"

بهار را دوست دارم چون خرم است و باحیا

نوشته شده توسطرحیمی 13ام فروردین, 1396





 
 
بهار در کلام امیرالمومنین علیه السلام ؛

بهار را دوست دارم چون خرم است و باحیا

این فرمایش حضرت بیانگر ارتباط مستقیم موجود بین حیا و پوشش هم هست و البته این شاید یکی از شاعرانه‌ترین و بلیغ‌ترین توصیفات راجع به فصل بهار باشد.

از علی علیه السلام سوال شد کدام فصل را دوست دارید؟  وبه چه دلیل ؟ (بحارالانوار)
 
و آن حضرت فرمودند:
 
فصل بهار را دوست دارم  به دو دلیل؛ یکی خرمی و سرسبزی  بهار و دوم : حیای بهار چون درختان عریان و لخت را با گل  و برگ می پوشاند . 
 
قابل توجه است که این فرمایش حضرت بیانگر  ارتباط مستقیم موجود بین حیا و پوشش هم هست و البته این شاید یکی از شاعرانه‌ترین و بلیغ‌ترین راجع به توصیفات فصل بهار باشد.
 


 

تاکید ویژه اسلام بر حفظ طبیعت

نوشته شده توسطرحیمی 13ام فروردین, 1396
 
 معاون پژوهش حوزه علمیه کاشان:
 
اسلام تاکید ویژه ای بر حفظ طبیعت دارد
 
معاون پژوهش حوزه علمیه کاشان، با اشاره به این که نگاه اسلام به حیات و زندگی، با نشاط و امیدوارکننده می باشد، گفت:
به دلیل این که اسلام دین افسرده ای نیست، نگاه ویژه ای به حفظ طبیعت و محیط زیست دارد.

حجت الاسلام مهدی اسماعیلی با اشاره به فرارسیدن بهار طبیعت، با بیان این که نگاه کردن به سبزی، گل، گیاه و آبادانی، براساس روایات موجب نشاط در انسان می شود، اظهار داشت: بر اساس سخنان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، اگر کسی نهالی دردستش بود و بداند که چند لحظه بین دنیا و قیاقت فاصله می باشد، باید آن نهال را بکارد.

 وی در ادامه به ثواب‌های فراوانی که اسلام برای درختکاری و آبادانی قائل شده، اشاره کرد و گفت: اسلام علاوه بر این که برای درختکاری اهمیت خاصی قائل است، برای محافظت از درخت نیز تأکید جدی نموده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه کاشان، با تأکید بر بهینه سازی فضاهای سبز و کاشت درختان بارور، گفت: همان طورکه دردوران گذشته کاشت درختان بارور را صدقه جاری می دانستند تا دیگران و آیندگان ازمیوه آن استفاده کنند، در مقطع فعلی نیز که با مشکل کم آبی مواجه هستیم، باید درختان کم آب بر و بارور بکاریم تا آیندگان از آن بهره مند شوند.

وی، با اشاره به مثبت ارزیابی نمودن درختکاری توسط جامعه تاکید کرد: باید هرکسی در محیط ادارات، اگر توانایی کاشت یک درخت را ندارد، برای نشاط و شادابی خود، در کنارش یک گلدان  گل قراردهد. همچنین افراد جامعه نسبت به کاشت درخت در محیط زندگی خود به نهاد های متولی این امر کمک نمایند.

حجت الاسلام اسماعیلی، با اشاره به این که نگاه اسلام به حیات و زندگی، با نشاط و امیدوارکننده می باشد، گفت: به دلیل این که اسلام دین افسرده ای نیست، لذا نسبت به چیزهایی مانند صله ارحام و دید و بازدیدها که نشاط آور روح می باشد، تاکید فراوانی کرده است.

حوزه

بازشناسی مفهوم و ماهیت «روز طبیعت» از منظر آیت الله العظمی مکارم

نوشته شده توسطرحیمی 13ام فروردین, 1396

مراسم سيزده‏ بدر چنانچه به عنوان يك رسم بت ‏پرستى انجام گردد غلط و نارواست؛ اما اگر به عنوان خارج شدن از شهر و فضاى آلوده آن، و پناه بردن به دل طبيعت و استفاده از هواى پاكيزه آن و تفريح و استراحت سالم براى شروع مجدد به كار با انرژى و توان كافى باشد، امر مطلوبی است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بازشناسی مفهوم و ماهیت «روز طبیعت» به بیان مطالبی پرداخته اند که به این شرح است:

 بدیهی است عيد نوروز يك عيد طبيعى در جهان آفرينش است؛ زیرا فصل زمستان پايان مى‏ گيرد. بهار همراه با حيات طبيعت‏ به فرمان خدا شروع مى‏ شود، شكوفه‏ ها و برگ ها و گل ها بر شاخسار درختان آشكار مى‏ گردد و نشاط و جنبش و حركت در تمام عالم حيات آغاز مى‏ شود، همگام و همراه شدن با اين پديده عالم آفرينش، همگامى با سنت ‏هاى الهى است.[1]

حال خداوند بزرگ براى استفاده انسان ها، طبيعت‏ زيبا را در اختيار آنها قرار داده است، تا برای نيازهاى خود بهره‏ گيرند[2] واز زيبائي­ هاى طبيعت استفاده کنند.[3]‏ «روز طبیعت» و لزوم پيروى اصلاح‏ گرانه از آداب نیاکان به راستی آيا هر كارى كه گذشتگان كرده ‏اند، آيندگان بايد انجام دهند، يا بايد اعمال گذشتگان را در ترازوى عقل و خرد سنجيد و تنها به آنچه كه عقل آن را تأييد مى‏ كند عمل كرد؟[4]

لذا آداب و سنت گذشتگان به صرف اين كه متعلق به نياكان بوده، لازم الاجرا نيست، بلكه تنها آن دسته از آداب و رسومى صحيح است كه مورد تأييد عقل و دين باشد.[5]

ادامه »

۷ راه برای افزایش برکت عید

نوشته شده توسطرحیمی 7ام فروردین, 1396

 

حجت‌الاسلام قرائتی معلم و مفسر قرآن کریم گفت:

در فامیل ممکن است افرادی با هم قهر باشند. یک جلسه خصوصی تشکیل بدهید و این قهرها را آشتی کنید؛ ثوابش از نماز و روزه مستحبی بیشتر است. در قلبتان کینه کسی نباشد. سال مبارک، سالی است که قلب شما پاک باشد.

  به مناسبت حضور در ایام نوروز صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی درباره عید را مرور می‌کنیم:
 

 کلمه‌ای که هم در قرآن مکرر آمده و هم در عرب و عجم و ایرانی و قدیم و جدید هست، کلمه‌ی تبریک است. مبارک باشد.

تبریک یعنی چه؟ تبریک از برکت است. برکت یعنی خیر زیاد. قدیم که لوله‌کشی نبود، در خانه‌ها یک منبع آب بود. آب در خانه می‌رفت و ذخیره می‌شد. محل ذخیره آب را برکه می‌گفتند. برکه محل آب است که آب خیر و برکت و همه چیز است. ما چطور عیدمان را مبارک کنیم؟ با لباس شیک و تخمه کدو شکستن و خنده و دیده بوسی، برکت است؟ حالا این… من می‌خواهم مصادیق برکت را بگویم که بیاییم برکت عیدمان را بیشتر کنیم.

1- توجه ثروتمندان به نیازمندان
1- اول اینکه در هر فامیلی چند نفر پولدار هستند،چند نفر فقیر هستند و چند نفر هم متوسط هستند. اکثراً متوسط هستند. در یک فامیل صد نفره، پنج نفر پولدار هستند، پنج نفر خیلی فقیر هستند. نود نفر معمولی هستند. این ماشین‌‌های قوی، ماشین‌های ضعیف را بوکسل کنند. یعنی پولدارها عید که دور هم جمع می‌شوند، در یک اتاق در از چشم فقرا جمع شوند و بگویند ببین در این صد تا فامیل وضع ما پنج نفر خوب است. بیاییم جهازیه دختر فلانی را حل کنیم. فلانی سه پسر دارد نمی‌تواند اینها را داماد کند. انگار پسر خودمان است. بیایید هرکدام یک مبلغی روی هم بگذاریم و این را داماد کنیم. این یک کار خوبی است که عید مبارک می‌شود. دلی را شاد کنید خدا دلتان را شاد می‌کند. این برکت است وگرنه شکستن تخمه کدو که همه دنیا تخمه کدو می‌شکنند.
یکوقت در هواپیما نشسته بودیم، خلبان گفت: قسمت جلو بیا، در کابین کنار ما بنشین. ما رفتیم نشستیم و گفت: حاج آقا، چای بیاورم یا قهوه؟ گفتم: چای را که در خانه خودمان هم می‌خوریم. قهوه بده بیاید! حالا تخمه کدو در همه دنیا هست. آرایش هم در همه دنیا هست. دید و بوسی هم در همه دنیا هست. به عنوان یک انسان فرهیخته مسلمان چه کار نویی می‌کنی؟ کار نو این است که بعد از ملاقات عید اگر هر فامیلی یک گره باز کند، یک میلیون فامیل، یک میلیون گره باز می‌شود. این مورد اول. خدمات مالی…

ادامه »

باید هدایای نوروز را تلافی کنید

نوشته شده توسطرحیمی 2ام فروردین, 1396

امام صادق علیه السلام در باب آداب نوروز حتی عزب زبان‌ها را توصیه می‌کنند که هدایای ایرانیانیان را بپذیرند و تلافی کنند.

کلینی (م‏۳۲۹ق) در «الکافی» چنین روایت می‌کند:

عدّة من أصحابنا، عن سهل بن زیاد و أحمد بن محمد جمیعاً، عن ابن محبوب، عن ابراهیم الکرخی، قال: سألتُ أباعبداللّه علیه السلام عن الرجل تکون له ضیعة، فإذا کان یوم المَهرَجان أو النَّیروز، أهدوا الیه الشی‏ء لیس هو علیهم، یتقرّبون بذلک الیه. فقال علیه السلام : «ألیس هم مُصلّین؟». قلتُ: بلی. قال: فلیقبل هدیّتهم و لْیُکافِهِم؛ فإنّ رسول اللّه(ص) قال: «لو أهدی الیّ کراع لقبلتُ، و کان ذلک من الدین، ولو أنّ کافراً أو منافقاً أهدی الیّ وسقاً ما قبلت، و کان ذلک من الدین. أبی اللّه عزّ وجلّ لی زبد المشرکین والمنافقین وطعامهم».

ابراهیم کرخی می گوید:

از امام صادق علیه السلام پرسیدم که: شخصی مزرعه ای دارد. روز مهرگان یا نوروز، هدایایی به او داده می شود و قصد تقرّب جُستن به وی را ندارند [آیا بپذیرد؟].

فرمود: آیا نمازگزار هستند؟

گفتم: آری.

فرمود: باید هدیه آنان را بپذیرد و تلافی کند. به درستی که رسول خدا فرمود:

اگر برایم ران بُزی هدیه آورند، می پذیرم و این، جزو دینداری است و اگر کافر یا منافقی ران گاو یا گوسفندی برایم هدیه آورد، نخواهم پذیرفت و این هم جزو دینداری است. خداوند، خوراک و دستاورد مشرک و منافق را برای ما روا نداشته است.

نماهنگی از طراحی نشانه سال جدید(سال اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال)

نوشته شده توسطرحیمی 2ام فروردین, 1396
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۶، سال جدید را سال «اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال» نام‌گذاری کردند.
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR نماهنگی از روند طراحی نشانه سال ۱۳۹۶، «اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال» را منتشر می‌کند.
 

نماهنگ: سال اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال


با توجه به پهنای باند اینترنت خود ، می توانید این فیلم را با کیفیت های مختلف زیر دریافت نمایید :

صله ارحام از آداب نیک عید نوروز است

نوشته شده توسطرحیمی 2ام فروردین, 1396

مدیر مدرسه علمیه شهرستان نقده استان آذربایجان غربی، با بیان این که نباید فقرا را فراموش کنیم، گفت:

یکی از آداب نیک عید نوروز، صله ارحام است که این مهم باعث از بین رفتن کدورت ها بین افراد و بهبود روابط اجتماعی می شود.
 

حجت الاسلام حسین منیری ضمن تبریک فرارسیدن عید نوروز، اظهارداشت:

در روایتی از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است، هنگامی که نوروز شد، غسل کن و لباس پاکیزه بپوش و خودت را خوشبوساز و آن روز را روزه بدار؛ که این فرمایشات نشان از توجه امامان ما به این مناسبت ها دارد.

وی افزود: نوروز ايرانيان كه در آغاز فصل بهار جشن گرفته مي‌شود، پيام آور نو شدگي سال، زمان خروج انسان از عالم خمودگي و پيوستن به طبيعت و همچنین شروع به حيات اجتماعي دوباره در جامعه است؛ همچنین عید نوروز نماد تحول و تغيير و دگرگوني است و در این ایام انسان باید یک تحول درونی برای خود داشته باشد.

مدیر مدرسه علمیه شهرستان نقده گفت: یکی از آداب نیک عید نوروز، صله ارحام است که این مهم باعث از بین رفتن کدورت ها بین افراد و بهبود روابط اجتماعی می شود.

وی افزود: از دیگر سفارشات امامان معصوم، در زمان نو شدن سال، خانه تکانی، دیدن طبیعت خدادادی، رسیدگی به فقرا و … است که به نظر می رسد باید به بحث رسیدگی به فقرا با توجه به مناسبت عید نوروز بیشتر توجه داشت.

حجت الاسلام منیری در پایان سخنان خود، با اشاره به اهمیت ساده زیستی در اسلام و دوری از تجمل گرایی، تصریح کرد: خانواده ها فراموش نکنند که تأکید دین اسلام و روایات مختلف امامان این است که ساده زیستی را رعایت کنند و از اسراف به دور باشند.

حوزه

مطالبه مردم و رهبری از مسئولان تمرکز بر تولید و اشتغال است

نوشته شده توسطرحیمی 1ام فروردین, 1396

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۹۶ را سال

«اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» نام نهادند؛

مطالبه مردم و رهبری از مسئولان تمرکز بر تولید و اشتغال است.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۶ هجری شمسی، با تبریک ولادت حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها و عید نوروز به همه‌ی هم‌میهنان و ایرانیان بویژه خانواده‌های معظم شهیدان و ایثارگران و با آرزوی سالی همراه با برکت، امنیت و رفاه برای مردم ایران و مسلمانان جهان، سال جدید را سال «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» نامگذاری کردند.

آلبوم تصاویر   PDF     چند رسانه ای     متن بیانات

حضرت آیت الله خامنه‌ای سال ۹۵ را همراه با تلخی‌ها و شیرینی‌هایی برای ملت ایران دانستند و با اشاره به برخی از مهمترین عوامل شادکامی ملت در سال گذشته، افزودند: عزت ایران و هویت ملت عزیز در تمام قضایای سال ۹۵ مشهود بود و دشمنان در همه‌جای دنیا به اقتدار و عظمت ملت ایران اعتراف کردند.

رهبر انقلاب اسلامی، حضور پر شور و غیرتمندانه مردم در روز ۲۲ بهمن در پاسخ به بی‌احترامی رئیس‌جمهور امریکا و همچنین اجتماع عظیم مردم در روز قدس را نشان‌دهنده هویت و اهداف والای مردم ایران خواندند و گفتند: با وجود آنکه همسایگان ایران و کشورهای منطقه دچار ناامنی هستند، امنیت کشور در محیط پرتلاطم منطقه‌ای و بین‌المللی شاخص بسیار مهمی بود و ملت ایران در طول سال، «امنیت پایدار» را تجربه کرد.

«همت جوانانه» و «حرکات مؤمنانه فراگیر» دو شاخص دیگر در ارزیابی موفقیتها و پیشرفتهای ملت ایران بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره و خاطرنشان کردند: مشاهده و اطلاع از فعالیتهای پر شور و مبتکرانه‌ی علمی، فرهنگی، تولیدی و ورزشی هزاران گروه جوان در سراسر کشور و برگزاری جلسات و فعالیتهای گرم و گیرای دینی، از جمله نقاط مثبت و شادی‌آفرین برای کشور و ملت ماست.

حضرت آیت الله خامنه‌ای سپس تلخی‌ها و سختی‌های سال قبل را مربوط به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم بویژه طبقات ضعیف و متوسط دانستند و افزودند: من از وضع مردم مطلع هستم، بنابراین تلخی کام مردم به‌ویژه طبقه ضعیف را از مشکلات اقتصادی همچون «گرانی، بیکاری، تبعیض‌ها و نابرابری‌ها و آسیبهای اجتماعی» با همه‌ی وجود حس می‌کنم.

ایشان تأکید کردند:

همه‌ی ما مسئولیم و باید هم نزد خداوند متعال و هم نزد ملت پاسخگو باشیم.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تأکید بر «اقدام و عمل» در نامگذاری سال ۹۵ و انجام کارهای خوبی که مسئولین گزارش آن را داده‌اند، گفتند: البته فاصله زیادی میان کارهای انجام شده با انتظارات مردم و رهبری وجود دارد و آمارهای مثبت و منفی را باید در مجموع مشاهده کرد.

ایشان، توجه به نام «اقتصاد مقاومتی» را به تنهایی مؤثر ندانستند و در خصوص راه‌حل و علاج وضع کنونی، افزودند: علاج، در تقسیم کردن اقتصاد مقاومتی به نقاط کلیدی و مهم و تمرکز همه همت مسئولین و مردم بر آن نقاط است و این نقاط کلیدی عبارت است از تولید داخلی و اشتغال بویژه اشتغال جوانان.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، بر اساس همین ضرورت، سال ۹۶ را «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» نامگذاری کردند و گفتند: تمرکز و برنامه‌ریزی بر روی این نقاط کلیدی مطالبه رهبری و مردم از مسئولین و موجب پدید آمدن موفقیتهای چشمگیر و محسوس است و مسئولین باید نتایج را در پایان سال به مردم گزارش کنند.

دانلود تقویم مذهبی دسکتاپی شمیم یار 96

نوشته شده توسطرحیمی 1ام فروردین, 1396
✜₪₪✜ تقویم شمیم یار 96 ✜₪₪✜ پرطرفدارترین تقویم ویندوزی اذانگوی مذهبی


✜₪₪✜ تقویم شمیم یار 96 ✜₪₪✜ پرطرفدارترین تقویم ویندوزی اذانگوی مذهبی

"text-align: center;"> دانلود نرم افزار شمیم یار 1396

معرفی شمیم یار 1396

بر طبق فرمايشات مقام معظم رهبري ،

در راستاي مقابله با اثرات مخرب جنگ نرم دشمنان ، نرم افزار تقویم شمیم یار به عنوان اولین تقویم کاملاً مذهبی دسکتاپی در فضای مجازی ، توسط انجمن گفتگوی دینی وابسته به مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با محتوایی جامع و مفید طراحی و چند سالي است که به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

 امکانات اين برنامه عبارتند از : تقويم روزانه و ماهانه به همراه رويدادهاي ملي و مذهبي ، هر روز شامل محتواهايي در قالب قرآن ، اهل بيت ، حديث ، احکام ، شهدا ، مشاوره و تربيت ،گزیده بیانات امام و مقام معظم رهبری ، سخنان بزرگان ، نمايش اوقات شرعي و يادآوري و پخش اذان ، اعمال عبادي، امکان ثبت يادداشت روزانه ، امکان ثبت يادآوري ، پيامک پاسخگو و تازه هاي سايت

امیدواریم با استفاده از این محصول و رضایت داشتن از آن ، ضمن دعای خیر برای همه دست اندرکاران تولید این نرم افزار ، در انتشار رایگان آن بین دوستان و آشنایان خود و در مدارس و دانشگاه ها و … کوشا باشید.


✜₪₪✜ تقویم شمیم یار 96 ✜₪₪✜ پرطرفدارترین تقویم ویندوزی اذانگوی مذهبی

ادامه »

الگوی زندگی فاطمی ناجی ما است .

نوشته شده توسطرحیمی 11ام فروردین, 1395

ماجرای حدیث کسا که منشور یک خانواده لبریز از محبت بوده، یقینا به محوریت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) اتفاق افتاده است.

 حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسین میرلوحی، کارشناس مسائل مذهبی به مناسبت بیستم جمادی الثانی و ولادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) یادداشتی اختصاصی برای باشگاه خبرنگاران با عنوان «حقیقت مادری و مادر حقیقی!» نوشته اند که در ادامه آن را می خوانید:

یکی از دردهای این روزهای خانه های اغلب ما این است که خانواده تبدیل به خوابگاه، سالن غذاخوری و سینما شده است… بخوابیم، بخوریم و حداکثر پای تلویزیون بنشینیم، دیگر بماند این موبایل ها و تبلتهای وامانده…
چه کیمیایی می تواند این خانه ای که خاک سرد روابط اعضای خانواده جای جای آن را گرفته است تبدیل به طلای ناب خوشی و عاشقی کند؟!
کسانی که قائلند جبر تاریخ و ابزار زندگی دست و پای بشر را در این مسیر بسته است کم نیستند و نا امیدی عجیبی بین جامعه شناسان و روان شناسان در تحولی شگرف شایع شده است و ظاهر امر هم چنین است.
اما من معتقدم ماده اصلی این کیمیای تحول برانگیز عشق و محبت مادری است. الگوبرداری از «ام ابیها» بهترین و تنها مسیر گرم شدن کانون خانواده است.
سیره و روایات اهل البیت علیهم السلام و صریح کلام بزرگان دین مثل مقام معظم رهبری در درس گرفتن از زندگی سیده نساء العالمین این است. اینکه زن در خانواده وظیفه اصلی را مادری بداند.

ادامه »