« نابینایی که با قرائت سوره حمد شفا یافت.(به روایت آیت‌الله العظمی بهجت(ره)چکیده : عدم تحریف قرآن از دیدگاه شیعه و سنی »

یادی از استاد گرانقدر "فاطمه طاهایی"

نوشته شده توسطرحیمی 28ام دی, 1391

 

فرهنگ غنی و قهرمان پرور ایرانی- اسلامی مشحون از اختران تابناکی است که در ماجراهاي پر معناي حیاتشان، همواره قلب های تیره را به آسمان فرا می‌خوانند. استاد فاطمه خاموشی(طاهایی) یکی از آن هاست.
وی در سال 1309 در خانواده ای متدین در تهران چشم به جهان گشود؛ پدرش حاج سیدعبدالله خاموشی از تجار خوش‌نام تهران و مادرش حاجیه‌شوکت ترخانی، خواهر مرحوم آیت‌ا… میرزا‌جوادآقا تهرانی بودند که هر دو در تعلیم و تربیت دینی و معنوی ایشان از هیچ تلاشی فروگذاري نکردند.
استاد طاهایی پس از ازدواج با حجت‌الاسلام والمسلمين سیدجلال‌الدین طاهایی در سال 1325 به مشهد مقدس مهاجرت كرد و این هجرت با برکت نقطه آغاز رسمی فعالیت‌های دینی، سیاسی، فرهنگي و اجتماعی ایشان قبل و بعد از انقلاب محسوب می‌شود.
از مهم‌ترین اقدامات ایشان می‌توان به تأسیس حوزه علمیه نرجس(س) و شعبات آن در نقاط مختلف ایران و مدیریت بهینه و رو به رشد این مرکز ، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ مذهبی و سخنرانی های افشاگرانه و سازماندهی حرکات انقلابی بر ضد رژیم پهلوی، حضور فعال در سمینارها و کنگره‌های داخلی و خارجی به ویژه در موضوعات مربوط به چالش‌های فراروی زنان مسلمان، ارتباط و همکاری مداوم و موثر با نهادهای انقلابی و فرهنگی کشور، حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی و سازماندهی فعالیت‌های فرهنگی در پشت جبهه‌ها و…اشاره نمود.
استقبال گرم و مادرانه‌اش در منزلي ساده و بي‌آلايش و مملو از كتاب، حرارت بیشتر ماندن و احساس پرسیدن را در من پرشورتر می ساخت و اكنون  اين گفتگوی گرم با ایشان را سالها پس از رحلت ایشان تقدیم شما می کنیم:
شما به عنوان موسس اولین مدرسه علمیه برای بانوان شناخته شده اید، لطفا انگیزه خود را از تأسیس مدرسه بیان کنید؟
من مهاجرت به مشهد را بزرگ ترین توفیق و همین‌طور بزرگ ترین آزمون زندگی‌ام می‌دانم. به شکرانه مجاورت با امام رضا (ع)، تصمیم گرفتم آموخته‌ها و تجربیات معنوی و دینی خود را با سایر خواهران ایمانی‌ام در مشهد در میان بگذارم و به همین منظور جلسات درسی را در منزلم ترتیب دادم. به تدریج تعداد مخاطبان رو به افزایش نهاد به‌طوری که فضای منزل برای برگزاری کلاس کافی نبود. به پیشنهاد و اصرار خواهران و نیز حمایت‌های مردمی و تلاش خود آن‌ها این مدرسه تأسیس شد. طبیعی است که شور و شوق خواهران برای من بزرگ‌ترین انگیزه بود تا تلاش کنم به هدفشان برسند.
مشوقان و حامیان دیگری هم داشتید؟
افراد زیادی از تأسیس مدرسه به عنوان یک طرح مهم حمایت کردند که تقریبا همه جزو استادان من بوده‌اند و در محضر آن‌ها شاگردي كرده‌ام و برای همگی علو درجات را آرزومندم مانند حجج الاسلام: قمی، موسویان، غلام حسین تبریزی(عبد خدایی)، شهیدهاشمی‌نژاد و دیگران. اما کمک‌های مرحوم آیت‌ا… میلانی ملموس‌تر بود ایشان نقش عمده‌ای در تهیه‌ زمین این مدرسه که در واقع از طرف یکی از شهروندان برای ایجاد یک بنای خیریه به ایشان واگذار شده بود، داشتند و نیز اسم این مدرسه نیز ابتکار و پیشنهاد ایشان بود.
از فراز و نشیب‌های کارتان بگویید.
من ازسخن خداوند در قرآ ن کمک می‌گیرم: «ان تنصرواا… ینصرکم و یثبت اقدامکم» بدیهی است خداوند بی‌نیازتر از آن است که بندگان یاری‌اش کنند. او خالق ما و همه موجودات است. دین خدا و پیام خداست که باید درک شود و از آن حمایت گردد. این یاری‌رساندن به دین خداوند و تثبیت و تقویت آن در جامعه پاداش بسیار ارزنده‌ای دارد که همانا ثبات قدم و خستگی‌ناپذیری در راه اعتلا و صیانت از دین است. تمامی فعالیت‌های من از ابتدا تاکنون از جمله کارهایم برای این حوزه علمیه به حکم و ظیفه الهی بوده است. من تقاضای پاداش نداشته‌ام اما خداوند ثبات قدم، خستگی‌ناپذیری و بلندپروازی در مسیر کارم را به من ارزانی داشته است، در مواقع زیادی احساس کرده‌ام که این خواسته پروردگار است و من فقط ابزاری هستم تا هدف خداوند محقق شود و او خود تمامی درها را به رویم گشوده است.
مجموعه درس‌های شما تحت عنوان‌هاي مختلفی از جمله؛ معیار شناخت شیعه ،شرح خطبه فدک، سیری در زیارت عاشورا و…. گردآوری شده ، عوامل اصلی برای انتخاب این موضوعات چيست؟
تا قبل از کلاس‌های من، کلاسی مذهبی برای بانوان وجود نداشت، لازم دیدم برای آموزش مبانی مذهبی به بانوان ابتدا از حضرت زهرا(س) که مادر ولایت است کمک بگیرم و ابعاد معنوی، سیاسی و اجتماعی شخصیت ایشان را به جامعه زنان معرفی كنم. زیارت عاشورا و تمام درس‌های دیگر زمینه‌ فکری تشیع است که من آن را جزو رسالت کاری خود قرار داده‌ام، زیرا عنصر ولایت همیشه برایم بسیار مهم بوده است.
در مدرسه‌ی شما طلاب غیر ایرانی هم حضور دارند که متعلق به فرهنگ‌های گوناگوني می‌باشند، این تنوع و تکثر چگونه به نوعی همزیستی مسالمت‌آمیز تبدیل شده است؟
اولین دلیل وجود هدف مشترک بین آن هاست كه این جویندگان را به یک دیگر نزدیک می‌گرداند و چه‌بسا براي رسیدن به هدف سرعت مي‌بخشد. آن‌ها از جای‌جای دنیا آمده‌اند تا با مبانی اعتقادی و فرهنگی اسلام و به ویژه تشیع آشنا شوند. دومین علت این همزیستی خوب به اعتقاد من مدیریت عادلانه و کارآمد بوده است و این موضوع نیز به هدف مدرسه بر می‌گردد که همانا تقویت ایمان و اتحاد بین امت اسلام است. ما تلاش کرده‌ایم به استنباط‌های متفاوت از یک موضوع که از فرهنگ طلاب ناشی می‌شود، احترام بگذاریم و آن را در مسیری متعادل هدایت کنیم.
کلمه زن چه چیزی را به ذهن شما متبادر می‌کند؟
موجودی رشد دهنده و اصلاح گر. زن و مرد اگر در مسیر کمال حرکت کنند هر دو به عنوان مسلمین و مسلمات و مومنین و مومنات، موجودات کاملی هستند، اما در غیر این صورت« اولئک کالانعام بل هم اضل.»
به عنوان یک معلم مذهبی، سیمای یک زن مسلمان را صرف‌نظر از نژاد و ملیت و وابستگی به نحله های مختلف اسلامی، چگونه ترسیم می‌کنید؟
در مسیحیت، آیینی هست به نام غسل تعمید که مسیحیان معتقدند با انجام آن رنگ مسیحیت به خود می گیرند .این موضوع در سایر ادیان هم به نوعی وجود دارد. ما در قرآن مفهوم صبغه‌ا… را داریم: «صبغه‌ا… و من احسن من‌ا… صبغه». خداوند به ما رنگ اسلام زده. به اعتقاد من هر مسلمانی اعم از زن و مرد اگر رنگ اسلام را پذیرفته باشد، یعنی در چارچوب روحیات اسلام زندگی کند، این رنگ در زندگی او متجلی است: «سیماهم فی وجودهم من اثر السجود» یعنی در جبین او اثر انقیاد و اطاعت از خداوند هویداست و این چهره، چهره‌ای است مطلوب.
آینده زنان ایرانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مهم‌ترین سرمایه در زندگی هر فرد، ایمان اوست که به تمامی استعدادهای آدمی جهت می‌دهد. اما اگر مانعی سر راه ایمان قرار بگیرد استعدادها هدر می‌روند. زنان ایرانی باید به این موضوع هوشمندانه نگاه کنند. امروزه شبیخون فرهنگی دشمن که مصرف‌گرایی و تجمل‌پرستی نقطه اوج آن است، مهم‌ترین تهدید برای ایمان و به پیروی از آن رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی به حساب می‌آید. بانوان ایرانی و به طور کلی مسلمین قابلیت‌های فراوانی دارند که باید از آن‌ها برای ساختن آینده‌ای مطلوب استفاده كرد.
سخن آخر؟
آرزوی توفیق برای شما، برای همه‌ مسلمانان، برای آسایش مادی و معنوی بشریت و دعا برای سلامتی رهبر معظم انقلاب که از تلمذ در محضر ایشان برکات زیادی به دست آورده ام و پایداری نهاد ولایت و در پایان: «اللهم اهدنا من عندک».

به نقل از:پایگاه اطلاع رسانی بصیرت

 


فرم در حال بارگذاری ...