« دعای مادر از موانع اجابت دعا می گذرد.کشتی نجات و چراغ هدایت »

بانویی که چکیده پنج تن آل عبا بود

نوشته شده توسطرحیمی 12ام دی, 1398

 

حجت الاسلام مهدی شهرباف:

حضرت زینب سلام الله علیها فضائل بی شماری دارند و می‌توان این بانوی صبر و استقامت را چکیده پنج تن آل عبا نامید.

وی ادامه داد:

در روایات آمده که حضرت رسول صلی الله علیه و آله زمانی که حضرت زینب سلام الله علیها به دنیا آمدند، ایشان را در آغوش گرفتند  و فرمودند:

«وصیت می‌کنم به حاضران و غایبان که این دختر را به خاطر من دوست بدارید که همانا به خدیجه کبری سلام الله علیها مانند است».

پیامبر در این جمله حضرت زینب سلام الله علیها را شبیه به حضرت خدیجه سلام الله علیها توصیف می‌کنند. البته در برخی روایات در شان و فضیلت حضرت زینب سلام الله علیها وارد شده که سکینه و وقار حضرت زینب سلام الله علیها به حضرت خدیجه سلام الله علیها شبیه است، عصمت و حیاء آن حضرت به فاطمه زهرا سلام الله علیها مانند است.


در فصاحت و بلاغت شبیه پدرشان امیرالمومنین علیه السلام ، در حلم و بردباری به امام حسن مجتبی علیه السلام و در شجاعت و قوت قلب شبیه برادر خود امام حسین سید الشهدا علیه السلام بودند.


حجت الاسلام شهرباف بیان کرد:ابن حجر در کتاب «الاصابة و ابن کثیر» در یکی از کتاب‌های خود در مورد حضرت زینب سلام الله علیها نوشتند که آن مخدره در مجلس یزید وقتی سخن گفتند کلامشان نشان دهنده قوت قلبشان بود که به این اعتبار حضرت زینب سلام الله علیها از قوت و قدرت شبیه بی بدیل برادر خود امام حسین علیه السلام هستند. صاحب کتاب ناسخ التواریخ در کتاب خودش می‌گوید:« حضرت زینب سلام الله علیها از لحاظ علمی، فصاحت، بلاغت و نور وجودی شبیه مادرش حضرت زهرا سلام الله علیها است.

معلم حضرت زینب سلام الله علیها خدا بود

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: در برخی از کتب وارد شده که بعد از ورود حضرت امیر به کوفه؛ زن‌های کوفه نزد حضرت علی علیه السلام آمدند و در خواست کلاس درسی از سوی حضرت زینب سلام الله علیها کردند.در کتاب «خصائص زینبیه جزایری» در صفحه ۲۷ آمده است در ایامی که امیرالمومنین سلام الله علیها در کوفه بودند؛ حضرت زینب سلام الله علیها در منزلی برای زن‌ها تفسیر قرآن کردند، روزی از روز‌ها تفسیر آیه مبارکه (کهیعص) را بیان می‌کردند که حضرت امیرالمومنین علیه السلام وارد شدند و فرمودند:‌ای نور دیده شنیدم تفسیر آیه (کهیعص) می‌گویی، حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: بله پدرجان امام علی علیه السلام در جواب دخترشان فرمودند:‌ای نور دیده این آیه رمزی است در مصیبت وارده بر شما، عترت پیامبر صلی الله علیه و آله ؛ حضرت علی علیه السلام سختی‌هایی که بر آن‌ها وارد می‌شد را برای حضرت زینب سلام الله علیها بیان کردند که باعث شد فریاد و گریه ایشان بلند شود.

حجت الاسلام شهرباف گفت: امام سجاد علیه السلام خطاب به عمه خود حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة‏ (۱) به حمدلله زن عالمی هستی که کسی تو را تعلیم نداده است؛ از حدیث مشخص است که علم حضرت زینب سلام الله علیها علم لدنی و الهی بوده است.

کرم و بخشش حضرت زینب سلام الله علیها

وی افزود: حضرت زینب سلام الله علیها علاوه بر فضائل فراوانی که داشتند در لطف و بخشش نیز زبان زد بودند. در برخی از روایات آمده است، حضرت علی علیه السلام وارد منزل شدند و خطاب به حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:« مهمانی به منزلمان آمده است، آیا غذایی در خانه داریم، حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند قرص نانی هست که آن برای دخترم زینب سلام الله علیها است؛ حضرت زینب سلام الله علیها در آن زمان بیدار بودند و فرمودند ای مادر نان مرا برای مهمان ببرید من صبر می‌کنم». باید توجه داشت این کودکی که این جمله را می‌گوید در آن زمان ۴ یا ۵ سال بیشتر نداشته و در زمان طفولیت دارای این مقام و جایگاه بوده که صبر بر سنگینی می‌کند، اما غذای خود را به مهمان می‌دهد.

زینب سلام الله علیها و نماز شب

حجت الاسلام شهرباف گفت:امام حسین علیه السلام در زمان وداعش با حضرت زینب سلام الله علیها بودند «یا اختاه! لا تنسنی فی صلاة اللیل» به این معنی که من را در نماز شبت فراموش نکن و در روایات واردشده که حضرت زینب سلام الله علیها نماز شب را هیچ وقت ترک نمی‌ کرد؛ حتی در شب یازدهم محرم که شام غریبان بود؛ شبی که تازه مصیبت‌های فراوان بر آن حضرت وارد شده بود آنجا هم ترک نکردند و در روایات آمده که حضرت زینب سلام الله علیها به امام سجاد می‌فرمایند عمه ام زینب سلام الله علیها نماز‌های واجب و مستحب خودش را از کوفه تا شام ترک نکرده است وحتی در برخی از منابع آمده است در سه شبانه روزحضرت زینب سلام الله علیها نمازشان را نشسته می‌خواندند؛آن هم به خاطر گرسنگی و ضعفی که برایشان عارض شده بود که علتش این بود که حضرت زینب سلام الله علیها غذای خود را بین اطفال تقسیم می‌کردند و به این دلیل خودشان گرسنه ماندند.

پی‌نوشت:
۱. بحار الانوار ج ۴۵ ص ۱۹۹

باشگاه خبرنگاران جوان


فرم در حال بارگذاری ...