« ... پول نذری عزاداری را خرج فقرا کنید ...مداحی حاج سعید حدادیان روز هشتم محرم ۹۷ »

جهاد مالی پیش از جهاد جانی ارزش دارد زیرا ...

نوشته شده توسطرحیمی 1ام مهر, 1397

در مسجد دانشگاه امام صادق علیه السلام مطرح شد؛

حجت الاسلام پناهیان:

جهاد مالی پیش از جهاد جانی ارزش دارد زیرا بقاء اسلام در یاری دهندگان اسلام است.

بر اساس آیات قرآن جهاد مالی پیش از جهاد جانی ارزش و اهمیت دارد زیرا بقاء اسلام در پولدار شدن یاری دهندگان اسلام است.

 

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه به مناسبت سوگواری شهادت امام حسین علیه السلام در ایام محرم در مسجد دانشگاه امام صادق علیه السلام به سخنرانی پرداخته و گفت: ما باید یک مقدار نظام ارزشی دینی و انسانی که در جامعه تبلیغ می‌کنیم را تغییر دهیم.

وی افزود: برخی تلقی‌ها از خوب بودن درست نیست؛ اینکه انسان معصیت و ظلم نکند مهم است اما کافی نیست زیرا کفایت صرف به این موارد انسان را بی‌دین‌ می‌کند. بخشی از دینداری انفعالی افراد باهوش را از دین گریزان می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به بخشی از دستورات دین برای سبک زندگی، اظهار داشت: کسب دانش و اندیشه نقاد و تحلیل‌گر، گریز از راحت‌طلبی و استقبال از رنج، داشتن نظم و برنامه و تکلیف‌پذیری و پرهیز از زندگی بی‌برنامه، تولید ارزش افزوده از نظر مالی، استقلال مالی از جمله دستورات دین برای سبک زندگی اسلامی است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در قرآن کریم ابتدا به جهاد مالی سپس به جهاد با جان اشاره کرده است، عنوان کرد: در کشور ما جهاد به جان را تجربه کردیم اما در زمینه جهاد مالی کوتاهی شده است. چرا مساجد، بچه حزب‌اللهی‌ها و بسیجی‌ها در این زمینه فرهنگ‌سازی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: امام حسین علیه السلام وقتی وارد کربلا شد زمین آنجا را خرید و در این مسیر پول خرج کرد؛ چرا امروز برخی حزب‌اللهی‌های ما پوزیشن بی‌پولی را می‌پسندند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در تبین این در روایت که خیری نیست در کسی که دوست ندارد به پول خود اضافه کند، بیان داشت: در سبک زندگی اسلامی استقلال مالی بسیار اهمیت دارد که شخص به واسطه وابستگی مالی از نظر روحی و شخصیتی مرعوب دیگران نشود.

استاد حوزه علمیه در تقبیح کارمند شدن، گفت: امام صادق علیه السلام فرمودند کسی که می‌تواند خود پول درآورد نباید خود را اجیر دیگران کند زیرا کسی که خود را اجیر کند روزی را برخود بسته است و روزی صاحب‌کار خود را اضافه می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: به لحاظ اجتماعی دولتی که کارمند آن زیاد شود نمی‌تواند جلوی فساد و رشوه را بگیرد اگر جلوی این دو را بگیرد نمی‌تواند جلوی بی‌عرضگی‌ها را بگیرد زیرا برعرضگی بدتر از فساد و رشوه است.

وی با استناد به روایتی از امام رضا علیه السلام در زمینه ارزش کسب درآمد، بیان داشت: کسی که برای خانواه خود پول درمی‌آورد پاداش او همچون کسی از که در راه خدا جهاد می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین افزود: هرکس کسب و کارش خوب شود 90 درصد اخلاق او نیز خوب می‌شود؛ صهیونیست‌ها ما را نسبت به کسب و کار و درآمدزایی بی‌میل می‌کنند که خودشان پولدار و قدرتمند شوند، امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: ارزشمندترین بخش عبادت پول حلال درآوردن برای خانواده و کمک به دیگران است.

استاد حوزه و دانشگاه با استناد به روایتی از رسول اکرم(ص) مبنی بر اینکه پولداری کمک خوبی برای تقوای الهی است و مردم در آخرالزمان برای حفظ دین خود نیاز به پول دارند، گفت: صرف پولداری ترویج اشرافی‌گری نیست زیرا هر پولداری اشرافی‌گری نمی‌کند اهل‌بیت علیه السلام پولدار بودند و آن را برای دین و فقرا خرج می‌کردند؛ امام صادق علیه السلام می‌فرمایند بقاء اسلام و مسلمین در این است که پول در دست کسانی باشد که یاری‌دهنده اسلام هستند و برای آن خرج می‌کنند؛ نه اینکه پول خود را به جای اربعین ببرند و در آنتالیا خرج کنند.

وی با بیان اینکه اصل سبک زندگی اسلامی آموختن زندگی جمعی و تعاون بر برَ و تقوا است، اظهار داشت: اگر مسلمانان تشریک مساعی و زندگی جمعی نداشته باشند نمی‌توانند مشکلات خود را حل کنند؛ دینداری در حالت فردی ممکن نیست چه برسد به اینکه مطلوب باشد. چرا امروز اکثر ما پول خود را در بانک می‌گذاریم که تکاثر ثروت رخ داده دزدی زیاد شود و یک جوان دانشجو برای راه‌اندازی کار دست گدایی جلوی همه بانک‌ها دراز کند و به جایی نرسد. چرا امام جماعت مساجد از آبروی خود برای حل مشکلات اقتصادی مردم هزینه نمی‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه ما باید مرگ بر اسرائیل را در مساجد رقم بزنیم، ابراز کرد: امروز جهان به هم پیوسته است و اجازه نخواهد داد تو به تنهایی سبک زندگی اسلامی داشته باشی بنابراین باید زندگی تشکیلاتی را با برادران دینی خود تمرین کنید تا به اهداف عالیه که همان قرب الی الله و ظهور حضرت مهدی(عج) است برسید.

استاد حوزه علمیه افزود: اگر همه ما در یک جمع تشکیلاتی کنار هم قرار بگیریم قدرت فراوانی خواهیم داشت، امروز که درگیر مشکلات اقتصادی و فرهنگی هستیم در باید همه با هم از فلان جا که قاچاق می‌کند خرید نکنیم از داخلی‌ها آن هم از کسانی که امتیاز به خارجی‌ها ندادند خرید کنیم؛ یا سرمایه‌های خود را در کنار یکدیگر قرار داده و کارخانه‌های داخلی را زنده کنیم.

وی بیان داشت: بر اساس روایات رسیده از ائمه معصومین علیهم السلام مومنان واقعی حق ندارند از هر کسی خرید کنند که سبب کمک به ظالمان و ستمگران می‌شوند؛ چرا امروز تسبیح چینی بازار ایران تسخیر کرده است آیا ما مومنانی که تسبیح به دست داریم خودمان نمی‌توانیم تولیدکننده آن بوده و یا حداقل از تولیدات داخلی خرید کنیم. ما در داخل هم حتی نباید از هر کارخانه‌ای خرید کنیم باید از کارخانه‌های خوب خرید کنیم که خارج در آن هیچ امتیازی نداشته باشد؛ متاسفانه امروز در کشور برخی کارخانه‌های روغن برای کسانی است که یمن را بمباران می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند از کارخانه‌های داخلی خرید کنید، گفت: وقتی همه ما با هم تصمیم بگیریم از کارخانه‌های داخلی خرید کنیم قاچاق بیچاره می‌شود و ما به قدرت‌های بزرگی تبدیل می‌شویم؛ اگر سرمایه نداریم که کارخانه‌ها را زنده کنیم حداقل با خرید از آنها سبب رونقشان شویم.

شبستان


فرم در حال بارگذاری ...