« تضمین سلامت حجاج ایرانی چیست؟ | موعظه همسر » |
رابطه صبر و احقاق حق
نوشته شده توسطرحیمی 10ام تیر, 1396اعتقاد به مقدرات الهی آنقدر در زندگی انسان نقش ایفا میکند که حضرت زینالعابدین می فرماید:
«اَللهُمَّ إِنِّی اَسئَلُکَ إیماناً تُباشِرُ بِهِ قَلبِی وَ یَقِیناً صادِقاً حتی أعلَمَ أَنَّهُ لَن یُصیبَنِی إلّا مَا کَتَبتَ لِی».
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، در ادامه سلسله جلسات اخلاقی، در جمع طلاب و روحانیون اصفهان اظهار کرد:
باید توجه کرد که در برابر مصیبت، سه حالت وجود دارد و حد وسطِ آن مطلوب است.
وی با بیان اینکه حد وسط نیز این است که وقتی مصیبتی به انسان میرسد، بداند این مصیبت تقدیر الهی و خواست خدا بوده است، گفت: اعتقاد به مقدرات الهی آنقدر در زندگی انسان نقش ایفا میکند که حضرت زینالعابدین سیدالساجدین (علیهالسلام) در «دعای ابوحمزه»، اینچنین با خداوند مناجات میکنند:
اَللهُمَّ إِنِّی اَسئَلُکَ إیماناً تُباشِرُ بِهِ قَلبِی وَ یَقِیناً صادِقاً حتی أعلَمَ أَنَّهُ لَن یُصیبَنِی إلّا مَا کَتَبتَ لِی؛
(خدایا از تو ایمانی میخواهم که همیشه دلم با آن همراه شود و یقین صادق و کاملی که بدانم مسلّماً چیزی به من نمیرسد، جز آنکه تو آن را برای من نوشتهای [و تقدیر کردهای!]
آیت الله مهدوی تصریح کرد: دین اسلام از نظر فقهی، از تضییع حقوق مردم پیشگیری کرده است و آن را حرام میداند و در صورت تضییعِ حق، اجازه میدهد که آن را طبق شروط شرعی جبران کند و در همان حال از نظر اخلاقی، عفو کردن را بهتر میداند.
وی با اشاره به اینکه امیرالمومنین(علیهالسلام) فرمودند: «العَفوُ مَعَ القُدرَةِ جُنَّةٌ مِن عَذَابِ الله»؛ عفو کردن در عین داشتن قدرت برای انتقام، سپری در برابر آتش جهنم است، خاطرنشان کرد: صبر با گرفتن یا نگرفتن حق هیچ ارتباطی ندارد و با صرف نظر از بحث صبر، باید دید که آیا از نظر شرعی و اخلاقی، اولویت در این است که شخص برای احقاق حقوقش اقدام کند یا خیر.
استاد حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: براین اساس اگر گرفتن حق درست بود، در این راه صبر کند و اگر وظیفهاش صرفِنظر کردن از حق بود، باز هم باید صبر کند، بنابراین، در هیچ جایگاهی، صبر مانع احقاق حق انسان نیست.
وی عنوان کرد: حالت افراط از آنِ انسانهای سست ایمان است که در برابر مصیبت، دستوپای خود را گم میکنند و امواج بلا آنها را درهم میکوبد. چنین اشخاصی در صورتیکه به مصیبتی دچار شوند، بیش از اندازه به آن اهمیت میدهند و بهشدت به دنبال حل مشکل هستند؛ همچنین از نظر فکری، بهشدت ناراحت و مضطرب می شوند.
عضو خبرگان رهبری اذعان کرد: حالت تفریط و کوتاهیکردن هم این است که انسان هیچ اهمیتی برای مصیبت قائل نباشد و در نتیجه، وظیفهاش را ترک کند؛ مثلا اگر بیمار شد، اهمیت ندهد و برای درمان اقدام نکند که این نیز تفریط و خطاست، در این مثال، بیمار شدن شخص تقدیر الهی است؛ اما انسان باید در مقابل تقدیر الهی، وظیفهی الهیِ خود را انجام دهد و در پی درمان باشد.
خبرگزاری حوزه
فرم در حال بارگذاری ...