« حکم تلاوت قرآن در حالت دراز کشیدههیچ گناهی را کوچک نشمر! »

مردم نوروز خود را در چهارشنبه پایان سال عزا نکنند

نوشته شده توسطرحیمی 23ام اسفند, 1395

 آیت الله العظمی مکارم شیرازی در درس خارج فقه:

مردم نوروز خود را در چهارشنبه پایان سال عزا نکنند

مردم باید مراقب باشند و نوروز خود را عزا نکنند، این همه تجربه و تلفات و ضایعات در این شب وجود داشته اما باز هم عده ای مراقبت نمی کنند؛ متأسفانه گاهی با این سروصداها سبب آسیب رساندن به بیماران دیگر می شوند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله) گفتند: حضرت فرمودند در آینده در امت من فتنه هایی برپا می شود که صبح انسان مؤمن و عصر کافر می شود یعنی در یک روز به کلی تغییر می کند.

ایشان افزودند: گاهی این فتنه ها مالی است مثلا صبح انسان مؤمن است اما مال حرام کلانی از طرق مختلف به او پیشنهاد و تسلیم فتنه مالی می شود، کسانی که اموال حرام را پیشنهاد می کنند توقعات حرام دارند؛ گاهی فتنه ها سیاسی است؛ گاهی فتنه ها اخلاقی به شمار می رود، الان یکی از فتنه های مسلم اخلاقی فضاهای مجازی آلوده است.

معظم له با بیان این که گاهی فتنه ها خانوادگی است، اظهار داشت:

یعنی زمان می رسد که فاصله کفر و ایمان کم می شود و انسان سریع می تواند منتقل شود، حضرت در آخر روایت می فرمایند اگر انسان حیات علمی داشته باشد در برابر طوفان ها تکان نمی خورد.

ایشان ادامه دادند: اما اگر انسان عالم یعنی حافظ علم باشد نه این که دارای حیات علمی شده باشد ممکن است طوفان ها او را تکان دهد، زمانی فرا می رسد که حفظ ایمان کار آسانی نیست و انسان گاهی دین خود را به دنیا و حتی دین خود را به دلیل لجاجت ها و وابستگی های غلط به دنیای دیگران می فروشد، باید به فکر عاقبت کار باشیم به ویژه در دنیای امروز که حوادث مختلف است، حفظ کردن ایمان در برابر طوفان های سیاسی، مالی، اجتماعی و اخلاقی امروز  کار راحتی نیست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن شب چهارشنبه پایان سال، ابراز داشتند: مردم باید مراقب باشند و نوروز خود را عزا نکنند، این همه تجربه و تلفات و ضایعات در این شب وجود داشته اما باز هم عده ای مراقبت نمی کنند؛ متأسفانه گاهی با این سروصداها سبب آسیب رساندن به بیماران دیگر می شوند.

معظم له عنوان کردند: انسان باید احساس مسؤولیت کند، فکر داشته باشد و عاقلانه عمل کند، چرا انسان باید در چهارشنبه پایان سال جان خود و دیگران را به خطر بیندازد، هر سال گفته می شود اما باز این کارها صورت می گیرد؛ ما گفتیم که این کارها حرام است اما گوش شنوا وجود ندارد.

ایشان خاطرنشان کردند: زمانی بود که اگر یک فتوا صادر می شد همۀ گوش ها شنوا بود، اما زمانی هم است که گوش های شنوا کم شده و ضرر و عواقب سوء آن را می بینند، در اینجا چند نفر و تشکیلات باید مراقب باشند، ابتدا والدین هستند که نباید به دلیل سرگرمی اجازه دهند فرزندان آن ها به سمت این کارها برود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اضافه کردند: صداوسیما، روزنامه و معلمان هم مسؤولیت دارند که باید تذکرات را گوشزد کرده و به میدان بیایند، نیروی انتظامی هم باید مراکزی که مواد منفجره را به افراد می فروشند شناسایی کرده و جلوی آن ها را بگیرد، حل مشکلات اجتماعی کار یک نفر نیست بلکه هرکس باید وظیفه خود را به خوبی انجام داده و همه باید دست به دست هم دهند.

معظم له با بیان این که سال به سال آمار این مسائل کمتر شده و جامعه عاقل تر می شود، گفت: با یک لحظه غفلت انسان باید یک عمر اشک بریزد؛ خرید و فروش مواد منفجره و محترقه همانند مواد مخدر دارای ضرر بوده و مشکل دارد.

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی


فرم در حال بارگذاری ...