« وقتی قرآن از جوانمردی سخن می گویدمؤلفه‌های سبک زندگی فاطمی »

کسی که می تواند موثر باشد وارد فضای مجازی شود

نوشته شده توسطرحیمی 25ام بهمن, 1395
حجت الاسلام مومنی
 
متن سخنرانی حجت الاسلام مومنی را می خوانید:

در فاطمیه زودتر به هدایت می رسیم

حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود:

اللّهم إنّی أسئلُکَ الهُدَی و التُّقی و العِفَاف و الغِنَی و العَمَل بما تُحِبُّ و ترضَی1؛

هدایتی که در اثر انجام واجبات و ترک محرمات و سماجت و استمرار در مسیر بندگی بوجود می آید شما را به جایگاهی می رساند که یک ذره هم نسبت به مسیری که رفته ای پشیمان نمی کنی، در بزنگاه ها احساس یاس و ناامیدی نمی کنی، یک ذره هم تردید در این طریق در دلت نمی آید و طریق اهل بیت علیهم السلام را بهترین می بینی.

در فاطمیه زودتر جواب می گیرید تا محرم و صفر چون پشتوانه ی این استدلال کلام امام زمان علیه السلام است. در این ایام همه کاره مادر است، شما با هر کس رودبایستی داشته باشی با مادرت نداری، انسان با مادر راحت است. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: من پدر این امت هستم؛ بر اساس این روایت حضرت خدیجه و زهرا سلام الله علیهما مادران این امت هستند. امام زمان علیه السلام فرمود: مادر ما به خاطر امت به پشت درب رفتند؛ پس مادری را به نحو اتم و اکمل در حق ما انجام داده است پس مادر ما را کمک کن تا هدایت شویم؛

بدون ضرورت به فضاهای مجازی نروید

 

در فاطمیه و در این ایام هدایت بخواهید، اگر تقوا در ذیل هدایت آمد نشانه هایی دارد: والعفاف؛ پاکی، این عفاف تنها به معنای پاکی از مسائل جنسی نیست، عفاف به معنای پاک بودن چشم، گوش و دهان است، هر چیزی را نمی بینی و هر چیزی را گوش نمی کنی و هر لقمه ای را نمی خوری، بی جهت به فضاهای مجازی نمی روی که ذهنت را آلوده کند، چقدر پرده ها به واسطه ی این فضاها دریده می شود. چه بسترهای زنا پهن شده به خاطر همین فضاهای مجازی، اگر ضرورتی ندارد به این فضاها نروید، کسی که می تواند موثر باشد به این فضاها برود اما متاسفانه نوعا ما نمی توانیم موثر باشیم و از آن طرف اثر می پذیریم.

حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: اللّهم إنّی أسئلُکَ الهُدَی و التُّقی و العِفَاف و الغِنَی و العَمَل بما تُحِبُّ و ترضَی؛ خدایا من از تو عفاف می خواهم و عمل کنم به آنچه تو راضی هستی و می دانم تو برای بنده هایت بد رقم نمی زنی؛ رضایت خدا در چیست؟ خشم و غضب خدا در چیست؟ همان ها که می دانیم عمل کنیم.

خدا غنی مطلق است و هیچ نقصانی در خدا راه ندارد و من ضعیفم. از غنای خودت به فقر من بده. خدایا هر چه گنج است در دست توست از این گنجت می شود به من هم بدهی؟ چرا نشود؟ فقط کافی است اراده کنی و از خدا بخواهی، وقتی وعده ی خداست که بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را؛ خدایا از قوتت، علمت و حلمت و خزائن غیبت به من عنایت کن. خدایا من عرضه ندارم بر نفسم مسلط شوم قوتی به من بده بتوانم مسلط بر نفسم شوم و مثل تو در این دنیا باشم؛ قوت هم به باشگاه رفتن و فرم آوردن جسم نیست؛ در کنار آن روحتان را هم به فرم آورید، چطور طبق برنامه غذایی عمل می کند، به برای روفرم آمدن روح هم برنامه داده اند به آنها هم عمل کنیم، نفسمان را مهار کنیم.

اللهم انی اسئلک من قوتک لضعفنا، و من غناک لفقرنا و فاقتنا، و من حلمک و علمک لجهلنا؛ اللهم صل علی محمد و آل محمد، و اعنا علی شکرک و ذکرک، و طاعتک و عبادتک برحمتک یا ارحم الراحمین2؛ خدایا من جاهلم تو عالمی از حلم و علمت به من بده تا جهل از وجودم از بین برود؛ حلم مقدم بر علم شده برخی ها می دانند اما حلمشان با علمشان قرین نیست و بیراهه می روند. دارایی ات را با حلم قرین کن تا بتوانی علمت را مدیریت کنی و خویشتن داری کنی. درادامه دعا می فرماید: خدایا ما را بر شکر، ذکر، اطاعت و عبادت خودت یاری کن. ما غرق نعمت الهی هستیم.

گرفتاری های حضرت زهرا(س)

حضرت زهرا سلام الله علیها چندین گرفتاری شدید دارند:

اول فقدان پدر، دوم غربت همسر، سوم بی کسی امام و ولیّ خدا، چهارم محاصره ی اقتصادی؛ در همین فاصله ی اندک محاصره اقتصادی داشتند و زمانهایی بوده که حضرت علی علیه السلام وارد خانه می شده در حالی که بچه ها گرسنه بودند و چیزی در منزل نداشتند. پنجم تنزل شخصیت اجتماعی، چون حرمتهایشان و حرمت خانه را از بین برده بودند و ششم جراحت ها و آسیبهای جسمی. یکی از همین گرفتاری ها بس بود برای اینکه کسی را به گوشه ای بنشاند.

حضرت زهرا سلام الله علیها به قبر پیامبر صلی الله علیها می آمد و با او مناجات می کرد، حضرت زهرا سلام الله علیها درباره غربت همسر هم فرمود: علی جان شنیده ام به مردم سلام می کنی و آنها جواب سلامت را نمی دهند. درباره غربت و تنهایی ولیّ خدا هم فرمود: شبانه روز با امیرالمومنین علیه السلام و در حالی که حسن و حسین کنارم بودند به درب خانه ی مهاجرین و انصار می رفتیم و می گفتیم این قدر به علی ظلم نکنید، به ما وعده یاری می دادند اما روز که میشد دست از یاری ما برمی داشتند.

پایین آوردن شأن و منزلت حضرت زهرا سلام الله علیها؛ مردم گفتند مگر زهرا سلام الله علیها کیست؟ مثل همه ی زنها، مگر علی علیه السلام کیست؟ مثل بقیه ی مردها، مگر این خانه چیست؟ مثل بقیه خانه ها. این قدر شأن آنها را پایین آوردند که بغل بغل هیزم پشت درب آوردند! خود حضرت زهرا سلام الله علیها می فرماید: حطب جزل آوردند! آن خانه خانه معمولی نیست؛ پیامبر صلی الله علیه و آله هر موقع از کنار خانه عبور می کرد می فرمود: السلام علیکم یا اهل بیت النبوه.

 پی نوشت:

1- بحارالانوار، ج87، ص338، باب9.

2- بحارالانوار، ج 87، ص 339، ح 48، به نقل از بلد الامین

  وارث


فرم در حال بارگذاری ...