« غریب گیر آوردنت + دانلود صوت و کلیپ تصویریدانلود مجموعه کامل صوت مداحی های محرم -ویژه محرم95 »

موقعیت‌شناسی و تکلیف محوری زینب‌ کبری سلام الله علیها

نوشته شده توسطرحیمی 28ام مهر, 1395

 

بازخوانی سخنان رهبرمعظم انقلاب

 عظمت حضرت زینب سلام الله علیها ناشی از شناخت موقعیتها وانتخابهای صحیح در این موقعیتهاست.

 موقعیت‌شناسی و تکلیف محوری زینب‌ کبری (ع)زینب کبری سلام الله علیها یک زن بزرگ است. عظمتی که این زن بزرگ در چشم ملت‌های اسلامی دارد از چیست؟ نمی‌شود گفت به خاطر این است که دختر علی بن ابی‌طالب یا خواهر حسین بن علی سلام الله علیها و حسن بن علی سلام الله علیها است. نسبت‌ها هرگز نمی‌توانند چنین عظمتی را خلق کنند. همه ائمه ما، دختران و مادران و خواهرانی داشتند؛ اما کو یک نفر مثل زینب کبری سلام الله علیها.

 ارزش و عظمت زینب کبری سلام الله علیها به خاطر موضع و حرکت عظمیم انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی است. کار او، تصمیم او، نوع حرکت او، به او این طور عظمت بخشید. هر کس چنین کاری بکند، و لو دختر امیرالمومنین سلام الله علیها هم نباشد، عظمت پیدا می‌کند.
 

بخش عمده این عظمت از این جاست که اولا موقعیت را شناخت؛ هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین سلام الله علیها به کربلا، هم موقعیت لحظات بحرانی روز عاشورا، هم موقعیت حوادث کشنده بعد از شهادت امام حسین سلام الله علیها را؛ ثانیا طبق هر موقعیت یک انتخاب کرد این انتخاب‌ها، زینب را ساخت.

 
قبل از حرکت به کربلا، بزرگانی مثل ابن عباس و ابن جعفر و چهره‌های نامدار صدر اسلام که ادعای فقاهت و شهامت و ریاست و آقازادگی و امثال اینها را داشتند، گیج شدند و نفهمیدند چه کار باید بکنند، ولی زینب کبری سلام الله علیها گیج نشد و فهمید که باید این راه را برود و امام خود را تنها نگذارد و رفت. نه اینکه نمی‌فهمید راه سختی است؛ او بهتر از دیگران حس می‌کرد. او یک زن بود؛ زنی که برای ماموریت، از شوهر و خانواده‌اش جدا می‌شود و به همین دلیل هم بود که بچه خردسال و نوباوه خود را هم به همراه برد؛ حس می‌کرد که حادثه چگونه است.
 
در آن ساعت‌های بحرانی که قوی‌ترین انسان‌ها نمی‌توانند بفهمند چه باید بکنند، او فهمید و امام خود را پشتیبانی کرد و او را برای شهید شدن تجهیز نمود. بعد از شهادت حسین بن علی سلام الله علیها هم که دنیا ظلمانی شد و دلها و جان‌ها و آفاق عالم تاریک گردید، این زن بزرگ یک نوری شد و درخشید، زینب سلام الله علیها به جایی رسید که فقط والاترین انسان‌های تاریخ بشریت یعنی پیامبران، می‌توانند به آنجا برسند.
 
زینب کبری سلام الله علیها الگوی زنان عالم
 
زن امروز الگو می‌خواهد اگر الگوی او زینب و فاطمه زهرا سلام الله علیها باشند، کارش عبارت است از فهم درست، هوشیاری در درک موقعیت‌ها و انتخاب بهترین کارها و لو با فداکاری و ایستادن پای همه چیز برای انجام تکلیف بزرگی که خدا بر دوش انسان‌ها گذاشته است، همراه باشد.
 
زینب سلام الله علیها الگوست زینب سلام الله علیها زنی نبود که از علم و معرفت بی‌بهره باشد؛ بالاترین علم‌ها و برترین و صافی‌ترین معرفت‌ها در دست او بود. همان حضرت سکینه سلام الله علیها که شما اسمش را در کربلا شنیده‌اید و دختر امام و برادرزاده و شاگرد زینب سلام الله علیها است – کسانی که اهل تحقیق و کتابند، نگاه کنند – او یکی از مشعل‌های معرفت عربی در همه تاریخ اسلام تا امروز است. کسانی که حتی زینب سلام الله علیها و پدر زینب سلام الله علیها و پدر سکینه را قبول نداشتند و ندارند اعتراف می‌کنند که سکینه سلام الله علیها یک مشعل معرفت و دانش است. رفتن این راه، به معنای دور شدن از دانش و معرفت و بینش جهانی و روشنفکری و معلومات و آداب نیست؛ اینها ورای آنها است.
 
منبع: برگزیده کتاب «آفتاب در مصاف» صفحه 289 تا 291
برگزیده ای از سخنان رهبر انقلاب


فرم در حال بارگذاری ...