« 15توصیه میرزا اسماعیل دولابی ره برای زندگی مومنانهوالدین نزدیک‌ترین الگوی تربیتی فرزندان هستند »

هشدار رهبر انقلاب به عربستان/ فرجام برجام

نوشته شده توسطرحیمی 8ام فروردین, 1395

فاجعه جانگداز منا، سفر رئیس جمهور به نیویورک، هشدار رهبر معظم انقلاب به عربستان، فرجام برجام، پیوستن «پی ام دی» به تاریخ، تصویب طرح اجرای برجام در مجلس، الزامات 9 گانه رهبر انقلاب برای اجرای برجام و دومین نامه رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان غربی از جمله مهمترین رویدادهای سیاسی پاییز 1394 بود.

مهم‌ترین رویدادهای سیاسی پاییز سال 1394 به شرح ذیل است:

پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت کنگره عظیم حج

رهبر معظم انقلاب، اول مهرماه پیامی به مناسبت کنگره عظیم حج صادر کردند و در بخشی از آن «سیاست های شرارت آمیز استکبار در ایجاد گرفتاری‌های بزرگ برای امت اسلامی در منطقه» و «جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی و اهانت مکرر به حریم مسجد الاقصی» را مسئله اول همه مسلمانان خواندند.

 

سفر رئیس‌جمهور به نیویورک

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، دوم مهرماه برای شرکت و سخنرانی در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک شد.

رئیس جمهور در این سفر علاوه بر سخنرانی در نخستین روز نشست سران در مجمع عمومی سازمان ملل، سخنرانی دیگری نیز در نشست سران توسعه پایدار ملل متحد داشت و دیدار و گفت‌و‌گو با دبیرکل سازمان ملل متحد و همچنین گفت‌وگوهای دو جانبه با تعدادی از سران شرکت کننده در نشست مجمع عمومی سازمان ملل از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر بود.

 

وقوع فاجعه جانگداز منا

2 مهرماه و در روز عید قربان اتفاقی تلخ و جانسوز در موسم حج و در سرزمین منا رخ داد و به خاطر بی‌کفایتی آل‌سعود در پی ازدحام جمعیت در مراسم رمی جمرات، بیش از 6 هزار نفر از حاجیان از جمله حدود 700 زائر ایرانی جان خود را از دست دادند.

در پی وقوع این فاجعه رهبر معظم انقلاب با اعلام سه روز عزای عمومی در پیامی این مصیبت بزرگ را به همه بازماندگان و عزاداران در سراسر جهان اسلام به ویژه در ایران عزیز تسلیت عرض کردند و خطاب به دولت عربستان فرمودند: «دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه تلخ پذیرفته و به لوازم آن به قاعده حق و انصاف عمل کند. مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته که عامل این فاجعه بوده نباید از نظر دور بماند».

 

دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری فاجعه منا

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی سوم مهر در پیامی ضمن تسلیت حادثه غمبار منا به معاون اول خود دستورات ویژه‌ای برای پیگیری این حادثه صادر کرد.

 

رئیس‌جمهور 7 مهر با نیمه تمام گذاشتن سفر نیویورک، برای حضور در مراسم انتقال پیکر حجاج کشورمان که در فاجعه منا جان باختند، به تهران بازگشت.

 

 

هشدار رهبر معظم انقلاب به عربستان

فرمانده کل قوا 8 مهرماه در مراسم دانش‌آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر در سخنان مهمی با با اشاره به حادثه تأسف‌بار و خونین منا، آن را بدلیل جان‌باختن هزاران نفر از حجاج بویژه صدها نفر از حجاج ایرانی، عزا و مصیبتی واقعی برای ملت ایران خواندند و با اشاره به لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با حضور کشورهای اسلامی و از جمله ایران، گفتند: دولت عربستان در انتقال ابدان مطهر جان‌باختگان به وظایف خود عمل نمی‌کند و جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون با خویشتنداری و ادب اسلامی، حرمت برادری را در دنیای اسلام نگه داشته است، اما این را بدانند که اندک بی‌احترامی به ده‌ها هزار نفر از حجاج ایرانی در مکه و مدینه و عمل نکردن به وظایف برای انتقال ابدان مطهر، عکس‌العمل سخت و خشن ایران را در پی خواهد داشت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند: جمهوری اسلامی ایران تاکنون از خود خویشتن‌داری نشان داده و رعایت ادب اسلامی و حرمت برادری در دنیای اسلام را کرده است اما این را بدانند که دست ایران، برتر از خیلی‌ها است و امکانات بیشتری هم دارد و اگر بخواهد در مقابل عناصر اذیت‌کننده و موذی عکس‌العمل نشان دهد، اوضاع آنها خوب نخواهد بود و در هیچ صحنه هماوردی، حریف نخواهند شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه عکس‌العمل ایران اسلامی خشن و سخت خواهد بود، خاطرنشان کردند: در دوران هشت سال دفاع مقدس، قدرت‌های شرق و غرب و کشورهای اطراف از یک عنصر خبیث و فاسد حمایت کردند اما سرانجام همه آنها سیلی خوردند و بر همین اساس، ایران را می‌شناسند و اگر هم نمی‌شناسند، الان بشناسند.

 

برگزاری مراسم استقبال از نخستین گروه جان‌باختگان فاجعه منا با حضور سران قوا

مراسم استقبال رسمی از ورود نخستین گروه پیکرهای مطهر جانباختگان فاجعه منا، 11 مهرماه با حضور رؤسای سه قوه، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی و مقامات لشگری و کشوری در فرودگاه مهرآباد تهران برگزار شد.

 

قرائت گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام در صحن علنی مجلس

گزارش ویژه برجام در جلسه علنی 12 مهر مجلس شورای اسلامی که سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده و حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه هم حضور داشتند قرائت شد.

پس از قرائت این گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به یک فوریت طرح اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام رای مثبت دادند.

 

سخنان مهم رهبر معظم انقلاب درباره رابطه با آمریکا

رهبر معظم انقلاب 15 مهر در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از خانواده های آنان با تأکید بر اینکه ناکامی های دشمن در داخل و در منطقه، به برکت هوشیاری و آمادگی و عزم جوانان انقلابی و اقتدار جمهوری اسلامی در منطقه بوده است، خاطرنشان کردند: بر همین اساس بیشترین تلاش و برنامه‌ریزی قدرت‌های استکباری، برای دشمنی با نظام اسلامی ایران است و ادعای آمریکا برای مذاکره با ایران نیز در همین چارچوب و برای نفوذ، است.

رهبر انقلاب اسلامی با انتقاد از عده‌ای سهل‌انگار و سهل اندیش در داخل که متوجه ابعاد و عمق این موضوع نیستند، افزودند: در کنار این افراد سهل اندیش، بی خیالان جامعه و افرادی هم هستند که به مصالح و منافع ملی کشور هیچ اهمیت و توجهی ندارند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به طرح برخی مسائل از جانب افراد سهل اندیش و سهل انگار درخصوص مذاکره با آمریکا، گفتند: این افراد می گویند چگونه است که حضرت علی علیه السلام و حضرت امام حسین علیه السلام با دشمنان خود مذاکره کردند اما اکنون با مذاکره با آمریکا مخالفت می شود؟

ایشان در پاسخ به این شبهه افزودند: چنین تحلیلی درخصوص مسائل تاریخ اسلام و مسائل کشور، نهایت ساده اندیشی است زیرا حضرت علی علیه السلام با زبیر و حضرت امام حسین علیه السلام با عمر بن سعد، مذاکره به معنای امروز یعنی معامله نکردند بلکه هر دوی این بزرگواران به طرف مقابل خود نهیب زدند و آنها را نصیحت به خداترسی کردند.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: متأسفانه عده ای برای توجیه مذاکره جمهوری اسلامی ایران با شیطان بزرگ، با نگاهی عوامانه، اینگونه مسائل را در روزنامه ها، سخنرانی ها و فضای مجازی مطرح می کنند، که کاملاً اشتباه است.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه ایران هیچ مخالفتی با اصل مذاکره با کشورها، اعم از اروپایی و غیراروپایی ندارد، خاطرنشان کردند: اما در مورد آمریکا موضوع متفاوت است زیرا آنها تعریفی که از مذاکره با جمهوری اسلامی ایران کرده اند، به معنای نفوذ و باز کردن راه برای تحمیل است.

ایشان با اشاره به همراهی و همکاری آمریکا و جریان صهیونیستیِ ضد بشریت، تأکید کردند: مذاکره با آمریکا به معنای باز کردن مسیر برای نفوذ در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی کشور است.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: مذاکره با آمریکا ممنوع است زیرا این مذاکره نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه ضررهای بیشماری نیز دارد.

 

شهادت سردار همدانی

سردار سرتیپ پاسدار حسین همدانی از فرماندهان دوران دفاع مقدس و مستشاران ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 16 مهر ماه، حین انجام ماموریت های مستشاری در حومه شهر حلب به دست تروریست‌های داعشی به شهادت رسید.

در پی شهادت سردار همدانی رهبر معظم انقلاب در پیامی شهادت سردار سرافراز حسین همدانی را تبریک و تسلیت گفتند و اظهار کردند: صف استوار کمربستگان راه جهاد و شهادت در ایران اسلامی، صفی بلند و بنیانی مرصوص است

 

مصوبه مجمع تشخیص مصلحت درباره فهرست دارایی مسئولان

مجمع تشخیص مصلحت نظام 18 مهر در ادامه بررسی طرح رسیدگی به دارایی مقامات، مسؤولان و کارگزاران، مقرر کرد مقامات تعیین شده در اصل 142 قانون اساسی، فهرست دارایی های خود، همسر و فرزندانشان را در ابتدا و انتهای دوره مسئولیت به رئیس قوه قضائیه گزارش دهند.

 

تصویب کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل در اجرای برجام

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ‌19 مهر کلیات طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام با 139 رای موافق، 100 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع تصویب کرند.

 

 

تصویب طرح اجرای برجام در مجلس

طرح اجرای برجام در جلسه علنی 21 مهر با 161 رای موافق به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. ماده واحده این طرح 9 بند و دو تبصره داشت.

 

واکنش رئیس جمهور به تصویب طرح اجرای برجام

روحانی 21 مهر در گفتوگوی زنده تلویزیونی ضمن تشکر از ملت ایران، هدایت های رهبر معظم انقلاب و همراهی مجلس شورای اسلامی، از همه آنهایی که در تحقق برجام تلاش کردند، قدردانی کرد و برنامه های دولت را برای خلق یک حماسه جدید اقتصادی از طریق جهش تولید و رشد و شکوفایی اقتصادی اعلام کرد.

 

دیدار وزیر امور خارجه آلمان با رئیس جمهور

حسن روحانی 25 مهر در دیدار اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان، با بیان اینکه در طول دوران طولانی مذاکرات هسته ای، آلمان همواره نقش مؤثری داشته است، اظهار کرد: برجام دستاورد بسیار بزرگی برای همه طرف های مذاکره بود و به عنوان الگویی موفق، فضای بسیار خوبی را در عرصه بین‌المللی برای تعامل و گفتگو در خصوص سایر موضوعات ایجاد کرد.

 

بیانیه مشترک ظریف – موگرینی برای اجرایی شدن برجام

فدریکا موگرینی، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان 26 مهر، در بیانیه‌ای مشترک بر تعهد همه طرف‌ها برای اجرای برجام در سریع‌ترین زمان ممکن تأکید کردند.

همچنین رئیس جمهور امریکا و اتحادیه اروپا در همین روز دستور لغو تحریم‌ها علیه ایران را صادر کردند.

 

تأکید مجدد رهبر معظم انقلاب بر پیگیری فاجعه منا

رهبر معظم انقلاب 27 مهر در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری حج فاجعه بسیار تلخ و حیرت‌انگیز منا را از جمله امتحانات الهی خواندند و با انتقاد از سکوت دولت‌ها و به خصوص دولت‌های غربی و سازمان‌های مدعی حقوق بشر در قبال این مصیبت بزرگ تأکید کردند: این حادثه به هیچ وجه نباید فراموش شود و دستگاه دیپلماسی و سازمان حج موظف هستند که این موضوع را به صورت قاطع دنبال کنند.

ایشان با اشاره به مسئولیت دولت میزبان در قبال جان باختن 7 هزار مسلمان گفتند: پس از این حادثه باید صدای واحد و اعتراض دنیای اسلام بر می‌خواست اما متأسفانه به جز صدای جمهوری اسلامی ایران صدایی شنیده نشد و حتی دولت‌هایی که زائران آنها جزء جان باختگان بودند، در قبال این فاجعه، اعتراض قابل اعتنایی نکردند.

 

 

 

 

دستورات مهم رهبر معظم انقلاب درباره اجرای برجام/ تعیین الزامات 9 گانه

رهبر معظم انقلاب اسلامی 29 مهر در نامه‌ای به رئیس جمهوری با برشمردن تاکیدات و الزامات 9گانه در اجرای برجام، مصوبه شورای عالی امنیت ملی را تایید کردند و گفتند: هر اظهاری مبنی بر باقی ماندن ساختار تحریم ها و وضع هر تحریم در هر سطح و به هر بهانه نقض برجام است.

 

اولین حضور ایران در نشست بررسی اوضاع سوریه

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران 7 آبان درصدر هیئت عالی رتبه سیاسی برای شرکت در نشست بررسی اوضاع سوریه وارد وین اتریش شد.

این اولین باراست که ایران در نشست صلح سوریه که کشورهای غربی میزبان آن هستند،در کنار مخالفان بشار اسد رییس جمهوری سوریه شرکت می کند.

 

دیدار وزیر امور خارجه و سفرای جمهوری اسلامی ایران با رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب 10 آبان در دیدار وزیر امورخارجه، سفرا و کارداران جمهوری اسلامی ایران با تبیین «اصول و راهبردهای ثابت و پایدار سیاست خارجی در قانون اساسی و الزامات ناشی از این اصول و سیاستها»، راه حل‌های منطقی و مستحکم ایران درباره مسائل مهم منطقه از جمله سوریه، یمن و بحرین را تشریح و تأکید کردند: اهداف امریکا در منطقه، 180 درجه با اهداف ایران، متفاوت است.

رهبر انقلاب با تحسین تلاش و جدیت تیم مذاکره کننده گفتند: احساس قدرت و نشستن در مقابل 6 قدرت جهانی، دفاع از اهداف و تثبیت حضور و وجود خود به طرف‌های مقابل، از جمله نقاط قوت مذاکره کنندگان کشورمان در مذاکرات هسته ای بود.

ایشان، تدین را مهمترین نقطه قوت آقای ظریف خواندند و افزودند: بنده مکرر برای شما عزیزان دعا می کنم.

رهبر انقلاب افزودند: در اجرای برجام نیز باید نکات مهم و مورد نظر را دنبال کنید که تحقق این موارد هم امکان پذیر است، همچنانکه آقای رئیس جمهور نیز به بنده گفتند دستیابی به برخی از نتایج ابتدا باورپذیر نبود اما شما ایستادید و ما هم ایستادیم و ممکن شد.

برگزاری همایش سفرا و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با حضور رؤسای قوا

همایش سفرا، رؤسای دفاتر و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور 11 آبان با حضور رؤسای قوای سه‌گانه برگزار شد.

 

سخنان رهبر معظم انقلاب به مناسبت 13 آبان

هزاران نفر از دانشجویان و دانش آموزان 12 آبان با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.

ایشان مبارزه ملت ایران با استکبار را مبارزه ای «منطقی، خردمندانه و متکی بر تجربیات تاریخی» خواندند و با استناد به مشکلات و ضرباتی که به علت اعتماد به آمریکا و ساده اندیشی برخی سیاسیون، در تاریخ معاصرِ کشور بوجود آمده افزودند: امریکا، همان امریکای قدیم است اما عده ای مغرض و یا ساده لوح تلاش می کنند این دشمن توطئه گر را در افکار عمومی ملت به فراموشی و غفلت بسپارند تا امریکا در فرصتی مناسب خنجر را از پشت فرو کند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه توجه به تجربه های درس آموز ملتها، مانع از خطای دید و اشتباه محاسباتی می شود خاطرنشان کردند: حتی اگر آیات صریح قرآن مجید درباره ایستادگی و مبارزه با ظلم و استکبار را کنار بگذاریم، حادثه بزرگ کودتای 28 مرداد 1332، نشان می دهد با امریکا چگونه باید برخورد کرد.

 

برگزاری تظاهرات سراسر یوم‌الله 13 آبان

تظاهرات باشکوه یوم‌الله 13 آبان با حضور همه اقشار مردم از جمله دانش‌آموزان و دانشجویان برگزار شد و در پایان قطعنامه‌ 8 بندی صادر شد.

حجت‌الاسلام رئیسی، دادستان کل کشور، نیز به عنوان سخنران این مراسم اظهار کرد: استکبار در فرهنگ قرآنی و دینی ما به معنای امتناع از قبول حق معاندتاً و تکبراً است.

وی اظهار کرد: مصداق قرآنی استکبار و مستکبر شیطان و فرعون و دیگر طاغیان معرفی شده است اما شیطنت و تفرعن می‌تواند در هر جمع و اجتماعی مصداق داشته باشد؛ روحیه شیطنت و تفرعن می‌تواند در یک نظام، یک حزب یا یک فرد ورود داشته باشد و امروز می‌توان گفت مصداق اتم و کامل استکبار و شیطان بزر گ آمریکای جنایتکار است.

 

دیدار رئیس پارلمان اتحادیه اروپا با رئیس جمهور و رئیس مجلس

مارتین شولتز، رییس پارلمان اتحادیه اروپا، برای تقویت گفت‌وگوها میان ایران و اتحادیه اروپا 16 آبان برای سفری یک روزه به تهران آمد و با مقامات عالی‌رتبه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات با حضور رئیس جمهور

بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها 17 آبان با حضور حجت الاسلام والمسلمین روحانی، رئیس جمهور کشورمان، در مصلای امام خمینی (ره) به طور رسمی گشایش یافت.

 

ابلاغ توصیه‌های 4 گانه رهبرانقلاب درخصوص اقتصاد مقاومتی به جهانگیری

معاون اول رئیس جمهور 19 آبان در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی از ابلاغ رهنمودها و توصیه‌های 4 گانه رهبر معظم انقلاب برای اجرای موفقیت‌آمیز سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی خبر داد.

 

دیدار جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب 20 آبان در دیدار رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مسئولان آموزش عالی و رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی را به تفکر و تعمق در خصوص شکل گیری «تمدن نوین اسلامی» که همان «جامعه آرمانی اسلام» است، فراخواندند و گفتند: باید تمام برنامه ها و مسیر حرکت دانشگاهها در جهت نقش آفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد.

حملات تروریستی داعش در پاریس

پلیس پاریس اعلام کردکه دراثر دو تیراندازی و سه انفجار در حدود ساعت 22 روز 22 آبان درناحیه های 10 و 11 پاریس، دستکم 30 نفر کشته شدند که بامداد شنبه تعداد کشته ها به 140 نفر و تعداد گروگانها به 100 نفر افزایش یافت.

گروه تروریستی داعش در شبکه اجتماعی خود اعلام کرد: «پاریس در آتش»؛ این جمله داعش حاکی از آن است که این گروه تروریستی اقدامات تروریستی در پاریس را برعهده گرفته است.

 

برگزاری نشست وین 2 درباره سوریه

نشست وین 2 درباره بحران سوریه 23 آبان با حضور هیئت ایرانی در هتل امپریال شهر وین برگزار شد.

کشورهای ایران، آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس ، آلمان ، ایتالیا ، عربستان سعودی،عراق ، ترکیه ، مصر ، امارات ، قطر، اردن، لبنان، عمان ، استرالیا ، نماینده اتحادیه اروپا و همچنین استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از شرکت کنندگان در این نشست بودند.

 

انتشار متن کامل سند رسمی مدرن سازی راکتور اراک

سازمان انرژی اتمی کشورمان 30 آبان متن کامل سند رسمی مدرن سازی راکتور اراک را که به امضای وزیران امور خارجه ایران و 1+5 و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رسیده است، منتشر کرد.

 

برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران

سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز با حضور 9 رئیس دولت و به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران 2 آذر در سالن اجلاس سران برگزار شد.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات، ١٢ عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می‌روند و هلند، نروژ، عراق، آذربایجان، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز حضور دارند.

 

دیدار پوتین با رهبر معظم انقلاب همراه با اهدای قدیمی‌ترین قرآن روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، که برای شرکت در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز ظهر دوشنبه به تهران وارد شده بود، قبل از شرکت در این اجلاس، به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار که حدود دو ساعت طول کشید با تمجید از حضور تأثیرگذار مسکو در مسائل منطقه ای به ویژه سوریه، فرمودند: نقشه بلندمدت امریکا برای منطقه به زیان همه ملتها و کشورها به ویژه ایران و روسیه است و باید با هوشمندی و تعامل نزدیکتر، آن را خنثی کرد.

در حاشیه این دیدار رئیس جمهوری روسیه قدیمی ترین نسخه خطی قرآن در روسیه را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم کرد.

 

دیدار فرماندهان بسیج با فرمانده معظم کل قوا

هزاران نفر از فرماندهان و اعضای بسیج 4 آذر و در آستانه روز بسیج مستضعفان با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.

رهبر معظم انقلاب بسیج را نماینده پر برکت و بالنده مجموعه ملت خواندند و با تبیین روشهای دشمنی استکبار با ملت ایران، تاکید کردند: ملت ایران در نزاع و جنگ واقعی جبهه استکبار با جبهه هویت خواه و استقلال طلب، به وظایفش در دفاع از مظلومان به ویژه ملت شجاع فلسطین و انتفاضه کرانه باختری عمل خواهد کرد.

رهبر انقلاب افزودند: برخی به طرح موضوع نفوذ واکنش نشان دادند و گفتند که از این موضوع، استفاده جناحی می شود البته اگر کسانی از آن استفاده جناحی می کنند، کار اشتباهی است، اما این حرفها نباید موجب غفلت از اصل موضوع «نفوذ» و فراموشی آن شود.

رهبر انقلاب «نفوذ موردی» و «نفوذ شبکه ای و جریانی» را دو روش عمده طراحان و برنامه ریزان این پدیده برشمردند.

 

دعوت روحانی از مسکو و آنکارا به خویشتنداری

حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی 4 آذر در جلسه هیئت دولت از روسیه و ترکیه خواست در قبال سرنگونی جنگنده روسی خویشتندار باشند و گفت: روسیه و ترکیه هر دو همسایه و دوست جمهوری اسلامی ایران هستند و برای ما بسیار مهم است که روابط همسایگان صمیمی باشد.

رئیس جمهور گفت: روسیه و ترکیه هر دو همسایه و دوست جمهوری اسلامی ایران هستند و برای ما بسیار مهم است که روابط همسایگان صمیمی باشد و ما به هیچ عنوان راضی نیستیم بین همسایگانمان اختلاف باشد و یا اخلالی در روابطشان ایجاد شود چرا که این به نفع ما و منطقه نیست. ما هم می خواهیم که این کشورها اقدامات احتیاطی را انجام دهند و با تدبیر مانع از تکرار این گونه حوادث شوند و بردباری لازم را به خرج دهند.

 

دومین نامه رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان غربی

دومین نامه رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان غربی 9 آذر منتشر شد

رهبر معظم انقلاب در این نامه خاطرنشان کردند: من از شما جوانان می‌خواهم که بر مبنای یک شناخت درست و با ژرف‌بینی و استفاده از تجربه‌های ناگوار، بنیان‌های یک تعامل صحیح و شرافتمندانه را با جهان اسلام پی‌ریزی کنید.

در بخشی از این نامه آمده است: «درست است که امروز تروریسم درد مشترک ما و شما است، امّا لازم است بدانید که ناامنی و اضطرابی که در حوادث اخیر تجربه کردید، با رنجی که مردم عراق، یمن، سوریه، و افغانستان طیّ سالهای متمادی تحمّل کرده‌اند دو تفاوت عمده دارد؛ نخست اینکه دنیای اسلام در ابعادی بمراتب وسیع‌تر، در حجمی انبوه‌تر و به مدّت بسیار طولانی‌تر قربانی وحشت‌افکنی و خشونت بوده است؛ و دوّم اینکه متأسّفانه این خشونتها همواره از طرف برخی از قدرتهای بزرگ به شیوه‌های گوناگون و به شکل مؤثّر حمایت شده است. امروز کمتر کسی از نقش ایالات متّحده‌ی آمریکا در ایجاد یا تقویت و تسلیح القاعده، طالبان و دنباله‌های شوم آنان بی‌اطّلاع است. در کنار این پشتیبانی مستقیم، حامیان آشکار و شناخته‌شده‌ی تروریسم تکفیری، علی‌رغم داشتن عقب‌مانده‌ترین نظامهای سیاسی، همواره در ردیف متّحدان غرب جای گرفته‌اند، و این در حالی است که پیشروترین و روشن‌ترین اندیشه‌های برخاسته از مردم‌سالاری‌های پویا در منطقه، بی‌رحمانه مورد سرکوب قرار گرفته است. برخورد دوگانه‌ی غرب با جنبش بیداری در جهان اسلام، نمونه‌ی گویایی از تضاد در سیاستهای غربی است».

 

 

برگزاری نشست خبری رئیس مجلس

نشست خبری علی لاریجانی 10 آذر و در آستانه روز مجلس برگزار شد.

وی در تشریح نگاه مجلس به مسئله هسته‌ای گفت: در موضوع هسته ای مجلس از نگاه ملی وارد شد و به رغم همه بحث هایی که در کشور وجود داشت برای مصالح کشور گام شجاعانه برداشت وکار اساسی را انجام و ایران را از گردنه عبور داد.

 

انتشار گزارش آمانو درباره مسائل حال و گذشته ایران

گزارش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی 11 آذر درباره مسائل گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران منتشر شد.

طبق توافق ایران وکشورهای 1+5 شش کشور طرف مذاکره با ایران متعهد شده بودند پیش‌نویس قطعنامه ای را به شورای حکام بدهند که به موجب آن پرونده پی.ام.دی که سال‌ها ایران را با آژانس درگیر کرده، بسته شود.

 

قدردانی رئیس‌جمهور از حضور به‌یادماندنی ملت ایران در مراسم اربعین

دکتر روحانی 14 آذر در پیامی با قدردانی از حضور بیادماندنی ملت متدین ایران اسلامی در اجتماع بزرگ اربعین سالار شهیدان امام حسین(ع) گفت: این مراسم و حضور گسترده عاشقان اهل بیت عصمت و طهارات پیام معنویت، امنیت، اخلاق و ایثار را به سراسر جهان رساند.

 

سخنرانی رئیس جمهور به مناسبت روز دانشجو

مراسم گرامیداشت روز دانشجو 16 آذر، با حضور رئیس جمهور در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

رئیس جمهور در این مراسم 16 آذر را روز دانشجو، دانشگاه، استقلال طلبی، آزادی خواهی و روز ایستادگی نخبگان ملت و دانشجویان در برابر استعمار و استبداد توصیف کرد و گفت: شاید بهترین جایی که باید قدرت نقد شود دانشگاه است. اگر قدرت در هرکشوری مورد انتقاد و سوال قرار نگیرد به انحراف و استبداد خواهد کشید.

وی خاطرنشان کرد: تمام مسئولین کشور مستقیم یا غیرمستقیم افتخار دارند که منتصب ملت بزرگ و از طریق آرای مردم بر مسند قدرت تکیه زدند و هیچ مقامی در جمهوری اسلامی ایران نداریم که مقام انتخابی نباشد.

وی افزود: برخی فکر می کنند که دولت یازدهم؛ دولت لبخند، منطق، مذاکره و گفت و گو در دنیا است؛ اما در ساخت سلاح و بنیه دفاعی کمتر است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: بنده یک بار این امر را اعلام کرده ام که این دولت در طول دو سال در بنیه دفاعی، در سلاح های راهبردی، کاری که انجام داده به اندازه 10 سال گذشته بوده است.

روحانی اظهار کرد: بنابراین معنایش این نیست که ما مذاکره می کنیم؛ بنیه دفاعی کشور را قوی نکنیم و یا هیچوقت نباید به فکر جنگ باشیم؛ ما همیشه باید آماده باشیم.

 

 

نشست ویژه هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب

حجت‌الاسلام و المسلمین مجید انصاری، معاون امور مجلس رئیس جمهوری، درباره نشست ویژه اقتصاد مقاومتی با حضور رئیس جمهور و برخی اعضای هیات دولت در محضر رهبر معظم انقلاب که 16 آذر برگزار شد گفت: با تاکید رهبر معظم انقلاب ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تغییر نام داد.

انصاری اظهار کرد: معظم له در این نشست به طور جد بر اجرای این سیاست‌ها و مردمی کردن اقتصاد تاکید فرمودند.

 

تعیین موارد ممنوعیت انتصاب افراد به مشاغل حساس از سوی مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی 17 آذر مواردی را که باعث ممنوعیت انتصاب افراد به مشاغل حساس می شود، مشخص کردند.

 

شهادت جمعی از شیعیان نیجریه و بازداشت شیخ ابراهیم زکزاکی

شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش شیعیان نیجریه 22 آذر در حمله نظامیان ارتش این کشور به منزلش بازداشت شد و معاون وی و سخنگوی این جنبش به شهادت رسیدند.

روز پیش از این نیز جمعی از شیعیان این درشهر زاریا در شمال نیجریه به دست نیروهای نظامی به شهادت رسیدند.

برخی منابع تعداد شهدای این حادثه را 500 نفر اعلام کردند.

 

پیوستن پی ام دی به تاریخ

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست 24 آذر با تصویب قطعنامه پیشنهادی کشورهای 1+5 ، به اجماع، رای به بستن پرونده‌ای داد که بیش از یک دهه عامل فشار، تهدید و تحریم علیه ایران بود.

به موجب این قطعنامه پرونده موسوم به پی.ام.دی یا همان مطالعات ادعایی بسته شد و دستور کار آژانس از بررسی مسائل گذشته و حال ایران معطوف به آینده گردید.

 

آغاز نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات دهمین مجلس

نام‌نویسی از داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت هشت صبح 28 آذر در ستاد انتخابات کشور، فرمانداری های حوزه‌های انتخابیه اصلی و فرعی آغاز و تا پایان روز جمعه، چهارم دی ماه، ادامه یافت.

 

شهادت سمیر قنطار در حمله هوایی صهیونیست‌ها

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی 28 آذر یک ساختمان مسکونی در شهر جرمانا در ریف دمشق پایتخت سوریه را بمباران کردند که در این حمله تعدادی از شهروندان سوری از جمله آزاده اسیر و مجاهد مقاوم «سمیر القنطار» به شهادت رسیدند.

 

تأیید مصوبه ضد ایرانی کنگره از سوی اوباما

محدودیت‌هایی که اتباع 38 کشور را در صورت سفر به ایران، سوریه، عراق و سودان مجبور به اخذ ویزای مجدد برای ورود به آمریکا می کند، در چارچوب قانون بودجه سالانه آمریکا، به امضای رئیس جمهور باراک اوباما رسید.

همچنین 102 نماینده مجلس 29 آذر در واکنش به این اقدام آمریکا در تذکری خواستار اقدام متناسب و متقابل دولت در برابر مصوبه اخیر آمریکا مبنی بر ایجاد محدودیت در سفر به ایران شدند.

منبع:گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،


فرم در حال بارگذاری ...