« سوره‌ای که شایسته‌ترین زندگی را به شما می‌بخشد + صوت آیاتبهترین هدایایی که پیامبر صلی الله علیه و آله به پیروانش بخشید »

آیا جایگاه زن و مرد در جامعه اسلامی یکسان است؟

نوشته شده توسطرحیمی 1ام دی, 1398

 

خانواده از مهمترین ارکان جامعه است که به تعبیر رهبر انقلاب هر دو در پیشگاه خداوند عزیز شمرده خواهند شد.

زندگی مسیری است که پایه و اساس آن بر دو کفه ترازوی زن و مرد بنا شده است، بنایی که اگر هر کدام از این دو نفر از آن جدا شوند، به ویرانی ختم خواهد شد.

باید توجه داشت که خانواده از مهمترین ارکان جامعه است، جامعه‌ای که زن و مرد عناصر آن هستند و تعادل بین این دو، مهمترین خشت هر کشور محسوب می‌شود و اگر زن و مرد همسنگر هم باشند، در پیشگاه خداوند عزیز شمرده خواهند شد، تعبیری که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اینگونه بیان می‌کنند:

«زن و شوهر، مثل دو همسنگر و مثل دو شــریک‌ هستند. باید با هم همکاری کنند و بدانند که از نظر اسـلـام، زن و مرد هر دو پیش خدای متعال حقوقی دارند. خداوند مرد را برای کاری آفریده، زن را هم برای کاری؛ از نظر تقوا و معنویت، نه مرد بر زن ترجیح دارد، نه زن بر مرد. هرکدام تقوایشان بیشتر باشد، در پیشگاه خدا عزیزتر هستند.

این‌گونه نیست که مثل بعضی از محیط‌های جاهلی، مرد به زن زور بگوید و او را به کلی از حوزه‌ زندگی و تصمیم‌گیری خارج کند؛ یا مثل بعضی از سنت های جاهلی دیگر که از اروپا یاد گرفته‌اند، زن‌ها مرد را تحقیر و ذلیل کنند و بر او سوار شوند. اینطور هم نباید باشد بلکه باید، مثل دو رفیق، دو همسنگر، دو شریک و دو همکار باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق کفیل سخنران و کارشناس امور دینی و خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جایگاه زن و مرد در خانواده با بیان اینکه اساس زندگی حرکت به سوی خداست و هدف خلقت بندگی است، اظهار کرد: تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد چراکه در قرآن هرجا صحبت از زن و مرد به میان می‌آید، این دو نوع(زن و مرد) به یک اندازه و یکسان کنار هم آمد‌ه‌اند.

 وی ادامه داد: در واقع این تفاوتی که گاهی بین زن و مرد بیان می‌شود، تعبیر اشتباهی است که از آیات و روایات برداشت می‌کنیم. ما وقتی می‌گوییم زن و مرد همسنگر یکدیگر هستند و یک زندگی را کنار هم پیش می‌برند، یعنی هر کدام در زندگی وظایفی دارند که خداوند برای آن‌ها جداگانه معین کرده است و حالا اگر این وظایف بایکدیگر تلفیق شود به هر دو (زن و مرد) لطمه می‌زند.

این سخنران و کارشناس امور خانواده با اشاره به جریان سازی غلط در جامعه علیه زنان گفت: امروزه برخی جریان ها در کشور، ظلم به زنان محسوب می‌شود. محول کردن وظایف مردانه به زنانه، ظلم محسوب می شود البته باید بگوییم که کسی با اشتغال زنان مخالف نیست، بلکه ما با متزلزل شدن بنیان خانواده به وسیله اشتغال زنان مخالف هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین کفیل با بیان اینکه ما امروز از سخن مقام معظم رهبری فاصله گرفته‌ایم و با تعابیر غلط به زنان ظلم و به جنس زن لطمه وارد می‌کنیم، تصریح کرد: مسئولان در کشور، آنچه در دنیای غرب برای تفاوت بین جنس زن و مرد به نمایش گذاشته شده، را پیاده و از آن الگوبرداری کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان


فرم در حال بارگذاری ...