« دانلود چند دکلمه زیبا و یک مناجات با صدای دلنشین علی فانیدانلود گاهنامه ظهور (نشریه داخلی حوزه علمیه محدثه سلام الله علیها) شماره15 »

آیه های زندگی

نوشته شده توسطرحیمی 16ام شهریور, 1392

وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيتًا فِي الْجَنَّةِ وَ…(التحريم/11)

و خداوند براي مؤمنان، به همسر فرعون مثل زده است، در آن هنگام که گفت: «پروردگارا! خانه‌اي براي من نزد خودت در بهشت بساز، و مرا از فرعون و کار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهايي بخش!»

معروف اين است كه نام همسر فرعون «آسيه» و نام پدرش «مزاحم» بوده است، گفته اند هنگامى كه معجزه موسى (عليه السلام) را در مقابل ساحران مشاهده كرد، اعماق قلبش به نور ايمان روشن شد، و از همان لحظه به موسى (عليه السلام) ايمان آورد. او پيوسته … .

تفسیر نمونه

الگوهائى از زنان مؤمن و كافر

از آن جا كه منافقان از افشاى اسرار درونى خانه پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم) و بروز مشاجرات و اختلاف هایى در ميان همسران او كه در آيات قبل به آن اشاره شده قطعا خوشحال بودند، بلكه به شايعات در اين زمينه دامن مى زدند شايد به همين مناسبت در نخستين آيه مورد بحث دستور شدت عمل درباره ی آنها داده، مى فرمايد: يا ايها النبى جاهد الكفار و المنافقين و اغلظ عليهم و ماواهم جهنم و بئس المصير؛ اى پيامبر با كفار و منافقان پيكار و جهاد كن و بر آن ها سخت بگير جايگاهشان جهنم و بد جايگاهى است.

سپس بار ديگر به ماجراى همسران پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم) باز مى گردد، و براى اينكه درس عملى زنده اى به آن ها بدهد به ذكر سرنوشت فشرده دو نفر از زنان بى تقوا كه در خانه دو پيامبر بزرگ خدا بودند، و سرنوشت دو زن مؤ من و ايثارگر كه يكى از آنها در خانه يكى از جبارترين مردان تاريخ بود مى پردازد.

نخست مى فرمايد: ضرب الله مثلا للذين كفروا امراءت نوح و امراءت لوط …؛ خداوند مثلى براى كافران زده است، مثلى به همسر نوح و همسر لوط. آن ها تحت سرپرستى دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولى به آن دو خيانت كردند «…َانَتَا تَحْتَ عَبْدَينِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَينِ فَخَانَتَاهُمَا …)(التحريم/10)
…آن دو تحت سرپرستي دو بنده از بندگان صالح ما بودند…

صفحات: 1·


فرم در حال بارگذاری ...