« چگونه می توانیم از فرصت ماه مبارک رمضان استفاده کنیم؟ +نظر آیت الله شبیری زنجانی درباره برنامه های ورزشی و سریال های ماه رمضاننتایج آزمون ورودی سطح 3 حوزه‌های علمیه خواهران »

اطاعت از ولی امر دستورالعمل سیاسی قرآن است .

نوشته شده توسطرحیمی 2ام تیر, 1394

اولی الامر به ائمه اطهار علیه السلام و جانشینان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) تفسیر شده است و در زمان غیببت امام زمان(عج) به ولی فقیه جامع الشرایط اطلاق می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی ری‌شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام، در برنامه «انس با قرآن» شبکه پنج صدا و سیما، به برخی از فرازهای کاربردی جزء پنجم قرآن کریم اشاره کرد و گفت: در بخش دوم سوره نساء، مسائل اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و اعتقادی مختلفی همچون خانواده، تجارت، نیکی به نزدیکان، بخل، انفاق،‌ نماز خوف، تحریف کتب آسمانی، امانتداری، جهاد و توطئه منافقان علیه جامعه اسلامی مطرح شده است.

وی آیه اولی الامر را دستورالعملی سیاسی برای مسلمانان خواند و اظهار داشت: اولی الامر به ائمه اطهار علیه السلام و جانشینان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) تفسیر شده است و در زمان غیببت امام زمان(عج) به ولی فقیه جامع الشرایط اطلاق می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام ابراز داشت: برای حفظ وحدت در جامعه اسلامی طبق آیات و روایات، اطاعت از رهبر معظم انقلاب همردیف اطاعت از خدا و رسول خدا(صلی الله علیه و آله) است چنان که در آیه 59 سوره نساء، طبق آیه «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ »(النساء/59)«اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الأمر منکم» به این آیه اشاره شده است.

وی افزود: پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) درباره اهمیت اطاعت از اولی الأمر فرمودن: «اطاعت از ولی امر، شیرازه اسلام است و هرکسی که زمامدار مشروع جامعه اسلامی باشد، اطاعت و پیروی از او نیز لازم است».

حجت الاسلام و المسلمین محمدی ری‌شهری تأکید کرد: در آیه 36 سوره نساء، یک دستور العمل مهم اخلاقی و اجتماعی برای مسلمانان مطرح شده است؛ نخست اصل توحید و پرهیز از هرگونه شرک به خدا بیان می‌شود که یک مسأله اعتقادی است و سپس احسان به والدین سفارش می‌شود.

وی افزود: در اسلام، نیکی و احترام به پدر و مادر به قدری اهمیت دارد که در چهار آیه از قرآن کریم بعد از طرح مسأله توحید و نهی از شرک، مسأله احسان به والدین ذکر شده است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام به اهمیت رعایت حقوق والدین اشاره کرد و گفت: در روایتی آمده است :

«به فردی که پدر و مادرش از او ناراضی هستند، گفته می‌شود، هرکاری که می‌خواهی، انجام بده؛ زیرا مورد عنایت خداوند قرار نخواهی گرفت».

وی خاطر‌نشان کرد: در آیه 36 سوره نساء، رعایت حقوق ایتام، مساکین و نیکی و احترام به خویشاوندان و اقوام نزدیک، سفارش شده است؛ همچنین رعایت حقوق همسایگان که شامل چهل منزل و جمعیتی در حدود پنج هزار نفر می شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی ری‌شهری در پایان یادآور شد: بعد از سفارش به والدین، خویشان، همسایگان، دوستان نزدیک و افرادی که در راه مانده‌اند؛ برای رعایت حقوق همسایگان، مسلمانی آنها را شرط نمی‌داند و حتی بر رعایت حقوق همسایه‌ کافر نیز تأکید می‌کند.

خبرگزاری رسا 


فرم در حال بارگذاری ...