« ​ویژگی کسانی که کمبود محبت دارند!تکتف در نماز چیست؟ »

ابتدا برجام آفتاب تابان بود، حالا شده ابر شتابان!

نوشته شده توسطرحیمی 11ام اردیبهشت, 1395

دکتر سعید جلیلی در همایش روز ملی فناوری هسته ای که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، با اشاره به مناسبات حاکم بر صحنه بین المللی و روابط بین کشورها، اظهار کرد:

این مناسبات که بیش از چند دهه بر نظام بین المللی تحمیل شده، به صراحت امتیازات ویژه ای را برای برخی از کشورها قائل است.

وی مناسبات حاکم بر جهان ۲۰۱۶ را در تناقض با ادعای دموکراسی، آزادی و حقوق بشر دانست و افزود: در برخورد با این مناسبات با سه رویکرد پذیرش، رد و درگیر شدن مواجه هستیم، اما در گام نخست باید به درک صحیح و دقیقی از این مناسبات برسیم لذا «دانشگاه» محل مشاهده، تجربه و درک صحیح، دقیق و روشن از واقعیات است.
جلیلی بر نگاه عقلانی، واقع بینانه و به دور از توهم نسبت به مناسبات بین المللی تاکید کرد و گفت: یک نگاه القایی، توهمی و رمانتیک که نسبتی با واقعیت ندارد، نمی تواند پاسخگوی این سوال باشد که چرا عده ای در جهان با انحصارطلبی برای خود حق «وتو» قائل هستند و با مطرح کردن نابرابری انسان ها برای آنها تصمیم می گیرند.
وی با بیان اینکه قدرت های دارای حق وتو می توانند به تنهایی خلاف سایرین عمل کنند و تصمیم بگیرند، ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۵ با امضای سند استراتژی امنیت ملی به صراحت بر تداوم رهبری فعلی ایالات متحده بر جهان تا یک قرن آینده تاکید می کند و خواستار حفظ فاصله معنادار آمریکا با سایر کشورها در عرصه های مختلف می شود، اما این رهبری و برتری در کدام فرایند و در کدام ساز و کار انتخاب و تعیین شده است؟! این واقعیتی است که در جهان مدعی دموکراسی، آزادی و حقوق بشر وجود دارد!
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه دارندگان حق وتو می توانند در صورت به خطر افتادن منافعشان از امکان نظامی حتی سلاح هسته ای استفاده کنند، یادآور شد: شورای امنیت اهرم فشار ابرقدرت ها جهت عدم دستیابی ایران به فناوری هسته ای است. شورای امنیتی که با صدور قطع نامه پس از حملات رژیم آل سعود به یمن، از کشور متجاوز حمایت کرد.

pan style="font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif;">وی اضافه کرد: کشورهای غربی که شعار دموکراسی و حقوق بشر سر می دهند، نزدیک ترین رابطه را با مستبدترین رژیم ها برقرار می کنند و خود را متحد دولت هایی می دانند که از ساز و کار دموکراسی دورتر هستند. جریان تروریستی خشن منطقه که جای دفاع ندارد نیز با حمایت های آمریکا و غرب تقویت می شود.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی نگاه “واقع بینانه” به مناسبات صحنه بین الملل را یک رویکرد دانست و تصریح کرد: آمریکا در اجلاس امنیت هسته ای بر لزوم توسعه کلاهک های نظامی تاکید کرده است، اما مدعی مبارزه با سلاح هسته ای می شود لذا در کنار این زور غلط و تحمیل شده بر جهان، تزویر و فریب قرار دارد که همان منطق قدیمی استکبار است.
جلیلی رژیم صهیونیستی را تنها نمونه دموکراسی در منطقه از منظر آمریکا دانست و عنوان کرد: آیا باید با این منطق کنار بیاییم و با مصالحه اجازه دهیم عده ای برای رهبری یک قرن آینده جهان برنامه ریزی کنند و تعیین کننده همه ساز و کارهای اقتصادی، علمی و نظامی باشند؟! خیر؛ زیرا براساس همان منطق زور، هیچ تضمینی وجود ندارد که ابرقدرت ها خلاف منطق مصالحه عمل نکنند.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه اتاق های فکر آمریکا طراح نقشه تقسیم جهان اسلام هستند، عنوان کرد: اسلام مصالحه گر و اسلام از جنس طالبان در این تقسیم بندی تعریف می شود، اما اسلام سوم نیز وجود دارد که بر هم زننده تمام معادلات است. اسلامی که اهل مصالحه نیست و قدرت مقاومت همراه با پیشرفت دارد.
وی پیروزی انقلاب و دفاع مقدس را نمونه ای از گفتمان اسلام سوم دانست و تصریح کرد: براساس این گفتمان که نگرانی غرب را برانگیخته است، قدرتی شکل گرفته که نه تنها می تواند مقاومت کند، بلکه به پیشرفت و امنیت دست می یابد. امنیت امروز ایران در منطقه مثال زدنی است و کسی جرات نمی کند به مرزهای کشور نزدیک شود.
عضو ارشد سابق تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه اسلام سوم همان اسلام ناب است، ادامه داد: اسلام ناب همان اسلامی است که امام راحل و شهدا برای ما به ارمغان آوردند و تمدن ساز است. امروز آمریکا و غرب با چندهزار کلاهک هسته ای وقت خود را صرف چند سانتریفوژ ایران می کنند، زیرا شاهد شکل گیری یک تمدن جدید با اندیشه اسلام ناب هستند.

وی سلاح دشمن را ترساندن دانست و خاطرنشان کرد: ایستادن و نترسیدن باطل السحر دشمن است. شهدای هسته ای دشمن را خلع سلاح کردند لذا دشمن به قطع نامه و تحریم های یک جانبه روی آورد، اما توافق هسته ای را در حالی امضا کرد که دیگر ابزار تهدید نداشت.
دکتر جلیلی با بیان اینکه ملت ایران بدعهدی و پیمان شکنی غرب را تجربه کرده است، گفت: از روز پذیرش برجام تا زمان اجرا، نه تنها آیین نامه های رفع تحریم تنظیم نشده، بلکه ویزاهای ایرانی را با محدودیت مواجه کرده اند لذا بدبینی های ما براساس یک نگاه واقعی شکل گرفته است.
وی تصریح کرد:اینکه رهبری می فرمایند به آمریکا بدبین هستیم، یک نگاه واقع بینانه است. افرادی که می گویند نباید به آمریکا کاملا بدبین باشیم، یک نمونه از موارد خوشبینی به دولت آمریکا را بیان کنند! این موارد خوشبینی چیست؟ در همین برجام امریکا حاضر به انجام تعهدات اندک خود نیز نیست.
جلیلی افزود: تقویت منابع قدرت موجب پیشرفت است نه تخلیه و تضعیف آن! چه چیزی می تواند کشوری را که در مقام زیاده خواهی است به عقب براند؟ اگر دشمن احساس کند می تواند با اعمال فشار از ما امتیازی بگیرد، با استناد به همان می تواند سایر حقوق ما را هم زیر پا گذارد. به همین دلیل دفاع از حق هسته ای، دفاع از تمام حقوق ما بود. اگر دشمن احساس کند با اهرم تحریم توانسته ما را عقب براند، با استناد به همان اهرم فشار به سایر حقوق ما هم طمع می کند. نداشتن فهم صحیح از واقعیات و منابع قدرت ملی است که منجر به “خسارت محض” می شود.
وی در ادامه تصریح کرد: نعمت انقلاب اسلامی برای ما پیشرفت و حیاتی جدید به وجود آورد که اگر توجه لازم به این نعمت نباشد، کفران نعمت است. می گویند برجام یک فرصت است! می گویند ابری است که می گذرد، یک فرصت شتابان است. البته برجام در ابتدا آفتاب تابان بود که بعد به ابری شتابان تبدیل شد.! خب چه کسی نمی گذارد از این فرصت استفاده شود؟ چه کسی مانع می شود؟ آیا مانع برجام منتقدین داخلی هستند؟ یا کسی که می گوید ظرف ۲۴ ساعت می توانیم تحریم های ایران را برگردانیم؟ آیا نباید در دهان کسی زد که می گوید ۲۴ ساعته تحریم ها را بر می گردانیم؟ به صراحت می گویند می خواهیم ایران را به شورای امنیت ببریم و راجع به قطعنامه ها صحبت کنیم. مگر گفته نمی شد همه قطعنامه ها لغو شد؟ اگر اینگونه است پس این ادعاها چیست؟ کدام قطعنامه ها لغو شد؟ پس چرا پاسخ محکم داده نمی شود؟ می گویند علم مرز ندارد پس چرا اجازه داده می شود کسانی برای دانش و علم ما مرز ایجاد کنند و بگویند ما چقدر می توانیم تحقیق و توسعه انجام دهیم؟
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: می گویند اقتصاد مرز ندارد. خب ما هم همین را می گوییم و برای همین معتقدیم کسی حق ندارد برای فعالیت اقتصادی ما محدوده تعیین کند. می گویند باید از تجربه دیگران استفاده کرد. چه کسی این را انکار کرده است؟ ما این را انکار کرده ایم؟ نکته اصلی اینجاست که استفاده از تجربه دیگران به معنی بر باد دادن تجربه خودمان نیست! استفاده از تجربه دیگران این است که بدعهدی های آمریکا را در سراسر جهان ببینید و اجازه ندهید آن را با ملت ایران تکرار کنند.
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی کشورمان تاکید کرد: برخی اتکا به خود را تحریف می کنند و می گویند نباید مثل بچه ای باشیم که بدون معلم می خواهد چیزی را یاد بگیرد! چه کسی چنین حرفی را زده است؟ این تحریف اتکا به درون است. اتکا به درون اتفاقا می گوید مثل بچه ای نباشید که فقط امید به قلدر محله دارد!
راه حل این است که ما باید دشمن را خلع سلاح کنیم و این ممکن نیست مگر اینکه دشمن از ابزار تحریم علیه ما نا امید شود و به این نتیجه برسد که ما از تحریم هراسی نداریم.
سعید جلیلی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره علت باقی ماندن تحریم ها گفت: من قبل این بحث را در کمیسیون برجام مجلس نیز توضیح دادم و علت آن این است که در برجام طرف مقابل تحریم‌ها را به تحریم‌های اولیه و ثانویه دسته‌بندی کرده است و به صراحت اعلام کرده که تحریم‌های اولیه به هیچ‌ عنوان برداشته نمی‌شوند. در ادامه نیز همین تحریم ها را باز دسته بندی کرده و و با تبصره زدن های متعدد به آنها در عمل تعهد داده بخش اندکی از تحریم ها را تعلیق کند که در عمل همان هم انجام نمی شود.
وی ادامه داد: در بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام سازوکاری تعریف شده که اگر یکی از دو طرف اعتراضی داشته باشد باید درباره این موضوع در مدت ۶۰ روز در شورای امنیت تصمیم‌گیری شود که آیا تحریم‌هایی که در گذشته وضع شده ادامه پیدا کند یا نکند و جالب اینجاست که اگر خودمان هم اعتراض کنیم که چرا طرف مقابل تعهداتش را انجام نداده باز هم تحریم ها علیه ما باز خواهد گشت! این عین متن برجام است.

وی راهکار مقابله با دشمن را حفظ منابع قدرت کشور دانست و تصریح کرد: راه‌حل مقابله با دشمن این است که بداند با ملتی مواجه بوده که از تحریم‌ها نمی‌ترسد و این موضوع فراتر از بحث‌های جناحی است تا از اساس ابزار فشارش علیه ایران از کار بیفتد.
جلیلی با اشاره به اینکه کسی با گفت‌وگو مخالف نیست، ادامه داد: ملتی که منطق دارد از گفت‌وگو نمی‌ترسد، اما مهم این است چگونه گفت‌وگو شود که از حق خود دفاع کنیم.
جلیلی در پاسخ به این پرسش یکی از دانشجویان که اگر در ریاست جمهوری انتخاب می‌شدید پای توافقی که این دولت در برجام امضا کرد را امضا می‌کردید، گفت: خیر، برجام را امضا نمی‌کردم چراکه اندیشه بنده متفاوت از کسانی است که این توافق را امضا کرده اند.

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: متین [عضو] 
5 stars

سلام و احترام .
خیلی خوب است که به مطالب سیاسی هم میپردازید .
استفاده کردم . ممنون از شما.

1395/02/11 @ 20:49


فرم در حال بارگذاری ...