« مثل مدرس / بعضی‌ها زود مرعوب می‌شوند!مولودی میلاد پیامبر و امام صادق علیهما السلام+دانلود »

امت واحده/ ویژه نامه هفته وحدت

نوشته شده توسطرحیمی 10ام آذر, 1396

 

برای ایستادگی در برابر توطئه های دشمنان اسلام، «وحدت» مهمترین عامل موفقیت به حساب آمده و هرگونه کوتاهی در این راه سبب دوری از اهداف و آرمانهای بلند اسلام خواهد بود. پیامبران الهی که خود نیز از میان مردم برانگیخته شده اند، با اتّصال و ارتباط با مجاری وحی کوشیده اند تا آدمی را حول یک محور گرد هم آورند تا در پرتو وحدت کلمه، عظمت و اقتدار نظام الهی را به نمایش گذاشته شود و مردم به سعادت حقیقی دست یابند. ایام ولادت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرصت مغتنمی است تا امت اسلام در سایه این پیامبر رحمت، به ریسمان الهی چنگ زده و از تفرقه بپرهیزند.

پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، محور و الگوی وحدت امت اسلام

وجود نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه واله وسلم)، بزرگترین مایه ی وحدت در همه ی ادوار اسلامی بوده است و امروز هم می تواند باشد؛ چون اعتقاد آحاد مسلمانان به آن وجود اقدس بزرگوار، با عاطفه و عشق توأم است و لذا آن بزرگوار، مرکز و محور عواطف و عقاید همه ی مسلمانهاست و همین محوریت، یکی از موجبات انس دلهای مسلمین و نزدیکی فرق اسلامی با یکدیگر به حساب می آید.

ابعاد شخصیت نبی اکرم را هیچ انسانی قادر نیست به نحو کامل بیان کند و تصویر نزدیک به واقعی از شخصیت آن بزرگوار ارایه نماید. آنچه ما از برگزیده ی پروردگار عالم و سرور پیامبران سراسر تاریخ شناخته و دانسته ایم، سایه و شبحی از وجود معنوی و باطنی و حقیقی آن بزرگوار است؛ اما همین مقدار معرفت هم برای مسلمانان کافی است تا اولا، حرکت آنها را به سمت کمال تضمین کند و قله ی انسانیت و اوج تکامل بشری را در مقابل چشم آنان قرار بدهد و ثانیا، آنها را به وحدت اسلامی و تجمع حول آن محور تشویق کند.

پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله ، محور وحدت

وجود پیامبر صلی الله علیه و آله بزرگترین مایه وحدت در همه ادوار اسلامی

وحدت اسلامی و راهکارهای سیاسی - فرهنگی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

منشور برادری و همزیستی(نخستین گام های پیامبر صلی الله علیه و آله اتحاد ملی و انسجام اسلامی)

گفته ها و رفتارهای وحدت آفرین رسول اکرم صلی الله علیه و آله

نگاهی به راه بردهای ارزشی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

مفهوم شناسی وحدت اسلامی

مفهوم اتحاد اسلامی که در صد سال اخیر میان علما و فضلا و روشن فکران اسلامی مطرح است، این نیست که فرقه های اسلامی به خاطر اتحاد اسلامی، از اصول اعتقادی یا غیراعتقادی خود صرف نظر کنند و به اصطلاح، مشترکات همه فِرَق را بگیرند و مختصات همه را کنار بگذارند؛ چه، این کار نه منطقی است و نه عقلی.

آنچه بزرگان اسلامی در نظر داشتند، این بود که فرقه های اسلامی در عین اختلافاتی که در کلام و فقه و غیره با هم دارند، به واسطه مشترکات بیشتری که در میان آنها هست، می توانند در مقابل دشمنان خطرناک اسلام، دست برادری بدهند و جبهه واحدی تشکیل دهند. این بزرگان هرگز درصدد طرح وحدت مذهبی تحت عنوان وحدت اسلامی که هیچ گاه عملی نیست، نبودند.

قطره تا دریا

وحدت اسلامی از پیدایش تاریخی تا گرایش واقعی

اتحاد ملی، انسجام اسلامی و چهار سؤ ال

پیام وحدت اسلامی الغای مذاهب اسلامی نیست

الگوهای چهارگانه وحدت اسلامی و نظریه میرزا خلیل کمره ای

ضرورت وحدت اسلامی

اسلام به عنوان مکتب جامع و جاوید، همان گونه که عرصه دعوت خویش را به قوم و ملت خاصی محدود نکرده است، اتحاد امت اسلامی را در صدر برنامه های سیاسی و اجتماعی خویش قرار داده و عقد اخوت دینی را میان فرزندان امت اسلام جاری کرده است. وحدت اسلامی که قوی ترین عامل توانمندی و اقتدار امت اسلام محسوب می شود، از دیرباز دست خوش توطئه های دشمنان قرار گرفته است. استعمارگران خارجی و ایادی داخلی آنان که قوّت خود را در ضعف جوامع اسلامی می جویند، برای غارت منابع و ثروت های ملل اسلامی، سعی در فرو ریختن جوّ اعتماد و فضای برادری حاکم میان ملل اسلامی داشته اند.

«وحدت اسلامی»؛ مسأله استراتژیک

وحدت شیعه و سنی؛ پاشنه آشیل استکبار

وحدت، قله عزت و سرافرازی

تالیف اهل قبله

وحدت اسلامی در قرآن

الف) در سوره آل عمران، آیه 103 آمده است:«وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمیعًا وَ لاتَفَرّقُوا؛ یعنی؛ همه با هم ریسمان الهی را محکم بگیرید و پراکنده نشوید».

این آیه با کمال صراحت به موضوع «با هم بودن» و با هم دستورهای الهی را شنیدن و پراکنده اجرا نکردن توجه کرده است. اندک توجهی به مفهوم آیه می رساند که عنایت این کتاب آسمانی به این است که مسلمانان متفرق و پراکنده نباشند.

ب) سوره آل عمران، آیه 105 می فرماید: «وَ لا تَکُونُوا کَالّذینَ تَفَرّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ وَ أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ عَظیمٌ؛ یعنی شما مانند دیگران (پیروان سایر ادیان) مباشید که پس از آن که آیات روشن الهی بر ایشان آمد، فرقه فرقه شدند و اختلاف پیدا کردند؛ برای چنین کسانی عذاب عظیم است».

مفهوم این آیه نیز واضح است. این آیه مخصوصاً به تفرقات مذهبی، یعنی فرقه فرقه شدن ها و به وجود آمدن مذاهب، اشاره می کند؛ زیرا این نوع اختلافات از هر نوع دیگر خطرناک تر است.

اکسیر وحدت

مفهوم وحدت در قرآن

امت واحده از همگرایی تا واگرایی

ضرورت انسجام میان مسلمانان از دیدگاه قرآن

اهمیت دست یابی به اتحاد و انسجام در جامعه

وحدت اسلامی در سخن معصومان علیهم السلام

حدیثی را شیعه و سنی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله روایت کرده اند به این مضمون: «ثَلاثةٌ لایَغِلُّ عَلَیهنّ قَلبُ عبدٍ مُسلم: اخلاصُ العَمَل لله وَ النَّصیحةُ لاِئَمةِ المُسلمین و اللّزومُ لجماعَتهم؛ یعنی سه چیز است که هرگز دل مرد مسلمان در مورد آنها نمی لغزد و خیانت نمی کند: عملی را خالصاً لوجه الله به جا آوردن، خیرخواهی برای پیشوایان مسلمانان، همراهی و ملازمت جماعت مسلمین».

در کافی آمده معاویةبن وهب گفت: از امام صادق علیه السلام پرسیدم: «ما (یعنی شیعیان) چگونه باید با دیگران (اهل تسنن) معاشرت کنیم؟ تکلیف ما با آنها چیست؟» امام علیه السلام فرمود: «ببینید ائمه شما چگونه رفتار می کنند مانند امامان خود رفتار کنید. به خدا قسم! امامان شما بیماران آنها را عیادت می کنند، جنازه های آنها را تشییع می کنند، برای آنها شهادت می دهند»(یادداشتهای استاد مطهری، ج2، صص209-210)

چهل حدیث وحدت

انسجام اسلامی در روایات از دیدگاه شیعه و اهل سنت

وحدت ملی در نگاه امام علی علیه السلام

اتحاد و انسجام اسلامی در نهج البلاغه

اتحاد و همبستگی در نهج البلاغه

وحدت اسلامی در کلام علما و اندیشمندان

علامه سیدمحمدحسین طباطبائی با تأکید برلزوم عمل گرایی شیعه با اهل سنت می فرماید:

«شیعیان صدر اسلام هرگز از صف اکثریت کنار نرفته و در پیشرفت امور عامه اسلامی، با عموم مسلمانان تشریک مساعی و بذل نصح می نمودند و هم اکنون نیز بر عموم مسلمانان لازم است که اتفاق خود را در اصول آیین مقدس اسلامی در نظر گرفته و از این همه فشار و ناراحتی که در طول این مدت از بیگانگان و عوامل خارجی کشیده اند، به خود آمده و تفرقه عملی را کنار گذاشته و در یک صف قرار گیرند.»

سیدقطب، وحدت را فوری ترین نیاز امت اسلامی دانسته و می گویند:

«مسلمانان به تعبیر قرآن «التی هی اقوم» باید ابتدا اساسی ترین عمل که ضروری ترین و فوری ترین آنهاست را در پیش گیرد، یعنی تحصیل جماعت که در قرآن به «اعتصام» تعبیر شده است. چون شرط نتیجه بخش بودن عمل، همگانی بودن آن است. تا تفرق و روشهای مختلف در عمل، اثر آن را خنثی نکند.»

شیخ محمدحسین کاشف الغطاء در عبارتی نغز لزوم وحدت امت اسلامی را اینگونه بیان می دارد:

«بنی الاسلام علی دعامتین: کلمه التوحید و توحید الکلمه.»

شیخ محمد غزالی مصری با شکوه از جدالهای دینی می گوید:

«دین امر به زدودن شقاق و نزاع می کند و به وحدت و همبستگی دعوت می نماید، چه اینکه خداوند می فرماید: «و اعتصموا بحبل الله جمیعاً ولاتفرقوا» و نیز می فرماید: «ولاتنازعوا فتفشلوا» اما سوگمندانه، ما رویاروی این نصوص و محکمات هستیم. با یکدیگر بنام دین می ستیزیم و هر یک به راهی می رویم و در آن تعصب می ورزیم و با دیگر برادران خود دشمنی می کنیم.»

آراء متفکران جهان اسلام پیرامون انسجام اسلامی

وحدت اسلامی

وحدت اسلامی در اندیشه سیاسی شرف الدین

مبادی و مبانی همگرایی مذهبی از منظر استاد شهید مطهری(ره)

اهتمام به فقه مقارن به وحدت مذاهب اسلامی کمک می کند

اهل تسنن برادر ما نیستند، نفس و جان ما هستند

وحدت بیرونی با برگزاری همایش و قرارداد شکل نمی گیرد، بلکه باید قبل از آن وحدت درونی ایجاد شود

وحدت، تنها با شعار محقق نمی شود؛ همه به میدان بیایند

وحدت اسلامی در کلام امام خمینی(ره)

اگر مسلمین به حسب امری که خدای تبارک و تعالی فرموده است، «و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا»، عمل می کردند، تمام مشکلاتشان، مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شان رفع می شد و هیچ قدرتی نمی توانست با آن مقابله کند؛ لکن مع الاسف به واسطه غفلت بعضی و عدم توجه بعضی و تغافل بعضی، از این محروم ماندند و تا این امر الهی تحقق پیدا نکند، باید مسلمین انتظار گرفتاری های بیشتر داشته باشند. (صحیفه نور، ج 7، ص 176)

اگر دول اسلامی و ملل مسلمان به جای تکیه به بلوک شرق و غرب، به اسلام تکیه می کردند و تعالیم نورانی و رهایی بخش قرآن کریم را نصب عین خود قرار داده و به کار می بستند، امروز اسیر تجاوزگران صهیونیسم و مرعوب آمریکا و مقهور اراده سازشکارانه و نیزنگ بازی های شیطانی شوروی واقع نمی شدند. دوری دول اسلامی از قرآن کریم، ملت اسلام را به این وضع سیاه نکت بار، مواجه ساخته است. ( صحیفه نور، ج 1، ص 186)

امام و وحدت امت

امام امت و وحدت اسلامی

استراتژی وحدت جهان اسلام در اندیشه امام خمینی قدس سره

آرمان وحدت اسلامی در اندیشه امام خمینی

راهکار وحدت سیاسی جهان اسلام در اندیشه امام خمینی رحمه الله

وحدت اسلامی در کلام مقام معظم رهبری

امت اسلامی تنها به این جرم که چون نقطه ثروتمند دنیا قرار گرفته است، چون گردش چرخ تمدن کنونی دنیا متوقف بر امکاناتی است که در این نقطه از دنیا به وفور موجود است، مورد طمع و دست اندازی قدرت ها قرار گرفته که در این راه، هر گونه جنایتی را برای خودشان مجاز می شمارند. این، وضع امت اسلامی است. آیا امت اسلامی در مقابل این دست اندازی قدرتمندانه، نمی تواند از خود دفاع کند؟ جواب این است که چرا ما می توانیم دفاع کنیم. ما ابزارهای زیادی را برای دفاع از حق و موجودیت خود در اختیار داریم. ما جمعیت بزرگی هستیم. ما ثروت عظیمی داریم. ما انسان های برجسته وسرمایه معنوی داریم که به مردم ما قدرت ایستادگی در مقابل زورگویان را می دهد. ما فرهنگ و تمدن با سابقه ای داریم که در دنیا کم نظیر است. ما خیلی امکانات داریم. بنابراین، بالقوه می توانیم دفاع کنیم؛ اما چرا دفاع نمی کنیم؟ چرا عملاً در میدان، کاری از ما برنمی آید؟ چون با هم متحد و یکی نیستیم؛ چون به بهانه های گوناگون، ما را از هم جدا کرده اند؛ لشگر عظیم و مجهزی به نام امت اسلامی را به گروه هایی که هم و غمشان مقابله و مبارزه با هم، ترسیدن از هم و تعرض به هم و پنجه زدن به صورت یکدیگر است، تقسیم کرده اند. در این شرایط، معلوم است که این لشگر، کارایی نخواهد داشت.(پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، 18/ 2 / 83)

وحدت و یکدلی مسلمانان در نگاه مقام معظم رهبری (دام ظلّه)

انسجام اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری

محور وحدت اسلامی

بیانات معظم له در دیدار میهمانان شرکت کننده در اجلاس وحدت اسلامی

درس گفتار قرآنی رهبر معظم انقلاب- 10؛ وحدت اسلامی

شعار مقدس

همه با هم 3

راهبردهای وحدت اسلامی

اگر خواهان عملی شدن و کار آمدی اصل عمومیت و جهانی بودن اسلام هستیم، باید از هرگونه اقدامی که موجب پراکندگی و فرقه گرایی می شود، پرهیز کنیم، زیرا وجود و وحدت امت اسلام، حقیقتی عقیدتی، تشریعی و تاریخی است و در این نکته مطلقاً جای بحثی نیست و این که امت اسلام به رغم تنوع نژادی و زبانی و مذهبی، باید در قالب وحدت و واحدی سازمان بیابند، امری است که باید به رسمیت شناخته شود و آثار این وحدت در همه روابط مسلمانان و اشتراک منافع آنان و صف بندی اشان درمقابل بیگانگان باید دیده شود.

باید از وقایع تاریخی ای که به پیدایی انشعابات سیاسی انجامیده، فراتر رفت. این انشعابات سیاسی رفته رفته در اختلافات علمی و فکری درحوزه فقه - چه در بُعد ادله و چه در بُعد استنباط- تأثیر برجای نهاد. ما باید از سطح این وقایع فراتر رویم و در آگاه کردن عامه مردم به این وقایع تاریخی و آثار سیاسی اش، شیوه ای را به کار گیریم که به وحدت مسلمانان، زیان نرساند و موجب گسست نشود. زیرا کشمکش های مذهبی بر سر وقایع گذشته، وضعیت کنونی امت را به شدت ناگوار و ناهموار می کند و موجب جدایی میان مجموعه های امت می شود و این همان وضعی است که امام علی علیه السلام و فرزندان او از در افتادن در آن پرهیز داده اند و حتی برای اجتناب از گسست در میان امت، فداکاری های مادی و معنوی فراوان نمودند.

راهبرد وحدت

اندیشه وحدت اسلامی در عصر حاضر

عناصر مؤثر در تقریب مسلمانان

استراتژی شیعه در مواجهه با تفرقه مذهبی

تمسک به قرآن و عترت تنها راه وحدت در نگرش فریقین

فقه مقارن؛ بهترین روش دست یابی به وحدت اسلامی

وحدت اسلامی در آینه نماز آدینه

وحدت اسلامی در سیره عملی اهلبیت علیهم السلام

مهم ترین عاملی که سبب شد حضرت پس از جریان سقیفه از اقدام نظامی علیه خلفا امتناع ورزد مصلحت حفظ نظام اسلامی بود، تا در سایه آرامش سیاسی و پرهیز از تفرقه ریشه نهال نو پای حکومت اسلامی استوار گردد. سیره امام علی(علیه السلام) در حوادث پس از رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) بهترین گواه بر خیراندیشی، مصلحت جویی و وحدت طلبی آن بزرگوار است.

در جریان شورای شش نفره ای که برای تعیین خلیفه تشکیل شد گرچه هواخواهی و غرض ورزی بعضی از حاضران در انجمن سبب شد بار دیگر امر خلافت به بیراهه رود، ولی آن حضرت همچنان به استراتژی مدارا و مسالمت خود ادامه داد. او می گفت: «همانا می دانید که من از دیگران به خلافت شایسته ترم. به خدا سوگند همچنان سازش خواهم کرد چندان که امور مسلمانان سلامت باشد و تنها به من جفا رفته باشد، این کار من در تمنای پاداش و فضیلت آن و نشانه بی میلی من به زر و زیوری است که شما بر سر آن به رقابت برخاسته اید.»

انسجام اسلامی در سیره اهل بیت (علیهم السلام)

وحدت ملّی در گفتار و سیره امام علی علیه السلام

اتحاد اسلامی

تعامل امام علی علیه السلام با خلفا در جهت وحدت اسلامی

نقش فاطمه زهرا «علیهاالسلام» در اتحاد و انسجام اسلامی(1) (2)

نهضت امام حسین علیه السلام و انسجام اسلامی

وحدت اسلامی در سیره عملی بزرگان

چهره شاخص مصلحان وحدت طلب امت اسلامی «سید جمال الدین اسدآبادی» است که به همراه شاگردش «شیخ محمد عبده»، وحدت اسلامی را از مهمترین اهداف آرمانی خود می دانست و در این راه تلاش و کوشش فراوانی به عمل آورد. در این راستا، وی وطن خاصی برای خویش انتخاب نکرد و در طول عمر مبارزاتی خود به کشورهای متعدد سفر نمود و سکنی گزید. دیگر فردی که در راه وحدت اسلامی اقدام نمود، رئیس جامع الازهر مصر، شیخ محمود شلتوت بود که فتوای جواز پیروی از فقه شیعه را صادر نمود و مذهب تشیع را در ردیف چهار مذهب فقهی اهل سنت برسمیت شناخت. تأسیس مرکز «دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه» در قاهره توسط ایت الله محمد تقی قمی در ایجاد این گرایش معتدل در شخص شیخ محمود شلتوت مؤثر بود و تلاش های بی شائبه مرجع تقلید تامه جهان تشیع، حضرت ایت الله العظمی بروجردی در صدور فتوای شیخ شلتوت و برسمیت شناخته شدن مذهب شیعه در کنار مذاهب چهارگانه اهل تسنن که وحدت اسلامی را وارد مرحله نوینی می کرد. نقش بسزایی داشت.

علی رغم این تلاشهای وحدت طلبانه علمای شیعه و اهل تسنن، دولتها و ملتهای اسلامی همچنان در تب و تاب تفرقه می سوختند و استعمارگران شرق و غرب با دامن زدن به آتش تفرقه به غارت منابع کشورهای اسلامی می پرداختند. آغاز نهضت اسلامی امام خمینی در سال 1342 و وقوع انقلاب اسلامی 1357 ایران نقطه عطف تفکر وحدت اسلامی ـ وحدت شیعه و سنی از یک طرف و وحدت کشورها و دولتهای اسلامی از طرف دیگر ـ بود که شخص امام خمینی(ره) منادی این وحدت بود.

منادیان وحدت(1) (2)

همکاریهای علمی میان دانشمندان شیعه و سنی

مروری بر دیدگاه­های وحدت­گرایانه حضرت آیةالله العظمی بروجردی

رشیدرضا؛ اصلاحگرِ وحدت طلب

علامه شرف الدین عاملی؛ وحدت گرای مبارز

همبستگی اسلامی(از رؤیای علامه اقبال تا کارنامه ی امام خمینی)

آرمان وحدت اسلامی

امام خمینی منادی وحدت در جهان اسلام

شهید صدر منادی وحدت

آیت الله خامنه ای از جوانی به دنبال وحدت اسلامی بودند

آثار علامه عسگری مایه وحدت جهان اسلام

استاد فقید الازهر را بشناسیم

اندوهیادی از منادی وحدت، شهید ماموستا دکتر شیخ الاسلام کردستانی

آسیب شناسی وحدت

استعمار واستکبار برای حاکمیت و سلطه سیاه و شیطانی خود در جستجوی زمینه های حاکمیت است. شعار کهنه و همیشگی آنها[ جدایی بیانداز و حکومت کن] بوده که یکی از مهمترین راههای رسیدن به آن ایجاد جو ناسالم و تکفیر در جامعه است. بنابراین استعمار را می توان یکی از علل و عوامل عمده واساسی ایجاد جو تکفیر و تفرقه در جوامع اسلامی و بدبینی نسبت به شخصیت های اسلامی بشمار آورد. واگر بگوئیم موفق ترین راهی که استعمارگران برای از بین بردن نیروها و تضعیف مسلمانان بکار گرفته اند همین اشاعه بدبینی ها واتهامات در جامعه مسلمین بوده سخنی بگزاف نگفته ایم.

دشمن در صورتی موافق خواهد شد که زمینه مناسب همکاری عوامل داخلی برای او مهیا گردد. آنچه می تواند عامل موثر و نقش زیربنائی داشته باشد, جهل و بی خبری پیروان مذاهب از یکدیگراست. جهل پیروان مذاهب اسلامی نسبت به عقائد واحکام شان است که باعث بدگمانی، تهمت زدن، و صف آرائی آنان در برابر هم می گردد و براثر همین بی اطلاعی و ناآگاهی است که برخی ازاهل سنت، شیعیان را کسانی می شناسند که دارای قرآنی غیراز قرآن موجود و پیامبرشان علی است و حجشان کربلا و نجف،ائمه را می پرستند بر خاکشان سجده می کنند و هر عمل صحیحی را که در برابر اهل سنت انجام می دهند, برای تقیه است و. .. واز آن طرف،اهل سنت در نظر شیعیان، دشمنان سرسخت علی واهل بیت پیامبر و در ردیف اهل کتاب و یا بدتراز آنان معرفی شده اند. ریشه تمامی این سوءظن ها و بدگمانی ها, جهل و بی خبری ازاحکام و عقائد یکدیگراست.

حربه تکفیر

استعمار و تکفیر

زخم کهنه

مبارزه با تفرقه سازان و تکفیریان جدای از دعوت به وحدت اسلامی نیست

اهانت به مقدسات شیعه و سنی حرام است

تشیع انگلیسی وحدت امت اسلامی را به خطر انداخته است

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

اگر صفحات تاریخ را ورق بزنیم، خواهیم دید که چه برادرکشی هایی به بهانة اختلاف شیعه و سنی صورت گرفته است و این اختلاف، منجر به قطع هرگونه ارتباط علمی و فرهنگی میان شیعه و سنی شده است؛ به گونه ای که پیروان این دو مذهب، آن چنان به یکدیگر می نگریستند که گویی پیرو دو دین متفاوت اند.

دعوت تقریب مذاهب اسلامی، برای مقابله با این رویه شکل گرفت و بر پایهای علمی و ارشادی و با پشتوانة علما وشخصیتهای بزرگ اسلامی حرکت خود را آغاز کرد. شخصیتهای بزرگی که با توکل به خدا در این میدان پرجنجال گام نهاده، از هیچ حمله ومانع تراشی نهراسیدند.

در این میان، استاد محمدتقی قمی از حوزة علمیة شیعه، به قاهره، مرکز بزرگ جهان تسنن مهاجرت کرد و نهال تقریب را نشاند. وی برای اهل سنت تبیین کرد که شیعه را با فرقة غلاة و مخطئه اشتباه گرفته اند، هم چنان که شیعه نیز اهل سنت را با فرقة ناصبی اشتباه گرفته است. او در تبادل اندیشه با علمای اهل سنت و طرح اندیشه های خود همه را به وحدت کلمه و سعة صدر دعوت کرد. حاصل این تبادل نظر، اندیشه ایجاد مرکزی به نام دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیة بود.

در طول تاریخ، شخصیتهایی از قدما و متأخرین همواره به نوعی در راه وحدت سلامی کوشیده اند که نتیجة برجستهای دربرنداشته است، اما رجال دارالتقریب در مدت کوتاهی توانستند با ایمان خالص و راسخ خود نسبت به هدف والایشان، به موفقیتهای چشمگیری نایل شوند.

اهداف، ساختار و فعالیت های مجمع جهانی /تقریب مذاهب اسلامی

اندیشه ی تقریب در چالش بارویکردهای سلفی و پلورالیستی

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی - مصاحبه با آیة الله واعظ زاده خراسانی

چشم انداز تقریب مذاهب اسلامی؛ گفت وگو با واعظزاده خراسانی

کنفرانس وحدت اسلامی

همایش بین المللی وحدت اسلامی همه ساله و پس از اعلام هفته وحدت در جمهوری اسلامی ایران و در ایام هفته وحدت در تهران برگزار و همه ساله موضوعات همایش با توجه به مسائل جهان اسلام و مشکلات پیش روی مذاهب اسلامی تعیین می شود.

هدف از برزگزاری کنفرانس وحدت ایجاد زمینه های اتحاد و همبستگی جهان اسلام و همفکری علما و دانشمندان، جهت نزدیک سازی دیدگاههای علمی و فرهنگی آنان در زمینه های فقهی، اصولی، کلامی، تفسیری، و نیز بررسی مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه حلهای مناسب و موضع گیری مشترک در برابر آن است.

میهمانان کنفرانس از میان شخصیتهای فرهیخته، وزرای کشورهای اسلامی، علما و مفتیان، اساتید دانشگاهها و سایرمجامع علمی و فرهنگی داخل و خارج انتخاب می شوند.

تاکنون صدها متفکر، عالم و مصلح از سراسر جهان و هزاران تن از علما و متفکران شیعه و اهل تسنن از مناطق گوناگون ایران در این کنفرانس شرکت کره و به ارائه مقاله، سخنرانی و بیان دیدگاههای خود پرداخته اند.

بیست وهفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

بیست و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران

بیست وچهارمین کنفرانس وحدت اسلامی

بیست و سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

بیستمین کنفرانس وحدت اسلامی

هجدهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

پانزدهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

گزارشی از سیزدهمین کنفرانس وحدت اسلامی

در سایه قلم

حرف بی صوت اندرین عالم بدیم

از رسالت مصرع موزون شدیم

از رسالت در جهان تکوین ما

از رسالت دین ما آیین ما

از رسالت صد هزار ما یک است

جزو ما از جزو مالاینفک است

…ما زحکم نسبت او ملتیم

اهل عالم را پیام رحمتیم

از میان بحر او خیزیم ما

مثل موج از هم نمی ریزیم ما

پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله ، محور وحدت در شعر اقبال

من «وحدت » نام دارم

دست در دست هم

تجلی همبستگی اسلامی

وحدت

بر بلندای بام ها

هفته وحدت، روزهای همدلی

معرفی کتاب

وحدت از دیدگاه امام خمینی، استخراج و تنظیم و نشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ اول، تهران، 1376 ش، 431 صفحه، وزیری، 5000 نسخه

این کتاب، مجموعه بیانات و نوشته های امام خمینی - رضوان الله علیه - درباره وحدت اسلامی است که از کتاب های چهل حدیث، صحیفه نور، کشف الاسرار، مناسک حج، ولایت فقیه و وصیت نامه سیاسی - الهی، استخراج و تنظیم شده است.اثر مذکور شامل شش فصل است: 1-ماهیت وحدت؛ 2-ضرورت وحدت؛ 3-روش های ایجاد وحدت؛ 4-آثار و نتایج وحدت؛ 5-وجوه مختلف وحدت؛ 6-فقدان وحدت (علل و نتایج تفرقه).

ویژگی ها و بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله ؛ این کتاب، گزیده ای از بیانات حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه ای(مدظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شخصیت، ویژگی ها و بعثت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله است که از میان بیانات معظم له از خرداد 1368 تا شهریور 1391 با ویژگی های زیر انتخاب و به ترتیب تاریخی ارائه شده است:

1- از میان مطالب مرتبط با زندگی و شخصیت آن حضرت، درس های زندگی و بعثت پیامبر که مورد نیاز همه انسان ها و جوامع انسانی در طول تاریخ و به ویژه دوران معاصر است انتخاب شده است.

2- مخاطب بیانات معظم له عمدتاً نخبگان، روشنفکران و زمامداران کشورهای اسلامی اند.

وحدت از دیدگاه امام خمینی قدس سره

گزیده ای از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره حضرت محمد صلی الله علیه و آله

جامع ترین اثر درباره سبک زندگی محمدی صلی الله علیه و آله

وحدت اسلامی، واقعیت ها و توهم ها

حُکومتِ مُدارا

معرفی کتاب

تشیع انگلیسی؛ معادله ای برای مهار تمدنی شیعه

لینک های مرتبط

امیرالمؤمنین علیه السلام اسوه وحدت

گنجینه - تابستان 1386، شماره 64 و 65

سایت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

دانشنامه های مرتبط

رسول اعظم حضرت محمد صلی الله علیه و آله

وحدت

 

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(4)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
4 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از:  
5 stars

عالی
الهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم.
خواهرم لطفا از وبلاگ های بنده دیدن بفرمایید .از نگاه مهربونتون بی نهایت ممنونم.
http://yamahdi5.kowsarblog.ir/
http://esmatiye-semnan.kowsarblog.ir/

1396/09/13 @ 21:07
نظر از:  
5 stars

عالی
الهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم.
خواهرم لطفا از وبلاگ های بنده دیدن بفرمایید .از نگاه مهربونتون بی نهایت ممنونم.
http://yamahdi5.kowsarblog.ir/
http://esmatiye-semnan.kowsarblog.ir/

1396/09/13 @ 21:07
نظر از: مدیریت استان مازندران [عضو] 
5 stars

با سلام و تشکر بابت مطالب بسیار غنی و مفیدتان. موفق باشید.

1396/09/13 @ 12:33
نظر از: ستاره مشرقي [عضو] 

جامع بود
متشکرم

1396/09/11 @ 23:53
نظر از: نورالهدی [عضو] 
5 stars

سلام علیکم
ماشاالله به وقتی که گذاشتین
http://maryam1.kowsarblog.ir/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-372

1396/09/11 @ 22:35


فرم در حال بارگذاری ...