« دو وظیفه رعیت در عصر غیبتخدا حافظ الا ای بی وفا دنیا »

انصاف و مواسات با برادران دینی سخت‌ترین واجب الهی است

نوشته شده توسطرحیمی 19ام آذر, 1398

 

آیت‌الله «محمدعلی جاودان» در جلسه درس اخلاق هفتگی که در حسینیه شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، گفت: تجارت با خدا سودی بی‌نهایت دارد هر کس همه عمر به خدا و رسول صلی الله علیه و آله  او ایمان داشته باشید جهاد فی‌سبیل‌الله انجام داده است.

این استاد حوزه علمیه افزود: سود تجارت با خدا اندازه گرفتنی نیست، اغلب مردم عالم حتی بسیاری از مسلمانان بی‌خیال این تجارت هستند و بی‌نهایت ضرر می‌کنند.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه همه ما مامور به تجارت با خدا هستیم، تصریح کرد:‌ معیار و ملاک این تجارت ایمان به خدا و رسول خدا است، از لحظه‌ای که ایمان بیاورید تجارت شما شروع می‌شود و عمر شما سودمند می‌شود. به میزانی که ایمان زیاد باشد سود آن هم افزایش پیدا می‌کند.

این استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امام صادق علیه السلام ابراز کرد: بهترین اعمال شما در انصاف با مردم و مواسات داشتن با دوستان و نزدیکان است.

وی ادامه داد: بررسی کنید آیا آنگونه که برای خود می‌خواهید برای مردم هم همانگونه می‌خواهید، خودخواهی، خودپسندی و اوقات تلخی با مردم و خانواده از انصاف نیست، شخص منصف باید بر غضب خود سلطه داشته باشد، اما برخی انسان‌ها همچون حیوانی هستند که غضب بر آنها غلبه دارد.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه حیوانات مغلوب و ذلیل غرایز خود هستند، تاکید کرد: بسیاری از انسا‌ن‌ها همچون حیوانات بر امیال خود سلطه ندارند.

این استاد حوزه علمیه با استناد به روایت دیگری از ائمه معصومین علیه السلام ، بیان کرد: اگر در قیافه انسان به عالم برزخ بیایید ما را ملاقات خواهید کرد، انسان کسی است که شهوت و غضب بر او غالب نیست. اگر انسان صاحب‌اختیار امیال و اعضای وجودی خود باشد، انسان است.

وی با توصیه بر اینکه در همه احوال خدا را یاد کنید، اظهار کرد: به یاد خدا بودن یعنی به دستورات و نواهی الهی در همه احوال عمل کردن؛ به عنوان مثال خداوند می‌خواهد شما نماز اول وقت بخوانید همان را انجام دهید.

آیت‌الله جاودان افزود: آنچه خدا بر بندگان خود واجب کرده و از همه سخت‌تر است با مردم و برادران دینی به انصاف و مواسات رفتار کردن است.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه اگر کسی به ایمان برسد عمر او  سودبخش می‌شود، ابراز کرد: کسی که خدا، قیامت، حساب و کتاب را قبول داشته باشد، رشوه قبول نمی‌کند به مال مردم دست‌درازی ندارد.

 

وی افزود: اگر کسی به اندازه ذره‌ای مدیون یا بدهکار به مردم باشد امکان پرواز در نماز نخواهد داشت، گناهان همه اعضای وجودی و روحی انسان را به زنجیر می‌کشد.

 

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه ایمان دنباله و نیرویی دارد که نماز اول وقت پرهیز از حرام و گناه را به دنبال می‌آورد، خاطرنشان کرد: اصل ایمان ثمر دارد و سبب سودبخشی عمر انسان می‌شود، نماز خواندن و کار کردن مومن سود روی سود است. انسان مومن نمی‌تواند بیکار باشد و حتی یک دقیقه عمر خود را بیهوده تلف کند.

 

شبستان 

 

 


فرم در حال بارگذاری ...