« مولودی و ابتهال خوانی ویژه میلاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام | تبليغ دین، از منظر امام موسی صدر » |
تحکیم پیوند زناشویی
نوشته شده توسطرحیمی 11ام آذر, 1396
در اینجا به گوشه ای از عوامل تحکیم پیوند زناشویی اشاره می شود:
الف) هدیه دادن به همسر
دادن هدیه، تأثیر بسیار مثبتی در طرف مقابل بر جای می گذارد و موجب دلگرمی به خانه و زندگی و وفاداری نسبت به همسر می باشد. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
هِبَةُ الرَّجُلِ لِزَوْجَتِهِ تَزِیدُ فِی عِفَّتِهَا[1]
هدیه شوهر به همسرش، عفت را در وی می افزاید.
ب) محبت به همسر
بسیاری از خیانت ها و انحراف ها و ناسازگاری های زنان از این جا سرچشمه می گیرد که مردان، نیاز آنان به محبت را درک نمی کنند.
زن می خواهد که محبوب شوهرش باشد و اگر چنین نشد محبت را نزد دیگران جستجو می کند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
مرد وقتی به همسرش بگوید تو را دوست دارم، این جمله هرگز از قلب زن بیرون نمی رود.[2]
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
خَیرُکمْ خَیرُکمْ لِأَهْلِهِ وَ أَنَا خَیرُکمْ لِأَهْلِی[3]
بهترین شما کسی است که بهترین شخص برای خانواده اش باشد و من بهترین فرد برای خانواده ام هستم.
ج) آرایش برای همسر
یکی از زمینه های تحکیم خانواده، آمادگی و آرایش برای همسر است. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
إِنَّ مِنْ خَیرِ نِسَائِکمُ… الْمُتَبَرِّجَةَ مَعَ زَوْجِهَا الْحَصَانَ مَعَ غَیرِه[4]
بهترین زنان شما زنی است که… برای شوهرش آرایش و زینت کند، اما خود را از بیگانگان بپوشاند.
این سفارش، مخصوص زنان نیست بلکه مردان هم باید نزد همسرانشان آراسته باشند، چون به فرموده امام باقر علیه السلام:
همان گونه که مردان دوست دارند زینت را در زنانشان ببینند، زنان نیز دوست دارند زینت را در چهره شوهرانشان مشاهده کنند.[5]
امام رضا علیه السلام فرمود:
تَهْیئَةُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ مِمَّا تَزِیدُ فِی عِفَّتِهَا[6]
آراستگی شوهر برای زن، عفت زن را زیاد می کند.
راوی می گوید: خدمت امام موسی بن جعفر علیه السلام رسیدم، دیدم حضرت محاسن خود را خضاب نموده اند. عرض کردم: آقا! رنگ مشکی به کار برده اید؟ حضرت فرمود: بلی. به درستی که آمادگی و آرایش در مرد، موجب افزایش پاکدامنی در همسر است و بسیاری از زنان، به خاطر ترک آمادگی همسرانشان، ترک عفاف کردند.[7]
د) تأمین نیاز جنسی همسر
یکی از زمینه های تحکیم خانواده، تأمین نیاز جنسی همسر است که اگر این نیاز به صورت مشروع، تأمین شود بسیاری از مفاسد اجتماعی از بین می رود. اهمیت این مسأله تا حدی است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم چهار دسته از زنان را مورد لعن قرار داده اند:
1- زنانی که برای شوهران خود موهایشان را خضاب نمی کنند.
2- زنانی که سرمه نمی کشند.
3- زنانی که در پاسخ به تقاضای جنسی همسرانشان سهل انگاری می کنند و آن را به تأخیر می اندازند.
4- زنانی که هنگام مباشرت با همسرانشان می گویند ما حائض هستیم، در حالی که حائض نیستند.[8] در روایت دیگر خطاب به زنان فرمود:
لا تَطوُلن صَلاتکنَّ لِتَمنعن ازواجکنَ[9]
نمازتان را به درازا نکشانید تا مانع کامجویی شوهرانتان شوید.
پی نوشت ها
[1] . همان، ج 13، ص 341؛ من لايحضره الفقيه، ج 4، ص 381.
[2] . وسائل الشيعه، ج 14، ص 10( قول الرّجل للمرأة: إنّي أحبّك لا يذهب من قلبها أبدا).
[3] . همان.
[4] . بحارالانوار، ج 103، ص 235.
[5] . مكارم الاخلاق، بخش 5، ص 80.
[6] . مكارم الاخلاق، ص 97؛ بحارالانوار، ج 96، ص 301.
[7] . وسايل الشيعه، ج 1، ص 403.
[8] . مجمع البيان، ج 7، ص 137.
[9] . وسائل الشيعه، ج 14، ص 117.
اکبری، محمود؛ عفت و پاکدامنی در اسلام، ص: 70
فرم در حال بارگذاری ...