« کلیپ تنهایی امام زمان (عج)خطوات شیطان »

نشانه های ظهور/خروج شعيب بن صالح

نوشته شده توسطرحیمی 26ام شهریور, 1394

 


يکي از نشانه‏ هاي ظهور، خروج مردي به نام شعيب بن صالح در سمرقند و يا نيشابور است. شيخ طوسي ‏رحمه الله خروج او را به نقل از امام سجاد عليه السلام اين گونه بيان کرده است:

«خروج شعيب بن صالح پس از عوف سلمي و قبل از خروج سفياني است».[1]

« ثُمَّ يَکُونُ خُرُوجُ شُعَيبَ بْنَ صالِحٍ مِنْ سَمَرْقَنْد ثُمَّ يَخْرُجُ السُّفياني…»

راوندي نيز از امام سجاد عليه السلام نقل کرده است:

«پس خروج شعيب صالح از سمرقند است».[2]

شيخ صدوق‏ رحمه الله خروج او را از نيشابور ذکر کرده است.[3]

از برخي روايات ديگر استفاده مي‏ شود:

او پرچم‏دار حضرت مهدي‏ عليه السلام و به عنوان پيش قراول آن حضرت انجام وظيفه مي‏ کند.[4]

پی نوشت ها:

[1] کتاب الغيبة، ص 443.

[2] الخرائج‏ والجرائح، ج3، ص1155، ح 61.

[3] کمال‏الدين، ج 2، ص 443، باب 43، ح 16.

[4] علامه مجلسي، بحارالانوار، ج 52، ص 207؛ همچنين ر.ک: کنزالعمال، ج 4، ص 588، ح 39667 و39666؛ کتاب الفتن، ص 188.

***************************

شعيب بن صالح

نسبت به شعيب بن صالح و يا صالح بن شعيب بايد گفت که روايات ، ويژگيهاي وي را ذکر نموده اند ، او جواني است گندم گون و لاغر ، داراي محاسني کم پشت ،‏صاحب بصيرت و يقين ، اراده اي استوار،جنگاوري ممتاز و شکست ناپذير . اگر کوه ها در مقابلش بايستند آنها را در هم مي کوبد و راه عبور خود را از ميان آنها باز مي کند… البته احتمال دارد که جهت حفظ جانش ، نام او نامي مستعار باشدتا وعده الهي محقق شود ، همچنين امکان د ارد که نام او و نام پدرش مشابه شعيب و صالح و يا به معناي اين دو باشد . بر خي از روايات وي را اهل سمرقند مي دانند اما بيشتر روايات مي گويد که او اهل ري است و با قبيله بني تميم نسبتي دارد و يا از نژاد يکي از شاخه هاي بني تميم بنام «محروم » است و يا اينکه غلامي از بني تميم است ، بهر حال اگر اين مطلب صحيح باشد احتمال دارد وي اهل جنوب ايران باشد زيرا در آنجا هنوز عشايري از قبيله هاي بني تميم وجود دارند يا از قبيله بني تميم باشد که در صدر اسلام به استان خراسان هجرت کردند و امروزه بيشتر آنان در مردم ايران هضم شده و فقط چند روستاي کوچک نزديک مشهد از آنان باقي است که با زبان عربي هم صحبت مي کنند و يا اينکه رابطه خويشاوندي و نسبي با آنها داشته باشد.

جغرافیای محل تولد شعیب بن صالح وخروج او از بین نیزارها

امام علی(علیه السلام) می فرماید:

هنگامی که … لشکرهای خراسان به حرکت درآیندو شعیب بن صالح تمیمی از دل تالقان بیرون آید.

امام علی(علیه السلام) در سخنی دیگر، ضمن اشاره به جغرافیای طبیعی محلّ زندگی شعیب، گویا می خواهد این جوانمرد گمنام را به شیری که از بیشه خارج می شود، تشبیه کند:
ثم يخرج شعيب بن صالح من بين قصب و اجام فهو اعور المخلد فالعجب کل العجب ما بين جمادي و رجب مما يحل بأرض الجزائر و عندها يظهر المفقود من بين التل يکون صاحب النصر فيواقعه في ذلک اليوم

.. سپس بیرون می آید شعیب بن صالح از میان نی و بیشه ها…

***********************************

شعیب ابن صالح
شعیب بن صالح تمیمی معروف به شیخ ابری نام شخصی است که بنابر روایات اسلامی در نزدیکی ظهور به عنوان فرمانده سپاه خراسان توسط سید خراسانی برگزیده می‌شود. بنابر بر روایات وی از اهالی طالقان و متولد روستای اوانک است.
شعیب بن صالح تمیمی معروف به شیخ ابری: نام شخصی است که بنابر روایات اسلامی در نزدیکی ظهور به عنوان فرمانده سپاه خراسان توسط سید خراسانی برگزیده می‌شود. بنابر بر روایات وی از اهالی طالقان و متولد روستای اوانک است.

علامه مجلسی در بحار الانوار آورده‌است که:

 غط: روی حذلم بن بشیر قال: قلت لعلی بن الحسین: صف لی خروج المهدی وعرفنی دلائله وعلاماته فقال: یکون قبل خروجه خروج رجل یقال له عوف السلمی بأرض الجزیرة ویکون مأواه تکریت وقتله بمسجد دمشق ثم یکون خروج شعیب بن صالح من سمرقند ثم یخرج السفیانی الملعون من الوادی الیابس، وهو من ولد عتبة بن أبی سفیان، فإذا ظهر السفیانی اختفی المهدی ثم یخرج بعد ذلک

در نسخه خطی ابن حماد از علی روایت شده‌است که گفته‌است :

وقتی سواران سفیانی به سوی کوفه رفتند، گروهی را در جستجوی اهل خراسان می‌فرستد و در این حال اهل خراسان به طلب مهدی بیرون می‌آیند آنگاه هاشمی با درفش‌های سیاه در حالیکه شعیب بن صالح در پیشاپیش آنها حرکت می‌کند با امام مهدی ملاقات می‌کند و همچنین آن حضرت در محل دروازه استخر با یاران سفیانی برخورد می‌کنند و بین آنها نبردی بزرگ رخ می‌دهد. در این هنگام درفش‌های سیاه آشکار می‌شود و سواران سفیانی پا به فرار می‌گذارند در این بحبوحه مردم آرزوی دیدار مهدی را داشته و او رامی‌جویند.

از محمد بن حنیفه نقل شده‌است که فرمود :

درفشهای سیاهی از بنی‌عباس و پس از آن درفش‌های سیاه دیگری از خراسان خروج می‌کنند که حاملان آن‌ها کلاه سیاه و لباس سفید بر تن دارند، پیشاپیش آنان مردی است که وی را صالح بن شعیب یا شعیب بن صالح می‌نامند او از قبیله بنی‌تمیم است آنان نیروهای سفیانی را شکست داده و در بیت‌المقدس فرود می‌آیند تا مقدمه حکومت حضرت مهدی علیه‌السلام را فراهم آورند، تعداد سیصد تن دیگر از شام به او می‌پیوندد، فاصله خروج او تا تقدیم زمام امور را به حضرت مهدی علیه‌السلام هفتاد و دو ماه می‌باشد.

رسول اکرم(ص): او ( شعیب) چهره اش طلائی، دندانهایش مرتب و ازهم جدا، شمشیرش آتش بار به ذلّت داخل کوه میشود و به عزّت از آن خارج می شو د منبع: بحار الانوار ج ۵۱ ص ۱۶۶ الی ۱۶

امام حسن علیه السلام :

مردی گندمگون، چهارشانه و کوسه ، متوسط القامة بنام شعیب بن صالح با چهارهزار نفر از ری (تهران) خروج میکند که در پیشقدم ظهور حضرت مهدی است. کسی در برابرش ایستادگی نمیکند جز اینکه کشته میشود

امام صادق علیه السلام :

او ( شعیب بن صالح) جوانی است نو رس، زرد و گندمگون، کوسه و خفیف اللهجه کسی در برابرش نمی ایستد جزاینکه میکشد( زمان جنگ). اگر با کوه ها درگیر شود از بن برکند تا وارد سرزمین قدس شود. او پرچمدار حضرت مهدی خواهد بود

اهالی طالقان خصوصا مردم روستای اوانک بر این باورند شیخ صالح تمیمی سوار بر ابرها میشده و مسافرت مینمود وبه گفته عده ای دیگر شیخ صالح را بعد از فوت او نیز دیده اند که در وقت نماز در کنار رود خانه در حال وضو ساختن است.

عجایب و کرامات بسیاری در احوالات شیخ بر سر زبانها جاریست که شرح و توضیح آن در این مقال نمی گنجد .

منابع:

  1. پایگاه جامع عاشورا
  2. مركز جهانى حضرت ولى عصر (عج)
  3. صـالحیـن

 

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: محمدهادی [بازدید کننده]
محمدهادی

سلام.خوبید شما؟یه جوان 30ساله هستم چندین سال قصد دارم ازدواج کنم ولی بخاطر مشکلات مالی نمی توانم ازدواج کنم اگر امکانش هست به من کمک مالی کنید تا ازدواج کنم ممنون.شماره تماس 09033052928.
شماره عابربانک ملی(6037997213792667 )قربانی هستم.متشکرم.الله وکیلی اگر ناچار نبودم این پیام نمیدادم.

1396/08/19 @ 12:12
نظر از: شیخ ابری [بازدید کننده]
شیخ ابری
5 stars

313

1396/06/22 @ 22:26


فرم در حال بارگذاری ...