« نماهنگی از دیدار رهبر انقلاب با خانواده شهیدان اعلمیآیا دختر بچه‌ها را قبل از بلوغ باید ملزم به رعایت حجاب کرد؟ »

دهه اول ذی‌القعده بهترین زمان برای چله گرفتن است

نوشته شده توسطرحیمی 16ام مرداد, 1395

حجت‌الاسلام رنجبر این کارشناس مذهبی گفت:

سفارش حضرت مهدی(عج) به شیخ صدوق نشان می‌دهد که غیبت امام عصر با غیبت پیامبرانی مانند حضرت موسی علیه السلام ارتباط دارد.

اول ذی القعده روزیست که حضرت موسی علیه السلام به دستور خداوند چله ای را در کوه طور آغاز کرد و به عبادت و گفتگو با خداوند پرداخت. البته قرار بود ملاقات حضرت موسی علیه السلام با خداوند سی شب باشد، اما به دستور خداوند چهل شب ادامه داشت.
حضرت موسی علیه السلام کلیم‌الله، در این چهل شب که به چله موسویه مشهور است، علاوه بر عبادت، دستور العمل هایی را مبنی بر چگونگی هدایت قومش از خدا دریافت کرد. بسیاری از چله‌گیری‌ها، به تبعیت از چله موسویه اتفاق افتاده است.
علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان ذیل آیه 142 سوره اعراف می‌فرمایند: «برگشت معناى آيه به اين است كه خداى تعالى موسى علیه السلام را براى مدت سى شب به درگاه خود و براى گفتگوى با وى نزديک ساخته و ده شب ديگر براى اتمام آن گفتگوها بر آن مدت افزوده و در نتيجه ميقات پروردگارش چهل شب تمام شده است، و اگر حساب را بر روى شب‏ها برده نه روزها و حال آنكه در اين مدت موسى روزها هم در ميقات بسر برده و معمولا در اينگونه موارد حساب روى روزها برده مى‏‌شود نه شب‏ها، شايد براى اين است كه غرض از اين ميقات تقرب به درگاه خدا و مناجات با او است كه شب‏ها اختصاص بيشترى براى اين كار داشته و حواس انسان جمع‏تر و نفس براى انس گرفتن آماده‏‌تر است، آنهم در چنين مناجاتى كه در آن تورات نازل شده است.»
 

بهترین زمانی که برای چله‌گیری در روایات سفارش شده است و اهل سیر و سلوک این زمان را برای آغاز چهل شب عبادت خداوند انتخاب می‌کنند، دهه اول ماه ذی‌القعده است. 

 
حجت‌الاسلام و المسلمین محسن رنجبر، کارشناس مذهبی در خصوص چله نشینی حضرت موسی علیه السلام به خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ملاقات حضرت موسی علیه السلام کلیم الله با خداوند یک امتحان الهی بود. امتحانی که به حضرت موسی علیه السلام اثبات کرد، انسان‌ها نمی تواند بدون یک رهبر دینی و پیامبر خدا در مسیر درست حرکت کنند. چرا که پس از بازگشت حضرت موسی علیه السلام از کوه طور، همه گوساله پرست شده بودند. 
 
وی افزود: غیبت پیامبران از میان قومشان، پیشینه ای طولانی دارد. بسیاری از پیامبران پیش از انجام مأموریتی مهم، مدتی از مردم فاصله می گرفتند و در مکانی دور از محل زندگی انسان ها به مناجات می پرداختند.
 
رنجبر در خصوص ارتباط غیبت امام زمان(عج) با غیبت پیامبرانی مانند حضرت موسی علیه السلام اظهار کرد: مرحوم شیخ صدوق(ره) در عالم رویا، امام زمان(عج) را در خواب می بیند که به این عالم دینی می فرمایند «کتابی بنویس و در آن به پیشینه غیبت‌های پیامبران اشاره کن. این موضوع کمک می کند که مردم دلایل غیبت من را بهتر درک کنند.» این سفارش حضرت مهدی(عج) به شیخ صدوق نشان می‌دهد که غیبت امام زمان(عج) با غیبت پیامبرانی مانند حضرت موسی علیه السلام ارتباط دارد.
 
وی در پایان اضافه کرد: آنچه از غیبت حضرت موسی علیه السلام مهم تر می‌نماید، علت غیبت آن حضرت و اتفاقات بعد از آن است. مطالعه در این خصوص انسان منتظر امروز را کمی از دلایل غیبت امام زمان(عج) آگاه می سازد.
منبع:باشگاه خبرنگاران


فرم در حال بارگذاری ...