« بغض و حسرتاصول سلامتي »

دین داری

نوشته شده توسطرحیمی 19ام فروردین, 1398

 

بسیاری تصور می کنند دینداری به معنای ‌آن است که مشقات فراوانی را تحمل کنند تا به درجه ای والا از معنویت برسند در حالی که دین مبین اسلام اصلا چنین سخت گیری هایی را ندارد و افراد با رعایت اصولی می توانند به دین خود پایبند باشند.

بر آن شدیم در مورد ابعاد دین داری، بخش هایی از سخنرانی حجت الاسلام «مسعود عالی»، استاد اخلاق را مرور کنیم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام «مسعود عالی» با اشاره به خاطره ای از مرحوم آیت الله «فاضل لنکرانی» گفت: خودم از ایشان شنیدم که می گفتند: حداقل سی سال لازم است که یک استعدادِ خوب، شب و روز زحمت بکشد و تنبلی نکند، باید کار کند تا بشود به او کارشناس دین گفت.

 این استاد اخلاق ادامه داد: اینکه اکثر مراجع در پیری به مرجعیت می رسند از این جهت است که فهم دین کار سخت و طولانی است؛ اما عمل به دین هم آسان است و هم آدمی را زود به قرب خدا می رساند، عمل به دین چنین نیست که سختی و مشقت داشته باشد، هم آسان است و هم انسان را زود به مقصد می رساند.

وی گفت: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مسجد بود، یک مرد عرب آمد و گفت: یا رسول الله صلی الله علیه و آله می خواهم قرآن یاد بگیرم، پیامبر صلی الله علیه و آله دست آن مرد را در دست یکی از صحابه گذاشت و و فرمود با او قرآن کار کن، چند دقیقه گذشت و آن عرب از مسجد بیرون رفت و صحابی گفت: این شاگرد ما بسیار کم حوصله بود، یک سوره کوچک را با او کار کردم و رسیدم به این آیه سوره «زلزال» که می فرماید:

«فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ ؛ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ»(پس هر که هموزن ذرّه‏اى نیکى کند [نتیجه‏] آن را خواهد دید و هر که هموزن ذرّه‏اى بدى کند [نتیجه‏] آن را خواهد دید.) و او پس از شنیدن این آیه از مسجد رفت. پیامبرصلی الله علیه و آله در پاسخ فرمود: او فقیه رفت.

 حجت الاسلام عالی خاطرنشان کرد: بنابر این، راه خدا سخت نیست، عمل به دین خدا سخت نیست، خداوند در قرآن می فرماید: «وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ» (خدا برای شما دشواری نمی خواهد). لذا پروردگار در دین داری مشقت برای ما نخواسته است. دینی که با یک فکر شما را  به اوج می رساند، سخت است؟ امام صادق علیه السلام می فرماید: «اگر موقع خواب نیت کنید که چند دقیقه قبل از اذان صبح بیدار شوید، که سحر را بتوانید درک کنید، برای نفس هایتان تا صبح حسنه نوشته می شود ولو اگر نتوانید بلند شوید».

آیا این دین سخت است؟

وارث


فرم در حال بارگذاری ...