« غم مخور ... می رسد امداد به امّید خدا | نماز، كلید قبولى تمام عبادات » |
ضرورت توجه به آخرت و نعمتهاي آن
نوشته شده توسطرحیمی 30ام اردیبهشت, 1395وقتي از شادي و لذت سخن به ميان ميآيد، ذهن ما به سرعت متوجه شادماني دنيوي و لذتهايي ميشود که از خوردن، آشاميدن و ديگر بهرهمنديهاي دنيوي به دست ميآيند؛ يا وقتي از غم و اندوه سخن به ميان ميآيد، ذهن ما به سرعت متوجه غم و اندوه ناشي از زيان دنيوي و از دست دادن نعمت مادي ميشود؛ در حالي که آدمي بايد براي کوتاهي در بندگي خداوند و از دست دادن نعمتهاي اخروي نيز غصهدار و غمناک گردد.
در بينش اسلامي بايد اين اصل همواره مورد توجه باشد که نسبت دنيا با آخرت، نسبت محدود با نامحدود و متناهي با نامتناهي است؛ از نظر کميت، دنيا با آخرت قابل مقايسه نيست؛ زيرا عمر و زندگي دنيوي محدود، و زندگي آخرت نامحدود و نامتناهي است؛ و از نظر کيفيت نيز نميتوان دنيا را با آخرت قياس کرد؛ پس پسنديده نيست که انسان دلبستة لذتهاي محدود دنيوي، حيواني و طبيعي گردد و اين دلبستگي او را از لذتهاي اخروي باز دارد. اسلام براي اينکه انسان اهميت و جايگاه رفيع آخرت و نعمتهاي ابدي و بينهايت آن را از ياد نبرد و دلبستة دنيا، نعمتها و لذتهاي زودگذر آن نشود، دنيا و نعمتهاي آن را حقير و کوچک خوانده است:
لكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ؛(حدید/23)
تا بر آنچه از دست شما ر
فت اندوه مخوريد و بدانچه به شما داد شادمان نشويد و خدا هيچ گردنکش خودستا را دوست ندارد.قرآن به ما ميآموزد که نعمتهاي مادي امانتهاي خداوند و انسان در کنار بهرهمندي و لذت بردن از آنها بايد بکوشد که دلبستهشان نشود؛ چون آنها ارزش دل بستن ندارند. داشتن خانه، ثروت و همسرِ خوبْ مطلوب است، اما بايد در نظر داشت که همة اينها وسيلة آزمايشاند و انسان نبايد سرسپرده و دلبستهشان شود؛ که وقتي از دست ميروند، چنان افسرده و ناراحت شود که گويا دنيا به پايان رسيده است؛ يا وقتي به اين نعمتها و لذتها دست مييابد، از خوشحالي در پوست خود نگنجد و از لذتهاي برتر اخروي غافل شود. پس نعمتها و لذتهاي دنيا بد نيستند، بلکه نعمتها، چه دنيوي و چه اخروي، از آن جهت که مواهب الاهياند مطلوب و ارزشمندند؛ بهويژه لذتها و نعمتهاي اخروي که خداوند براي تشويق و ترغيب انسان به اطاعت خويش، به وصف نعمتهاي اخروي ميپردازد: باغهاي بهشتي، خوردنيها، آشاميدنيها، و همسران بهشتي که لذت آنها بينهايت است. قرآن دربارة بخشي از نعمتهاي بهشتي که بهشتيان از آنها بهرهمند ميشوند ميفرمايد:
يطَافُ عَلَيْهِم بِصِحَافٍ مِّن ذَهَبٍ وَأَكْوَابٍ وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَأَنتُمْ فِيهَا خَالِدُونَ *
وَتِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ*
لَكُمْ فِيهَا فَاكِهَةٌ كَثِيرَةٌ مِنْهَا تَأْكُلُونَ؛(زخرف/71-73)
ظرفهاي زرين [پر از طعام] و قدحهايي [از شراب] بر آنان بگردانند، و در آن [بهشت] است هرچه دلها خواهش و آرزو کند و چشمها از ديدن آن لذت برد و شما در آنجا جاويدانيد؛ و اين است بهشتي که به پاداش آنچه ميکرديد به ميراث ميبريد. براي شما در آنجا ميوههاي بسيار هست که از آنها ميخوريد.
همچنين خداوند در آية ديگري ميفرمايد:
مثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارٌ مِّن مَّاء غَيْرِ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِن لَّبَنٍ لَّمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِّنْ خَمْرٍ لَّذَّةٍ لِّلشَّارِبِينَ وَأَنْهَارٌ مِّنْ عَسَلٍ مُّصَفًّى؛(محمد/25)
وصف آن بهشتي که تقواپيشگان را وعده دادهاند اين است که در آن جويهايي است از آبي دگرگوننشدني [که نگندد و بوي و مزة آن برنگردد] و جويهايي از شيري که مزهاش برنگردد و جويهايي از بادهاي که لذتبخش آشامندگان است و جويهايي از عسل ناب.
منبع:بهترین ها و بدترین ها از نگاه نهج البلاغه،گفتار دوم،ص42-43
فرم در حال بارگذاری ...