« دریافت پیام کوتاه احادیث و احکام شرعی با عضویت در سامانه ساپکاکتاب تصویری "رستاخیز" به همت مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان تولید شد. »

طراحی نخستین نقشه دیجیتال اماکن نزول آیات قرآن در عربستان

نوشته شده توسطرحیمی 30ام فروردین, 1392

 نخستين نقشه و دانشنامه ديجيتال اماكن نزول آيات قرآن كريم توسط معاون امور مطالعات، توسعه و خدمت به جامعه دانشگاه «الدمام» عربستان طراحی شد.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) به نقل از روزنامه «الشرق» چاپ عربستان، عبدالله القاضی، معاون امور مطالعات، توسعه و خدمت به جامعه دانشگاه «الدمام» عربستان، اين نقشه و دانشنامه ديجيتال را در هشتمين سمينار ملی «سيستم‌های اطلاعات جغرافيايی (GIS)» كه در هتل «شيراتون» شهر «الدمام» اين كشور برگزار شد، ارائه داد.

عبدالله القاضی اين نقشه ديجيتال را در بيش از 7 سال طراحی كرده و در آن موقعيت جغرافيايی و مسير اماكن نزول آيات قرآن را نشان داده و به زمان‌های نزول آيات نيز اشاره كرده است.

هدف از طراحی اين فناوری جديد، مستندسازی اماكن و زمان‌های حوادث مربوط به نزول آيات قرآن در نقشه‌ای جغرافيايی و الكترونيكی با دقت بسيار بالا و به شيوه‌ای علمی است كه اطلاعات اجتماعی، زيست‌محيطی و سياسی خواننده را تقويت خواهد كرد.

عبدالله القاضی در اين باره گفت: ما در عصر فناوری كه متفاوت با زمان اجدادمان است، زندگی می‌كنيم، زمانی كه می‌طلبد كه از فناوری‌ها در راستای خدمت به دين و حفظ تاريخ و ميراثمان بهره ببريم و آن‌را به نسل‌های كنونی و نسل آينده منتقل كنيم.

القاضی همچنين تصريح كرد: طراحی نقشه ديجيتال اماكن نزول قرآن را از سال 2006 ميلادی آغاز كردم و گروهی از كارشناسان نيز در اين راه به من كمك كردند.

سيستم اطلاعات جغرافيايی يا جی ‌آی‌ اس يك سيستم اطلاعاتی معمولاً كامپيوتری است كه به توليد، پردازش، تحليل، و مديريت اطلاعات جغرافيايی (اطلاعات مكانی) می‌پردازد.


فرم در حال بارگذاری ...