« در مقابل این گونه افراد پاسخ گو نباشید..چرا كافر شرعاً نجس است؟ »

علم و اخلاق هویت حوزه انقلابی است.

نوشته شده توسطرحیمی 4ام شهریور, 1395

مدیر حوزه‌های علمیه در جمع اساتید و طلاب کاشانمدیر حوزه‌های علمیه در جمع اساتید و طلاب کاشان

علم و اخلاق هویت حوزه انقلابی است

  مدیر حوزه‌های علمیه کشور،‌ علم و اخلاق را هویت حوزه انقلابی خواند و تصریح کرد: بنیان علوم انسانی باید در حوزه ریخته شود و با تکیه بر فقه جواهری به قلمروهای نو بپردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کاشان،‌ آیة‌الله علیرضا اعرافی،‌ 31‌مرداد در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه کاشان،‌ با بیان این‌که برای روحانیون هیچ افتخاری بالاتر از این نیست که در این دستگاه عظیم جهاد و اجتهاد افتخار خدمت به مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام را کسب کرده‌اند، گفت: …  

مدیر حوزه‌های علمیه کشور،‌ علم و اخلاق را هویت حوزه انقلابی خواند و تصریح کرد: بنیان علوم انسانی باید در حوزه ریخته شود و با تکیه بر فقه جواهری به قلمروهای نو بپردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کاشان،‌ آیة‌الله علیرضا اعرافی،‌ 31‌مرداد در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه کاشان،‌ با بیان این‌که برای روحانیون هیچ افتخاری بالاتر از این نیست که در این دستگاه عظیم جهاد و اجتهاد افتخار خدمت به مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام را کسب کرده‌اند، گفت: استادی که وارد این دستگاه می‌شود،‌ اولین شرط او شناخت تاریخ حوزه‌های علمیه در قرون و اعصار گذشته است. لذا در برنامه‌های فرهنگی حوزه باید آشناسازی با این تاریخ گنجانده شود و قطعاً با مطالعه این تاریخ به هویت حوزوی خود دست پیدا خواهند کرد.

عضو جامعه مدرسین با بیان این‌که هویت حوزه به ابعادی وابسته است،‌ عنوان داشت: مهمترین هویت حوزه علمی،‌ تحقیقی،‌ اخلاقی - تربیتی و اجتماعی - سیاسی است،‌ لذا این هویت را باید در این ابعاد شناخت تا بتوان از این طریق به قله‌های بلند دست یافت.

آیةالله اعرافی اشاره به پیشینه حوزه‌های علمیه، خاطرنشان کرد: علامه حلی،‌ شیخ انصاری،‌ ملاصدرا و بزرگان دیگر،‌ در حوزه‌های فقهی،‌ علمی و حدیثی آثار زیادی را از خود به یادگار گذاشتند و دانشگاه‌های بزرگ دنیا از همین آثار بهره‌ها می‌برند. در عصر ما نیز آیة‌الله حائری یزدی،‌ علامه طباطبایی‌ها و امام خمینی قدس‌سره برای هویت حوزه تلاش‌های زیادی انجام دادند،‌ بنابراین باید این هویت علمی را شناخت.

وی تصریح کرد: باید علوم اسلامی را گسترش داد و در هر عصری دغدغه تولید فکر و اندیشه در عرصه فقهی و حدیثی داشت و طلاب جوان و اساتید این وظیفه و رسالت سنگین را بر عهده دارند.

وی با تأکید بر این‌که باید هویت علمی حوزه و نیازهای عصر حاضر را به درستی شناخت و گام‌های درست برداشت، تصریح کرد: یکی از افق‌های پیش رو بحث فقه جواهری است و باید با تکیه بر فقه جواهری به همان روش،‌ به قلمروهای نو بپردازیم و به نیازهای جدید پاسخ دهیم. البته مراد از نو تکیه بر روش اجتهادی اصیل با تکیه بر فقه جواهری است،‌ لذا باید مرزهای دانش عظیم فقه را گسترش داد و این امر جز با درس خواندن و برنامه دقیق برای آینده،‌ مسیر نمی‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه، ضمن تأکید بر مباحث فلسفی و کلامی در حوزه، به علوم انسانی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: این علوم در غرب توسعه پیدا کرده و در زندگی بشر رشد یافته است؛ امروز حوزه باید کارهای بزرگی در زمینه تولید فکر علوم دینی و انسانی انجام دهد تا بتواند در این عرصه به‌خوبی پاسخ‌گو باشد؛ البته برای دانشگاه احترام قائل هستیم،‌ اما باید بنیان علوم انسانی در حوزه علمیه ریخته شود.

عضو شورای عالی حوزه با بیان این‌که یک بخش هویت حوزه،‌ هویت علمی است،‌ اما بخش دیگر هویت اخلاقی است،‌ اظهار داشت: اخلاق یعنی پاکی،‌ خلوص،‌ معرفت و فعالیت در عرصه‌های دینی و انقلابی. این‌که مقام معظم رهبری بر انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه تأکید می‌کنند، یعنی حوزه خاستگاه انقلاب بوده و نباید به خاطر نفوذ از تولید فکر سازنده عقب بمانیم. در حوزه‌های علمیه باید از تجربه‌های جدید استفاده کرد،‌ ولی نباید از سنت‌های اصیل حوزه گذشت.

بر پایه همین گزارش،‌‌ آیة‌الله اعرافی،‌ در جمع مدیران حوزه علمیه کاشان هم که در دفتر امام جمعه این شهر برگزار شد، به رسالت‌های پیش روی مدیران برای آینده بهتر حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: حوزه باید نقش هدایتی بر جامعه علمی داشته باشد و نقش فراملی خود را هم فراموش نکند.

▪ تعلیم «فقه‌النفس» در حوزه تقویت شود

این گزارش می‌افزاید،‌ آیة‌الله نمازی نماینده ولی‌فقیه در کاشان هم در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی 96-95 حوزه علمیه کاشان،‌‌ با تأکید بر این‌که حوزویان برای تأثیر‌گذاری بیشتر و بهتر نباید تنها به یادگیری الفاظ در موضوع‌های مختلف بسنده کنند،‌ اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مسایل در حوزه،‌ تعلیم «فقه‌النفس» است.

وی دلیل ناکامی تلاش دشمنان در طول 15 قرن برای نابودی امامت و مرجعیت شیعی را برخورداری علما از ابزار «فقه‌النفس» دانست و افزود: مرجعیت شیعه به دلیل مجهز بودن به ابزار «فقه‌النفس» در جهان پیام دارد و نمونه آن دو پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپایی است. حوزویان نباید به خواندن چند استدلال در ابعاد مختلف اصولی و فقهی اکتفا کنند،‌ بلکه این الفاظ و استدلال‌ها مقدمه‌ای برای یک عمل و فعالیت مهم‌تر یعنی طهارت و پاکی نفس،‌ روح و جسم و داشتن تقواست.


فرم در حال بارگذاری ...