« رفیق های خوب در روز رستاخیزعملی که مانع سلوک و رسیدن به انسانیت است »

غرب، با تغییر سبک زندگی ما، عاداتمان را تغییر می دهد+گزارش تصویری

نوشته شده توسطرحیمی 2ام تیر, 1395

 

حجت الاسلام پناهیان

حجت الاسلام پناهیان:

صهیونیست ها این را فهمیدند که اگر سمت عقایدتان بیایند با پاسخ های محکم تو دهانشان خواهید زد چون عقاید دلایل محکمی دارند و فطرت انسان از عقاید حمایت می کند.

آنها فهمیده اند اگر دست به عقاید مردم بزنند پس زده خواهند شد اما برای اینکه ملت ها را برده ی خود کنند با سبک زندگی آنها کار دارند.

یک چیزی که در سبک زندگی ضد فرهنگ ماست، نباید به فرهنگ خودمان بیاوریم ما باید سبک خودمان زندگی کنیم،


مراسم شب شانزدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان و مناجات خوانی حاج مهدی سماواتی در حسینیه آیت الله حق شناس(ره) برگزار شد.در ادامه متن سخنان حجت الاسلام پناهیان را می خوانید:

ترویج سبک زندگی غلط غربی از طریق عادات

معلوم نیست چرا بسیاری از افراد تحصیل کرده در علم اوج نمی گیرند به طوری که نظریه پرداز، مبتکر و خلاق باشند و به تولید علم بپردازند. دانشمندان و افرادی که تغییراتی در عالم علم پدید آوردند، افرادی با ویژگی های ذهنی خارق العاده لزوماً نیستند. در زمینه های دیگر هم همینطور است. تزکیه یعنی نمو و رشد و حد توقف ندارد و لازمه اش پاک شدن است. خیلی از مومنین به یک حدی از ایمان و تقوا می رسند انگار خودشان را محدود می کنند و متوقف می شوند با اینکه همه می دانیم گرامی ترین شما نزد خدا با تقواترین است، پس معلوم می شود خدا از ما رشد بیشتری از تقوا را انتظار دارد.

مسیر معنوی رشد باید دائمی باشد. یکی از عواملی که مانع رشد ما می شود بی تردید عادات ماست. عادات خیلی مانع رشد می شوند. امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: عادت اجازه رسیدن به درجات رشد و مراتب عالی را نمی دهد.

قدرت تغییر عادت قدرت بزرگی است. دوم اینکه عادات بد را حتما باید ترک کنیم و بدانیم عادات خوب ما هم گاهی اوقات مانع رشد است. مثلا خدا امتحانی گرفت و در شرایط جدید قرار گرفتیم آیا می توانیم عادات را بشکنیم؟

همه ی ما باید آماده باشیم عادات خوب ما را خدا با امتحانش بشکند. عادات بد را باید ترک کنیم و عادات خوب را پیدا کنیم و برنامه ریزی برای عادات خود داشته باشم. برای حضرت امیرالمومنین علیه السلام یک غذای خوبی آوردند و حضرت فرمودند خیلی غذای خوبی است اما من نمی خواهم شکمم را به غذای تجملی و چرب و چیلی عادت دهم! پرهیز حضرت  به خاطر “عادت نکردن” است نه اینکه به خاطر غذای خوب باشد.

یک وقتی هست شما از عادات خودت مراقبت می کنی که به چه چیزی عادت کنی یا نکنی! قدرت تغییر عادت پیدا کنیم، این چیزی است که خداوند متعال از ما می خواهد. میزان اهمیت عادت را شب گذشته بررسی کردیم. با قدرت “تغییر عادت” است که اولیای خدا به درجات عالی می رسند، و برای آدمهایی است که می خواهند خیلی رشد کنند.

اخیرا یک موضوعی در فرهنگ عمومی مطرح شده است که حتی مقام معظم رهبری هم روی آن تاکید کردند. جنگ نرم و تهاجم فرهنگی هم در آن موضوعیت دارد. موضوعی است به شدت مورد توجه صهیونیست هاست که خودشان را اداره کننده جهان بشریت می دانند و بشریت را به استثمار در آورده اند به نام “سبک زندگی” یعنی همان عادات، یا رسم و بعد کم کم بخشی از فرهنگ قرار گرفت.

تبدیل بشریت به برده! 

صهیونیستها اخیرا دیگر با عقاید افراد کار ندارند و فهمیده اند که اگر طرف عقایدش هم درست نباشد ولی عاداتش و سبک زندگی اش غلط باشد برده خواهد شد. لذا می آیند شبکه های ماهواره ای و فیلم می سازند و تا دلت بخواهد از خدا و پیغمبر صلی الله علیه و آله حرف می زنند. شاید ظاهرا به این اعتقادات احترام می گذارند اما در کنارش سبک زندگی غلط خودشان را ترویج می کنند و می آیند جا می اندازند که ببین می توانی عرق بخوری، بی حجاب باشی، اهمیتی به مظلومین جهان ندهی و برای امام حسین علیه السلام اشک بریزی و عقاید خودت هم داشته باشی، این اصرار آنهاست!

می گویند: ببین سبک زندگی ات رقاص مآبانه و هرزه گونه باشد و هر چقدر هم که می خواهی عقاید داشته باش! فهمیده اند عادات رفتاری مهمتر از عقاید و تاثیرگذارتر بر زندگی انسان است. البته این حرفهای جدید نیست و قران هم این نکته را بیان کرده است که گاهی عمل انسان عقیده ی انسان را تغییر می دهد. ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذینَ أساؤُا السُّوای أنْ كَذَّبُوا بِآیاتِ اللهِ 1 ؛ عاقبت کسانی که رفتار بد دارند این است که عقیده ی صحیح را کنار می گذارند یعنی از رفتار است که عقیده و روحیه درست می شود.

اهمیت “لباس” در خطبه ی همّام

امیرالمومنین علیه السلام وقتی می خواهند اوصاف اهل تقوا را شروع کنند از رفتار ظاهری شروع می کنند و بعد به حالات باطنی می روند. اول آن زبان است، دومین صفت انسان متقی را لباس بیان کرده اند. خیلی عجیب است پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه  و آله می فرمایند: تا وقتی لباس و خوراک امت من شبیه کافران نباشد سعادتشان را تضمین می کنم! چرا؟ چرا لباس این قدر اهمیت دارد؟

به خطبه توجه کنید: مَنْطِقُهُمُ الصَّوابُ، وَ مَلْبَسُهُمُ الاِْقْتِصادُ، وَ مَشْيُهُمُ التَّواضُعُ . غَضُّوا اَبْصارَهُمْ عَمّا حَرَّمَ اللّهُ عَلَيْهِمْ، وَ وَقَفُوا اَسْماعَهُمْ عَلَى الْعِلْمِ النّافِعِ لَهُمْ. نُزِّلَتْ اَنْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِى الْبَلاءِ كَالَّتى نُزِّلَتْ فِى الرَّخاءِ، وَ لَوْلاَ الاَْجَلُ الَّذى كَتَبَ اللّهُ عَلَيْهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ اَرْواحُهُمْ فى اَجْسادِهِمْ طَرْفَةَ عَيْن، شَوْقاً اِلَى الثَّوابِ، وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقابِ 2 ؛

حضرت درباره ی چشم، گوش، زبان و لباس و بعد از آن سراغ حالاتشان و اشتیاقشان به خدا می رود. وقتی امیرالمومنین علیه السلام متقین را بخواهد توصیف کند اول از ظاهرشان می گوید در این مراقبت ها، متقین فوق العاده هستند.

صهیونیست ها روی عادات ما بیشتر کار می کنند

صهیونیست ها این را فهمیدند که اگر سمت عقایدتان بیایند با پاسخ های محکم تو دهانشان خواهید زد چون عقاید دلایل محکمی دارند و فطرت انسان از عقاید حمایت می کند. آنها فهمیده اند اگر دست به عقاید مردم بزنند پس زده خواهند شد اما برای اینکه ملت ها را برده ی خود کنند با سبک زندگی آنها کار دارند.

یک چیزی که در سبک زندگی ضد فرهنگ ماست، نباید به فرهنگ خودمان بیاوریم ما باید سبک خودمان زندگی کنیم، فرهنگ ما بخشی ایرانی و بخشی اسلامی است. می فرماید لباس مردم زمانه ی توست. افغانی ها، عربها و پاکستانی ها لباس خودشان را نگه داشته اند اما مرکز ایران لباس خودشان را تبدیل به لباس غربی کرده اند! خیلی ضررها هم دارد.

آن زمانی که لباس ما را تغییر دادند افراد برجسته ای در کشور نبودند تا از فرهنگ خودی دفاع کنند، چرا باید لباس دیگران را بپوشیم؟ فکر نکنم کسی یادش باشد ایرانی ها در قدیم چکونه لباس می پوشیدند. البته الان توصیه ام این نیست که لباس تغییر کند هرجند می شود لباس ایرانی طراحی کرد. اما خیلی ها به موضوع سبک زندگی اهمیت نمی دهند، به موضوع سبک عروسی گرفتن یا مراسم برای مردگان اهمیتی نمی دهند. اینکه اولیای خدا به عادات خیلی اهمیت می دهند این اهمیت تازه قدرش دانسته شده.

کتاب “حلیة المتقین” بسیاری از جزئیات رفتاری را برای شما تنظیم می کند. البته الان علم با پیشرفته ترین مطالعات علمی ثابت کرده بسیاری از جزئیات رفتاری که دین پیشنهاد داده، با علم تطبیق دارد.

چرا فرهنگ خود را مفت باختیم؟

چرا ائمه ی هدی علیهم السلام این همه وقت گذاشته اند برای این سبک زندگی و جزئیاتش، برای ما حرف زده اند؟ امام صادق علیه السلام فرموده اند: من در سفره ای که سبزی نباشد در آن نمی نشینم، بعد سبزی ما را تبدیل به سالاد کرده اند! فرق سالاد با سبزی در دستگاه گوارش چیست؟

ما ایرانی ها خیلی ویژگی های خوبی داریم اما در عادات رفتاری و سبک زندگی انسانهای بی دقت و بی بند و بار هستیم. غربی ها تهاجمی به فرهنگ ژاپنی ها نشان دادند عجیب و غریب! و آنها هم مقاومتی عجیب و غریب در مقابل آنها نشان دادند با اینکه آمریکا در واقع سلطان کشور آنهاست. قانون کاپیتولاسیون در آنجا حاکم است.

ما تا بخاری آمد، اصلا معلوم نشد چطور کرسی ها را جمع کردیم! اما تازه کم کم می گویند کرسی پای شما را گرم کند بهتر از این است که تمام اتاق را گرم کنید! پس بی فکری در تغییر زندگی چه بود؟

به جزئیات رفتاری پیشنهاد شده در اسلام اهمیت دهیم

عادات رفتاری مانع رشد است، عادات بد مهمتر از عقیده است و مانع رشد است! و ما طلبه ها تا فرصت پیدا می کنیم از عقاید دینی صحبت می کنیم. مردم به مسجد می روند باید هر شب یک روایت درباره ی جزئیات سبک زندگی و رفتاری به گوششان بخورد. ما بیشتر از مفاتیح الجنان به حلیة المتقین نیاز داریم. توبه و دعای کسی که رفتارش غلط است مستجاب می شود؟ حلیة المتقین را به عنوان نمونه مثال می زنم و ممکن است در آن روایات ضعیف هم باشد. موضوع اهمیت دادن به جزئیات رفتار و عادت کردن به داشتن برنامه برای زندگی است.

انسان باید برای رفتارش برنامه داشته باشد نباید بدون توجه و حساب و کتاب عادات رفتاری دیگران را ببلعد و تغییراتی در زندگی خودش بدهد. سبک زندگی امروزه تعیین کننده تر از عقاید انسانها در سرنوشتش است.

به همین دلیل است اسلام می گوید بچه ات را از 7 سالگی وادار به نماز کن! نمی فرماید یک دوره جهان بینی توحیدی به او یاد بده! برای اینکه فهمش باز شود ابتدا رفتارش را درست کن! و مدارس ما به رفتار و سبک زندگی بچه ها چه اهمیتی می دهد؟ اخیرا مدارس غربی در کانادا یا در جاهای دیگر به شدت از ما اسلامی تر رفتار می کنند و تماماً حرفهای دین ما را اجرا می کنند ولی در مدارس ما رفتار بچه ها را به حال خودشان گذاشته ایم!

آنها (غربی ها) می دانند رفتار بچه را باید حساب شده کنترل کرد و این دقت در رفتار بچه مقدماتی برای آینده ی بچه ها می شود. آنها در غرب برای تربیت کشیش شیوه هایی دارند 100 درصد اسلامی است وما در حوزه های علمیه به آن شیوه ها بیش از آنها احتیاج داریم و چون شیوه های انها را در حوزه های علمیه اجرا نمی کنیم دائما ضربه می خوریم! مثلا ما در مورد تواضع فقط سخنرانی می کنیم اما آنها رفتارهایی را طراحی میکنند و می گویند کسی که درس کشیشی می خواند باید این کارها را انجام دهد که طلبه های ما حاضر به انجام آن ها نیستند! رفتارهایی دقیق و جزئی، تواضع که سخنرانی نمی خواهد!

خیر یعنی عادت کردن!

امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: عَوِّدْ نَفسَكَ السَّماحَ و تَخَيّرْ لَها مِن كُلِّ خُلقٍ أحسَنَهُ ، فـإنّ الخَـيرَ عادَةٌ 3 ؛

بخشش را به آن عادت کن! آدم تا به بخشش عادت نکند در لحظه ی حساس نمی تواند ببخشد، اگر کسی درباره عفو و اغماض دیگران، عادت نکند انسان نمی شود! برای خودت از هر اخلاقی بهترینش را پیدا کن، اساساً خیر یعنی عادت کردن.

یا در جای دیگر می فرماید: عَوِّدْ اُذُنـَكَ حُسْنَ الاِْسْتِماعِ وَ لا تُصغِ اِلى ما لا يَزيدُ فى صَلاحِكَاستِماعُهُ فَاِنَّ ذلِكَ يُصدِئُ الْقُلوبَ وَ يوجِبُ الْمَذامَّ 4 ؛

گوش خود را به شنيدن خوبى ها عادت بده و به آنچه كه به صلاح و درستى تونمى افزايد گوش مسپار، زيرا اين كار، دل ها را زنگار مى زند و موجب سرزنش مى شود.

اینهایی که عادت دارند به تلویزیون نگاه کنند! روانشناسان می گویند این عادت کردن انسان را خرفت بار می آورد! عادت کردن به فیلم نگاه کردن انسان را نابود می کند اصلا فرقی ندارد چه فیلمی ببیند! اگر مفید هست گوش دهید. تصمیم بگیرید گروهی درست کنید که فقط چیزهای مفید و ضروری در آن باشد. بنده یک مدت در شبکه های اجتماعی بودم تا ببینم چه خبر است اما بعد از مدتی دیدم کم کم ذهن، تفکر و قدرت تفکر نابود می شود و همه را کنار گذاشتم!

“عمل” از “علم” تاثیر بیشتری روی انسان دارد

آدم بیکار مدام می خواهد از همه جیز خبردار شود اینها عادات بد است. یاد بگیرید هرچیزی را نخوانید و نشنوید! عادت به خوبی ها را دشته باشیم. می فرمایند: عادات بر هر انسانی سلطه و تسلط دارند. یا می فرمایند: عادت طبیعت ثانویه ی انسان را تشکیل می دهد. یا اینکه: اگر کسی از عادتش دست بردارد مانند معجزه است. اولا “عمل” از “علم” قطعا روی ما بیشتر تاثیر می گذارد اثر عمل روی انسان قطعی است مخصوصا اگر در دارز مدت باشد. در روایات حتی زمان هم برای عادت به خوبی ها تعیین کرده اند.

امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: ما اهل بیت بر خودمان واجب می دانیم کسی که زیاد با ما رفت و آمد کند هرجه بخواهد به او می دهیم.

حجت الاسلام پناهیان

پی نوشت:

1- سوره روم آیه 10.

2- نهج البلاغه خطبه همّام

3- بحار الأنوار:77/213/1.

4- غررالحكم، ح ۶۲۳۴.


 

نبع: وارث

 

 


فرم در حال بارگذاری ...