« کاش کسی پیدا می شد به یاد قربانیان کشمیر همچون فرانسه شمعی روشن کندماجرای حضور ملکه‌ها در تهران چیست؟ +عکس »

غربت حجاب در چهره پوشانی دشمن پشت ویترین ها

نوشته شده توسطرحیمی 28ام تیر, 1395

عروسک های مصنوعی در سکوت قبح زدایی می‌کنند


 بیرجند- استفاده از مانکن‌ها و تبلیغ پوشش‌های غربی تابلوی تهاجم فرهنگی دشمن پشت ویترین مغازه‌ها است که اخیراً در سطح بازارهای خراسان جنوبی در حال افزایش است.

مقوله حجاب از دیرباز مورد تاکید و توصیه بزرگان، پیامبران و کتب مقدس الهی بوده است. آن‌گونه که در تعاریف هم آمده، حجاب تنها به معنی انداختن چادری بر سر دختران و یا روسری بر سر کودکان نیست بلکه معانی فراتر از این را دارد.

 مردم بر این باور غلط هستند که باید حجاب را در پوشش داشته و تنها مختص بانوان است، غافل از اینکه حجاب واقعی، پرده انداختن بر خانه دل، رو گرفتن از نامحرم بوده و مرد و زن نیز مکلف به رعایت این امر خطیر هستند.

این روزها اگر چه حجاب بر برخی دل‌ها رخنه کرده اما ترویج به بی‌حجابی همانند موریانه و در چهره‌ای متفاوت در جایی دیگر نیز سرباز کرده است.

کافی است مدت‌زمانی نیم‌ساعته را در بازارها قدم بزنی. بی‌هیچ دغدغه‌ای برای خرید، هدفت تنها دیدن باشد. به‌خوبی تماشا کن و آنگاه به دَه و یا بیست سال گذشته بازگرد …زمانی که همین بازار تنها محلی برای عرضه محصولات ایرانی بود. مانکن‌های غربی را به خود ندیده و مدل های عجیب و غریبی را در خود احساس نکرده بود.

 دود مه آلود سپند در ورودی و خروجی بازار به مشام می‌خورد و گاه‌وبیگاه صدای آواز پیرمردی که در دنیای خود اما برای دیگران نغمه‌سرایی می‌کرد، دلت را با شادی و دهانت را با عطر خوش صلوات عجین می‌ساخت.

این روزها ویترین مغازه‌ها تصویری دیگر را به نمایش گذاشته است. گویی برنامه‌ریزی دشمن در این مکان به‌خوبی پیاده شده است و چه نیکو گفته‌اند: «این روزها دشمن برای جنگ با ایران به دنبال اسلحه و موشک نیست چرا که به دنبال برداشتن حجاب است.»

طرحی جدید برای ترویج بی‌حجابی

چیزی به غروب نمانده، ورودی بازار بیرجند را در پیش گرفته‌ام. تردد خودروها در خیابان روبه روی بازار از ازدحام جمعیت درونش خبر می‌دهد. از ورودی‌اش نیز پیداست که باید با حرکت آرام و لاک‌پشتی از میان جمعیت عبور کنی. در هر مغازه‌ای چندین مشتری مشغول بحث و گفت گو با فروشنده بوده و یا در تماشای اجناس، زمان سپری می‌کنند.

در برخی از مغازه‌ها هم مانکن‌هایی برای تبلیغ البسه جای گذاری شده که رنگی از فرهنگ ایرانی ندارند. مانکن‌هایی که با پوشش لباس های خارجی و برخی نیز نیمه عریان بازی خوبی را در ترویج فرهنگ غربی ایفا می‌کنند.

ترویج بی‌عفتی و بی‌حجابی در جامعه اسلامی توسط بیگانگان، کاری شیطانی است که از سالیان دور در ایران اسلامی وجود داشته است؛ از زور دوران رضاخان قلدر تا تأثیر نرم ماهواره‌ها در خانواده‌ها و یا همین مانکن‌هایی که امروز طرحی جدید برای ترویج بی‌حجابی و فرهنگ را در روح جوان ما می‌پرورانند و عده‌ای دانسته یا ندانسته به آن دامن می‌زنند.

مسیرم را به جلو می‌روم.دختران، پسران، کودکان و افراد مسن زیادی به چشم می‌خورند… سخنان همسایه پیرمان در ذهنم مرور می‌شود … چه زیبا بیان می‌کرد: «دشمن از مکان های عمومی شروع می‌کند. جایی که همه اقشار حضورداشته باشند. مساجد، بازارها، هیئت‌ها و مکان های تفریحی»

هر مانکن دریایی از حرف است. برخی تو را به ندای زیبای اسلام فرامی‌خوانند و برخی نیز در بیان زیبایی های کاذب افراد با پوشش غربی تلاش می‌کنند.

ویترین های زنانه و فروشندگان مردانه

و اما ورود خبرنگار مهر به مغازه‌ها، داستان دیگری را روایت می‌کند. زنانه بودن ویترین و مردانه بودن فروشنده! چیزی که باعث نارضایتی برخی از مشتری‌ها می‌شود. چندین پله تا زیرزمین راه است. بدون طی کردن پله‌ها و از همان بالای ورودی با چشمانم درون مغازه را رصد می‌کنم. فروشنده‌ای به چشم نمی‌خورد. صدای جوانی تقریباً ۲۲ ساله طنین‌انداز می‌شود «بفرمایید خانم».

با نگاهی اجمالی سراغ از صاحب مغازه می‌گیرم. این پسر جوان خود را فروشنده معرفی کرده و درحالی‌که از پله‌ها به سمت انتهای مغازه می‌رود، مرا به داخل دعوت می‌کند. انگشت بر دهان مانده‌ام، مگر می‌شود ویترین مغازه‌ای زنانه بوده و اما مردی نیز به فروش اجناس بپردازد؟

مسیر خروجی بازار را در پیش می‌گیرم. هرچه به غروب نزدیک تر می‌شود، سیل جمعیت نیز فزونی می‌یابد. فرصت را مغتنم شمرده و به سراغ برخی افراد می‌روم تا این بار وضعیت رضایت و یا نارضایتی های مشتریان را به رشته تحریر درآورم.

پوشش اسلامی ترویج شود

با نگاه ظریفی به مانکن خیره شده است و گاها با دست راستش، مانتوی ملبس شده‌اش را لمس می‌کند. با بیان «جنس مرغوبی دارد» به سراغش رفته و با پرسش چند سؤال به گفت و گو با وی می‌پردازم.

زهرا موسایی در گفت و گو با خبرنگار مهر، بیان می‌کند: اجناس مرغوب بوده اما پوشش برخی از مانکن‌ها نیز چهره زیبایی ندارد.

وی با بیان اینکه باید در این مکان‌ها بیشتر به ترویج پوشش اسلامی پرداخته شود، می‌افزاید: بیشتر مانکن‌های پسرانه هم بالباس و فرهنگ غربی پوشیده شده‌اند.

موسایی با بیان اینکه حجاب از تأکیدات مقام معظم رهبری است، ادامه می‌دهد: باید همه کسبه ها فرمایشات رهبری پیرامون ترویج حجاب را مد نظر گرفته و سپس به تبلیغ اجناسشان بپردازند.

ترویج حجاب در خیابان های خلوت بیرجند

محمد اصغری مخاطب دوم خبرنگار مهر، می‌گوید: متأسفانه برخی از مغازه‌ها که به‌طور کلی به عرضه لباس های اسلامی می‌پردازند، در خیابان های خلوت بیرجند مانند کوچه‌های عدل و کارگران فعالیت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید نمایندگی این مغازه‌ها در بازار نیز فعالیت کند، می‌افزاید: همچنین مانکن‌های فعلی در بازار باید سامان‌دهی شوند.

اصغری با اشاره به تأثیر پوشش مانکن‌ها بر فرزندان، بیان می‌کند: بسیاری از کودکان با دیدن این مانکن‌ها به دنبال همان پوشش می‌روند.

وی با بیان اینکه دشمن کنونی به دنبال ضربه زدن به فرهنگ مردم است، افزود: باید با همکاری همه مردم و مسئولان مانع پیشرفت دشمن در برنامه‌هایشان شویم.

ساماندهی ۸۰ درصد از مانکن‌ها

رئیس مجمع امور صنفی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کمیته‌هایی در راستای نظارت بر امور فرهنگی بازار تشکیل شده است گفت: این کمیته‌ها متشکل از معتمدین بازار، بسیج اصناف و انجمن اسلامی بوده و هفته‌ای یک بار با یکدیگر به گفت و گو می‌پردازند.

مرتضی یزدان‌شناس ادامه داد: این افراد به‌طور دوره‌ای در بازار حرکت کرده و بر مانکن‌ها، ویترین و امور فرهنگی نیز نظارت و بازرسی می‌کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۸۰ درصد از مانکن‌ها سامان‌دهی شده‌اند، اظهار کرد: چنانچه گزارشی از وضعیت نامناسب مانکن‌ها گزارش شود، در اسرع وقت پیگیری می‌شود.

یزدان‌شناس ادامه داد: همچنین با فروشنده و ورود آقایان در مغازه‌های عرضه لباس‌زیر زنانه به‌شدت برخورد می‌شود.

ایجاد دو فروشگاه عرضه لباس اسلامی در بازار

رئیس مجمع امور صنفی خراسان جنوبی بیان کرد: در آینده‌ای نزدیک دو فروشگاه مختص عرضه لباس اسلامی در بازار بیرجند ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون با ایجاد این فروشگاه‌ها موافقت شده است، ادامه داد: در حال حاضر به دنبال مکانی مناسب برای جای گذاری این فروشگاه‌ها هستیم.

یزدان‌شناس اظهار کرد: از طرح های عفاف و حجاب و ایجاد واحد های عرضه محصولات اسلامی حمایت می‌کنیم.

زخم عمیق بی تفاوتی نسبت به عفاف و حجاب

مسئول دفتر امور زنان و خانواده ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی هفته گذشته در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه بحث عفاف و حجاب تنها مختص به پوشش چادر و مقنعه نیست، بیان داشت: معتقدیم در عین حال که پوشش چادر و مقنعه یک پوشش ایده آل در جامعه اسلامی است اما حضور بانوان با حجاب اسلامی بدون چادر نیز منافاتی با بحث حجاب ندارد.

فرشته اسدزاده اضافه کرد: همچنین باور داریم که مسئله عفاف زن و مرد ندارد و باید در همه شئونات رعایت شود.

وی با بیان اینکه  در ستاد امر به معروف و نهی از منکر به مسئله عفاف و حجاب از منظر فقهی، حقوقی و بهداشت و روان نگاه خواهد شد، گفت: به این باور رسیده ایم وقتی نگاه افراد به بی حجابی عادی شده یعنی اینکه حقوق اجتماعی مردم نادیده گرفته شده و حریم عفاف و حجاب در جامعه باید به گونه ای باشد که حقوق شهروندی در آن رعایت شود.

مسئول دفتر امور زنان و خانواده ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی با بیان اینکه پیکر جامعه ما رخم خورده است و این زخم عمیق بی تفاوتی است، عنوان داشت: در حال حاضر جامعه  این آسیب را می بیند که افراد از کنار معضل ها رد می شوند، فسادها در جامعه مشهود است اما هیچ کس ورود متعهدانه و مسئولانه ندارد و هر کس کار را به دیگری واگذار می کند.

اسدزاده بر لزوم مردمی شدن مسئله امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد و افزود: اگر دغدغه مردم این باشد که جامعه سالم برای خود و فرزندان خود بسازند آن زمان است که موفق شده ایم.

وی با بیان اینکه نگرانی ما عادی شدن بی حجابی در جامعه است، بیان داشت: باید این دغدغه در بین مردان ایجاد شود و لازمه این کار تکرار است وگرنه مسئله خاموش شده و به فراموشی سپرده می شود.

کودکان و نوجوانان ما با عبور در کوچه و خیابان در ذهنشان این موضوع تداعی می‌شود که  الگوی درست پوشش همان است که هر روز در اطراف خود مشاهده می‌کنم و پس از مدتی پوشیدن این لباس‌ها برایشان عادی می‌شود.

فضای جامعه اسلامی باید محیط رشد ارزشها باشد تا دشمن به اهداف شوم خود که فرهنگ‌سازی غربی در  جامعه اسلامی و تغییر سبک زندگی اسلامی است دست نیابد.

خراسان جنوبی نیز  از دیرباز مهد فرهنگ ناب اسلامی بوده و باید با همکاری مسئولان و با حذف زمینه‌های تبلیغ فرهنگ غربی، این اصالت دیرینه را حفظ کنیم.

منبع:خبرگزاری مهر





فرم در حال بارگذاری ...