« کیفیت پیدایش و نشو و نمای شیعه | دفع بلاها و سختى ها با دعای امام » |
فلسفه احکام الهى
نوشته شده توسطرحیمی 9ام دی, 1391
و درود خدا بر او، فرمود:
- خدا «ايمان» را براى پاکسازى دل از شرک،
- و «نماز» را براى پاک بودن از کبر و خودپسندى،
- و «زکات» را عامل فزونى روزى،
- و «روزه» را براى آزمودن اخلاص بندگان،
- و «حج» را براى نزديکى و همبستگى مسلمانان،
- و «جهاد» را براى عزّت اسلام،
- و «امر به معروف» را براى اصلاح توده هاى ناآگاه،
- و «نهى از منکر» را براى بازداشتن بى خردان از زشتى ها،
- «صله رحم» را براى فراوانى خويشاوندان،
- و «قصاص» را براى پاسدارى از خونها،
- و اجراى «حدود» را براى بزرگداشت محرّمات الهى،
- و ترک «مى گسارى» را براى سلامت عقل،
- و دورى از «دزدى» را براى تحقّق عفّت،
- و ترک «زنا» را براى سلامت نسل آدمى،
- و ترک «لواط» را براى فزونى فرزندان،
- و «گواهى دادن» را براى به دست آوردن حقوق انکار شده،
- و ترک «دروغ» را براى حرمت نگهداشتن راستى،
- و «سلام» کردن را براى امنيت از ترسها،
- و «امامت» را براى سازمان يافتن امور امّت،
- و «فرمانبردارى از امام» را براى بزرگداشت مقام رهبرى، واجب کرد.
و قال ع فرض الله الإيمان تطهيراً من الشرک- و الصلاة تنزيهاً عن الکبر- و الزکاة تسبيباً للرزق- و الصيام ابتلاءً لإخلاص الخلق- و الحج تقربةً للدين- و الجهاد عزاً للإسلام- و الأمر بالمعروف مصلحةً للعوام- و النهي عن المنکر ردعاً للسفهاء- و صلة الرحم منماةً للعدد- و القصاص حقناً للدماء- و إقامة الحدود إعظاماً للمحارم- و ترک شرب الخمر تحصيناً للعقل- و مجانبة السرقة إيجاباً للعفة- و ترک الزنى تحصيناً للنسب- و ترک اللواط تکثيراً للنسل- و الشهادات استظهاراً على المجاحدات- و ترک الکذب تشريفاً للصدق- و السلام أماناً من المخاوف- و الأمانة نظاماً للأمة- و الطاعة تعظيماً للإمامة.
نهج البلاغه /حکمت252
فرم در حال بارگذاری ...