« چه افرادی از گرفتن روزه ماه رمضان معاف هستند؟ | می شود با دسته بسته سربلند آمد برون » |
ماه رمضان ماه بندگی خدا
نوشته شده توسطرحیمی 26ام خرداد, 1394مهمترین و موثرترین آمادگی برای ورود به ماه رمضان چیست؟
برای این که بتوانیم بر سر این سفره معنوی بنشینیم و بهره کافی از آن ببریم باید نکاتی را به عنوان مقدمه در نظر گرفت و پیش از ورود به ماه رمضان به آنها عمل کرد.
حجت الاسلام جلال صدر، مبلغ دینی در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: بهترین تعبیری که می توان در رابطه با ماه مبارک رمضان به کار برد این است که ما در حال وارد شدن به یک مهمانی هستیم که تفاوت هایی با مهمانی های دنیایی دارد. هرچند مهمانی ها یک نقطه مشترک باهم دارند و نقطه اشتراک آنها در این است که انسان اصولا برای مهمانی باید خود را از جهت آراستگی ظاهری و همچنین وسیله ای که با آن به مهمانی می رود، آماده کند.
وی افزود: طبیعتا مهمانی خدا نیز آمادگی های خاصی می طلبد. اما چون این مهمانی یک مهمانی معنوی است آمادگی برای آن نیز باید جنبه های معنوی داشته باشد.
تفاوت این مهمانی با مهمانی دنیایی آن است که انسان در مهمانی های دنیایی با مادیات پذیرایی می شود اما مهمانی خدا شکل و شمایل دیگری دارد. چرا که خدا با روزه و گرسنگی و برخی محرومیت های مادی از ما پذیرایی می کند که درعین حال این محرومیت ها نتایج والاتر و بالاتری برای انسان به دنبال خواهد داشت.
این کارشناس دینی تصریح کرد: اگر بخواهیم نتیجه روزه در ماه مبارک رمضان را در کلمه خلاصه کنیم خداوند متعال آن را به خوبی در قران بیان فرموده آن جا که می فرماید:
« يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ؛
ای افرادی که ایمان آوردهاید! روزه بر شما نوشته شده، همانگونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شده بود.
خداوند می فرماید: من روزه را بر شما واجب کردم در حالی که برای امت های قبل نیز واجب بود و دلیل وجوب آن « لعلکم تتقون»، برای این که به تقوا برسید و نتیجه تقوا نیز بندگی است. یعنی خداوند روزه را بر ما واجب کرده است تا ما بنده الهی شویم.
حجت الاسلام صدر در ادامه به مقدمات لازم برای ورود به ماه مهمانی الهی اشاره کرد و گفت: برای این که بتوانیم بر سر این سفره معنوی بنشینیم و بهره کافی از آن ببریم باید نکاتی را به عنوان مقدمه در نظر گرفت و پیش از ورود به ماه رمضان به آنها عمل کرد.
نکته اول در این رابطه آن است که نیت و عزم جدی برای دوری از گناه داشته باشیم! انسان برای این که بتواند از انوار معنوی ماه رمضان بهره مند شود یکی از مهمترین مقدمات و آمادگی ها این است که تصمیم بگیرد در این ماه مرتکب گناه نشود. اما در باره این تصمیم می بایست پیش از ماه مبارک فکر کرده و تصمیم قطعی گرفت.
مسئله دوم این است که برای بهره مندی از ماه مبارک رمضان باید به دو موضوع «حق الله» و «حق الناس» توجه جدی داشت. «حق الله» یعنی واجبات و وظایفی که بر عهده یک عبد است. انسان باید تلاش کند اگر نواقصی در این امور داشته مانند نماز یا روزه واجبی که هنوز به جا نیاورده در این فرصت باقیمانده تصمیم بگیرد تا جایی که برای او امکان دارد جبران کند و مابقی را بعد از ماه مبارک ادامه دهد.
وی خاطرنشان کرد: مطلب دیگر توجه به «حق الناس» است. «حق الناس» یعنی حقوقی که در ارتباط با دیگران بر عهده ماست. «حق الناس» یا مادی است و یا معنوی!
اگر در امور معنوی باشد در صورتی که انسان به آنها (صاحبان حق) دسترسی داشته باشد باید از آنها طلب حلالیت کند به عنوان مثال اگر غیبتی کرده، تهمتی زده ، باید حلالیت بطلبد.
اگر هم درآن افراد دسترس نیستند و یا امکان برقراری ارتباط وجود ندارد طبق مبانی و آموزه های دینی دستور داده شده که برای آن افراد طلب استغفار کند تا آن حق الناسی که بر عهده دارد جبران شود.
حجت الاسلام صدر افزود: اگر این حق در امور مادی باشد اولین درجه برای جبران آن است که انسان آن حقوق مادی را رد کرده و از گردن خود ساقط کند و اگر در حال حاضر برایش مقدور نیست از طرف مقابل بخواهد که یا او را ببخشد و یا برای جبران به وی مهلت دهد.
اگر هم افراد صاحب حق در دسترس نیستند، یا مبلغ را نمی داند، در احکام شرع عنوانی وجود دارد به نام « رد مظالم » یعنی من مبلغی را در نظر می گیرم و با اجازه مرجع تقلید خود به فقرا می دهم تا بتوانم بدهی ای را که بر عهده دارم ادا کنم.
بنابراین ابتدا «تصمیم بر ترک گناه»، دوم «آمادگی باطنی» که با رعایت «حق الله» و «حق الناس» میسر می شود و نکته دیگر این است که انسان تمام کسانی را که او را مورد آزاد و اذیت قرار داده اند و از آنها دلگیر و نارحت است ببخشد که این عفو و بخشش در بهره مندی از فیوضات رمضان از جهت معنوی تاثیر بسزایی دارد.
خبرگزاری شبستان
فرم در حال بارگذاری ...