« داستانک:سفر قطره بارانکاش باز هم کودک بودیم! »

موانع نماز (3)

نوشته شده توسطرحیمی 18ام دی, 1391

قمار
    

     قرآن مجيد قمار را از گناهان کبيره مى داند.

     يسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا …(البقرة/219)
     در باره شراب و قمار از تو سؤال مي‌کنند، بگو: «در آنها گناه و زيان بزرگي است؛ و منافعي (از نظر مادي) براي مردم در بردارد؛ (ولي) گناه آنها از نفعشان بيشتر است.
  

   قمار عملى است که براى برنده و بازنده توليد دشمنى مى کند . قمارباز اگر ببازد به خاطر از دست دادن مالى که به زحمت فراهم کرده دشمنىِ برنده را به دل مى گيرد ، و اگر ببرد بازنده مقابلش دشمنش مى شود .

     کمتر مجلسى براى قمار تشکيل مى شود که در آن نزاع و کينه برنخيزد ، و چه بسا بازنده مال به خاطر فراوانى حسرت و اندوه دست به خودکشى بزند ، يا براى جبران از بين رفتن مالش به گناهان ديگر از قبيل دزدى يا آدمکشى دچار شود .

     جميع آلات و ادوات قمار ، ساختن و فروختن و نگهدارى آنها حرام است. و نشستن در مجلس قمار هم در آيين الهى ممنوع اعلام شده است .

     روايات حرمت قمار مانند حرمت شراب ، در کتابهاى با عظمت کافى و وسايل فراوان است ، مى توانيد به اين او منبع ارزنده اسلامى مراجعه کنيد .

     براى نمونه به يکى از آن روايات که ابزار قمار هم در آن ذکر شده اشاره مى شود :

* امام صادق (عليه السلام) مى فرمايد : فروش شطرنج و خوردن پول آن حرام و نگاه داشتنش کفر و بازى با آن شرک و سلام کردن به بازى کننده آن گناه و ياد دادن آن به مردم معصيت بزرگ است .

     آن کس که دست به شطرنج مى زند همانند اين است که دست در گوشت خوک فرو مى برد و کسى که به آن نظر مى اندازد همانند آن است که به عورت مادرش نگاه مى کند .

     بازى کننده و سلام کننده بر او نگاه کننده به بازى ، همه و همه درگناه مساوى هستند و آن کس که به بازى شطرنج بنشيند براى خويش در دوزخ جا تهيه مى کند و زندگى آن جهان برايش ايجاد حسرت مى نمايد .

     از همنشينى با قمارباز بپرهيزيد ، زيرا اهل آن مجلس محل خشم خدايند و هر ساعت در معرض غضب اند ، و چون نازل شود شما را هم خواهد گرفت.

     قمارباز چون به قمار بنشيند تمام همت و نيرويش متوجه بردن مال از طرف مقابل است و براى اين برنامه ناچار است ساعت ها معطل شود . مجالس قمار گاهى از اول روز تا غروب يا از غروب تا نزديک صبح ادامه پيدا مى کند و قماربازِ خسته و درمانده در طول روز يا در طول شب چگونه مى تواند به نماز قيام کند ؟ مگر قمارباز با نماز جمع مى شود ؟

سیمای نماز/استاد حسین انصاریان


فرم در حال بارگذاری ...