« سه توصیه برای طولانی شدن عمرمداحی در دل خود شور عشق حیدر داریم با نوای ابوذر بیوکافی »

نزول ایه مودت در شان پنج تن آل عبا

نوشته شده توسطرحیمی 15ام بهمن, 1397

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «رفیعی» به مناسبت دهه دوم فاطمیه گفت: خداوند مزد رسالت پیامبر اکرم را مودت با اهل بیت(ع) قرار دادند.

وی با بیان اینکه آیه مودت در شان پیامبراکرم(ص)، امام علی(ع)، حضرت زهرا(س) و حسنین نازل شده است، ادامه داد: انسان از راه عملی و اخلاقی می تواند نسبت به اهل بیت(ع) اظهار محبت داشته باشد برای مثال زنی که حجاب خود را رعایت می کند به نوعی به حضرت زهرا(س) که اهل حجاب بودند ابراز محبت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی اضافه کرد: جوانی که اول وقت نماز می خواند و از دروغ اجتناب می کند در اصل با این عملش اهل بیت(ع) را یاری می کند. بسیاری از انسان ها نه شیعه بلکه محب اهل بیت(ع) هسنند شیعه واقعی کسی است که مطیع اوامر و نواهی اهل بیت(ع) باشد.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: از دیگر مصادیق مودت به اهل بیت(ع) اجتناب از اعمال و رفتاری است که موجبات رنجش آن بزرگواران را فراهم می کند برای مثال کسی که اهل دروغ گفتن است و در امانت خیانت می کند و یا برخی اعمال ناشایست را انجام می دهد نمی تواند بگوید من نسبت به خاندان عصمت و طهارت(ع) محبت دارم. مودت داشتن یعنی عملکرد انسان باید مورد رضایت معصومین باشد.

وی رفع مشکلات شیعیان را از دیگر مصادیق مودت ائمه اطهار(ع) برشمرد و اظهار کرد: کسانی که با خدمت کردن به شیعیان مشکلات آنان را رفع می کنند براساس روایات وارده می توانند به اهل بیت(ع) متصل شوند و این اتصال همان مزد رسالتی است که نبی اکرم برای امت تعیین کردند. در سیره اهل بیت(ع) رسیدگی به نزدیکان بخصوص والدین بسیار توصیه شده است انسان با خدمت کردن و نکردن به والدین می تواند بهشتی و یا جهنمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: رفع نیاز دیگران و بار از دوش مردم برداشتن از مصادیق مودت به اهل بیت(ع) است طبق صریح روایات؛ چنین انسان هایی با شهدا و انبیای الهی محشور می شوند. بهترین انسان ها کسانی هستند که نفعشان بیشتر به مردم برسد و اما کسانی که زمینه نارضایتی مردم را فراهم می کنند باید از خداوند بترسند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: پرداخت وجوهات شرعی مانند خمس و زکات که باعث رفع مشکلات اقتصادی جامعه اسلامی می شود را از دیگر مصادیق مودت به شمار می رود. حجت الاسلام والمسلمین قرائتی می گفتند با این همه زحمت و تلاشی که در زمینه احیای زکات کشیدم تنها 15 درصد جامعه امروز اهل پرداخت زکات هستند. در روایات متعددی آمده اگر مردم  اهل پرداخت زکات و خمس بودند دیگر در جامعه اسلامی فقیر پیدا نمی شد. امروز حوزه های علمیه از طریق همین وجوهات خمس به تبلیغ دین اسلام می پردازند. امام خمینی فرمودند: مباحث مالی حوزه ها باید مستقل باشد و نباید به دولت ها وابسته باشد.

وی در پایان زیارت قبور ائمه معصومین و برگزاری مجالس برای اهل بیت(ع) را از دیگر مصادیق ابراز مودت دانست و خاطرنشان کرد: برگزاری مجالس اهل بیت(ع) خود تبلیغ و ترویج سیره آن بزرگان است.

منبع:شبستان


فرم در حال بارگذاری ...