« دانلود مداحی شب چهارم محرم (شب حضرت حرّ یا دو طفلان حضرت زینب سلام اله علیهانقشه راه پیشرفت اسلامی »

پیام آوران عاشورا وآگاهی از شرائط زمان

نوشته شده توسطرحیمی 28ام آبان, 1391

سخنان حضرت آیت الله سید محمد جواد علوی بروجردی(مد ظله العالی) در پایان درس خارج


اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

      الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله المعصومین المكرمین سیما بقیة الله الاعظم روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا فی العالمین واللعن علی اعدائهم و مخالفیهم و منكری فضائلهم و مناقبهم الی قیام یوم الدین.

      در حدیث كوتاهی وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) می فرماید:اعرف الناس بالزمان من لم یتعجب من احداثه»(1) آشناترین مردم به زمان خود، کسی است که از حوادث آن متعجب نگردد .

     آگاهی به شرائط زمان،یکی از نشانه های زیرکی و فطانت است.هر چه فرد دانایی و آگاهی بیشتری به زمان داشته باشد، قادر خواهد بود حوادث و وقایع را روشن­تر پیش­بینی نماید و حوادث او را غافلگیر ننماید .

     انسان باید به گونه­ای مشی کند که مطابق با شرایط زمان باشد،البته مطابقت با شرایط زمان،به هیچ وجه به معنای تابعیت از آن نیست،بلکه مقصود آن است که فرد بتواند در مقابل حوادث، مقاومت و ایستادگی داشته باشد و غافلگیر نشود.

     همین معنا در یکی از بیانات امام علی(ع) آمده است:من عرف الایام لم یغفل عن الاستعداد . (2)

     آن که روزگار را بشناسد،از آمادگی ( برای برخورد با حوادث احتمالی ) غفلت نمی­ورزد. مقصود از این روایات این است که شرایط زمانی،فرد را تحت تأثیر قرار ندهد.روح انسان به چنان تکاملی برسد که قدرت درک و تحمل ناملایمات را داشته باشد و بتواند برای مشکلات و حوادث چاره جویی کند.

     امیرالمؤمنین (ع) فرمودند:«…یا کمیل ان هذه القلوب اوعیة و خیرها او عاها…» (3)

     ای کمیل هر یک از این قلب ها ظرفیتی دارند و برترین آنها با ظرفیت ترین آنهاست.هر چه تحمل و ظرفیت فرد کمتر باشد،حوادث و وقایعی که برایش پیدا می شود غیر منتظره تر است،وقتی غیر منتظره بود،غافلگیر کننده است و فرد غافلگیر شده،قادر به اخذ تصمیم صحیح نیست .

     بیان احادیث فوق به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی است.اربعین حسینی یادآور حوادث و وقایعی است که بعد از عاشورا برای تتمیم و تکمیل داستان کربلا به وجود آمد.حوادث و وقایعی که قهرمانان آن با رسایی هر چه تمام تر به ابلاغ پیام سیدالشهداء در واقعه عاشورا پرداختند و فریاد حق طلبی امام خود را در تاریخ جاودانه کردند.پیام آوران عاشورا،یکی جانشین و فرزند امام ودیگری خواهر امام و دختر علی(ع) و فاطمه(س) بود.اینها مصداق بارز عارفان به زمان و تجسم عینی «اعرف الناس» در احادیث فوق الذکرند که حوادث زمان نه تنها غافلگیرشان نکرد، بلکه رفتار آنها حادثه سازان را شگفت زده و غافلگیر نمود.

صفحات: 1·


فرم در حال بارگذاری ...