« کتاب انسان ۲۵۰ ساله (مقام معظم رهبري) + دانلوداحکام مس اسماء الهی و نامهای معصومین علیهم السّلام »

پدرانی که دختر دارند بخوانند !

نوشته شده توسطرحیمی 16ام آذر, 1393

یکی از موضوعات بسیار مهم در اسلام موضوع خانواده است. خانواده سنگ بنای اجتماع می باشد و تنها با خانواده های سالم، استوار و صالح، می توان انتظار جامعه ای سالم، استوار و صالح را داشت.
از مجموع موضوعات و معارف اسلامی چنین بر می آید که در میان نهادهای اجتماعی، خانواده در تربیت و تکامل آدمی بزرگترین نقش و وظیفه را بر عهده دارد. اسلام می خواهد زن و مرد در کمال صفا و صمیمیت و حسن نیت در جوار هم زندگی کنند و محیط خانه از هر جهت برای تربیت نسل خوب و شایسته آماده باشد.
از دیدگاه اسلام محیط خانواده مهمترین کانون شکل گیری شخصیت انسان و قالب ریزی روح و روان اوست. از این رو با وضع مقرّرات و احکامی در باب روابط و حقوق متقابل اعضای آن می کوشد تا محیطی جذّاب و پر کشش و مطلوب به وجود آورد تا آن مکانی مطمئن و آرام برای پرورش روح و جسم باشد.
جامعه نیز چشم انتظار چنین خانواده هایی است. خانواده هایی که ساختمان فکری و ساختار روحی و تربیتی آنان براساس موازین و معیارهای اصیل انسانی و فطری و موافق با ارزش ها و مقدّسات دینی و بشری پی ریزی شده است. چنین خانواده هایی که در جریانات ناموافق و تندبادهای منحرف و غیر اخلاقی جامعه دچار تزلزل و لغزش نمی شوند. آنها نه تنها تحت تأثیر قرار نمی گیرند بلکه با توجه به ساختار تربیتی و اخلاق قوی و هدفمند به طرز مطلوب و پسندیده ای بر اجتماع نیز تأثیر گذار می باشند. و بدین ترتیب جریانات اجتماعی را به سوی نهادهای ارزشی و حقیقی و کمال مطلوب انسان راهبری و هدایت می کنند.

شما به عنوان یک پدر، برای این که بتوانید با دختر خود رابطه صمیمی داشته باشید باید نکات زیر را رعایت کنید.

به مادر او احترام بگذارید
اگرچه دخترها عاشق پدرهایشان هستند اما همیشه مادر خود را به عنوان الگوی زندگی‌شان در نظر می‌گیرند. اگر شما سعی کنید به مادر یا همسرتان احترام بگذارید، احترام دخترتان به شما نیز افزایش می‌یابد. اگر هم سعی دارید او را در چشمان دخترتان کوچک نشان دهید، در واقع فاصله خود را با دختران افزایش خواهید داد.

دوستان او را بشناسید

چند سال بعد هنگامی که کودکتان به آمادگی و مدرسه رفت، دوستانی پیدا خواهد کرد که بخش مهمی از زندگی او می‌شوند. او به آنها چیزهایی را خواهد گفت، که شما یا مادرش نمی‌دانید. بنابراین گاهی مهمانی ترتیب دهید تا با دوستانش بیشتر آشنا شوید.

به او گوش دهید

دخترها بیشتر از شنیدن، به شنیده شدن احتیاج دارند. سعی کنید حرف های دخترتان را بدون قضاوت و نصیحت، گوش دهید. تنها در مواقعی که می‌‌خواهید حرف‌ها و احساسات او را بیشتر درک کنید، نظر دهید.

با هم کتاب بخوانید

کتاب خواندن با دخترتان نه تنها علاقه او را به خواندن افزایش می‌دهد بلکه زمینه‌ای را برای گفتگویی موثر در آینده فراهم می‌کند.

با او قرار ملاقاتی بگذارید

هر چند وقت یک بار با کودکتان قرار بگذارید. با او  و سایر اعضای خانواده  به تفریحات سالم و غذا خوردن در بیرون از خانه، به گردش و پارک ببرید. او این قرارها را از یاد نخواهد برد.

علاقمندی‌های او را بشناسید

اگر دختر شما علاقمند به موضوعی است، به علاقمند هایش توجه داشته باشید. این کار باعث می‌شود بتوانید با او از علاقمندی‌هایش صحبت و او را به مراحل بالاتری تشویق و در راه صحیح و سالم قرار دهید.

در موقعیت مهم زندگی کنارش باشید

در موقعیت‌های مهم زندگی دخترتان مانند تولد، اولین روز مدرسه، اولین اجرا و غیره کنارش باشید. کودکتان این لحظات را تا آخر عمر از یاد نخواهد برد و با این کار، شما هم عضوی از آن خواهید شد.

به قول‌های خود وفادار باشید

اگر به دخترتان قولی دادید، تمام تلاشتان را بکنید تا عملی شود. او با این کار،  به شما و آینده اش، به زندگی‌اش  اعتماد خواهد کرد.

با او تماس فیزیکی برقرار کنید

دخترتان را گاهی در آغوش بگیرید، او را ببوسید و دست‌هایش را در دستانتان نگه دارید. او به ابراز علاقه شما احتیاج دارد.

باشگاه خبرنگاران


فرم در حال بارگذاری ...