« اِنَّ‌ مَعَ العُسرِ یُسرًاخودشناسی و خداشناسی یا خداشناسی و خودشناسی؟ »

پیروی از ولایت، شناسنامه افراد در دنیا و قیامت است

نوشته شده توسطرحیمی 12ام فروردین, 1399

 

یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مناجات شعبانیه سرشار از اصرار و ضجه‌های یک فقیر به محضر خداوند متعال به عنوان غنی مطلق است، گفت: در عالم قیامت پیروی از ولایت، شناسنامه افراد است، در دنیا نیز این ولایت و محبت، معرفی‌نامه افراد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» در جلسه درس اخلاق مجازی به سخنرانی پرداخته و گفت: امروز در شرایط قرنطینه فرصت مطالعه و قرائت دعا برای ما بیشتر شده است.

 این استاد حوزه و دانشگاه افزود: از فرصت پیش آمده برای آشنایی با معانی و شرح دعای مناجات شعبانیه استفاده کنید.

 حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه مناجات شعبانیه با صلوات و درود بر پیامبراسلام صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام شروع می‌شود، تصریح کرد: بر اساس روایات رسیده از ائمه معصومین علیه السلام باید دعا را با صلوات آغاز کرد؛ مناجات شعبانیه هم با صلوات آغاز شده است.

 وی ادامه داد: علت آغاز کردن دعا با صلوات این است که ولایت اهل‌بیت علیهم السلام برای خداوند متعال دارای اهمیت است و هر کس با یاد ائمه معصومین علیه السلام دعای خود را آغاز کند خداوند دعای او را شنیده و پاسخ می‌دهد.

 این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در عالم قیامت پیروی از ولایت، شناسنامه افراد است، اظهار کرد: پیروی و تبعیت از ولایت اهل‌بیت علیه السلام در دنیا نیز معرفی‌نامه‌ای است که باید نشان داده شود بر همین اساس صلوات در آغاز دعا نوعی معرفی‌نامه است که در مناجات شعبانیه نیز مشاهده می‌شود.

 تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه ادامه داد: هر کس این معرفی‌نامه را عشق و محبت به خداوند متعال نشان دهد و صلوات لقلقه زبان او نباشد مسیر برای اجابت دعای او فراهم می‌شود.

 وی درباره اولین فراز مناجات شعبانیه، بیان کرد: امیرمومنان امام علی علیه السلام ‌ در نخستین فراز دعای مناجات شعبانیه بدون مقدمه می فرمایند «وَ اسْمَعْ دُعَائِي إِذَا دَعَوْتُكَ وَ اسْمَعْ نِدَائِي إِذَا نَادَيْتُكَ وَ أَقْبلْ عَلَيَّ إِذَا نَاجَيْتُكَ»، در این فراز از دعای مناجات شعبانیه گویا دعاکننده دیگر طاقت ندارد و می‌خواهد ناله بزند نزد خداوندی که منتظر شنیدن سخن بنده خود است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان درباره فراز دیگری از مناجات شعبانیه که بیان می کند: «فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَيْكَ وَ وَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيْكَ مُسْتَكِينا لَكَ مُتَضَرِّعا إِلَيْكَ رَاجِيا لِمَا لَدَيْكَ ثَوَابِي» ابراز کرد: در این فراز انسان با فرار به سوی خداوند گویا وجود کوچک خود را در پناه قدرت بزرگی قرار داده است.

 این استاد حوزه علمیه ادامه داد: در مناجات شعبانیه چیزی جز انواع تضرع وجود ندارد، این دعا ترجمان ناله‌های امیرمومنان امام علی علیه السلام از اعماق وجود ایشان است که خود را مقابل خداوند متعال به شدت دست خالی معرفی کرده است، این دعا پر از التماس، اصرار و زجه‌های یک فقیر به محضر خداوند متعال به عنوان غنی مطلق است.

 وی با بیان اینکه مناجات شعبانیه چیزی فراتر از یک دعا است، خاطرنشان کرد: آنان که با عشق خداوند متعال و اهل‌بیت علیه السلام مانوس شوند کلمه عشق را برای هیچ چیز دیگری استفاده نمی‌کنند.

 

شبستان
 


فرم در حال بارگذاری ...