« دلم هوای تو کرده بگو چه چاره کنم؟رفع تحریم‌ها جزو موضوعات مذاکرات است؛ نه نتیجه آن »

چند روز دیگر از عمر شما باقی است!

نوشته شده توسطرحیمی 18ام فروردین, 1394

كُلُّ مَنْ عَلَيهَا فَانٍ(الرحمن/26)

 

 
 

پیرمردی  یخ  فروش   دوره    گرد 

در  هوای  گرم  می زد  آه  سرد

کای دریغا  چشم  من در خواب شد

وان  همه  سرمایۀ من  آب شد

ای  پسر عمر  تو  آن سرمایه  است

کوش کان را رایگان ندهی ز دست

گر  رود  بخت  تو از غفلت  به  خواب

می شود سرمایۀ  عمر  تو  آب

پیش کز حسرت بر آری بانگ و جوش

پند  گیر  از کار  پیر  یخ  فروش

عمر ما برف است و گشت ماه  و روز

آفتاب   تیر  و   گرمای   تَموز

  ” استاد جلال همایی”

 

همه انسان‌ها زیانکارند!

 عصر به معنای دهر و زمان است. و این قول ابن عباس می‌باشد که خداوند به زمان و دوران قسم می‌خورد زیرا دهر و زمان برای خردمندان بسیار ارزشمند است که از آن عبرت می‌گیرند. و چه بسا با سایر آیات سوره نوعی سازگاری و تناسب داشته باشد چه بحث از زیان و ضرر انسان است که پیوسته عمرش می‌گذرد و کمتر عبرت می‌گیرد.


در این سوره کوتاه مطالب بسیار ارزشمندی گنجانده شده که به برخی از آن‌ها فهرستوار إشاره می‌شود.

خداوند در قرآن کریم به بعضی از مخلوقات و آفریده‌هایش بنا به اهمیتی که دارند و یا به خاطر اقتضای مقام، سوگندخورد. در این سوره مبارکه به “عصر” سوگند خورده است.

 

عصر چیست؟

مفسرین در این کلمه توجیهات و تأویلات بسیار دارند که مهم‌تر از آن‌ها چند چیز است:

1ـ عصر به معنای دهر و زمان است. و این قول ابن عباس می‌باشد که خداوند به زمان و دوران قسم می‌خورد زیرا دهر و زمان برای خردمندان بسیار ارزشمند است که از آن عبرت می‌گیرند. و چه بسا با سایر آیات سوره نوعی سازگاری و تناسب داشته باشد چه بحث از زیان و ضرر انسان است که پیوسته عمرش می‌گذرد و کمتر عبرت می‌گیرد.

2ـ برخی دیگر از مفسران گفته‌اند که مقصود وقت عصر و چاشت می‌باشد که آخرین ساعات روز در این زمان سپری شود و به هر حال به قدرت و سلطنت خداوند باز می‌گردد که زمان را با اختلاف شب و روز آفرید تا عظمت خود را در این اختیار مناسب و ظریف نشان دهد. و هنگام عصر هنگامی است که آفتاب با آن همه نور و فروغ به پشت پرده تاریکی فرو می‌رود تا جا را برای سلطان شب بگشاید.. و چنانکه خداوند به ضحی که اول روز است ـ قسم یاد کرده به عصر نیز، که آخر روز است ـ قسم یاد می‌کند که این دو هنگام مهم را در حرکت شبانه روز گوشزد کند. و اهمیت این دو زمان بیشتر می‌شود وقتی بنگریم روایات در فضیلتشان زیاد آمده و دعا در این دو وقت مستجاب است.

عصر به معنای دهر و زمان است.و این قول ابن عباس می‌باشد که خداوند به زمان و دوران قسم می‌خورد زیرا دهر و زمان برای خردمندان بسیار ارزشمند است که از آن عبرت می‌گیرند. و چه بسا با سایر آیات سوره نوعی سازگاری و تناسب داشته باشد چه بحث از زیان و ضرر انسان است که پیوسته عمرش می‌گذرد و کمتر عبرت می‌گیرد

 

3ـ بیشتر مفسران آن را به نماز عصر تفسیر کرده‌اند. و نماز عصر که “الصلاة الوسطی” نام دارد بسیار با اهمیت است و در قرآن و حدیث از آن به بزرگی یاد شده است و دارای فضیلت بی شمار است. در روایتی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود: “من فاتته صلاة العصر فکأنما وتر أهله و ماله” کسی که نماز عصر از او فوت شود مانند کسی است که از اهل و مال خود جدا شده و بی کس و بی مال شده است.

ان الانسان لفی خسر: این جواب قسم است که یک سنت الهی است. همانا انسان به تحقیق در حال خسران و زیان است. دو تأکید در این جمله وجود دارد یکی “إن” و دیگری “لام تأکید” که هر دو مطلب را تأکید می‌کند.و الف و لام انسان برای جنس است یعنی جنس انسان در حال زیان است. پس شامل حال همه می‌شود.

زیرا عمر همچنان می‌گذرد و انسان کمتر از أوقاتش به عبادت خدا می‌گذراند، پس انسان در هر حال در حال گذراندن عمر ، زیانکار است.

در روایتی آمده است که روز قیامت همه مردم حتی اولیای خدا در حال حسرت و ندامت اند و لذا قیامت را یوم الحسره می‌خوانند که همه بدون استثنا در آن روز پشیمانند که ای کاش بهتر و بیشتر عبادت می‌کردیم و اوقاتمان را به بطالت و کسالت نمی‌گذراندیم. و اینسان انسان‌ها در همه ادوار با ضرر و زیان دست به گریبانند که هر چه از سرمایه عمر کاسته می‌شود ذخیره و توشه آخرت کمتر می‌گردد. فخر رازی در تفسیر خود از یکی از بزرگان گذشته نقل می‌کند که می‌گفت: معنای آیه را از یک مرد یخ فروش فهمیدم. او فریاد می‌زد: “ارحموا من یذوب رأس ماله” به کسی که سرمایه‌اش دارد آب می‌شود رحم کنید. او گوید: پیش خود گفتم این است معنای “انّ الانسان لفی خسر” زیرا عمر انسان مانند آن یخ‌ها آب می‌شود و از بین می‌رود و سرمایه ای برای خویشتن نمی‌اندوزد.

استثنا شامل حال مؤمنانی می‌شود که نه تنها در زبان و قلب ایمان دارند بلکه با عمل نیز ایمانشان محرز و ثابت است، و اینان با دو خاصیت مهم از دیگران جدایند و آن سفارش کردن خود و دیگران به حق و پذیرش آن در هر زمان و مکان، در خوشی و سختی و در سرّاء و ضرّاء و سفارش دوم سفارش به صبر است که صبر از عزائم امور می‌باشد و بسیار اهمیت دارد بلکه بالاتر از آن چیزی نیست

در روایتی از امام هادی علیه السلام نقل شده که فرمود: “الدنیا سوقٌ ربح فیها قوم و خسر آخرون” دنیا مانند بازاری است که برخی در آن سود می‌کنند و برخی ضرر.

إلا الذین آمنوا: سرانجام زیانکاران را استثنائی هست. نخبگانی هستند که از این قاعده کلی مستثنایند. امام صادق علیه السلام طی روایتی می‌فرماید: “استثنی أهل صفوته من خلقه” در میان آفریدگانش، نخبگان را استثنا کرده است.

آن‌ها چه کسانی اند؟ حضرت ادامه دهد: “آمنوا بولایة أمیر المؤمنین و تواصوا بالحق من بعدهم ذراریهم و من خلقوا بالولایة و تواصوا بالصبر أی وصوا أهلهم بالولایة و تواصوا بها و صبروا علیها” آنان که به امیر المؤمنین علیه السلام ایمان آوردند و به حق که ولایت او و فرزندانش است پس از خودش سفارش کردند و فرزندان خود را به این ولایت و به صبر و تحمل سختی‌ها در این راه توصیه کردند ؛ اینان نخبگانی هستند که روز رستاخیز زیانکار نخواهند بود.

به هر حال استثنا شامل حال مؤمنانی می‌شود که نه تنها در زبان و قلب ایمان دارند بلکه با عمل نیز ایمانشان محرز و ثابت است، و اینان با دو خاصیت مهم از دیگران جدایند و آن سفارش کردن خود و دیگران به حق و پذیرش آن در هر زمان و مکان، در خوشی و سختی و در سرّاء و ضرّاء و سفارش دوم سفارش به صبر است که صبر از عزائم امور می‌باشد و بسیار اهمیت دارد بلکه بالاتر از آن چیزی نیست.

انسان مؤمن باید در هر حال برای خدا صبر کند و تمام زورگوئیها و شکنجه‌ها و سختی‌ها و شدت‌ها و گرسنگی‌ها و ناأمنی ها را در راه حق و در راه تحقق آن تحمل کند. چنین اند نخبگان و اولیای خدا که امید است با طلب توفیق از او ما را به راه آنان هدایت کند و با آنان محشور فرماید.

نظر از: ميرزامحمودي [عضو] 

سلام
حلول ماه رجب را تبریک عرض می کنم
مطالب زیبا وخواندنی روح مرا سیقل می دهند
متشکرم.

1394/01/30 @ 23:25
نظر از: مدرسه علمیه امام خمینی ره رباط کریم [عضو] 

با سلام
مطلب بسیار زیبایی بود.
اللهم عجل لولیک الفرج

1394/01/24 @ 13:00
نظر از: بقیة الشهداء [عضو] 

سلام علیکم وخداقوت
بله دائما یخ عمرمان در حال آب شدن هست اما همچنان امثال من در غفلت به سر می بریم دوست گرامی برای هدایتمان دعا نمایید شاید به دعای دوستان هدایت شویم ما نیز دعاگوی شما هستیم.
راستی بابت شعری که ارسال نمودید ممنون و هفته مادر و زن برشما هم مبارک
یازهرا

1394/01/22 @ 20:55
نظر از:  

سلام علیکم
از لطف شما بی نهایت سپاسگزارم
از راهنمایی شما همیشه استفاده برده ام
روز زن و روز مادر بر شما مبارک باد
التماس دعا


الحاقیات:
  • index.jpg -   ضمیمه یافت نشد!
1394/01/20 @ 01:04


فرم در حال بارگذاری ...