« داستان، مؤذن و گناه چشم چرانیبرنامه زندگی باید مستند باشد. »

عاشق شدن در این مکان الزامی است.

نوشته شده توسطرحیمی 13ام خرداد, 1395

 

 

اردوهای راهیان نور چه تأثیری بر مردم می گذارد؟ این سؤالی است که شاید در ذهن خیلی از مردم باشد و بسیاری نیز که تاکنون به این سفرها نرفته اند از خود بپرسند که چرا به راهیان نور بروم! چه چیزی بدست خواهم آورد؟

اردوهای راهیان نور چه تأثیری بر مردم می گذارد؟ این سؤالی است که شاید در ذهن خیلی از مردم باشد و بسیاری نیز که تاکنون به این سفرها نرفته اند از خود بپرسند که چرا به راهیان نور بروم! چه چیزی بدست خواهم آورد؟
استقبال گسترده مردم عزیزمان از راهیان نور نشان می دهد که این سفر توانسته است بر افراد با سلیقه ها و تفکرات متفاوت اثرات ماندگاری داشته باشد و پایه های اعتقادی و فرهنگی افراد را مستحکم نماید تا جایی که برای برخی افراد به ویژه جوانان و نوجوانان آغاز یک تحول فکری و اعتقادی بوده است.

راهیان نور
در این حرکت فرهنگی برخی افراد با تأثیرپذیری از فرهنگ دفاع مقدس و الگوگیری از شهدا، سبک زندگی خود را تغییر می دهند و در عمل به دستورات الهی بسیار پایبندتر می شوند. جوانان و نوجوانان در انجام واجبات الهی مقیدتر می شوند، پدران و مادران در تربیت فرزندانشان و اجرای فرامین الهی در خانواده دقت بیشتری را بکار می بندند .



تأثیرات راهیان نور بر زنان

سفر به راهیان نور بر بانوان کشور اثر قابل توجهی می گذارد بطوریکه زنان و دخترانی که محجبه هستند با اعتقاد و باور عمیقتری برای حفظ حجاب خود استقامت می ورزند و با این نگاه که با حفظ حجاب خون شهدا را حفظ کرده و ادامه دهنده راه آنها هستند .


همانطور که در وصیت نامه شهدا می خوانیم :
«این موضوع مهم را در نظر بگیرید که حضرت زینب (سلام الله علیها) و اهل بیت امام حسین علیه السلام بودند که با اعمال خود خون امام حسین علیه السلام را به ثمر رسانیدند و پیام خون شهدا را به تمامی انسان‌ها دادند و همواره در همان حالت اسارت، مهم‌ترین مسئله برای آن‌ها حجاب و دوری از چشم نامحرمان بود. (شهید محمدعلی زرین‌کفش)


میخواهم به وجودشان افتخار کنم

«از تمامی خواهرانم می‌خواهم که حجاب، این لباس رزم، را حافظ باشند. می‌خواهم هر زمان که آن‌ها را می‌بینم به وجودشان افتخار کنم، و می‌خواهم زمانی که آن‌ها را می‌بینم، آن چنان پوشیده ظاهر و باطن باشند که باعث خشم دشمن و خوشحالی دوستان شوند، و البته این‌ها همه باید برای خدا باشد .( شهید احمد عظیمی‌جوزانی)
توصیه‌ای که به خواهران دارم این است که اگر می‌خواهند خون شهیدان را پایمال نکنند این است که حجاب خود را حفظ کنند.( شهید آبیاران)

نمونه های بسیار زیادی از وصیت نامه های شهدا وجود دارد که بطور مستقیم بانوان کشور را به حفظ حجاب توصیه کرده اند. نکته جالب توجه این است که در این مناطق معمولا” فعالیت فرهنگی برای تبلیغ و ترویج حجاب صورت نمی گیرد و تمام برنامه های فرهنگی حول تبیین رشادت ها و مجاهدت های رزمندگان و بیان مظلومیت های آنان اجرا می شود اما پیام شهدا برای حفظ حجاب، ساده ترین پیامی است که مردم از آشنا شدن با شهدا دریافت می کنند . شاید دلیل آن این باشد که شهدا به آنچه که خود به آن وصیت کرده اند قبل از هرکس عمل نموده اند و سنگین ترین هزینه و بها که همان جان شیرین است را در جوانی برای اجرای فرامین الهی فدا نموده اند برای نمونه این جمله شهید یعقوب ابراهیم نژاد است که می گوید: ” اگر می دانستم با هربار که خونم ریخته می شود بی حجابی آغوش حجاب را در بر می گیرد ، حاضر بودم هزاران هزار بار کشته شوم .


این پیام ها و نمونه های اینچنین سبب می شود که اغلب دختران و زنان محجبه که به این مناطق سفر میکنند در حفظ پوشش خود مصصم تر شوند و از طرفی نیز تعدادی از دختران جوان که به هر دلیلی مقید به حفظ پوشش خود نبوده اند پس از آشنایی با سیره شهدا توانسته اند حجاب اسلامی و برخی حجاب چادر را انتخاب نمایند و خود را ملزم به رعایت آن نموده اند.


البته این بدین معنی نیست که بانوان تحت تأثیر این اردوها فقط ظاهر خود را تغیر داده اند، بلکه حاکی از آن است که تغییر ابتدا در نوع نگرش آنها به زندگی اتفاق افتاده است و سپس آن را بصورت عملی بکار بسته اند. یکی از این دختران خاطره خود را اینگونه نقل می کند :
… ماجرای من از اینجا شروع شد که قرار بود خواهرم از طرف دانشگاهشون برای روز عرفه برن شلمچه، منم خیلی دوست داشتم برم ولی چون دانشجوی اون دانشگاه نبودم نمیتونستم برم و خیلی ناراحت بودم.
دو تا اتوبوس از دو تا دانشگاه مختلف بودیم. اون یکی اتوبوس یک روحانی داشتن که البته این روحانی توی اتوبوس ما هم می اومد. این روحانی که اسمشون حاج آقا محمد مسلم وافی بود خیلی از حجاب و شهدا واسمون حرف زد حرفایی که تا حالا از کسی نشنیده بودم و واسم تازگی داشت. یه قسمتی از حرفهاشون خیلی تو ذهنمه و مدام با خودم تکرارش میکنم اونم اینه که میگفتند: شهدا واسه این رفتن که من و تو امروز راحت باشیم، تو این راهم خیلی سختی کشیدن، مثلا شهید بهنام محمدی که نوجوان سیزده ساله ای بود تو این راه حتی کتکم خورد شاید فحشم شنید ولی نترسید تو این راه موند و ادامه داد به خاطر امروز من و شما، شما اگه به خاطر چادری که سرت کردی مسخره ات کردن، سریع عقب نشینی نکن و چادر تو از سرت برندار. اگه مثلا بهت گفتن کلاغ سیاه اصلا ناراحت نشو اتفاقا خوشحالم باش که اون دنیا حرفی واسه گفتن پیش شهدا و امام زمانت داری. اونجا بهشون میگی اگه شما واسه چادر من جنگیدید اگه فحش شنیدید منم واسه حفظ حجابم واسه چادرم فحش شنیدم ولی کم نیووردم و به وصیتتون که گفتید خواهرم سیاهی چادرت از سرخی خون من کوبنده تر است عمل کردم. اونوقت پیش امام زمان سرتو بالا میگیری که حجاب مادرش زهرا را انتخاب کردی.
تموم شد! چادری شدم! یعنی دیگه بعد اون جریان چادر شد نیمی از وجودم …(۱)

در جای دیگری یکی دیگر از دختران خاطره خود را اینگونه نقل می کند:
سال ۸۸ داشتم میرفتم جنوب (راهیان نور… زیارت شهدا)
رفتم یه مانتوی خیلـــــــــــــــی گشاد خریدم تا حرمت اونجا حفظ بشه… (اما بازهم الان توی اون مانتو، گشادیی رو که قبلا میدیدم نمیبینم )
یه خورده از سفرمون که گذشت، یه بار از دوستام خواستم اگه چادر اضافی دارن بهم قرض بدن تا اونجا با چادر باشم….
و بقیه ی سفر رو با چادر اضافی یکی از دوستانم گذروندم.
یه جا رفتیم تازه چندتا شهید پیدا کرده بودن
اونجا از شهدا خواستم اگه واقعا چادر حجاب برتر هستش، معرفتشو بهم بدن
وقتی از سفر برگشتم نتونستم بدون چادر جایی برم
حتی صبر نکردم تا بریم و یه چادر نو بخرم و سر کنم. با یه چادری که گوشه ی کمدم بود و باهاش زیارتهامو میرفتم، شروع کردم و بیرون رفتم.
الان که الانه عاشق چادرم هستم
از خدا میخوام هیچ وقت من و چادر رو از هم جدا نکنه
بدجوری دوسش دارم(۲)

همچنین پایگاه خبری حجاب در تاریخ ۱۳۹۳/۱۱/۱۶ گزارش داد، مدیر کاروان راهیان نور دانش آموزی دختران شهرستان رامسر گفت: در معراج شهدای گمنام محمودوند تحول عجیبی در روحیه دانش آموزان ایجاد شد؛ به طوری که تعدادی از دانش آموزان که هرگز چادر به سر نمی کردند متحول شده و بعد از پایان سفرراهیان نور با چادر در مدرسه حاضر شدند.

بنا بر شواهد فوق و بسیاری موارد دیگر، به جرأت می توان گفت اردوهای راهیان ‌نور از اثر بخش‌ترین و مهم‌ترین ابزارهای فرهنگی در جامعه است و طبیعی است که اقشار مختلف جامعه با شرکت در این اردوها می‌توانند بیشتر با فرهنگ دفاع مقدس و آثار سازنده آن آشنا شوند.

کاری از باحجاب

منابع:
۱-وبلاگ چی شد چادری شدم- خاطره ۲۶۲
۲-باشگاه خبرنگاران

 

 


فرم در حال بارگذاری ...