موضوع: "دانستنی های پژشکی"

ویروس کرونا چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

نوشته شده توسطرحیمی 4ام بهمن, 1398

 

کرونا نام ویروسی است که در کشور چین شیوع پیدا کرده

و در حال گسترش در سطح جهان است.

کرونا نوعی ویروس است که باعث ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ها یا گلو فوقانی می‌شود. نام ویروس کرونا از شکل آن گرفته شده که هنگام تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی شبیه به یک تاج خورشیدی است.

این بیماری برای اولین بار در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ در ووهان، یکی از شهر‌های بزرگ چین گزارش شده و به سرعت در حال شیوع است. از آن زمان، مسافران با سفر به کشور‌های دیگر از جمله ایالات متحده، باعث انتقال این ویروس در سطح جهان شده‌اند. از ابتدا شیوع تاکنون صد‌ها نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند.

این ویروس برای اولین بار توسط لئوپون ویروس شناس در دانشکده بهداشت در چین رمزگشایی شد، او احتمال می‌دهد کرونا ابتدا در بدن یک حیوان ایجاد شده و سپس در انسان گسترش یافته و از جمله موارد نادری است که در اصطلاح پزشکی، زونوتیک نامیده می‌شود؛ این نام به بیماری‌هایی اتلاق می‌شود که از حیوان به انسان منتقل می‌شود. طبق اظهارات پون این ویروس باعث ایجاد پونومونی شده و به آنتی بیوتیک هیچ پاسخی نمی‌دهد. هنوز مشخص نیست که ویروس کرونا تا چه اندازه می‌تواند کشنده باشد.

در مورد شیوع این بیماری، گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشتر گروه اول بیماران بستری، کارگر یا مشتریانی در یک بازار عمده فروشی غذا‌های دریایی محلی بوده‌اند؛ همچنین گوشت‌های فرآوری شده و حیوانات قابل مصرف زنده از جمله مرغ، الاغ، گوسفند، خوک، شتر، روباه، موش‌های بامبو، جوجه تیغی و خزندگان نیز از مواردی بوده‌اند که در گزارش ها به عنوان منبع این ویروس گزارش شده‌اند. 

ویروس کرونا

ادامه »

راهکارهایی مناسب برای ترغیب کودکان به درس خواندن

نوشته شده توسطرحیمی 6ام دی, 1398

 

یک روانشناس درباره علت بی اشتیاقی کودکان برای درس خواندن و راهکارهای مناسب رفع این مشکل توضیحاتی داد.

هانیه لواف روانشناس و مشاور درباره عدم اشتیاق کودکان به درس خواندن اظهار کرد: عواملی مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود کودکان از درس خواندن سر باز زنند. 

وی با بیان اینکه یکی از عوامل اختلال یادگیری است، افزود: این اختلال باعث می‌شود که ناخودآگاه اعتماد به نفس کودک کاهش یابد و یک نوع دلزدگی تحصیلی در او به وجود آید.

این روانشناس ادامه داد:

کودکان دارای اختلال یادگیری هر چه می‌خواهند تلاش کنند که درس بخوانند، نمی‌توانند یاد بگیرند و بازدهی مطلوبی ندارند، بنابراین از درس خواندن اجتناب می‌کنند.

لواف با اشاره به اینکه یکی دیگر از عوامل سر باز زدن کودکان از درس خواندن، سنگین بودن مطالب درسی است، اضافه کرد: باید کودک نحوه صحیح مطالعه را یاد بگیرد تا بتواند با شیوه قابل فهم تری درس را مطالعه کند.

وی با بیان اینکه برخی از کودکان محیط مدرسه، معلمان و همکلاسی‌های خود را دوست ندارند، گفت: هنگامی که کودک شروع به درس خواندن می‌کند یک تداعی بین نوشتن تکلیف و محیط آموزشی ایجاد می‌شود که این مسئله باعث اجتناب او از درس خواندن می‌شود.

این روانشناس تصریح کرد: گاهی کودکان با والدین خود لجبازی می‌کنند و درس نمی‌خوانند، چراکه والدین دائم در حال امر و نهی کردن به کودک خود برای درس خواندن هستند و توجه کامل آن‌ها تنها به درس فرزندشان است و در این میان کودک احساس می‌کند که پدر و مادرش او را مشروط دوست دارند،

«زمانی دوستت داریم که درساتو بخونی».

لواف با اشاره به اینکه کودک نمی‌تواند در درس خواندن اولویت بندی کند، ادامه داد: آموزش برنامه ریزی و مدیریت زمان به کودک کمک می‌کند تا بتواند درسش را بخواند و زمانی که توانست از پس این زمانبندی برآید، والدین می‌توانند او را تشویق کنند.

وی بیان کرد:

والدین برای تشویق کودک به درس خواندن می‌توانند به او بگویند:

«هرموقع تکالیفت را انجام دادی، می‌توانی تلویزیون ببینی»؛

حتما والدین توجه کنند از واژه «اگر» استفاده نکنند، چراکه ممکن است کودک مقاومت کند.

این روانشناس  با تأکید بر اینکه والدین باید موانعی را که موجب اجتناب کودک از درس خواندن می‌شود، شناسایی کنند، گفت: گاهی اوقات والدین خود اهل مطالعه نیستند و کودک از آن‌ها یاد می‌گیرد به عنوان مثال؛ «والدین دائم در حال تماشای تلویزیون هستند، اما به کودک می‌گویند:

«برو تو اتاقت و درس بخوان».

لواف با بیان اینکه والدین باید الگوی مناسبی برای فرزندشان باشند، تصریح کرد: اگر پدر و مادر هر دو اهل مطالعه باشند، کودک به درس خواندن نیز تشویق می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان

هشت گام کلیدی برای پیشگیری از آنفلوآنزا

نوشته شده توسطرحیمی 10ام آذر, 1398

 

آنفلوانزا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های فصل سرماست که می‌تواند مرگبار باشد، اما با رعایت چند نکته می‌توان خطر ایتلا به این بیماری ویروسی را کاهش داد.

هشت گام کلیدی برای پیشگیری از آنفلوآنزا عبارت است از:

۱- از دست دادن و روبوسی تا حد امکان بکاهیم. به ویژه با افراد بیمار به هیچ عنوان دست ندهیم و روبوسی نکنیم.

۲- در صورت داشتن علایم سرماخوردگی از حضور در اجتماعات بپرهیزیم تا دیگران را بیمار نکنیم و با استراحت و خوردن مایعات گرم به بهبودی کامل برسیم.

۳- دست‌های خود را مرتب و با دقت با آب و صابون بشوییم، به ویژه هنگامی که از بیرون به منزل بر می‌گردیم.

۴- در مدارس سعی شود دانش آموزان مبتلا به علایم سرما خوردگی تا زمان بهبودی کامل به منزل هدایت شوند همچنین این اصل در مهد کودک‌ها نیز رعایت شود.

۵- در صورت بروز علایم سرماخوردگی، با مصرف مایعات سبب تسریع در بهبود بیماری شویم.

۶- در صورت شدید بودن علایم به پزشک مراجعه نماییم.

۷- استفاده از ماسک توسط بیماران به منظور پیشگیری از گسترش ویروس در جامعه توصیه می‌شود.

۸- هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را دستمال بگیریم.

ایسنا

راهکاریی موثر برای تقویت حافظه

نوشته شده توسطرحیمی 8ام آذر, 1398

 

اگر به دنبال تقویت حافظه خود هستید و می‌خواهید از ۱۰۰ درصد مغزتان استفاده کنید یا می‌خواهید هوش خود را تقویت کنید. اگر می‌خواهید بدانید که چطور می‌توانید مغز خود را فعال کنید . با ما همراه باشید.

 

مفاهیم را برای تقویت یادآوری و به خاطر سپردن در ذهن مجسم و متصور بسازید .

آیا گاهی فراموش می کنید که دسته کلید تان را کجا گذاشته اید یا سر امتحان های مهم پاسخ سوالات را به خاطر نمی آورید؟ خوشبختانه یک سری کارهایی وجود دارد که با انجام آنها می توانید حافظه تان را بهبود ببخشید.
قبل از آزمون مهم بعدی تان، سعی کنید تا چند تا از این تکنیک های معتبر تقویت حافظه را امتحان کنید. این استراتژی هایی که به لحاظ عملی و پژوهشی اثبات شده اند می توانند تا حد زیادی باعث تقویت حافظه شوند، به خاطر آوردن را بهتر و بیشتر کنند، و نیز باعث افزایش حفظ و نگهداری اطلاعات شوند.

روش های فوق العاده برای تقویت حافظه

1- کل حواس و توجه تان را معطوف مطلبی کنید که در حال مطالعه آن هستید.

توجه؛ یکی از مولفه های اصلی و عمده حافظه است. به منظور اینکه اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت منتقل شوند، شما باید عملا به این اطلاعات دقت و توجه کنید. سعی کنید در محیطی به دور از عوامل مزاحم و برهم زننده آرامش و تمرکزتان همچون تلویزیون، موسیقی و سایر عوامل مختل، مطالعه کنید.

ادامه »

چرا بدن بی حس می شود؟؟؟

نوشته شده توسطرحیمی 26ام بهمن, 1395

بی حسی بدن می تواند در اثر علل مختلفی اتفاق بیفتد، برای مثال نشستن طولانی مدت در یک وضعیت خاص. اما همیشه دلیل آن این قدر پیش پا افتاده نیست. اگر سوزن سوزن شدن و بیحسی بدن شما را اذیت می کند، ممکن است یکی از شرایط زیر مقصر آن باشند.

بیحسی دست
 

سیستم ایمنی به اشتباه به  بدن تان حمله کرده است

اولین علائم سندرم گیلن باره اغلب ضعف و سوزن سوزن شدن اندام ها است. این احساس می تواند به سرعت گسترش یافته و سرانجام بی حسی تمام بدنتان را در بر بگیرد. این ضعف می تواند موجب سختی راه رفتن، دشواری بلع مواد غذایی و کنترل مثانه و یا روده شود. این بیماری همچنین می تواند باعث تسریع ضربان قلب، تغییر فشار خون و اشکال در تنفس گردد.

پزشکان دقیقا نمی دانند که چه چیزی سبب بروز این بیماری می شود که در آن سیستم ایمنی بدن، اعصاب را مورد حمله قرار می دهد. اما بسیاری از افراد دچار عفونت تنفسی یا آنفلوآنزای معده ( یا التهاب معده که به دلایل باکتریایی، ویروسی و یا مسمومیت ایجاد می شود) دچار آن می شوند.

به یک بیماری مخوف دچار هستید

جذام یک بیماری مخوف در تمدن های باستانی بود و امروزه هم آن را می بینیم. نشانه های این بیماری علاوه بر بی حسی بدن شامل: رشد پوست و ضایعات، گرانولومای دستگاه عصبی و درد و ضعف عضلانی است. اگر این عفونت باکتریایی بدون درمان رها شود، آسیب های دائمی را به دنبال دارد.

ادامه »

چگونه با افسردگی ناشی از کمبود سروتونین مقابله کنیم؟

نوشته شده توسطرحیمی 26ام بهمن, 1395

وظیفه اصلی سروتونین حفظ تعادل روحی روانی انسان است و کمبود آن افسردگی ایجاد می کند. گفته می شودکه سروتونین در انقباض عضلات و کنترل برخی از فرآیندهای بدن دخالت دارد. بنابراین لازم است که میزان آن ثابت نگه‌ داشته شود.

سرتونین

حتماً نام سروتونین را زیاد شنیده اید. سروتونین یک ماده شیمیایی است که توسط بدن انسان ترشح می شود و وظیفه انتقال سیگنال ها را بین عصب ها به عهده دارد و مانند یک ناقل عصبی عمل می کند. این ماده از تریپتوفان سنتز می شود. متخصصان بر این عقیده هستند که وظیفه اصلی این ترکیب حفظ تعادل روحی روانی انسان است و کمبود آن افسردگی ایجاد می کند. گفته می شود که سروتونین در انقباض عضلات و کنترل برخی از فرآیندهای بدن دخالت دارد. بنابراین لازم است که میزان آن ثابت نگه‌ داشته شود و می توان این کار را با مصرف مواد غذایی مناسبی که باعث ترشح آن می‌شود و همچنین فعالیت بدنی مناسب انجام داد. با ما باشید تا بیشتر با این ناقل عصبی و همچنین مواد غذایی تأمین کننده آن آشنا شوید.

ادامه »

آنتی اکسیدان ها

نوشته شده توسطرحیمی 25ام بهمن, 1395
 
منظور از آنتی اکسیدان ها چیست و در کدام مواد غذایی بیشتر یافت می شوند و چه وظیفه ای در بدن به عهده دارند؟
 
آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها به خنثی سازی رادیکال های آزاد درون بدن کمک می کنند. رادیکال های آزاد موادی هستند که به طور طبیعی در بدن تولید می شوند اما چربی ها، پروتئین ها و DNA را درون سلول ها مورد تهاجم قرار می دهند که این مسئله می تواند عامل بروز بیماری های مختلف و تشدید فرآیند پیری گردد. آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در سلامتی ایفا می کنند.

ویتامین هایی مانند ویتامین C، بتاکاروتن ها، فلاونوئیدها و لیکوپن ها (هر سه رنگدانه های گیاهی هستند) مثال هایی از آنتی اکسیدان ها هستند.

منابع عالی سرشار از آنتی اکسیدان ها:

بهترین منابع برای آنتی اکسیدان ها میوه ها و سبزی ها و گیاهان علفی (گیاهان سبز کوتاه قامت و داروئی) هستند. برخی موارد خوب آنها شامل: ذغال اخته، تمشک، سیب، کلم بروکلی، کلم، اسنفاج، حبوبات مانند لوبیا قرمز، بادمجان، چای سبز، چای سیاه، چای سفید و شکلات تلخ

معمولا وجود رنگ در گیاه نشانگر حضور یک آنتی اکسیدان خاص در آن است. نکته اصلی در اینجا تنوع این میوه ها است. هنگام خرید سعی کنید تعداد زیادی از میوه ها و سبزیجات را با رنگ های مختلف تهیه کنید و در برنامه خود داشته باشید. یک طیف منظمی از رنگ ها در رژیم غذایی شما، طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان های سودمند را در اختیار شما قرار می دهد.

ادامه »

کاهش وزن به سبک استوایی

نوشته شده توسطرحیمی 21ام بهمن, 1395

میوه انبه دارای خواص درمانی شگفت انگیزی است که کاهش وزن، پاکسازی پوست، پایین آوردن قند خون، مبارزه با ابتلا به سرطان و کمک به هضم مواد غذایی و کمک به عملکرد دستگاه گوارش تنها بخشی از فواید آن محسوب می‌شود.
 
این میوه دارای مقادیر بالایی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که از جمله آن می‌توان به ویتامین A ،C ،B6، مس، منیزیم و پتاسیم که اشاره کرد که هر کدام به نوبه خود ضامن سلامت انسان هستند.
 
مهمترین خواص انبه به شرح زیر است:

ادامه »

کاهش فرزندآ‌وری و شیردهی؛ عامل خطر زا برای سرطان سینه

نوشته شده توسطرحیمی 9ام بهمن, 1395

دبیر شبکه تحقیقات سرطان گفت:‌

کاهش فرزندآوری و شیردهی خطر ابتلا به شایع‌ترین سرطان در خانم‌ها را افزایش می دهد.

کاظم زنده‌دل مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دبیر شبکه تحقیقات سرطان و دبیر علمی کنگره بین‌المللی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان در حاشیه این کنگره عنوان کرد: این کنگره با برنامه‌ریزی یک ساله و در محور اصلی تشخیص و پیشگیری زودهنگام سرطان به خصوص سرطان‌های قابل پیشگیری کلورکتال، ‌معده، مری، دهانه رحم و پسـتان در سه روز برگزار می‌شود.
 
وی بیان کرد: علاوه بر تشخیص و پیشگیری در این کنگره به عوامل خطر مانند عوامل تغذیه یا سیگار و تنباکو، الکل و مواد مخدر، پرتوهای مضر دستگاه‌های تصویربرداری، تست‌های تشخیصی ژنتیک و سرطان در قالب 200 مقاله و پوستر از موارد دیگر مورد توجه در این کنگره است.
 

دبیر علمی کنگره اظهار داشت: ‌در این کنگره سخنرانان برجسته‌ای از داخل و خارج از کشور حضور دارند که یکی از نکات برجسته کنگره تشخیص و پیشگیری زودهنگام سرطان حضور نمایندگان سازمان بهداشت جهانی، آژانس انرژی اتمی و آژانس تحقیقات سرطان جهانی در کشور است.

ادامه »

خداحافظی با ویترین های شیشه‌ای/ چشمانی که به سادگی زیر تیغ جراحی لیزر می روند

نوشته شده توسطرحیمی 31ام تیر, 1395
پیشرفت علم در حوزه چشم پزشکی همه، بخصوص جوانان را درگیر خود کرده، به گونه ای که برای حذف عینک طبی از چهره شان، چشمان خود را به دست جراحان می سپارند.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی بخصوص در عرصه پزشکی و ارتقای راههای درمانی مشکلات و بیماریها، دیگر کمتر کسی را پیدا می کنید که به بازگشت سلامتی و رفع مشکلش امید نداشته باشد. دیگر گذشت آن زمان که مادربزرگ و پدربزرگ خود را با عینکهای ته استکانی و وصله پینه شده می دیدیم چرا که نه تنها جوانان امروز که سالخوردگان آینده را تشکیل می دهند بلکه همین افراد مسن امروزی هم برای زیبا کردن چهره و حذف عینک از زندگیشان، خود را به دست جراحان سپرده و در عرض چند دقیقه بینایی روز اول‌شان را به دست می آورند.
 
خداحافظی با ویترین های شیشه‌ای/ چشمانی که به سادگی زیر تیغ جراحی لیزر می روند
 
اما انگار این اتفاق در بین جوانان بیشتر شایع است و بعد از عمل بینی احتمالا عملهای لیزری چشم برای بهبود بینایی قرار دارند. شاید برای آنانکه عینکی نبوده و نیستند این مسئله قابل هضم نباشد که چرا یک شیء ای به اسم عینک باید یک فرد را زیر تیغ جراحی ببرد اما برای کسی که سالها بقولی چشمانش را پشت ویترین نگه داشته و روزهای سخت و دنیای تار بی عینکی را تجربه کرده، این مسئله عین معجزه و حفظ و مراقبت بیشتر از سلامتی عنوان شود.

ادامه »