« بشارت‌های قرآنی درباره آخرالزمانمحبت‌جویی و منفعت‌طلبی »

محبت خداوند با سلطه‌ طلبی و برتری‌ جویی به دست نمی‌آید.

نوشته شده توسطرحیمی 2ام بهمن, 1394

 

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت:

محبت خداوند با طمع‌ کاری، زیاده‌ خواهی، سلطه‌ طلبی و برتری‌ جویی بر دیگران سازگاری ندارد.

خداوند سعادت آخرت را برای کسانی قرار داده که بر روی زمین خواهان برتری و فساد نباشند.

حضرت آیت‌ الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) سه شنبه شب در جلسه درس اخلاق ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به روایات محبت به فقرا را محبت به خدا دانست و گفت: فقرای مؤمن کسانی هستند که به دنبال زندگی ساده بوده و از عزت نفس برخوردار هستند.

وی با اشاره به آیه :يحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِياءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لَا يسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ(البقرة/273)، ابراز کرد:

فقرای مؤمن عزت نفس و مناعت طبع دارند و زمانی که آنها را مشاهده می‌کنی فکر می‌کنی وضع زندگیشان مناسب است.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) یکی از ویژگی‌های فقرای مؤمن را پرهیز از دروغ گویی ذکر کرد و اظهار داشت:

فقرای مؤمن چون اهل دروغ نیستند در درخواست‌های خود نیز به ضروریات اکتفا می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: فقرای مؤمن فقر خود را امتحان و تقدیری از جانب خدا می‌دانند و به دنبال این هستند که از این امتحان سربلند بیرون آیند.

آیت‌الله مصباح یزدی عدم گله و شکایت را از دیگر ویژگی‌های فقرای مؤمن خواند و افزود: در مقابل این افراد کسانی ضعیف بوده و وقتی مشکلی برایشان به وجود می‌آید دست به گله و شکایت به درگاه الهی بر می‌دارند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایات محبت به خداوند را محبت به فقرا ذکر و تأکید کرد:‌

فقرایی که محبتشان محبت خدا است هیچ‌گاه دست به گله بر نمی‌دارند و راضی به رضای الهی هستند.

وی با اشاره به آیات قرآن، گفت: محبت خداوند با طمع‌ کاری، زیاده‌ خواهی، سلطه‌ طلبی و برتری ‌جویی بر دیگران سازگاری ندارد و خداوند سعادت آخرت را برای کسانی قرار داده که بر روی زمین خواهان برتری و فساد نباشند.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این‌که برتری جویی انسان دارای محدودیت نیست، ابراز کرد: کسانی که گرفتار این صفت شوند مانند فرعون تا ادعای خدایی نیز می‌توانند پیش روند.

استاد اخلاق حوزه علمیه یکی از ویژگی‌های فقرا را دوری از بی تابی در هنگام گرسنگی و شکرگزاری در برابر نعمت‌های الهی دانست و اظهار کرد: این گونه افراد گلایه نمی‌کنند و نمی‌گویند که گرانی شد و از فلان چیز محروم شدیم؛ محبت به این گونه فقرا محبت به خدا است.

وی با بیان این‌که برخی در برابر غم‌ها و نعمت‌های الهی با ظرفیت هستند، گفت: برخی به گونه‌ای تربیت شده‌اند که در برابر رفت و آمد غم و نعمت دچار دگرگونی نشده و این امور برای آنها فرقی ندارد.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با استناد به آیه «لِکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَکُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ»، ابراز کرد: هر سختی و مصیبتی که به شما می‌رسد از پیش تعیین و محاسبه شده و حکمت دارد و همه این امور برای تربیت انسان است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان باید به گونه‌ای رفتار کند که با نعمت‌های الهی مغرور نشود و با وجود مصیبت‌ها و غم‌ها از پای در نیاید و مأیوس نشود.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه با بیان این‌که انسان همیشه از همنشینان خود اثر می‌پذیرد، افزود:

انسان زمانی که با مؤمنان فقیر دوست می‌شود از صفات خوب آنها اثر می‌گیرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: دوستی با فقرا دوستی با خدا است از این رو توصیه‌های فراوانی بر دوستی با آنها شده است.

وی با بیان این‌که فقرا طبعا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، اظهار کرد: برخی با افراد متول دوست می‌شوند تا از آنها برای رسیدن به مقاصد و اهداف خود بهره بگیرند اما کسی که با فقیر دوست می‌شود این عملش به خاطر خود او و خدا است.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: انگیزه برای دوستی با اغنیا فراوان است اما برای دوستی با فقرا این گونه نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که محبت و دوستی با فقرا از آفت ریا، اغراض شخصی و دنیا گرایی دور است، گفت:‌ فقرا از موقعیت اجتماعی برخوردار نبوده و کسی که با فقیر رفاقت می‌کند به خاطر صفات خوب او است.

آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر این‌که اسباب گناه کمتر برای فقرا فراهم می‌شود، افزود: امروز می‌گویند عامل بزهکاری فقر است اما باید پرسید که آیا این افراد در ابتدا فقیر بودند و به دنبال معصیت رفتند یا این گونه نبوده؛ غالبا بزهکاری‌ برای کسانی است که دستشان به دهانشان می‌رسد و بعد به خاطر از دست دادن ثروت دست به گناه می‌زنند؛ هر فقری سبب گناهکاری انسان نمی‌شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه «إِنَّ الانسَانَ لَیطْغَی أَن رَآهُ اسْتغنی»، گفت: وقتی انسان احساس کند که پولدار است غرور او را می‌گیرد و طغیان و سرکشی او را می‌گیرد و حاضر نیست حرف کسی را گوش کند اما فقیر هیچ گاه چنین رفتاری ندارد.

وی بیان کرد: فقیر به اخلاص نزدیک تر است، کمتر دچار گناه می‌شود و از صفات برجسته‌ای برخوردار است و غرور در آنها راهی ندارد.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، ابراز کرد:‌ خداوند به پیامبر اسلام می‌فرماید:

یا احمد(ص) فقرا را به خود نزدیک و ثروتمندان را از خود دور کن، چون فقرا دوستان من هستند./927/پ201/ج

منبع:خبرگزاری رسا


فرم در حال بارگذاری ...