« آیا ما که یک زوج جوان هستیم، آمادگی و توانایی تربیت فرزند را داریم؟چگونه در اعیاد ماه ربیع الاول جشنهای خانگی برگزار کنیم؟ »

سبک شمردن نماز

نوشته شده توسطرحیمی 18ام آبان, 1398

چه کارهایی «خفیف شمردن نماز» به حساب می‌آید؟

یکی از گناهان، استخفاف نماز یعنی سبک شمردن نماز است. نماز نخواندن یک گناه بزرگ است، و نماز خواندن اما نماز را خفیف شمردن، استخفاف کردن، بی‌اهمیت تلقی کردن گناه دیگری است.

یعنی چه نماز را سبک می‌شمارد؟

یعنی وقت و فرصت دارد، مى‌تواند نماز خوبى با آرامش بخواند ولى نمى‌خواند. نماز ظهر و عصر را تا نزديک غروب نمى‌خواند، نزديک غروب كه شد يک وضوى سريعى مى‌گيرد و بعد با عجله يک نمازى مى‌خواند و فوراً مهرش را مى‌گذارد آن طرف؛ نمازى كه نه مقدمه دارد نه مؤخره، نه آرامش دارد و نه حضور قلب. طورى عمل مى‌كند كه خوب ديگر اين هم يک كارى است و بايد نمازمان را هم بخوانيم. اين، خفيف شمردن نماز است.

اين‌جور نماز خواندن خيلى فرق دارد با آن نمازى كه انسان به استقبالش مى‌رود؛ اول ظهر كه مى‌شود با آرامش كامل مى‌رود وضو مى‌گيرد، وضویی با آداب. بعد مى‌آيد در مصلّاى خود اذان و اقامه مى‌گويد و با خيال راحت و فراغ خاطر نماز مى‌خواند. «السّلام عليكم» را كه گفت فوراً در نمى‌رود؛ مدتى بعد از نمازْ با آرامش قلب تعقيب مى‌خواند و ذكر خدا مى‌گويد. اين علامت اين است كه نماز در اين خانه احترام دارد.

? استاد #مطهری، آزادی معنوی، ص۸۶-۸۵ (با تلخیص)

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: طوباي محبت [عضو] 
5 stars

متشکرم بابت این مطلب.
مدتها بود که ندیده بودم دوستان از استاد شهید مطلبی بگذارن. گاهی غفلت می کنیم از بعضی بزرگان و عالمان دینی.

1398/08/19 @ 16:31
نظر از: یا کاشف الکروب [عضو] 
5 stars

با سلام و احترام تشکر از مطلب شما. ان شاء الله به تمام موارد نماز توجه نمایم به وبلاگ بنده هم نظری بیندازید انتقادات را می پذیرم موفق باشید التماس دعا

1398/08/18 @ 09:20


فرم در حال بارگذاری ...