موضوعات: "سیر و سلوک" یا "نکات اخلاقی"

سبک شمردن نماز

نوشته شده توسطرحیمی 18ام آبان, 1398

چه کارهایی «خفیف شمردن نماز» به حساب می‌آید؟

یکی از گناهان، استخفاف نماز یعنی سبک شمردن نماز است. نماز نخواندن یک گناه بزرگ است، و نماز خواندن اما نماز را خفیف شمردن، استخفاف کردن، بی‌اهمیت تلقی کردن گناه دیگری است.

یعنی چه نماز را سبک می‌شمارد؟

یعنی وقت و فرصت دارد، مى‌تواند نماز خوبى با آرامش بخواند ولى نمى‌خواند. نماز ظهر و عصر را تا نزديک غروب نمى‌خواند، نزديک غروب كه شد يک وضوى سريعى مى‌گيرد و بعد با عجله يک نمازى مى‌خواند و فوراً مهرش را مى‌گذارد آن طرف؛ نمازى كه نه مقدمه دارد نه مؤخره، نه آرامش دارد و نه حضور قلب. طورى عمل مى‌كند كه خوب ديگر اين هم يک كارى است و بايد نمازمان را هم بخوانيم. اين، خفيف شمردن نماز است.

اين‌جور نماز خواندن خيلى فرق دارد با آن نمازى كه انسان به استقبالش مى‌رود؛ اول ظهر كه مى‌شود با آرامش كامل مى‌رود وضو مى‌گيرد، وضویی با آداب. بعد مى‌آيد در مصلّاى خود اذان و اقامه مى‌گويد و با خيال راحت و فراغ خاطر نماز مى‌خواند. «السّلام عليكم» را كه گفت فوراً در نمى‌رود؛ مدتى بعد از نمازْ با آرامش قلب تعقيب مى‌خواند و ذكر خدا مى‌گويد. اين علامت اين است كه نماز در اين خانه احترام دارد.

📝 استاد #مطهری، آزادی معنوی، ص۸۶-۸۵ (با تلخیص)

توصیه آیت الله قاضی به نماز شب

نوشته شده توسطرحیمی 25ام مرداد, 1398

 

علّامه طباطبايى (ره) مى‏ فرمود:

روزى در نجف كنار در مدرسه اى ايستاده بودم كه مرحوم «آية الله سيد على قاضى (ره)» از آنجا عبور مى‏ كردند، چون به من رسيدند دست خود را روى شانه ‏ام گذاشته و گفتند:

 

دنيا مى‏ خواهى نماز شب بخوان،

 

آخرت مى‏ خواهى نماز شب بخوان.

 

 

بهترین آفریده

نوشته شده توسطرحیمی 19ام مرداد, 1398

 

حضرت موسی عرض کرد:

خدایا بهترین خلق خود که ترا عبادت و بندگی میکند به من بنمایان.

خداوند وحی کرد: برو نزد دهی بر ساحل دریا، آن شخص را خواهی یافت.

موسی به آن مکان رسید، مردی را یافت به مرض جذام و پیسی مبتلا بود، خداوند را تسبیح میکند.

موسی از جبرئیل پرسید:

آن مردی که از خدا خواستم کجاست؟

گفت: همین مرد مریض است،

الان من مأمورم چشم های او را بگیرم،

تو گوش بده چه می گوید.

به اشاره جبرئیل دو چشم آن مرد بیرون آمد و بر صورتش افتاد.

گفت:

بارالها تا خواستی، از چشم بهره مندم کردی و اینک خواستی که آنرا از من بگیری،

ای کسی که به من نیک می کنی و صله می رسانی.

موسی فرمود:

ای بنده خدا من مردی مستجاب الدعوه هستم اگر دوست داری دعا کنم تا خدا دیده گانت را به تو برگرداند؟

گفت: نمی خواهم، زیرا خدا برایم خواست و من راضی به رضای او هستم. .

حضرت موسی فرمود:

شنیدم میگفتی: ای نیکو کننده و صله رساننده! منظورت چیست؟

گفت: در این آبادی غیر از من کسی خدا را نمی شناسد و یا پرستش نمیکند (چه بر و صلهای بالاتر که مرا با خود آشنا کرده است.)

موسی با تعجب از او گذشت و گفت: این عابدترین خلق خدا در دنیاست.

تفسیر نمونه ج 5 ص 373

برای خــــدا

نوشته شده توسطرحیمی 19ام مرداد, 1398

♥نکند اگر کسی از چیزی تعریف کرد آنرا به خودت نسبت بدهی!

 

مرحوم میرزا اسماعیل #دولابی(رضوان الله علیه) میفرمودند :

از هر چیز تعریف کردند، بگو مال خداست و کار خداست. نکند #خدا را بپوشانی و آنرا به خودت یا به دیگران نسبت بدهی که ظلمی بزرگ تر از این نیست.
اگر این نکته را رعایت کنی، از وادی امن سر در می آوری. هر وقت خواستی از کسی یا چیزی تعریف کنی، از خدایت تعریف کن.
بیا و از این تاریخ تصمیم بگیر حرفی نزنی مگر از او. هر زیبایی و خوبی که دیدی رب و پروردگارت را یاد کن،

همانطور که #امیرالمؤمنین علیه السلام در دعای دهه‌ی اول #ذیحجه می فرماید: به عدد همه چیزهای عالم لا اله الا الله.

چند نوع رزق وجود دارد؟

نوشته شده توسطرحیمی 18ام مرداد, 1398

پروردگار عالم نعمت‌های زیادی را برای بندگانش ارزانی داشته است و انتظار می‌رود مخلوقات حمد و ستایش الطاف خداوندی را به جای بیاورند. از مهم‌ترین سفارشات خداوند متعال و برگزیدگانش رعایت اصول و مبانی بندگی است؛ رعایت حق خدا، حق نفس و حق الناس برای افزایش نعمت‌های الهی لازم است و هر کس که به این امر توجه نکند مرتکب گناه بزرگی شده است و در این مواقع از الطاف خداوند متعال کاسته می‌شود؛ رزق و روزی مهم‌ترین موضوع برای همه‌ بندگان است و باید برای به دست آوردن رزق حلال و افزایش آن اصول الهی را رعایت کرد.

بر اساس حدیثی از امام علی (ع) دو نوع رزق وجود دارد و ایشان در این باره می‌فرماید: اِن الرزق رزقان رزق تطلبه و رزق یطلبک فان انت لم تأته اتاک (نهج ‏البلاغه، نامه ۳۱)؛

رزق طالب که به سراغ ما می ‏آید همواره ما را تعقیب می ‏کند حتی اگر از آن فرار کنیم ما را رها نمی‏ سازد، همان طور که رهایی از چنگال مرگ ممکن نیست. (مکارم ‏الاخلاق ۲/۳۷۷)

ادامه »

بهترين راه برای عنداللهی شدن، روزه گرفتن است

نوشته شده توسطرحیمی 18ام مرداد, 1398

 

✳️حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:

روايت لطيفي را مرحوم كليني از امام هفتم (عليه السلام) نقل فرموده، كه مرحوم محقق داماد، در شرح آن بيان شيريني دارد.

حديث اين است كه حضرت فرمود:

«بدن شما به اندازه بهشت مي‌ارزد؛

آن را به غير بهشت نفروشيد كه ضرر خواهيد كرد».

مرحوم محقق داماد مي‌فرمايد:

اين روايت ناظر به آن است كه روحتان فوق بهشت است.

روح را بايد به «جنّة اللّقاء» بدهيد.

روحتان بايستي به «عند مليكٍ مقتدر» برسد و بهترين راه برای عنداللهي شدن روزه گرفتن است.

📚حکمت عبادات، آیت الله العظمی جوادی آملی، ص136

نتیجه بریدن از وابستگی ها و علائق دنیوی

نوشته شده توسطرحیمی 18ام مرداد, 1398

 

▫️شیخ حسنعلی نخودکی (ره):


💠چون با پای سلوک،

بیابانهای خشک و بلند و پست این بادیه را پیمودی،

به جهانی گسترده خواهی رسید

و از مضایق و مهالک، رهائی خواهی یافت

و به باغستانها و درختان و چشمه ها و جویباران معنی دست خواهی یافت.


💠اما بدان که وصول به این حقایق شقایق و آن شقایق حقایق، جز با بریدن از وابستگی ها و علائق دنیوی حاصل نشود.


✍🏻مقدمه کتاب اسرار نماز ملا محسن فیض کاشانی

آتش قبر چه کسانی تا قیامت شعله ور است؟

نوشته شده توسطرحیمی 5ام تیر, 1398

 عرش در مدح پروردگار در تسبیح و ستایش است آسمان و زمین و همه هستی تسبیح خداوند را به جا می‌آورند؛ معبودی که عالمیان در مدح بزرگیش آوای زیبای عبودیت را می‌نوازند، مهربانیش را بر آدمیان ارزانی داشته و تمام هستی و نعمات الهی را برای آن‌ها به ارمغان آورده است؛ حال بندگی انسان‌ها و پاسخ موهبت پرودگار عالمیان چگونه است؟ اشرف مخلوقات بودن جایگاه کمی نیست؛ این نعمت بزرگ الهی لازمه مدح و ستایش پروردگاری است که از بین تمام آفریده هایش انسان را برای این مقام و منزلت برگزیده و تنها انتظار می‌رود برای سلامتی جسم، روح و روان آدمی؛ امانت بزرگش را همانگونه که بر انسان به ارمغان داده است به سوی او بازگرداند؛ اما غافل از این همه نعمات خداوند متعال نفس سرکش، پاکی و زلالی را از آدمی می‌رباید و از معشوق جدا می‌کند؛ خداوندی که با تمام بی مهری بندگانش راه را برای آن‌ها باز می‌گذارد تا توبه کنند؛ اما باز نفس سرکش انسان غفلت را بر سر راه آن‌ها می‌گذارد و عمر زودگذر آدمی زمان را همچون باد و چشم بر هم زدنی از بندگان پرورگار می‌گیرد و دیگر فرصتی برای جبران وجود نخواهد داشت و جز افسوس برای آدمیان باقی نمی‌ماند.

نفاق از بدترین گناهانی است که خداوند متعال از منفاقان روی می‌گرداند و آنها را از درگاه الهی می‌راند.

ادامه »

ای یوسف غریب، به کنعان نیامدی

نوشته شده توسطرحیمی 4ام اسفند, 1397

ای یوسف غریب، به کنعان نیامدی

تنهاترین مسافر دوران، نیامدی

گویند بوی پیرهنت می‌رسد، ولی

ما مانده‌ایم و وعدۀ خوبان نیامدی

دارد هنوز نسل جوان پیر می‌شوند

طولانی است قصۀ هجران، نیامدی

ادامه »

ما مانده ایم و شهدا رفته اند

نوشته شده توسطرحیمی 1ام اسفند, 1397

پندار ما این است که ما مانده ایم و شهدا رفته اند، اما حقیقت آن است که زمان ما را با خود برده است و شهدا مانده اند.