« نتیجه اسلام لیبرال، فاصله گرفتن از احکام دینیانگیزه بانوان از ورود به حوزه های علمیه چیست؟ »

ملائکه از جوانی که با هوا و هوس خود می‌جنگد، حیرت می‌کنند

نوشته شده توسطرحیمی 4ام دی, 1398

 

آیت‌الله «محمدعلی جاودان»:

برخی در دنیا هدایت را به ضلالت می‌فروشند

آنان دچار خسارت و ضرر بسیار می‌شوند.

روز قیامت انسان متوجه می‌شود که تجارت عمر او سود یا ضرر کرده است.

آیت‌الله «محمدعلی جاودان» در جلسه درس اخلاق که در حسینیه شیخ زاهد برگزار شد، گفت: زندگی شما تجارتی است که شاید سود و ضرر کم یا بسیار زیاد داشته باشد.

 این استاد حوزه علمیه افزود: برخی در دنیا هدایت را به ضلالت می‌فروشند آنان دچار خسارت و ضرر بسیار می‌شوند. روز قیامت انسان متوجه می‌شود که تجارت عمر او سود یا ضرر کرده است.

 آیت‌الله جاودان با بیان اینکه در تجارت و سود عمر مومنان به سه دسته تقسیم می‌شوند، تاکید کرد:

برخی همچون غلامان از ترس جهنم خدا را می‌پرستند و به سود می‌رسند اگرچه سطح آن پایین است اما همین هم ارزش دارد،

یک دسته دیگر همچون تاجران به امید ثواب اعمال نیک، پرستش خدا را انجام می‌دهند.

 این استاد اخلاق ادامه داد: گاهی افرادی نه به امید ثواب نه از ترس عذاب اعمال نیک انجام می‌دهند یا خدا را پرستش می‌کنند، آنها خدا را شایسته پرستش می‌بینند برای اعمال این افراد وزن وجود ندارد. آنها چون خدا را دوست دارند او را پرستش می‌کنند.

 وی افزود: جزای کسانی که خدا را برای عشق به او پرستش می‌کنند، بهشت است که عرض آن به اندازه آسمان‌ها و زمین است، در آسمان اول کهکشان و ستاره‌ها اندازه ندارند، در واقع طول و عرض جغرافیایی بهشت این افراد  اندازه ندارد.

 آیت‌الله جاودان بیان کرد: کسانی که بر اساس حب به خداوند او را می‌پرستند تجارت آنها با خداوند سود بی‌حساب دارد.

 این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن کسانی که صبر می‌کنند خداوند به آنان بدون حساب پاداش می‌دهد، ابراز کرد:‌ 

جوانی که با هوا و هوس خود می‌جنگد

و آن را کنترل می‌کند فرشتگان از او به حیرت می‌آیند

که تا این حد با نفس اماره مبارزه می‌کند.

 وی افزود: اگر گناه نکنید با این نیت که چون خدا راضی نیست این صبر ارزش دارد، وقتی انسان بر گناه نکردن صبر کند بار او بسیار سبک می‌شود وقتی سبک شود می‌تواند به میزان سبکی به ملکوت الهی نزدیک شود.

 آیت‌الله جاودان ادامه داد: انسانِ سبک از بار گناه، خود را از مردم طلبکار نمی‌بیند، وقتی عقل انسان کامل بشود خود را از همه عالم پست‌تر می‌بیند و این سبب برتری او می‌شود.

 این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: اجر و پاداش کسی که بر گناه نکردن صبر می‌کند و دهنه نفس اماره را محکم گرفته و کنترل می‌کند، بی حساب است.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: گاهیپ یش می‌آید که شیطان بسیار وسوسه می‌کند اگر زیاد فشار آورد بیشتر به خدا پناه ببرید در این صورت شیطان مغلوب می‌شود.

 شبستان 


فرم در حال بارگذاری ...