« داستان كسانى كه غير از خدا دوستانى اختيار كرده‌‏اند/در محضر آیاتی از سوره مبارکه عنکبوتآخرش که چی؟ »

آثار فتنه چیست؟

نوشته شده توسطرحیمی 3ام دی, 1398

 

گفتگو با حجت الاسلام دکتر حجت ملکی مدرس دانشگاه و استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در باب “فتنه” :

در آغاز سخن لطفاً معنا و مفهوم فتنه را برای خوانندگان عزیز بیان فرمایید:

فتنه در لغت به معنای کفر، گمراهی و امتحان آمده است زمانی که فتنه به وجود می‌آید همزمان در عقاید و آراء مردم تشتت ایجاد می‌شود و باعث گمراهی عده‌ای از مردم می‌گردد. همان گونه که خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید فتنه گر کاری که انجام می‌دهد از قتل بالاتر است،

 

فرد منافق در ایجاد فتنه آسیب غیرقابل جبرانی به جامعه و حکومت اسلامی می‌زند که خداوند متعال رفتار او را از قتل بالاتر می‌داند.

در زمان فتنه باید روشنگری و بصیرت مردم را بالا برد چرا که ما در جامعه آخرالزمانی زندگی می‌کنیم و فتنه‌های آخر الزمان چنان حق و باطل را منزوج خواهند کرد که تنها کسانی می‌توانند از آن‌ها به سلامت عبور کنند که دارای بصیرت و استقامت باشند.

توضیحی در باب بصیرت و معنا و مفهوم آن بیان فرماید؟

بصیرت و مشتقات آن ۵۸ بار در قرآن کریم بیان شده است و این بیانگر اهمیت موضوع است چرا که کمتر مقوله‌ی اجتماعی را می‌بینیم که در قرآن کریم آنقدر به آن پرداخته و به آن اهمیت داده شده است بصیرت بنا به فرمایش مقام معظم رهبری در دو سطح تعریف می‌شود، سطح زیرین آن داشتن نگاه تولیدی است که موجب داشتن هدف الهی و تلاشی خستگی ناپذیر در راه آن گشته و در حقیقت زمینه همه تلاش‌ها و مبارزات انسانی در جامعه خواهد شد؛ و سطح دیگر آن در حوادث زندگی خودنمایی خواهد کرد، به این شکل که برای اینکه انسان در حوادث زندگی دچار بی بصیرتی نشود باید پیرامون آن تدبر نماید و از آن‌ها به شکل سطحی و عامیه عبور نکند و با این سنجش بصیرت پیدا خواهد نمود.

آثار فتنه در جامعه چیست؟

اگر بخواهیم نگاه مثبتی به فتنه‌های آخر الزمانی داشته باشیم می‌شود به رویش‌ها و ریزش‌های آن اشاره نمود همان گونه که مولای ما امیرالمؤمنین در روایتی فرمودند: از فتنه‌های آخرالزمان کراهت نداشته باشید که منافقان را نابود می‌کند (کنز العمال، ج۲، ص. ۱۸۹) در جامعه‌ای که تشخیص منافق و غیر منافق به سختی صورت می‌گیرد تا زمانی که در مقابل یک امتحان الهی قرار نگرفته باشند تفکرات و آنچه در قلب خود می‌گذرد را وانمود نمی‌کند نگاه مثبت در فتنه این است که منافقان کور دل زودتر از دیگران وارد عرصه می‌شود و ریزش‌هایی صورت می‌گیرد، اما رویش‌هایی هم وجود دارد که نباید از آن غفلت نمود.

همیشه در فتنه‌ها خواص نقش ویژه‌ای دارد که در رویکرد ایجابی و چه در رویکرد سلبی یعنی یک عده به طرفداری از فتنه و یک عده به روشنگری در مقابل فتنه از جامعه خواص وارد می‌شود لطفاً توضیحی بیشتر در این رابطه بیان فرمائید؟

نقش خواص در طول تاریخ همواره مهم و حائز اهمیت بوده است و مسیر حق و باطل را به یک جامعه نشان داده است و موضع گیری و جهت گیری این قشر از جامعه در تحولات و حوادث تاریخی بسیار حیاتی است به همین جهت است مقام معظم رهبری درباره نقش خواص می‌فرماید شک خواص، پایه حرکت صحیح جامعه اسلامی را مثل موریانه می‌جود اینکه خواص در حقایق روشن تردید پیدا کنند و شک نمایند اساس کار‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

شما وقتی مشاهده می‌کنید که فتنه کوی دانشگاه را به راه انداختند تا فتنه ۸۸ که برخی خواص حتی در اصل نظام به شک افتادند چه برسر جامعه آوردند به چه ضربه‌هایی بر نظام مقدس اسلامی وارد کردند این‌ها همه کار خواص بود همچنین در شلوغی‌های ۹۶ و سال ۹۸ اگر تدبیر مقام معظم رهبری نبود چه اتفاقاتی رخ می‌داد و خواص ما در چه سر درگمی به سر می‌بردند که رهنمود‌های معظم له باعث جلوگیری از فتنه اکبر شد.

دلیل حصر برخی خواص گمراه در زمان فتنه و بعد از آن چیست؟

اینجا چند دلیل وجود دارد اول اینکه خود این به اصطلاح فردی که جز خواص به شمار می‌رود وارد یک جریان سازی می‌شود و جامعه را به انحراف می‌کشد همچنین با القای دروغ و وارونه جلوه دادن حقیقت باعث گمراهی بسیاری از مردم شد و نکته دیگر ایجاد فتنه و همراهی استکبار جهانی و منافقین برای تسلیم کردن حکومت اسلامی بود و نکته آخر نیز ایجاد قتل و غارت و درگیری و گرفتن آسایش از مردم و همچنین ضربه زدن به اموال عمومی و بیت المال از دیگر عملکرد این خواص بی بصیرت در آن فتنه بود.

 نظر شخص جنابعالی در مورد حصر چیست؟

بنده از خود هیچ نظری ندارم نظر بنده همان نظر مقام معظم رهبری است که با این طیف از اغتشاش گران بهترین و سنجیده‌ترین و در عین حال رعفت مناسب صورت گرفت و از بستر سازی افراد جهت ایجاد تشنج و آشوب بیشتر جلوگیری کرد.

تابناک


فرم در حال بارگذاری ...