« نظر رهبرانقلاب درباره فضای مجازی + فیلموهابیت ، ابن تیمیه را برتر از پیامبراسلام صلی الله علیه و آله می داند؟! »

از شیوه‌های دانشگاهی در حوزه پرهیز کنیم

نوشته شده توسطرحیمی 7ام شهریور, 1395

عضو جامعه مدرسین حوزه:

پرهیز از مدرک‌زدگی  در حوزه  باید در سیاست‌گذاری مورد توجه باشد و به این پرسش پاسخ داده شود که «این امر در تحصیل و رسالت طلبه علوم دینی چه نقشی دارد؟» …. 

  • پرهیز از مدرک‌گرایی
  • انقلابی‌گری با نگاه به منویات رهبر معظم انقلاب
  • نظام ناکارآمد الازهر نمی‌تواند الگو باشد

 آیةالله جواد مروی در اجلاسیه مدیران استانی و معاونان ستادی حوزه، به تلاش بزرگان دین در ترویج مذهب شیعه اشاره کرد و گفت: رسالت حوزه‌های علمیه، شناخت، تبیین و ترویج دین و مذهب اهل‌بیت علیهم‌السلام است و سلف صالح حوزه به خوبی این رسالت را انجام داده‌اند.

وی با بیان این‌که باید برای این رسالت بزرگ برنامه‌ریزی کرد، ابراز داشت: شیوه سلف صالح با دقت و تیزبینی سیاست‌گذاری شود و اجرای آن توسط متولیان مورد اهتمام جدی قرار گیرد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر پرهیز از تقلید حوزه از نظام دانشگاهی، خاطرنشان کرد: به تأسی از فرمایشات مراجع عظام و رهبر معظم انقلاب اسلامی باید نسبت به حفظ و احیای روش سنتی حوزه علمیه در تثبیت و فهم علوم حساس بود؛ لذا بایسته است برای شناسایی و بسته شدن منافذی که روش‌های غیر اصولی، تقلیدی و دانشگاهی را وارد حوزه می‌کند، تلاش کرد تا آسیب‌های پرورشی و هویتی در حوزه ایجاد نشود.

▪ پرهیز از مدرک‌گرایی

آیةالله مروی، دوری از موازی‌کاری را مورد توجه قرار داد و علاوه بر آن به مدرک‌گرایی نیز اشاره کرد و گفت: پرهیز از مدرک‌زدگی باید در سیاست‌گذاری مورد توجه باشد و به این پرسش پاسخ داده شود که «این امر در تحصیل و رسالت طلبه علوم دینی چه نقشی دارد؟»

استاد حوزه علمیه قم، نسبت به شناخت نیاز مخاطب و ارشاد تحصیلی تأکید و اظهار کرد: بلندی همت، هماوردی با نیاز مخاطبان و معنویت و تهذیب اخلاقی، روش‌هایی از سلف صالح است که باید نسبت به آن در حین هدایت تحصیلی توجه نمود.

انقلابی‌گری با نگاه به منویات رهبر معظم انقلاب

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، انقلابی ماندن با تعریف و ویژگی ترسیم‌شده از سوی مقام معظم رهبری را مدنظر قرار داد و خاطرنشان کرد: باید قدردان انقلاب اسلامی بود؛ زیرا مطابق با روایت، اگر قدر نعمت‌ها را ندانیم و زایل شود، دیگر به انسان برنخواهد گشت.

نظام ناکارآمد الازهر نمی‌تواند الگو باشد

آیةالله مروی با انتقاد نسبت به طرح مباحثی مبنی بر الگوگیری از الازهر مصر، تصریح کرد: در شرایطی که ناکارآمدی نظام آموزشی و تبلیغی قدیمی الازهر در دنیا و حتی در داخل مصر ثابت شده و این مرکز کمترین نقشی در بیداری اسلامی مردم منطقه و جهان نداشته است، چگونه می‌توان از الگوگیری حوزه علمیه‌ی پویا و مولد بزرگ‌ترین انقلاب اسلامی، از این نظام آموزشی و تبلیغی ناکارآمد، سخن گفت؟!

منبع: خبرگزاری حوزه از مشهد


فرم در حال بارگذاری ...