« حمزه، مظهر رشادت و جهاد (شهادت حضرت حمزه علیه السلام)دست بریده مان سند بی توقّعی است... چون پای بسـته‌ایم به دارالشّفای دوســـت + فیلم »

اشیاع، همسر همسر کدام پیامبر است؟

نوشته شده توسطرحیمی 29ام تیر, 1395
 
اشیاع، همسر همسر کدام پیامبر است؟


 

فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ وَهَبْنا لَهُ یحْیی وَ أَصْلَحْنا لَهُ زَوْجَهُ إِنَّهُمْ کانُوا یسارِعُونَ فِی الْخَیراتِ وَ یدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً وَ کانُوا لَنا خاشِعِینَ[1]

پس(دعای) او را مستجاب کردیم و یحیی را به او بخشیدیم، و همسرش را(که نازا بود) برای او شایسته قرار دادیم (و این بخاطر آن بود که) همانا آنان در کارهای نیک، شتاب داشتند و مارا از روی امید و بیم می خواندند و در برابر ما فروتن بودند.

ازدواج زکریا با اَشیاع

در میان بنی اسرائیل دو خواهر برجسته و بزرگ زاده وجود داشتند که یکی به نام حَنّه[2] یا حنانه و دیگری به نام اشیاع(در بعضي از نسخه‌ها «ايشاع» ضبط شده است.) که مقام عفت، و عصمت، نجابت، صبر و تحمل اين بانوي معظمه، مشهور و معروف است. وي از جمله زناني است كه در قرآن مجيد به وي اشاره شده است.[3] که نام پدرشان فاقوذا فرزند فتیل از اولاد سلیمان بن داود و از خاندان یهودا فرزند حضرت یعقوب و نام مادرشان مرتا می باشد. حنه و اشیاع هر دو از یک پدر و مادر بودند و هر دو به افتخار همسری پیامبری در آمده بودند که اولی به همسری عمران و دومی را زکریا به همسری برگزید.[4]

دعای زکریا و بشارت تولد یحیی

سال ها بود که حضرت زکریا و همسرش اشیاع عقیم بودند و اکنون در دوران پیری به سر می بردند. زکریا بارها از خداوند طلب فرزند کرده بود تا بعد از خود وارثی داشته باشد. او روزی بر مریم وارد شد در حالی که مریم در حال عبادت بود و مشاهده کرد که میوه های تابستانی در فصل زمستان برایش آمده است لذا به این نتیجه رسید که او هم می تواند در پیری بچه دار شود برای همین دست به آسمان بلند کرد و با تمام وجود از خدا درخواست فرزند نمود و طولی نکشید که جبرئیل نوید تولد یحیی را به او داد. و پس از 6 ماه یحیی متولد شد. ملائکه او را به آسمان بردند و طبق فرمایش امام باقر علیه السلام نخستین غذای بهشتی را به او خورانده وسپس به آغوش پدرش برگرداندند.

نکته ها

انبیا با پیش آمدن هر مشکلی، به درگاه خداوند شتافته و گشایش آن را از پروردگار خویش خواستار می شدند. در آیات قبل به نمونه هایی از این درخواست ها برخورد داشتیم.[5]رسول خدا صلی الله علیه و آله هنگام جنگ خندق به درگاه خداوند چنین عرضه داشت: خدایا! تو عبیدة بن الحارث را روز بدر از من گرفتی و حمزه را روز احد، و این علی است. آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند: «رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیرُ الْوارِثِینَ»[6] امام صادق علیه السلام درباره «رَغَباً وَ رَهَباً» فرمود: رغبت آن است که در حال دعا کف دست را به سوی آسمان قرار دهی و رهبت آن است که پشت دست ها به طرف آسمان نمایی.[7]

پیام ها

1-هرگز از رحمت الهی مأیوس نشویم. «وَ زَکرِیا إِذْ نادی» (خداوند حتّی به انسانی کهنسال همچون زکریا علیه السلام از همسری نازا فرزند عنایت می کند.)

2-ذکر کلمه «رب» و تکرار آن در دعا، درخواست ها را با اجابت مقرون می سازد. «نادی رَبَّهُ رَبِّ لا تَذَرْنِی»

3-در هنگام دعا، خداوند را با آن صفتی که با خواسته ما تناسب بیشتری دارد یاد کنیم. «لا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیرُ الْوارِثِینَ»

4-ایمان به «خَیرُ الْوارِثِینَ» بودن خداوند، با آرزوهای طبیعی مثل علاقه به فرزند و طلب آن از پروردگار، منافاتی ندارد. «لا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیرُ الْوارِثِینَ»

5-دعای انبیا مستجاب است. «فَاسْتَجَبْنا»

6-فرزند، عطیه الهی است. «وَ وَهَبْنا لَهُ یحْیی»

7-خداوند به اولیای خود نظر خاص دارد. سه بار کلمه «لَهُ» تکرار شده است.«فَاسْتَجَبْنا لَهُ - وَ وَهَبْنا لَهُ - أَصْلَحْنا لَهُ»

8-دست خداوند بسته نیست و می تواند زن نازا را هم شایسته ی باروری گرداند. «أَصْلَحْنا لَهُ زَوْجَهُ»

9-انسان می تواند از طریق دعا نازائی را اصلاح کند. «فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ وَهَبْنا لَهُ»

10-سعادت کامل، زمانی است که همه اعضای خانواده در انجام کار خیر، با یکدیگر شریک، همفکر و همگام باشند. «إِنَّهُمْ کانُوا یسارِعُونَ فِی الْخَیراتِ»

11-آنچه مایه ارزش بیشتر کارهای خوبست، سرعت و نشاط در انجام آنهاست. «یسارِعُونَ»

12-بیم و امید نسبت به خداوند(خوف و رجا)، دو عنصر ارزشمند، حتّی برای پیامبران است. «رَغَباً وَ رَهَباً»

13-در هنگام دعا باید خدا را با حالت خوف و رجا خواند. «یدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً»

14-اولیای الهی، تنها در مقابل او سر تعظیم فرود می آورند. «لَناخاشِعِینَ» نه «خاشعین لنا»

15-کمالات انسانی زمانی با ارزش است که دائمی باشد نه زودگذر و موقت.«کانُوا یسارِعُونَ یدْعُونَنا وَ کانُوا لَنا خاشِعِینَ»

16-سرعت در کار خیر و دعا همراه با بیم و امید، در استجابت دعا مؤثر است.فَاسْتَجَبْنا لَهُ…کانُوا یسارِعُونَ فِی الْخَیراتِ وَ یدْعُونَنا…

پی نوشت ها

[1] انبیاء/ 90

[2] حنه جز زناني است كه در قرآن به صراحت مورد توجه واقع شده آل عمران، آيات 35و46

[3] سوره ‌هاي آل عمران، آيه 40 – مريم، آيات 5، 8 – انبياء، آيه 90.

[4] موسسه جهانی سبطین

[5] دعاهاى حضرت نوح، ايوب، يونس را در آيات قبل مرور شد.

[6] مجلسی، بحارالانوار، ج 38، ص 309.

[7] کلینی، كافى، ج 2، ص 497.


منبع : اختصاصی پایگاه حوزه نت

 


فرم در حال بارگذاری ...