« بيشترين دعای حضرت رسول(صلّي الله عليه و آله و سلّم) به نقل از جناب اُمّ سلمهگردنبند رستگاری چیست؟ »

با عضویت در تلگرام اطلاعات شما در ۱۶ نقطه از جهان ذخیره می شود.

نوشته شده توسطرحیمی 2ام تیر, 1395
رئیس جمهور آمریکا بارها اعلام کرده است که شبکه‌های اجتماعی را برای مردم کشورهای مختلف ساخته‌اند و اعضای خانواده‌اش عضو این شبکه‌ها نیستند. تا جایی که در حین بازدید یکی از مدارس این کشور در پاسخ به این پرسش یک دانش‌آموز که
«آقای اوباما من می‌خواهم یک روز مانند شما رئیس جمهور شوم، چکار باید بکنم؟»
می‌گوید:
«هیچ‌گاه در شبکه‌های اجتماعی عضو نشو، چون در آینده رفتارها و عکس‌های ساده‌ای که از تو در شبکه‌ها منتشر می‌شود، به سادگی از اینترنت جمع‌آوری کرده و علیه خودت استفاده می‌کنند …»

تلگرام

iv style="text-align: justify;">دو سالی می شود که بازار استفاده از شبکه های اجتماعی بسیار داغ است. طی این دو سال اخیر تعداد کاربرانی که از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند چندین برابر شده و رقم ثبت شدگان در شبکه های اجتماعی از ۲ میلیون نفر در سال ۹۲ به ۴۰ میلیون نفر در سال ۹۴ رسیده است. بنابر آمار منتشر شده بیشترین کاربران ثبت شده در شبکه ی اجتماعی وایبر، ایرانی هستند و ایران در استفاده از وایبر نفر اول شده است؛ اما به دلیل مشکلاتی که وایبر در سرعت لود شدن تصاویر و … داشته، در همین چند ماه گذشته خیلی ها استفاده از تلگرام را به وایبر ترجیح داده اند؛ ولی غافل از اینکه تلگرام کمی در حریم شخصی افراد کنجکاوی به خرج می دهد و با این برنامه ناخواسته امکان پخش شدن تصاویر شخصی خود را خواهید داد.

مشتریان تلگرام بیشتر چه کسانی هستند؟

  زنان به دلیل تمایل بیشتر به صحبت کردن و ارتباط‌گیری با دیگران، استقبال بهتری از شبکه های اجتماعی داشته‌اند و امکان گفت‌و‌گو با دیگران و تبادل اطلاعات در کمترین زمان، محبوبیت زیادی برای این نرم‌افزارها ایجاد کرده است.

 روح‌الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی، در این رابطه می گوید: شبکه‌های اجتماعی که اخیراً در جامعه وارد شده‌اند، به علت interactive media بودن، با استقبال خوبی از سوی مردم روبه‌رو شده و هرکس به تناسب نیاز خود از آن استفاده می کند. این نرم‌افزارها نیاز خانم‌ها را هم برآورده کرده و موجب تمایل آن‌ها به عضویت در این شبکه‌ها  شده است.

بعضی از خانم‌ها تصور می‌کنند که این نرم افزارها رایگان هستند و می‌گویند ما اهل مکالمه زیاد و ارسال پیامک به دوستان و آشنایان هستیم و این برنامه‌ها این امکان را به‌صورت رایگان برای ما فراهم کرده است؛ درحالی‌که ما می‌گوییم که چیزی با عنوان رایگان در فرهنگ سرمایه پرست غرب وجود ندارد و تلگرام موسسه خیریه نیست بلکه یک شرکت ثروتمند غربی است. البته نظر سازندگان این نرم افزار چیز دیگری است. آن ها معتقدند که این نرم افزار کاملا رایگان است  و هیچ استفاده تجاری ندارد.

 

تلگرام

 

 نرم‌افزار رایگان چیست؟

  نرم افزارهای رایگان(free)، نرم افزارهایی هستند که به جای فروخته شدن به شما، به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار می گیرند؛ اما در عوض اجازه دارند پس از نصب شدن بر روی هر تلفنی، اطلاعات درون آن تلفن از قبیل فیلم، عکس، مخاطبین و… را بفروش رسانده و از آن استفاده کند. به عنوان مثال تلگرام این قابلیت را دارد که پس از نصب بر روی گوشی ها:

 ۱- با هر شماره ایی که داخل آن گوشی است تماس بگیرد

 ۲- پیامک ارسال و دریافت کند و در متن پیامک ها تغییر ایجاد کند

 ۳- به حساب های بانکی شما دسترسی پیدا کند.

 ۴- از طریق تلفن شما صدا ضبط کند.

۵- در هر زمان و مکانی بدون تأیید شما دوربین دستگاه شما روشن می شود.

 ۶- موقعیت مکانی شما را پیدا می کنند.

 ۷- به حافظه گوشی و کارت حافظه شما دسترسی پیدا می کنند.

 

 

خانم‌ها بیشترین اطلاعات خصوصی را داخل تلفن‌هایشان نگه می‌دارند!

  متأسفانه بیشترین گروهی که از نگهداری اطلاعاتشان در حافظه گوشی ها ضربه می خورند خانم ها هستند. چرا که بدون توجه به این موارد عکس های بی حجاب خود را در گوشی ذخیره کرده و بعد از اینکه از عکس هایشان سوءاستفاده شد تازه متوجه اشتباهشان می شوند.

 مومنی نسب اشاره می کند: «بیشترین دزدی‌های سال گذشته مربوط به موبایل‌های هوشمند و اندرویدی، از قشر بانوان بوده است. کسانی‌که دارای گوشی های هوشمند هستند و شبکه‌های اجتماعی و اینترنت فعال هم دارند، بسیار در معرض دزدی‌ اطلاعات قرار می‌گیرند. همچنین افراد سودجو از طریق سایت‌هایی مانند pro caller  می‌توانند فقط با داشتن شماره تلفن یک فرد تمام اطلاعات گوشی فرد را تخلیه کنند. این درحالی‌است که بیشترین اطلاعات خصوصی را خانم‌ها بر روی گوشی‌هایشان نگه‌داری می‌کنند.

 ممکن است برخی بانوان اظهار کنند که اینگونه سوءاستفاده‌ها فقط برای افراد مهم کشور است و اطلاعات خصوصی یک خانم خانه‌دار یا کارمند ساده به درد هیچ هکر و سارقی نخواهد خورد؛ اما واقعیت این است که اطلاعات تا وقتی که افشا نشود، ارزش آن معلوم نمی‌شود. حرف‌های ساده یک فرد در حین مکالمه تلفنی هم می‌تواند با شنود مورد بهره‌وری قرار بگیرد.

 رئیس جمهور آمریکا بارها اعلام کرده است که شبکه‌های اجتماعی را برای مردم کشورهای مختلف ساخته‌اند و اعضای خانواده‌اش عضو این شبکه‌ها نیستند، تا جایی که در حین بازدید یکی از مدارس این کشور در پاسخ به این پرسش یک دانش‌آموز که «آقای اوباما من می‌خواهم یک روز مانند شما رئیس جمهور شوم، چکار باید بکنم؟» می‌گوید: «هیچ‌گاه در شبکه‌های اجتماعی عضو نشو، چون در آینده رفتارها و عکس‌های ساده‌ای که از تو در شبکه‌ها منتشر می‌شود، به سادگی از اینترنت جمع‌آوری کرده و علیه خودت استفاده می‌کنند …»


امنیت بالای تلگرام، یک دروغ تاریخی است

  وبسایت اصلی تلگرام این ادعا را کرده است که ما امنیت را به شما برمی گردانیم. همچنین در بسیاری از سایت های داخلی تلگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی امن معرفی شده است اما مومنی نسب معقتد است که این ادعا تنها یک دروغ تاریخی است چرا که  تمام محتوایی که قرار است در گروه‌ها و چت‌های افراد منتقل شود، باید روی اینترنت قرار بگیرد تا بتواند به مقصد برسد، پس امنیت نرم‌افزار گوشی اصلاً مطرح نیست و آنچه دارای اهمیت است، امنیت شبکه است.

 

تلگرام

 

مثلاً بسیاری از خانم‌ها عکس‌هایی که در یک جشن عروسی از یکدیگر گرفته‌اند را به‌صورت خصوصی در تلگرام برای دیگری ارسال می‌کنند و معتقدند چون این عکس‌ها را در محیط خصوصی فرستاده‌اند، پس به‌دست شخص دیگری نخواهد رسید؛ درحالی‌که هرگز این‌طور نیست.

 نرم افزار تلگرام به این شیوه عمل می‌کند که برای ارسال هر عکسی برای دیگران، فرد ارسال کننده حتماً باید در زمان ارسال به اینترنت متصل باشد و در مرحله اول پس از ارسال، این عکس در شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی ذخیره شده و پس از کپی شدن اطلاعات در ۱۱ کشور گوناگون و ۱۶ نقطه، در نهایت به مرکز اینترنت خواهد رسید. وقتی دو تیک نهایی در انتهای عکس برای ارسال کننده، درج شده و نشان دهد که عکس به مقصد رسیده است، به این معنا می‌باشد که عکس مورد نظر در هر ۱۶ نقطه به درستی ذخیره شده، پس خانم ها تصور نکنند که اطلاعاتشان فقط برای یک نفر ارسال می‌شود.


رباط‌ هایی که با مشخصات اشخاص حقیقی در گروه‌ها عضو می‌شوند

  ممکن است بعضی از خانم‌ها در تلگرام گروه‌های ویژه بانوان و یا گروه‌های خانوادگی راه‌اندازی کنند تا بدون حضور آقایان ارتباط راحت‌تری از طریق شبکه‌ها برقرار کنند؛ به همین منظور به راحتی عکس و اطلاعات شخصی خود را در این گروه‌ها منتشر می‌کنند درحالی‌که این‌کار بسیار نادرست است.

 وی با اشاره به اینکه ما هیچ گروهی نداریم که تمام اعضای آن خانم باشد، عنوان کرد: افراد متعددی از قبیل نویسندگان برنامه گرفته تا ارائه دهندگان اینترنت، همگی می‌توانند مطالب هر گروهی را مشاهده کنند. ضمن اینکه تمام اعضای یک گروه اشخاص حقیقی نیستند و رباط‌ هایی هستند که در گروه‌ها عضو شده و عکس‌ها و اطلاعات افراد را در اینترنت منتشر می‌کنند.

 

 راهکارها کدامند؟

  با شرایط کنونی جدا شدن از این شبکه های اجتماعی تقریبا امری غیر ممکن است. اما از طرفی هم حفظ امنیت اطلاعات،  عکس ها و فیلم ها خصوصا برای افراد محجبه بسیار مهم است. پس چگونه می توان در کنار استفاده از این نرم افزارها فضای امنی را برای عکس ها و اطلاعاتمان ایجاد کنیم؟

 ۱- سعی کنید اطلاعات خصوصی خود را در گوشی همراهتان ذخیره نکنید.

 ۲- اگر مایل به عضویت در شبکه‌های اجتماعی هستید، سیم کارت اصلی را در گوشی‌های معمولی که هوشمند نیستند فعال کنید و از گوشی های هوشمند فقط و فقط برای وصل شدن به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

 ۳- بهترین‌ راه‌ برای گرفتن عکس در حریمی امن و مطمئین که به دست نااهلان هم نرسد، استفاده از دوربین‌های دیجیتال، به جای استفاده از دوربین موبایل است. آلبوم دیجیتال هم شیوه مناسبی است.

 ۴- از خریداری گوشی‌های دست دوم بپرهیزید، زیرا احتمال دارد ویروسی بر روی این دستگاه‌ها نصب کرده باشند که باعث شود دسترسی صاحب اول گوشی همچنان وجود داشته باشد.

 ۵- استفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی ایرانی مانند بیسفون، قاصدک و غیره حداقل مزیتی که در امنیت بانوان در فضای مجازی ایجاد می‌کند این است که در این نرم‌افزارها، اطلاعات افراد حداکثر در سه نقطه کشور کپی شده درحالی‌که شبکه‌های اجتماعی خارجی اطلاعات افراد حداقل در ۱۶ نقطه کپی خواهد شد.

 وی در پایان اضافه کرد: با استفاده از شبکه‌های اجتمای موبایلی داخلی، هک شدن دستگاه از خارج از کشور بسیار محدود خواهد شد و تعقیب هکرها در داخل به راحتی امکان‌پذیر است. ضمن اینکه وقتی افراد یک کشور از شبکه های اجتماعی داخلی استفاده می‌کنند در حقیقت به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، کمک کرده‌اند.

منبع: باحجاب
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: متین [عضو] 
5 stars

سلام و احترام
خیلی خوب بود دوست عزیز .
ممنون .

1395/04/03 @ 07:33
نظر از: momeni [عضو] 

سلام طاعات و عبادات مقبول حضرت حق
مایل به تمایل لینک هستم قبلا هم پیام دادم ولی گویی پیام به دستتان نرسیده.
ممنون میشم اطلاع بدید

1395/04/02 @ 12:04


فرم در حال بارگذاری ...