« توصیه رهبر انقلاب به دختران شهدا | بهترین انتخاب برای نام فرزندان » |
بدترین حلال
نوشته شده توسطرحیمی 20ام آذر, 1395در اسلام، مبغوض ترین حلال ها، طلاق است. [1]
پیامبر گرامی اسلام می فرماید:
ازدواج کنید و طلاق ندهید که با طلاق، عرش خدا به لرزه در می آید:
«تزوّجوا و لا تطلّقوا فانّ الطلاق یهتزّ منه العرش»[2] البته طلاق یک راه حلّ و گاهی ضرورت است.
در مورد چگونگی طلاق چند نظریه وجود دارد:
الف) طلاق، باید به راحتی قابل انجام و بدون هیچ قیدی باشد که این امر مورد سوء استفاده افراد هوسباز و عیاش قرار می گیرد، و زن را فقط برای هوس های زود گذر خود می خواهند.
ب) طلاق باید به کلّی ممنوع باشد که کلیسا طرفدار این نظریه است. در حالی که ممنوعیت طلاق سبب می شود تا مردان و زنانی که با هم توافق ندارند، تا پایان عمر بسوزند و بسازند و یا مخفیانه همسر دیگری اختیار کنند.
د) طلاق باید به دست زن باشد. در این فرض آمار طلاق بالا می رود، زیرا زنان عاطفی تر و زود رنج ترند و در برخورد با مشکلات زندگی، اقدام به طلاق می کنند و زندگی های بسیاری به اندک رنجی از هم متلاشی می گردد.
ه) طلاق باید به دست مرد باشد؛ امّا در چارچوب قانون و با نظارت کامل حاکم اسلامی که مسئول جلوگیری از ظلم وبرقراری عدالت است. البتّه در مواردی که زن متقاضی طلاق است، حاکم اسلامی به تقاضای او رسیدگی کرده و در صورت لزوم، حکم به طلاق و جدایی می دهد.
در اسلام، طلاق باید تابع شرایط و قوانین خاص باشد و به مسائل اخلاقی پای بند باشد.
دادگاه خانواده
«وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَینِهِما فَابْعَثُوا حَکماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَکماً مِنْ أَهْلِها إِنْ یریدا إِصْلاحاً یوَفِّقِ اللَّهُ بَینَهُما إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلیماً خَبیراً» [3] و اگر از جدایی و شکاف میان آن دو (همسر) بیم داشته باشید، یک داور از خانواده شوهر، و یک داور از خانواده زن انتخاب کنید (تا به کار آنان رسیدگی کنند). اگر این دو داور، تصمیم به اصلاح داشته باشند، خداوند به توافق آنها کمک می کند زیرا خداوند، دانا و آگاه است (و از نیات همه، با خبر است).
این آیه، برای رفع اختلاف میان زن و شوهر، و پیشگیری از وقوع طلاق، یک دادگاه خانوادگی را با امتیازات زیر مطرح می کند:
1- داوران، از هردو فامیل باشند تا سوز، تعهّد وخیرخواهی بیشتری داشته باشند.
2- این دادگاه، نیاز به بودجه ندارد.
3- رسیدگی به اختلاف در این دادگاه، سریع، بدون تراکم پرونده و مشکلات کارِ اداری است.
4- اسرار دادگاه به بیگانگان نمی رسد ومسائل اختلافی در میان خودشان می ماند.
5- چون داوران از خود فامیلند، مورد اعتماد طرفین می باشند.
برای حل همه مشکلات، انتخاب داور جایز است. امام باقر علیه السلام در پاسخ اعتراضی که به پذیرش حکمیت در صفّین برای حضرت علی علیه السلام بود این آیه را تلاوت فرمودند. [4]
از امام صادق علیه السلام دربارۀ«فابعثوا حَکماً. . . » سؤال شد،
حضرت فرمود: حَکمین نمی توانند به طلاق وجدایی حکم کنند، مگر آنکه از طرفین اجازه داشته باشند. [5]
پی نوشت ها
[1] . وسايل الشيعه، ج 15، ص 266
[2] . وسايل الشيعه، ج 15، ص 268
[4] . تفسير نورالثقلين و احتجاج طبرسى، ج 2، ص 58
منبع : قرائتی، محسن، چهار صد نکته از تفسیر نور، ص 175
فرم در حال بارگذاری ...