« 10 عامل در ترویج مسأله بی‌حجابیتعلقات حزبی انسان را از مسیر حق جدا نکند! »

بروجردی در گفتگوی ویژه خبری: ضرورت توجه به خطوط قرمز ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری

نوشته شده توسطرحیمی 23ام تیر, 1394

گام نهایی مذاکرات هسته ای در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور “علاءالدین بروجردی” رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ما باید سیاست اقتصاد مقاومتی را دنبال کنیم و از فضای بعد از توافق حداکثر استفاده را ببریم در عین این که نباید همه مسائل را به این موضوع گره بزنیم.

در مصاف غرب و آمریکا برنده جمهوری اسلامی ایران است.

علی علوی خبرنگار صدا و سیما در وین در ابتدا طی گفتگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه پیرامون روند مذاکرات گفت: خبرهای بسیار کمی به بیرون از هتل کوبورگ درز پیدا می‌کند.

مذاکره کنندگان سخت درگیر مذاکره هستند

علوی افزود: مذاکره کنندگان طرف‌های مختلف سخت درگیر مذاکره هستند

وی گفت:کاخ سفید طی بیانیه اعلام کرده است که اگر مذاکرات امشب به نتیجه نرسد تمدید کوتاه مدتی خواهند داشت این در حالی است که محتوای مذاکرات برای تیم مذاکره کننده مان حائز اهمیت است.

علوی ادامه داد: به نظر می‌رسد همچنان بحث‌ها بر روی قطعنامه شورای امنیت باشد.

بسیاری از گره‌ها باز شده است

بروجردی در ادامه برنامه با اشاره به این که بسیاری از گره‌ها باز شده است گفت: با توجه به عزم مشترک جزم در حصول یک توافق بسیار جدی است.

وی با اشاره به این که وزرای خارجه کشورهای عضو 1+5 چند بار به وین تردد کرده‌اند ادامه داد: حتماً آن‌ها مسئله را قابل هضم فرض می‌کنند و وصول توافق نهایی را غریب الوقوع می‌دانند.

ضرورت توجه به خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که بر یک توافق قابل قبول در حال نزدیک شدن هستیم گفت: طبیعی است که خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری مورد توجه قرار بگیرد.

قطعنامه شورای امنیت بر توافق هسته ای وین صحه خواهد گذاشت

بروجردی در ادامه در خصوص سیر قانونی تایید توافق وین در کشور اظهار داشت: سیر جریان تصمیم گیری اعلام شده ای است که اولین گام در توافق صورت گرفته ای است که شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه ای که در آن لغو قطعنامه های سابق تصریح شده است بر این توافق صحه بگذارد.

وی با بیان این که طبیعی است که اعضای 1+5 و طرف مذاکره کننده متن توافق را به کشورهای خود می‌برند ادامه داد: فرض بر این است که کنگره دو ماه متن توافق احتمالی را بررسی کند و با توجه به تصمیم اعلام شده توسط اعضای کنگره که می‌خواهند مخالفت کنند ممکن است دو حالت اتفاق بیفتد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: رد توافق وین دو سوم آرا می‌خواهد که کسب دو سوم آرا بسیار ضعیف است ولی اگر این اتفاق بیفتد طبیعتاً موضوع دیگر از ید اختیار رئیس جمهور آمریکا خارج است و وی دیگر نمی‌تواند وتو کند و قطعنامه آن‌ها لغو نماید اما در صورتی که آن‌ها نتوانند دو سوم آرا را به دست آورند در این صورت رد کنگره رئیس جمهور اوباما رد می‌کند که در نهایت توافق مورد تایید دولت آمریکا قرار می‌گیرد و می‌تواند به مرحله اجرا برود.

ظریف پس از بازگشت به تهران با حضور در جلسه غیرعلنی روند تحولات و توافق نهایی را توضیح خواهد داد

بروجردی اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران هم آن چیزی که در مجلس شورای اسلامی مصوب کردیم این است که ما باید یک سری بررسی‌ها را در خصوص توافق احتمالی انجام دهیم و علی‌الاصول زمانی که دکتر ظریف به تهران می‌آیند باید در یک جلسه غیر علنی حضور پیدا کرده و روند تحولات و توافق نهایی را توضیح بدهند.

در صورت تعارض توافق احتمالی با خطوط قرمز اعلامی مجلس نقطه نظرات خود را به دولت منعکس می‌کند

وی تاکید کرد: در قانون مسئولیت بررسی و تطبیق متن توافق احتمالی با خطوط قرمز و مسائل مورد توجه جمهوری اسلامی ایران به عهده کمیسیون امنیت ملی گذشته شده که باید آن را بررسی کنیم که اگر تعارضی نداشت عملاً می‌تواند به مرحله اجرا برود و اگر داشته باشد مجلس نقطه خطرات خود را به دولت منعکس خواهد کرد.

آمریکایی‌ها نمی‌توانند مذاکره را ترک کنند

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب سید محمد مرندی تحلیل گر مسائل سیاسی و راهبردی نیز در خصوص تغییر لحن آمریکا در روزهای اخیر به لحنی ملایم تبدیل شد اظهار داشت: برای همه حتی تحلیل گران غربی هم روشن است که آمریکا به دلیل تحولات منطقه به شدت نیاز به یک تفاهم دارد که از جمله این تحولات می‌توانیم به قدرتمند شدن رقبای آمریکا از جمله چین و روسیه اشاره کنیم ضمن این که اروپا در حال حاضر با روسیه بر سر اوکراین مشکل دارد ضمن این که ما شاهد بحران اقتصادی در یونان و انحصار گازی به نفع روسیه به دلیل تحریم‌های ایران هستیم لذا همه این دلایل روشن می‌کند که آمریکا و اروپا نیاز به توافق دارند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر به خاطر سیاست‌های بد غربی‌ها و آمریکایی‌ها در حمایت از تندروها و تکفیری‌ها در منطقه باعث نابود شدن برخی کشورها شده و امنیت منطقه را متزلزل کرده و در حال حاضر کل جهان به این نتیجه رسیده که فقط ایران است که مقتدر، قدرتمند و با ثبات در منطقه قرار دارد و حتی آینده کشوری مانند عربستان نیز خیلی روشن نیست بنابراین همه این‌ها روشن می‌کند که آمریکایی‌ها نمی‌توانند مذاکره را ترک کنند.

رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی منطقه اصل توافق را به ضرر خود می‌دانند

بروجردی در خصوص نطق تند اخیر نتانیاهو اظهار داشت: از آغاز این مذاکرات هم رژیم صهیونیستی به آمریکایی‌ها اعم از کنگره و دولت فشار وارد می‌کرد و هم برخی از کشورهای عربی منطقه ما بنابراین مخالفت از روز اول وجود داشت چرا که آن‌ها اصل توافق را به ضرر خود می‌دانند و معتقدند که وجود هر گونه چالش بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا به نفع آن‌هاست جون برخی از ظرفیت ایران صرف چالش با غرب و آمریکا می‌شود .

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد که این توافق موجب می‌شود که اولاً از بسیاری از ارتباطات معطل مانده و متوقف جمهوری اسلامی ایران با غرب فعال شود و فضای جدیدی در ارتباط با اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به خصوص در سرمایه گذاری انرژی باز شود که آن‌ها به هیچ وجه علاقه‌مند به آن نیستند و بر روی دوم سکه شاهد این هستیم که ایران در حال حل کردن مسائل هسته ای خود با 1+5 است در حالی که سیاست خود در منطقه را نیز به پیش می‌برد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه در خصوص قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای و درباره این که برخی این قانون را دست و پا گیر می‌دانند اظهار داشت: بنده گمان می‌کنم آن‌هایی که این قانون را دست و پا گیر می‌دانند شاید مقداری در متن دقت نکرده باشند.

متن قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای، فنی و هوشمندانه و برای کمک به دولت طراحی شده است

بروجردی تاکید کرد: متن قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای خیلی فنی و هوشمندانه برای کمک به تیم مذاکره کننده و دولت طراحی شده چرا که در هر صورت مجلس یک مرکز مهم تصمیم گیری در نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: اگر به پیشینه مجلس نگاه کنید در مجلس هفتم 4 مصوبه در رابطه با موضوع هسته ای داشتیم که در تحولات هسته ای از نداشتن این دانش تا تسلط بر این دانش نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: رویکرد مجلس به عنوان بخشی از نظام کمک به دولت است و ابلاغ این قانون نیز نشان دهنده این است که این مصوبه قانونی می‌تواند به دولت کمک کند که اگر تعارضی در توافق احتمالی با خطوط قرمز وجود داشت ما بتوانیم آن را به دولت منعکس کنیم.

این گونه نخواهد بود که با توافق هسته ای مشکلات اقتصادی ما حل شود

بروجردی در جمع بندی نهایی خود از توافق احتمالی اظهار داشت: گمان می‌کنم که این تصوری که برخی در جامعه دارند که با توافق مشکلات اقتصادی ما حل می‌شود این گونه نخواهد بود هر چند خیلی از گره‌ها باز خواهد شد منتهی نباید انتظار داشته باشیم که یک تحول فوق‌العاده اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: ما باید سیاست اقتصاد مقاومتی را دنبال کنیم و از فضای بعد از توافق حداکثر استفاده را ببریم در عین این که نباید همه مسائل را به این موضوع گره بزنیم.

در مصاف غرب و آمریکا برنده جمهوری اسلامی ایران است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: نکته دوم این است که باید واقعاً قبول داشته باشیم که در این مصاف 10، 12 ساله با غرب و آمریکا برنده جمهوری اسلامی ایران ، از آن زمان که جک استراو در تهران اعلام کرد که ما اجازه دو سانتریفیوژ را نمی‌دهیم تا امروز که ما مسلط به این دانش هستیم ما موفق عرصه بودیم.
بروجردی

وی در پایان تاکید کرد: ما قطعاً امروز هم حتی در چارچوب توافق همه مراکزمان محفوظ است اما رویکرد جدیدی ایجاد خواهد شد که باید آن را هوشمندانه برای برداشتن گام‌های بلند وسیع مدیریت کنیم.

باشگاه خبرنگاران

 

 

نظر از: موسسه قرآنی نیایش [عضو] 

فردا زاد روز امام عشق است
دو کلمه با آقا درد دل کنید
دلنوشته های شما به رسم یاد بود به دفتر ایشان ارجاع داده می شود .

1394/04/23 @ 12:19


فرم در حال بارگذاری ...