« جملات نورانی حضرت امیر مومنان علیه السلامحقیقت پیام بهار چیست/ از یاد مرگ هرگز غفلت نکنیم »

تجمل گرایی آفت سنت های نوروزی شده است

نوشته شده توسطرحیمی 26ام اسفند, 1395
یکی از دغدغه های مهم برنامه سازان نوروزی در صدا و سیما باید ترویج فرهنگ ها و ارزش های اصیل دینی- ایرانی برای اشاعه سبک زندگی اسلامی باشد

خانم لاله افتخاری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» درباره برنامه‌سازی تلویزیون در ایام نوروز گفت:

نوروز تنها مناسبتی ملی نیست، زیرا روایت‌های مختلفی از ائمه و حضرت رسول (ص) داریم که در آنها به نوروز توجه و تاکید شده، اما اگر فرض را هم بر این بگیریم که هیچ حدیثی در این مورد وجود نداشته، باز هم نوروز جز مناسبت‌های مورد تایید اسلام است.

* مهمترین رویداد نوروزی صله رحم است

وی افزود: در نوروز چه چیزی بیش از همه مورد توجه قرار می‌گیرد؟ جواب این پرسش کاملاً مشخص است، صله رحم، مناسبتی است که در زمان نوروز اصلی‌ترین کار مردم است. آیا این رفتار بارها از سوی ائمه(علیهم السلام) مورد تاکید قرار نگرفته، حتی در قرآن به محبت کردن و دیدار پدر و مادر تاکید شده، پس چگونه می‌توانیم تصور کنیم که این ایام چیزی جدای از آموزه‌های اسلامی است.

* آفت تجمل گرایی در نوروز

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته باید توجه داشته باشیم در ایام نوروز، می‌‌تواند اتفاقات ناپسندی نیز روی دهد، آنهم گرایش برخی احاد جامعه به سمت تجمل گرایی که متاسفانه تا حدودی فراگیر شده! در همین راستا تلویزیون با برنامه سازی‌های خود به ویژه در حوزه فیلم و سریال می‌تواند قدم‌های بسیار خوبی در ارتقای فرهنگی جامعه بردارد.

* حفظ ارزش ها در برنامه های نوروزی

وی در انتهای سخنانش گفت: هر رفتار و سنتی که به محبت کردن تاکید داشته باشد، امری پسندیده است، اما این که ما چگونه از آن استفاده می‌کنیم، دارای اهمیت است. با این توضیح، توصیه می‌کنم در ایام نوروزی، تلویزیون جدای از سرگرمی به روی یک نکته مهم اخلاقی- دینی توجه ویژه داشته باشد، آنهم این‌که از هر موقعیتی باید استفاده برد تا آگاهی دینی و اسلامی مردم را بالا ببریم که یکی از مهمترین این موقعیت ها نوروز است. یعنی در ایام نوروز می توان با پخش فیلم ها وتولیدات متناسب با معیارهای اخلاقی و ارزشی جامعه، به ترویج برخی هنجارهای ارزشمند اخلاقی و حفظ آنها در جامعه اسلامی ایران کمک کرد.

حوزه

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از:  
فاطمه لك زائي
5 stars
1395/12/26 @ 21:23
نظر از: كوثر [عضو] 
5 stars

احسنت موفق باشید
http://blog42.kowsarblog.ir/

1395/12/26 @ 18:40
نظر از: حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت [عضو] 

مطلب مفیدی بود
خداقوت

1395/12/26 @ 13:40


فرم در حال بارگذاری ...