« یک اعتراف خودمانی....دانلود مداحی های شب ششم محرم92 (حضرت قاسم علیه السلام) »

تشکیل خانواده و فزونی نعمت

نوشته شده توسطرحیمی 28ام مهر, 1393

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: 

اِتَّخِذُوا الأهلَ؛ فإنّه أرْزَقُ لَكُم.

خانواده تشكيل دهيد ، كه مايه فزونى روزىِ شماست .(1)

وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت علی علیه السلام اسوه کاملی برای ازدواج جوانان و سالم‌سازی محیط جامعه است.اگر از این ازدواج آسمانی از لحاظ تربیت فرزند، همسرداری، شوهرداری و … الگو برداری شود زندگی جوانان سرشار از شیرینی، عزت و عزمت خواهد بود. اسلام عزیزازدواج و تشکیل کانون خانواده را وسیله حفظ عفت و سالم سازی جامعه انسانی قرار داده است.


تشکیل خانواده از نعمت های بزرگ الهی در زندگی!

این مرحله از زندگی را که وارد زندگی مزدوج می شوید و تشکیل خانواده می دهید ، یکی از نعمت های بزرگ الهی به حساب بیاورید . همه آنچه که ما داریم از خداست « ما بنا مِن نِممَهٍ فَمِنَ اللهِ » اما توجه به این نعمت خیلی اهمیت دارد . خیلی از نعم را انسان توجه ندارد. بعضیها ازدواج می کنند همه نوع خوبی هم گیرشان می آید ، زندگی شیرین و خوبی را هم می گذرانند ولی نمی فهمند که این چه نعمت بزرگی است . وقتی نفهمیدند ، شکر آن را هم به جا نمی آورند و از رحمت الهی که با شکر متوجه انسان می شود ، محروم می مانند. لذا باید انسان توجه کند به اینکه این چه نعمت بزرگی است و شکر این نعمت چگونه است ؟

یک وقت انسان در شکر ، فقط به زبان می گوید که خدایا شکر و در دل او خبری نمی شود. این لقلقه ی زبان است و ارزشی ندارد … اما یک وقت هست که انسان در دلش حقیقتا از خدای متعال ، سپاسگذار و متشکر است . این خیلی ارزش دارد و می فهمد که خدای متعال نعمتی به او داده و حقیقتاً ابراز تشکر می کند. این همان شکر خوب است. منتهی وقتی ما از خدای متعال متشکر شدیم ، یک عملی ، یک حرکتی ، یک موضعگیری هم براساس این تشکر لازم می آید که انجام دهیم. خیلی خوب ، حالا که خدای متعال این نعمت را به شما داده است ، شما باید چه کار کنید؟

هیچ توقع زیادی از ما نکرده اند… توقعی که از ما در مقابل این نعمت دارند این است که با این نعمت خوب رفتار کنیم …این رفتار خوب را در اسلام معین کرده اند، که همان اخلاق خانواده و حکمت خانواده است. این که در درون زندگی باید چگونه رفتار کرد که این زندگی خوب باشد.

بیانات مقام معظم رهبری

نعمت بزرگ خانواده
از بالاترين و بهترين نعمتها براي زن و مرد نعمت «خانواده» است. انسان نبايد وقتي که ازدواج کرد و تشکيل خانواده داد، از ياد خدا غفلت ورزد. کانون خانواده مکتبي است که بايد اعضاي خانواده در آن ترقي و رشد معنوي پيدا کنند.
اگر انسان از اين نعمت بزرگ خداوند به نحو احسن استفاده نکرد مصداق آيه ي شريفه مي شود که فرموده است: «إنّ عذابي لشديدٌ» و در دنيا و آخرت به عذاب شديد خداوند گرفتار مي شود.



خانه محل رحمت

خداوند مرد را براي زن و زن را براي مرد خلق کرده است تا تشکيل خانواده بدهند. و در کانون خانواده آرامش و اطمينان خاطر يابند. محيط خانه بايد محل زدودن و زايل شدن نگرانيها و اضطراب خاطرها باشد. قرآن شريف محيط خانه را چنين بيان کرده است:

«خانه محلي است که سر تا پا رأفت و مهرباني و رحمت است».

بنابراين هر گونه رفتاري که باعث به سردي گراييدن کانون خانواده مي شود نوعي کفران نعمت است.  رحمت و رأفت و محبت اموري بسيار حساس و ظريف و همچون شيشه نازکند. گاهي يک سخن نيش دار کافي است محبت چندين ساله را فرو ريزد و چه بسا سخن بيجا و نسنجيده يا سوءظن نسبت به يکديگر محبت چندين ساله را از دلها زايل کند و کانون خانواده را بر هم زند.

صفحات: 1·


فرم در حال بارگذاری ...